RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Publiczne zapasy interwencyjne odtłuszczonego mleka w proszku w Unii były zgłoszone w wysokości 357 359 ton na koniec lipca 2017 r. Dodatkowych 22 710 ton było oferowane do zakupu po ustalonej cenie do zakończenia okresu interwencji w dniu 30 września 2017 r.
(2) W sektorze mleka i przetworów mlecznych występuje bezprecedensowa rozbieżność między cenami tłuszczu i białka na skutek szczególnie wysokiego popytu na masło.
(3) Dostawy mleka w Unii powinny wzrosnąć w 2018 r., co przełoży się na wzrost produkcji masła i odtłuszczonego mleka w proszku.
(4) Ceny surowego mleka płacone rolnikom w 2018 r. prawdopodobnie utrzymają się na poziomie, który sprawia, że chów bydła mlecznego jest opłacalny z uwagi na obecny duży popyt na masło i ser mimo stosunkowo niskich cen białka mleka.
(5) Te czynniki rynkowe sprawiają, że sytuacja w 2018 r. będzie wyjątkowa; sytuację tę należy wziąć pod uwagę szczególnie w odniesieniu do funkcjonowania mechanizmu interwencji publicznej w stosunku do produktów mlecznych.
(6) W art. 3 rozporządzenia Rady (UE) nr 1370/2013 1 ustanowiono ograniczenie ilościowe na zakup odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonych cenach, o których mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Po osiągnięciu tego ograniczenia zakupu dokonuje się w drodze procedury przetargowej, która służy określeniu maksymalnej ceny zakupu.
(7) Aby uniknąć skupowania odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie w sytuacji, w której nie byłoby to zgodne z celami siatki bezpieczeństwa, każda interwencja publiczna w odniesieniu do odtłuszczonego mleka w proszku powinna odbywać się w ramach procedury przetargowej. W tym celu ograniczenie ilościowe na zakup odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie na 2018 r. powinno wynosić zero.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1370/2013.
(9) Aby tymczasowy środek określony w niniejszym rozporządzeniu wywarł bezpośredni wpływ na rynek, a podmioty rynkowe mogły zostać poinformowane w odpowiednim czasie przed rozpoczęciem kolejnej kampanii interwencji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: