Rozporządzenie delegowane 2018/1641 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/1641
z dnia 13 lipca 2018 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratora wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych do publikowania lub udostępniania kluczowych elementów metody, którą stosuje do wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych, danych dotyczących wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz procedur na potrzeby konsultacji w sprawie istotnych zmian w metodzie i powiadamiania użytkowników o tych zmianach. W niniejszym rozporządzeniu doprecyzowano informacje, które administratorzy mają przekazywać w odniesieniu do opracowywanych przez siebie istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do administratorów, którzy opracowują wyłącznie pozaistotne wskaźniki referencyjne. W przypadku gdy administratorzy opracowują zarówno pozaistotne wskaźniki referencyjne, jak i istotne lub kluczowe wskaźniki referencyjne, powinni stosować się do wymogów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do swoich istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. ESMA może wydać wytyczne dotyczące tej kwestii skierowane do administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych.

(2) Metody wyznaczania wskaźników referencyjnych znacznie się między sobą różnią. Kluczowe elementy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem podlegać wymogowi publikacji lub udostępniania tylko w zakresie, w jakim są one istotne dla danego wskaźnika referencyjnego.

(3) Dwa kluczowe elementy metody, które należy ujawniać w celu zapewnienia wiarygodności i dokładności kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, to minimalna ilość i minimalna jakość danych wejściowych wymagane, aby można było zastosować metodę i dokonać wyliczeń. Ponadto korzystanie ze swobody uznania przy wyznaczaniu wskaźników referencyjnych zwiększa ich podatność na manipulację. Dlatego też w celu zminimalizowania tego ryzyka manipulacji administrator powinien ujawniać - jako część kluczowych elementów swojej metody - ustalone przez siebie jednoznaczne zasady dotyczące tego, w jaki sposób i kiedy może korzystać ze swobody uznania.

(4) Aby pomóc potencjalnym użytkownikom w wyborze najbardziej odpowiedniego wskaźnika referencyjnego spośród wielu potencjalnie odpowiednich wskaźników, należy im udostępniać informacje, które pozwolą im zrozumieć, do pomiaru czego służy dany wskaźnik referencyjny, jakie dane wejściowe są wykorzystywane oraz w jaki sposób dokonano ich wyboru, jakie są części składowe wskaźnika referencyjnego, kto jest zaangażowany w gromadzenie danych i wyliczanie wskaźnika referencyjnego, kiedy i w jakim zakresie korzysta się ze swobody uznania, a także jakie są ograniczenia metody oraz kiedy i w jaki sposób wskaźnik referencyjny może zostać zmieniony.

(5) Aby użytkownicy i potencjalni użytkownicy dysponowali wystarczającymi informacjami na temat stosowanego przez administratora procesu wewnętrznego przeglądu metody, administrator powinien publikować swoje zasady i procedury dotyczące tego procesu, w tym szczegółowe informacje na temat zaangażowanych podmiotów oraz wprowadzonych odpowiednich rozwiązań w zakresie zarządzania zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(6) Aby zapewnić użytkownikom i potencjalnym użytkownikom wiedzę na temat tego, w jaki sposób administrator będzie prowadził konsultacje w sprawie proponowanej istotnej zmiany kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, oraz by mogli oni zapoznać się z uzasadnieniem tej zmiany, administrator powinien ujawniać niektóre informacje, w tym to, w jaki sposób będzie oceniał wpływ proponowanej zmiany.

(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w niniejszym rozporządzeniu unika się nakładania nadmiernego obciążenia na administratorów istotnych (w przeciwieństwie do kluczowych) wskaźników referencyjnych poprzez umożliwienie im podjęcia decyzji o ograniczeniu zakresu ujawnianych informacji do bardziej ograniczonego zestawu elementów bądź o ujawnianiu mniejszej liczby szczegółów dotyczących niektórych elementów w odniesieniu do swoich istotnych wskaźników referencyjnych.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(10) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem delegowanym doprecyzowującym elementy kodeksu postępowania opracowywanego przez administratorów wskaźników referencyjnych, które opierają się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, właściwe jest przełożenie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego o dwa miesiące,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje ani nie ma zastosowania do administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych.

Artykuł  2

Kluczowe elementy metody stosowanej do wyznaczania kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego

1. 
Informacje, które administrator wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych ma przekazywać zgodnie z wymogiem określonym w art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują co najmniej następujące elementy, o ile są one istotne dla danego wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, lub dla danych wejściowych użytych do ich wyznaczenia:
a)
definicję i opis wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz rynku lub realiów gospodarczych, które wskaźnik ma za zadanie mierzyć;
b)
walutę lub inną jednostkę miary wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
c)
kryteria stosowane przez administratora przy wyborze źródła danych wejściowych stosowanych do wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
d)
rodzaje danych wejściowych stosowanych do wyznaczenia wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz priorytet przyznany poszczególnym rodzajom danych;
e)
skład panelu podmiotów przekazujących dane i kryteria stosowane do ustalenia kwalifikowalności do uczestnictwa w tym panelu;
f)
opis części składowych wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz kryteriów stosowanych przy ich wyborze i przypisywaniu im odpowiednich wag;
g)
wszelkie minimalne wymogi dotyczące płynności dla części składowych wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
h)
wszelkie minimalne wymogi dotyczące ilości danych wejściowych oraz wszelkie minimalne standardy jakości danych wejściowych stosowanych w celu wyznaczenia wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
i)
jednoznaczne zasady wskazujące, w jaki sposób i kiedy można korzystać ze swobody uznania przy wyznaczaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
j)
to, czy wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych uwzględnia reinwestycję dywidend lub kuponów wypłaconych z tytułu ich części składowych;
k)
jeżeli metoda może podlegać okresowym zmianom, aby zagwarantować, że wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych pozostają reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych:
(i)
wszelkie kryteria stosowane w celu ustalenia, kiedy dokonanie takiej zmiany jest konieczne;
(ii)
wszelkie kryteria stosowane w celu ustalenia częstotliwości takiej zmiany; oraz
(iii)
wszelkie kryteria stosowane w celu ponownego ustalenia wag części składowych wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych w ramach dokonywania takiej zmiany;
l)
potencjalne ograniczenia metody i szczegółowe informacje na temat metody stosowanej w wyjątkowych okolicznościach, w tym w przypadku braku płynności na rynku lub w okresach występowania warunków skrajnych bądź w przypadku gdy źródła danych transakcyjnych mogą być niewystarczające, niedokładne lub niewiarygodne;
m)
opis ról wszystkich osób trzecich zaangażowanych w gromadzenie danych na potrzeby wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych bądź w obliczanie lub rozpowszechnianie danego wskaźnika referencyjnego lub danej rodziny wskaźników referencyjnych;
n)
model lub metodę stosowane do ekstrapolacji lub interpolacji danych wykorzystywanych do opracowania wskaźnika referencyjnego.
2. 
Administratorzy mogą zdecydować, że informacje, o których mowa w ust. 1 lit. m) i n), będą publikować lub udostępniać wyłącznie w odniesieniu do swoich kluczowych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  3

Dane dotyczące wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody

1. 
Informacje, które administrator wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych ma przekazywać zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują co najmniej następujące elementy:
a)
zasady i procedury dotyczące wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody;
b)
szczegółowe informacje na temat wszelkich szczególnych zdarzeń, które mogą powodować konieczność przeprowadzenia wewnętrznego przeglądu, w tym szczegółowe informacje na temat wszelkich mechanizmów stosowanych przez administratora w celu stwierdzenia, czy metoda jest możliwa do zidentyfikowania i zweryfikowania;
c)
organy lub funkcje w strukturze organizacyjnej administratora, które są zaangażowane w proces przeglądu i zatwierdzania metody;
d)
role pełnione przez poszczególne osoby zaangażowane w proces przeglądu lub zatwierdzania metody;
e)
opis procedury powoływania i odwoływania osób zaangażowanych w proces przeglądu lub zatwierdzania metody.
2. 
Administratorzy mogą zdecydować, że informacje, o których mowa w ust. 1 lit. d) i e), będą publikować lub udostępniać wyłącznie w odniesieniu do swoich kluczowych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  4

Istotne zmiany metody

1. 
Informacje, które administrator wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych ma przekazywać zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. c) i ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują co najmniej następujące elementy:
a)
opis informacji podlegających ujawnieniu przez administratora na początku każdych konsultacji, w tym wymóg ujawniania kluczowych elementów metody, na które - zdaniem administratora - proponowana istotna zmiana miałaby wpływ;
b)
standardowy czas trwania konsultacji stosowany przez administratora;
c)
okoliczności, w jakich konsultacje mogą odbywać się w skróconym czasie, oraz opis procedur stosowanych przy prowadzeniu konsultacji w skróconym czasie.
2. 
Uzasadnienie, które administrator ma przekazywać zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmuje między innymi kwestię tego, czy reprezentatywność wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz ich adekwatność jako odniesienie dla instrumentów finansowych i umów finansowych byłyby zagrożone, gdyby proponowanej istotnej zmiany nie dokonano.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 stycznia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.274.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/1641 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie
Data aktu: 13/07/2018
Data ogłoszenia: 05/11/2018
Data wejścia w życie: 25/01/2019, 25/11/2018