Decyzja wykonawcza 2018/1503 ustanawiająca środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Aromia bungii (Faldermann)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1503
z dnia 8 października 2018 r.
ustanawiająca środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Aromia bungii (Faldermann)

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 6447)

(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Organizm Aromia bungii (Faldermann) ("określony organizm") nie jest wymieniony w załączniku I ani załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE.

(2) W ostatnim czasie pojawiły się jednak po raz pierwszy ogniska porażenia tym organizmem we Włoszech oraz w Niemczech. Organizm ten wywiera niedopuszczalny wpływ gospodarczy, środowiskowy lub społeczny na terytorium Unii. Należy zatem zakazać jego wprowadzania i obecności na terytorium Unii oraz zapobiegać im. W tym celu należy wprowadzić środki szczegółowe.

(3) Europejska i Śródziemnomorska Organizacja Ochrony Roślin (EPPO) przyjęła w 2014 r. sprawozdanie dotyczące analizy zagrożenia organizmem szkodliwym w odniesieniu do określonego organizmu 2 . W sprawozdaniu tym jako możliwe drogi wprowadzania określonego organizmu wskazano drewno lub produkty wytworzone z drewna gatunku Prunus, których rozmiar pozwala na utrzymanie cyklu rozwojowego agrofagów do momentu pojawienia się osobników dorosłych oraz których nie poddano obróbce mającej na celu eliminację określonego agrofaga. Dlatego też należy ustanowić środki szczegółowe dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania w Unii roślin przeznaczonych do sadzenia - z wyłączeniem nasion - z gatunku Prunus spp., których średnica łodygi lub szyi korzeniowej w najgrubszym miejscu wynosi co najmniej 1 cm ("określone rośliny"). Środki te należy także stosować w przypadku drewna w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE ("określone drewno") oraz drewnianego materiału opakowaniowego, jeżeli uzyskano go częściowo lub w całości z drewna gatunku Prunus spp. ("określony drewniany materiał opakowaniowy").

(4) W przypadku wystąpienia ogniska porażenia określonym organizmem na terytorium Unii należy wyznaczyć obszar dookoła punktu wystąpienia ogniska, aby wprowadzić skuteczne środki zwalczania na tym obszarze.

(5) Należy wziąć pod uwagę gospodarczy oraz środowiskowy wpływ niszczenia roślin. W pewnych warunkach nie należy zatem wymagać ustanowienia obszaru wyznaczonego, jeżeli możliwa jest eliminacja określonego organizmu z roślin, w których wykryto jego obecność, oraz jeżeli można mieć pewność, że określony organizm się nie zadomowi.

(6) W szczególnych okolicznościach państwa członkowskie powinny mieć możliwość podjęcia decyzji o nieustanawianiu obszarów wyznaczonych oraz o ograniczeniu środków do niszczenia porażonych roślin lub produktów roślinnych, ponieważ byłoby to proporcjonalne do ryzyka fitosanitarnego stwarzanego przez określony organizm.

(7) W przypadku określonych roślin i określonego drewna, które wyrosły lub przez co najmniej część swojego życia rosły na obszarze wyznaczonym lub były przemieszczane przez taki obszar, lub w przypadku określonego drewnianego materiału opakowaniowego pochodzącego z obszarów wyznaczonych istnieje większe prawdopodobieństwo porażenia przez określony organizm. Przemieszczanie takich roślin, drewna oraz drewnianego materiału opakowaniowego powinno zatem podlegać szczegółowym wymogom, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego organizmu.

(8) Aby zapewnić ścisłe monitorowanie przemieszczania roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z obszarów wyznaczonych oraz aby zapewnić rzetelny obraz miejsc, w których ryzyko fitosanitarne ze względu na określony organizm jest wysokie, Komisja i państwa członkowskie powinny mieć dostęp do informacji dotyczących miejsc produkcji położonych na obszarach wyznaczonych.

(9) Aby zapewnić, by określone drewno i określone rośliny wprowadzane na terytorium Unii z państw trzecich były wolne od określonego organizmu, wymogi dotyczące ich wprowadzania z państw trzecich na terytorium Unii powinny być podobne do wymogów ustanowionych w odniesieniu do przemieszczania określonych roślin i określonego drewna z obszarów wyznaczonych na pozostałe obszary terytorium Unii.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza Aromia bungii (Faldermann);
b)
"określone rośliny" oznaczają rośliny przeznaczone do sadzenia, których średnica łodygi lub szyi korzeniowej w najgrubszym miejscu wynosi co najmniej 1 cm, z wyłączeniem nasion, należące do gatunku Prunus spp., z wyjątkiem Prunus laurocerasus L.;
c)
"określone drewno" oznacza drewno w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE, które zostało w całości lub w części uzyskane z następujących określonych roślin, których wykaz znajduje się w części II załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 3 :
Kod CN Opis
4401 12 00 Drewno opałowe z drzew innych niż iglaste, w postaci kłód, szczap, gałęzi, wiązek chrustu lub w podobnych postaciach
4401 22 00 Drewno z drzew innych niż iglaste, w postaci wiórków lub kawałków
4401 40 Trociny oraz drewno odpadowe i ścinki drewniane, nieaglomerowane (1)
4403 12 00 Drewno z drzew innych niż iglaste, surowe, malowane, bejcowane, nasycone kreozotem lub innymi środkami konserwującymi, nawet pozbawione kory lub bieli, lub zgrubnie obrobione
ex 4404 20 00 Z drzew innych niż iglaste: obręcze drewniane; żerdzie rozszczepione; pale, paliki i kołki z drewna, zaostrzone, ale nieprzetarte wzdłużnie; tyczki drewniane, zgrubnie przycięte, ale nietoczone, niewygięte lub w inny sposób obrobione, nadające się do produkcji lasek, parasoli, rękojeści do narzędzi lub tym podobne; wióry i tym podobne
4406 Podkłady kolejowe lub tramwajowe, z drewna
4407 94 Drewno z wiśni (Prunus spp.), przetarte lub strugane wzdłużnie, skrawane warstwami lub obwodowo, nawet strugane, szlifowane lub łączone stykowo, o grubości przekraczającej 6 mm
4416 00 00 Beczki, baryłki, kadzie, cebry i pozostałe wyroby bednarskie oraz ich części, z drewna, włącznie z klepkami
9406 10 00 Budynki prefabrykowane z drewna
(1) Stosowane do drewna odpadowego i ścinków drewnianych, nieaglomerowanych, o grubości i szerokości większej niż 2,5 cm.
d)
"określony drewniany materiał opakowaniowy" oznacza materiał opakowaniowy uzyskiwany w całości lub w części z określonych roślin;
e)
"miejsce produkcji" oznacza wszelkie działki lub pola uprawiane jako jedna jednostka produkcyjna lub gospodarska, w tym działki produkcyjne zarządzane oddzielnie ze względów fitosanitarnych;
f)
"podmiot zawodowy" oznacza każdą osobę zaangażowaną zawodowo w co najmniej jedno z następujących działań dotyczących roślin, produktów roślinnych oraz drewnianych materiałów opakowaniowych:
-
sadzenie,
-
hodowla,
-
produkcja, w tym uprawa, mnożenie i utrzymywanie,
-
wprowadzanie i przemieszczanie na terytorium Unii oraz wyprowadzanie poza terytorium Unii,
-
udostępnianie na rynku.
Artykuł  2

Zakaz wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w Unii określonego organizmu

Zakazuje się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w Unii określonego organizmu.

Artykuł  3

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

1. 
Każdy, kto podejrzewa obecność określonego organizmu lub stwierdzi taką obecność, niezwłocznie informuje odpowiedzialny organ urzędowy i przekazuje mu wszelkie istotne informacje dotyczące obecności lub podejrzenia obecności określonego organizmu.
2. 
Odpowiedzialny organ urzędowy bezzwłocznie rejestruje takie informacje.
3. 
W przypadku gdy odpowiedzialny organ urzędowy został powiadomiony o obecności lub podejrzeniu obecności określonego organizmu, musi wprowadzić wszelkie niezbędne środki, aby potwierdzić tę obecność lub podejrzenie obecności.
4. 
Państwa członkowskie zapewniają, by każda osoba, pod której kontrolą znajdują się rośliny, które mogą być porażone określonym organizmem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzeniu obecności określonego organizmu, potencjalnych skutkach, ryzyku oraz środkach, które należy wprowadzić.
Artykuł  4

Badania dotyczące określonego organizmu na terytorium państw członkowskich

Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu na swoim terytorium.

Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod nadzorem urzędowym odpowiedzialnego organu urzędowego. Obejmują one oceny wizualne oraz, w przypadku każdego podejrzenia porażenia określonym organizmem, pobranie próbek i przeprowadzenie badań na obecność agrofagów. W badaniach tych uwzględnia się dostępne dowody naukowe i techniczne, biologię określonego organizmu, występowanie i biologię podatnych roślin oraz wszelkie inne odpowiednie informacje dotyczące obecności określonego organizmu.

Artykuł  5

Ustanowienie obszarów wyznaczonych

1. 
Jeśli obecność określonego organizmu zostanie potwierdzona, dane państwo członkowskie bez zwłoki wyznacza obszar ("obszar wyznaczony") zgodnie z ust. 2.
2. 
Obszar wyznaczony składa się ze strefy porażonej oraz strefy buforowej.

Strefa porażona to strefa, w której potwierdzono obecność określonego organizmu i która obejmuje:

a)
wszystkie rośliny, o których wiadomo, że są porażone przez odnośnego agrofaga;
b)
wszystkie rośliny wykazujące oznaki lub objawy wskazujące na możliwe porażenie przez tego agrofaga;
c)
wszystkie pozostałe rośliny, które mogły lub mogą być skażone lub porażone przez tego agrofaga, w tym rośliny, które mogą zostać porażone ze względu na podatność na tego agrofaga oraz występowanie w pobliżu roślin porażonych lub wspólne pochodzenie, jeśli jest znane, z roślinami porażonymi lub roślinami z nich uprawianymi.

Szerokość strefy buforowej wokół strefy porażonej wynosi co najmniej 2 km.

Dokładne wytyczenie strefy porażonej i strefy buforowej przeprowadza się w oparciu o rzetelne podstawy naukowe, biologię określonego organizmu, stopień porażenia i rozmieszczenie określonych roślin oraz określonego drewna na danym obszarze.

W przypadku gdy odpowiedzialny organ urzędowy stwierdza, że zwalczenie określonego organizmu jest możliwe zgodnie z art. 6 ust. 1, biorąc pod uwagę okoliczności ogniska porażenia, wyniki specjalnego dochodzenia lub natychmiastowe zastosowanie środków zwalczania, promień strefy buforowej można zmniejszyć do najwyżej 1 km od granic strefy porażonej.

3. 
Jeśli obecność określonego organizmu w strefie buforowej zostanie potwierdzona, granice strefy porażonej i strefy buforowej zostają niezwłocznie poddane przeglądowi i odpowiednio zmienione.
4. 
Jeżeli na podstawie badań, o których mowa w art. 4 i w niniejszym artykule ust. 6 lit. b), przez okres kolejnych czterech lat nie stwierdzi się obecności określonego organizmu na obszarze wyznaczonym, wyznaczenie to może zostać zniesione. W takich przypadkach dane państwo członkowskie powiadamia o tym Komisję i pozostałe państwa członkowskie.
5. 
Państwa członkowskie nie muszą ustanawiać obszarów wyznaczonych, o których mowa w ust. 1, o ile spełniono jeden z następujących warunków:
a)
istnieją dowody na to, że określony organizm został wprowadzony na ten obszar z roślinami, drewnem lub drewnianym materiałem opakowaniowym, które zostały porażone przed ich wprowadzeniem na dany obszar; oraz upewniono się, że nie doszło do zadomowienia się określonego organizmu oraz że rozprzestrzenianie się i rozmnażanie określonego organizmu nie jest możliwe ze względu na jego biologię;
b)
istnieją dowody na to, że obecność określonego organizmu stanowi odosobniony przypadek bezpośrednio związany z określoną rośliną, określonym drewnem lub określonym drewnianym materiałem opakowaniowym, przy czym nie oczekuje się, że doprowadzi ona do zadomowienia się; oraz

upewniono się, że nie doszło do zadomowienia się określonego organizmu oraz że rozprzestrzenianie się i rozmnażanie określonego organizmu nie jest możliwe ze względu na jego biologię.

Do celów lit. b) należy uwzględnić wyniki specjalnego dochodzenia i środków zwalczania. Środki te mogą obejmować prewencyjne wycinanie i usunięcie określonych roślin i produktów roślinnych oraz niszczenie i usuwanie drewnianych materiałów opakowaniowych po ich zbadaniu.

6. 
W przypadku gdy jeden z warunków określonych w ust. 5 jest spełniony, państwa członkowskie wprowadzają następujące środki:
a)
natychmiastowe środki w celu zapewnienia szybkiego zwalczenia określonego organizmu i wykluczenia możliwości jego rozprzestrzeniania się;
b)
regularny i intensywny nadzór przez okres obejmujący co najmniej jeden cykl życia określonego organizmu i dodatkowo jeden rok, w tym nadzór prowadzony przez co najmniej cztery kolejne lata w promieniu co najmniej 1 km wokół porażonych roślin, drewna lub drewnianego materiału opakowaniowego lub miejsca, w którym wykryto określony organizm;
c)
niszczenie wszelkiego porażonego materiału roślinnego, drewna lub drewnianego materiału opakowaniowego;
d)
określenie pochodzenia porażenia dzięki ustaleniu pochodzenia roślin, drewna lub drewnianego materiału opakowaniowego tak dalece, jak to możliwe, oraz badanie ich pod względem wszelkich oznak porażenia;
e)
działania mające na celu podniesienie świadomości społecznej na temat zagrożeń stwarzanych przez ten organizm;
f)
wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczania określonego organizmu, z uwzględnieniem międzynarodowego standardu dla środków fitosanitarnych ("ISPM") nr 9 i z zastosowaniem zintegrowanego podejścia zgodnie z zasadami określonymi w standardzie ISPM nr 14.

Do celów lit. d) badanie to obejmuje metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia.

Środki, o których mowa w lit. a)-f), przedstawia się w formie sprawozdania zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. a).

Artykuł  6

Środki zwalczania określonych organizmów i ograniczające ich rozprzestrzenianie

1. 
Państwo członkowskie, które ustanawia obszar wyznaczony, o którym mowa w art. 5, wprowadza na tym obszarze następujące środki:
a)
natychmiastowe wycinanie porażonych roślin i roślin wykazujących oznaki spowodowane przez określony organizm oraz całkowite usuwanie ich korzeni, jeżeli poniżej szyi korzeniowej porażonej rośliny zaobserwowano chodniki larwalne;
b)
wycinanie wszystkich określonych roślin w promieniu 100 m od porażonych roślin i badanie tych określonych roślin pod względem wszelkich oznak porażenia;
c)
usuwanie, badanie i bezpieczne unieszkodliwianie roślin wyciętych zgodnie z lit. a) i b) oraz, w razie potrzeby, ich korzeni, a także badanie i usuwanie innych produktów roślinnych i drewnianych materiałów opakowaniowych;
d)
zakaz wszelkich przemieszczeń potencjalnie porażonego materiału z obszaru wyznaczonego;
e)
określenie pochodzenia porażenia dzięki ustaleniu pochodzenia przedmiotowych roślin, drewna i drewnianego materiału opakowaniowego tak dalece, jak to możliwe, oraz badanie ich pod względem wszelkich oznak porażenia;
f)
w stosownych przypadkach zastąpienie określonych roślin innymi gatunkami roślin;
g)
zakaz sadzenia nowych określonych roślin na otwartej przestrzeni na obszarze, o którym mowa w lit. b) niniejszego ustępu, z wyjątkiem miejsc produkcji, o których mowa w art. 7 ust. 1;
h)
intensywny nadzór nad obecnością określonego organizmu na roślinach z gatunku Prunus spp., ze szczególnym uwzględnieniem strefy buforowej, obejmujący co najmniej jedną kontrolę rocznie;
i)
działania mające na celu podniesienie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z tym określonym organizmem oraz środków wprowadzonych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii, w tym warunków dotyczących przemieszczania określonych roślin, określonego drewna i określonego drewnianego materiału opakowaniowego z obszaru wyznaczonego;
j)
w stosownych przypadkach - środki szczegółowe w celu zaradzenia specyficznym problemom lub komplikacjom, co do których można mieć uzasadnione obawy, że uniemożliwią, utrudnią lub opóźnią zwalczanie, w szczególności problemom związanym z dostępnością i odpowiednią likwidacją wszystkich roślin porażonych lub u których podejrzewa się porażenie, bez względu na ich lokalizację, publiczną lub prywatną własność bądź osoby lub podmioty za nie odpowiedzialne;
k)
wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczania określonego organizmu, z uwzględnieniem standardu ISPM nr 9 i z zastosowaniem zintegrowanego podejścia zgodnie z zasadami określonymi w standardzie ISPM nr 14.

Do celów lit. a), jeżeli porażone rośliny zostały wykryte poza okresem lotu określonego organizmu, wycinanie i usuwanie przeprowadza się przed rozpoczęciem kolejnego okresu lotu.

Na zasadzie odstępstwa od lit. b) w przypadku gdy odpowiedzialny organ urzędowy dojdzie do wniosku, że wycinanie poszczególnych drzew jest niewłaściwe ze względu na ich szczególną wartość społeczną, kulturową lub środowiskową, państwo członkowskie, które ustanowiło obszar wyznaczony, zapewni, aby takie określone rośliny, które nie są przeznaczone do wycięcia, zostały objęte indywidualnym i regularnym badaniem pod kątem wszelkich oznak porażenia oraz aby zastosowano środki równoważne z wycinaniem w celu zapobieżenia ewentualnemu rozprzestrzenianiu się określonego organizmu z tych roślin. Uzasadnienie takiego wniosku i opis środków podaje się w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 10.

Do celów lit. c) podejmuje się wszelkie niezbędne środki ostrożności, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego organizmu w trakcie wycinania i po jego zakończeniu.

Do celów lit. e), w przypadku gdy badanie wykaże, że określone rośliny zostały porażone, rośliny takie zostają wycięte.

Do celów lit. h) w stosownych przypadkach odpowiedzialny organ urzędowy stosuje metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia, a liczbę próbek podaje się w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 10 ust. 1.

Środki, o których mowa w lit. a)-k), przedstawia się w formie sprawozdania zgodnie z art. 10 ust. 1.

2. 
Jeśli wyniki badań, o których mowa w art. 4, w ciągu więcej niż czterech kolejnych lat potwierdzą obecność określonego organizmu na danym obszarze i jeżeli istnieją dowody na to, że określony organizm nie może już zostać zwalczony, państwa członkowskie mogą ograniczyć środki do ograniczania rozprzestrzeniania określonego organizmu na tym obszarze.

W takim przypadku promień strefy buforowej zwiększa się do co najmniej 4 km.

Środki takie obejmują przynajmniej:

a)
natychmiastowe wycinanie porażonych roślin i roślin wykazujących oznaki spowodowane przez określony organizm oraz całkowite usuwanie ich korzeni, jeżeli poniżej szyi korzeniowej porażonej rośliny zaobserwowano chodniki larwalne;
b)
usuwanie, badanie i unieszkodliwianie wyciętych roślin oraz ich korzeni; podejmowanie wszystkich niezbędnych środków ostrożności, aby uniknąć rozprzestrzeniania się określonego organizmu po zakończeniu wycinania;
c)
zakaz wszelkich przemieszczeń potencjalnie porażonego materiału z obszaru wyznaczonego;
d)
w stosownych przypadkach zastąpienie określonych roślin innymi roślinami;
e)
zakaz sadzenia nowych określonych roślin na otwartej przestrzeni w strefie porażonej, o której mowa w art. 5, z wyjątkiem miejsc produkcji, o których mowa w art. 7 ust. 1;
f)
intensywny nadzór nad obecnością określonego organizmu na roślinach z gatunku Prunus spp., ze szczególnym uwzględnieniem strefy buforowej, obejmujący co najmniej jedną kontrolę rocznie;
g)
działania mające na celu podniesienie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z tym określonym organizmem oraz środków wprowadzonych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii, w tym warunków dotyczących przemieszczania określonych roślin i określonego drewna z obszaru wyznaczonego;
h)
w stosownych przypadkach - środki szczegółowe w celu zaradzenia specyficznym problemom lub komplikacjom, co do których można mieć uzasadnione obawy, że uniemożliwią, utrudnią lub opóźnią ograniczanie rozprzestrzeniania, w szczególności problemom związanym z dostępnością i odpowiednią likwidacją wszystkich roślin porażonych lub u których podejrzewa się porażenie, bez względu na ich lokalizację, publiczną lub prywatną własność bądź osoby lub podmioty za nie odpowiedzialne;
i)
wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do ograniczania rozprzestrzeniania się określonego organizmu.

Do celów lit. a), jeżeli porażone rośliny zostały wykryte poza okresem lotu określonego organizmu, wycinanie i usuwanie przeprowadza się przed rozpoczęciem kolejnego okresu lotu.

Do celów lit. f) w stosownych przypadkach odpowiedzialny organ urzędowy stosuje metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia, a liczbę próbek podaje się w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 10 ust. 1.

Środki, o których mowa w lit. a)-i), przedstawia się w formie sprawozdania zgodnie z art. 10 ust. 1.

Artykuł  7

Przemieszczanie określonych roślin w Unii

1. 
Określone rośliny pochodzące 4  z obszaru wyznaczonego można przemieszczać w Unii wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy im paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG 5  oraz gdy były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat poprzedzających przemieszczenie lub, w przypadku roślin młodszych niż dwa lata, były stale uprawiane w miejscu produkcji, które spełnia wymogi określone w ust. 2-5.
2. 
Miejsce produkcji jest zarejestrowane zgodnie z dyrektywą Komisji 92/90/EWG 6 .
3. 
Miejsce produkcji przynajmniej dwa razy w roku jest poddawane dokładnym kontrolom urzędowym przeprowadzanym w odpowiednim czasie i nie wykazuje żadnych oznak porażenia określonym organizmem. W przypadku nasilenia podejrzeń dotyczących obecności określonego organizmu kontrola ta obejmuje pobranie próbek z łodyg i gałęzi roślin prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia.
4. 
Miejsce produkcji:
(i)
jest całkowicie fizycznie zabezpieczone przed wprowadzeniem określonego organizmu, lub
(ii)
zostało objęte odpowiednimi procedurami zabezpieczającymi, a w odniesieniu do każdej partii określonych roślin zastosowano przed przemieszczeniem metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia, na poziomie określonym w poniższej tabeli; miejsce produkcji każdego roku w odpowiednim czasie jest poddawane badaniom urzędowym w promieniu co najmniej 1 km i nie wykazuje oznak porażenia.
Liczba roślin w partii Poziom stosowania metod pobierania próbek prowadzących do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia (liczba roślin przeznaczonych do zniszczenia)
1-4 500 10 % wielkości partii
> 4 500 450
5. 
Podkładki, które spełniają wymogi określone w ust. 1-4, mogą być szczepione zrazami, które nie były uprawiane zgodnie z tymi wymogami, ale których średnica w najgrubszym miejscu nie przekracza 1 cm.
6. 
Określone rośliny, które nie pochodzą z obszarów wyznaczonych, ale zostały wprowadzone do miejsca produkcji na takich obszarach, mogą być przemieszczane w Unii, pod warunkiem że to miejsce produkcji spełnia wymogi określone w ust. 2, 3 i 4 i wyłącznie wówczas, gdy roślinom towarzyszy paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą 92/105/EWG.
7. 
Określone rośliny przywożone z państw trzecich, w których stwierdzono obecność określonego organizmu zgodnie z art. 11, można przemieszczać w Unii wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy im paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą 92/105/EWG.
Artykuł  8

Przemieszczanie określonego drewna w Unii

1. 
Zakazuje się przemieszczania w Unii określonego drewna pochodzącego z obszaru wyznaczonego lub określonego drewna zachowującego w całości lub części swoją powierzchnię, które zostało wprowadzone na obszar wyznaczony.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 określone drewno inne niż drewno w postaci wiórków, kawałków, strużyn, drewna odpadowego i ścinków drewnianych, pochodzące z obszaru wyznaczonego, lub określone drewno zachowujące w całości lub części swoją powierzchnię można przemieszczać w Unii wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy mu paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą 92/105/EWG. Taki paszport roślin wydaje się tylko pod warunkiem spełnienia przez przedmiotowe drewno jednego z następujących wymogów:
a)
zostało ono okorowane i poddane odpowiedniej obróbce termicznej w celu osiągnięcia minimalnej temperatury 56 °C nieprzerwanie przez co najmniej 30 minut w całym przekroju drewna (w tym w jego wnętrzu). Proces obróbki termicznej potwierdza się znakiem "HT" umieszczanym na drewnie lub jego opakowaniu zgodnie z aktualną praktyką;
b)
drewno zostało poddane odpowiedniemu działaniu promieniowania jonizującego, tak aby w całym drewnie minimalna dawka pochłonięta wynosiła 1 kGy.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 określone drewno w postaci wiórków, kawałków, strużyn, drewna odpadowego i ścinków drewnianych, pochodzące z obszaru wyznaczonego, można przemieszczać w Unii wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy mu paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą 92/105/EWG oraz gdy spełnia ono jeden z następujących warunków:
a)
zostało ono okorowane i poddane odpowiedniej obróbce termicznej w celu osiągnięcia minimalnej temperatury 56 °C nieprzerwanie przez co najmniej 30 minut w całym przekroju drewna (w tym w jego wnętrzu);
b)
zostało ono pocięte na kawałki o grubości i szerokości nie większej niż 2,5 cm.
4. 
W odniesieniu do ust. 2 i 3, jeżeli na obszarze wyznaczonym nie są dostępne żadne zakłady obróbki lub przetwarzania, określone drewno można przemieszczać w Unii wyłącznie pod urzędową kontrolą i w warunkach zamkniętych w taki sposób, aby określony organizm nie mógł się rozprzestrzeniać, do najbliższego zakładu poza obszarem wyznaczonym w celu przeprowadzenia natychmiastowej obróbki lub przetwarzania zgodnie z ust. 2 lub 3.

Materiał odpadowy powstający w wyniku obróbki lub przetwarzania przeprowadzonych zgodnie z ust. 2 i 3 unieszkodliwia się w taki sposób, aby określony organizm nie mógł rozprzestrzenić się poza obszar wyznaczony.

Odpowiedzialny organ urzędowy prowadzi w odpowiednim czasie wzmożony nadzór nad obecnością określonego organizmu w drodze kontroli roślin z gatunku Prunus spp. w promieniu co najmniej 1 km od zakładu obróbki lub przetwarzania.

Artykuł  9

Przemieszczanie określonego drewnianego materiału opakowaniowego w Unii

1. 
Zakazuje się przemieszczania w Unii określonego drewnianego materiału opakowaniowego pochodzącego z obszaru wyznaczonego.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 przemieszczanie określonego drewnianego materiału opakowaniowego pochodzącego z obszaru wyznaczonego jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy określony drewniany materiał opakowaniowy spełnia wszystkie następujące warunki:
a)
został poddany jednemu z zatwierdzonych zabiegów zgodnie z aneksem I do międzynarodowego standardu FAO dla środków fitosanitarnych nr 15 7  zawierającego przepisy dotyczące drewnianych materiałów opakowaniowych w handlu międzynarodowym;
b)
jest opatrzony znakiem zgodnie z aneksem II do międzynarodowego standardu FAO dla środków fitosanitarnych nr 15, wskazującym, że określony drewniany materiał opakowaniowy został poddany zatwierdzonej obróbce fitosanitarnej zgodnie z tym standardem.
3. 
Jeżeli na obszarze wyznaczonym nie są dostępne żadne zakłady obróbki, określony drewniany materiał opakowaniowy można przemieszczać wyłącznie pod urzędową kontrolą i w warunkach zamkniętych w taki sposób, aby określony organizm nie mógł się rozprzestrzeniać, do najbliższego zakładu obróbki poza obszarem wyznaczonym w celu przeprowadzenia natychmiastowej obróbki i oznakowania zgodnie z ust. 2.

Materiał odpadowy powstający w wyniku zastosowania przepisów akapitu pierwszego unieszkodliwia się w taki sposób, aby określony organizm nie mógł rozprzestrzenić się poza obszar wyznaczony.

Odpowiedzialny organ urzędowy prowadzi w odpowiednim czasie wzmożony nadzór nad obecnością określonego organizmu w drodze kontroli roślin należących do gatunku Prunus spp. w promieniu co najmniej 1 km od zakładu obróbki.

Artykuł  10

Sprawozdanie z badań i środków

1. 
Do dnia 30 kwietnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim:
a)
sprawozdanie z badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym i środków wprowadzonych w tym roku lub planowanych na ten rok zgodnie z art. 4-6, jak również z wyników tych badań i środków;
b)
aktualny wykaz wszystkich obszarów wyznaczonych ustanowionych na podstawie art. 5, w tym informacje dotyczące ich opisu i lokalizacji wraz z mapami przedstawiającymi ich granice;
c)
w przypadkach, w których zgodnie z art. 5 ust. 5 państwa członkowskie podejmują decyzję o nieustanawianiu obszarów wyznaczonych - dane uzasadniające taką decyzję i jej przyczyny.
2. 
W przypadkach uzasadnionych zmianą ryzyka fitosanitarnego stwarzanego przez określony organizm państwa członkowskie dostosowują odpowiednie badania i środki. Informację o takim dostosowaniu przekazują one niezwłocznie Komisji i pozostałym państwom członkowskim.
Artykuł  11

Wprowadzanie do Unii określonych roślin pochodzących z państwa trzeciego, w którym stwierdzono obecność określonego organizmu

Określonym roślinom pochodzącym z państw trzecich, w których stwierdzono obecność określonego organizmu, towarzyszy świadectwo, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE. Świadectwo to zawiera w rubryce "Dodatkowa deklaracja" jedno z poniższych stwierdzeń:

a)
rośliny były stale uprawiane w miejscu produkcji zarejestrowanym i kontrolowanym przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia oraz położonym na obszarze, który ta organizacja. zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych, uznała za wolny od określonego organizmu;
b)
rośliny były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat przed wywozem lub - w przypadku roślin młodszych niż dwa lata - były stale uprawiane w miejscu produkcji uznanym za wolne od określonego organizmu zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych oraz spełnione są następujące warunki:
(i)
miejsce produkcji jest zarejestrowane i kontrolowane przez krajową organizację ochrony roślin państwa pochodzenia;
(ii)
miejsce produkcji jest przynajmniej dwa razy w roku poddawane dokładnym kontrolom urzędowym pod kątem wszelkich oznak obecności określonego organizmu, przeprowadzanym w odpowiednim czasie, i nie wykryto żadnych oznak obecności tego organizmu;
(iii)
miejsce produkcji jest całkowicie fizycznie zabezpieczone przed wprowadzeniem określonego organizmu lub zostało objęte odpowiednimi procedurami profilaktycznymi i otoczone strefą buforową o promieniu co najmniej 4 km, w której corocznie w odpowiednim czasie przeprowadza się urzędowe badania pod kątem obecności lub oznak obecności określonego organizmu;
(iv)
w przypadku stwierdzenia obecności lub oznak obecności określonego organizmu wprowadzono niezwłocznie środki zwalczania w celu uwolnienia strefy buforowej od tego agrofaga;
(v)
bezpośrednio przed wywozem przesyłki roślin poddano dokładnej kontroli urzędowej pod kątem obecności określonego organizmu, w szczególności na łodygach i gałęziach roślin. Kontrola ta obejmowała metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia. Jeżeli w skład przesyłki wchodzą rośliny pochodzące z terenów, które w czasie ich produkcji znajdowały się w strefie buforowej, w której stwierdzono obecność lub oznaki obecności określonego organizmu, z roślin z tej przesyłki pobrano próbki metodami prowadzącymi do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia, na poziomie określonym w poniższej tabeli:
Liczba roślin w partii Poziom stosowania metod pobierania próbek prowadzących do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia (liczba roślin przeznaczonych do zniszczenia)
1-4 500 10 % wielkości partii
> 4 500 450
c)
rośliny te wyhodowano z podkładek, które spełniają wymogi, o których mowa w lit. b), z wszczepionymi zrazami, które spełniają następujące wymogi:
(i)
w chwili wywozu średnica wszczepionych zrazów w najgrubszym miejscu nie przekracza 1 cm;
(ii)
szczepione rośliny zostały poddane kontroli zgodnie z lit. b) ppkt (ii).

Do celów lit. a) nazwę obszaru podaje się w rubryce "Miejsce pochodzenia".

Artykuł  12

Wprowadzanie do Unii określonego drewna pochodzącego z państwa trzeciego, w którym stwierdzono obecność określonego organizmu

1. 
Określonemu drewnu innemu niż drewno w postaci wiórków, kawałków, strużyn, drewna odpadowego i ścinków drewnianych, pochodzącemu z państw trzecich, w których stwierdzono obecność określonego organizmu, towarzyszy świadectwo, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE. Świadectwo to zawiera w rubryce "Dodatkowa deklaracja" jedno z poniższych stwierdzeń:
a)
drewno pochodzi z obszarów, które krajowa organizacja ochrony roślin państwa pochodzenia, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych, uznała za wolne od określonego organizmu;
b)
drewno zostało okorowane i poddane odpowiedniej obróbce termicznej w celu osiągnięcia minimalnej temperatury 56 °C nieprzerwanie przez co najmniej 30 minut w całym przekroju drewna, w tym w jego wnętrzu;
c)
drewno zostało poddane odpowiedniemu działaniu promieniowania jonizującego, tak aby w całym drewnie minimalna dawka pochłonięta wynosiła 1 kGy.

Nazwę obszaru, o którym mowa w lit. a), podaje się w rubryce "Miejsce pochodzenia".

Do celów lit. b) proces obróbki termicznej potwierdza się znakiem "HT" umieszczanym na drewnie lub jego opakowaniu zgodnie z aktualną praktyką.

2. 
Określonemu drewnu w postaci wiórków, kawałków, strużyn, drewna odpadowego i ścinków drewnianych, pochodzącemu z państw trzecich, w których stwierdzono obecność określonego organizmu, towarzyszy świadectwo, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE. Świadectwo to zawiera w rubryce "Dodatkowa deklaracja" jedno z poniższych stwierdzeń:
a)
drewno pochodzi z obszarów, które krajowa organizacja ochrony roślin państwa pochodzenia, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych, uznała za wolne od określonego organizmu;
b)
drewno zostało okorowane i poddane odpowiedniej obróbce termicznej w celu osiągnięcia minimalnej temperatury 56 °C nieprzerwanie przez co najmniej 30 minut w całym przekroju drewna, w tym w jego wnętrzu;
c)
drewno zostało pocięte na kawałki o grubości i szerokości nie większej niż 2,5 cm. Do celów lit. a) nazwę obszaru podaje się w rubryce "Miejsce pochodzenia".
Artykuł  13

Oficjalne kontrole przy wprowadzeniu do Unii określonych roślin i określonego drewna pochodzących z państwa, w którym stwierdzono obecność określonego organizmu

1. 
Wszystkie przesyłki określonych roślin i określonego drewna wprowadzane do Unii z państwa trzeciego, w którym stwierdzono obecność określonego organizmu, podlegają dokładnej kontroli urzędowej w miejscu wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z art. 1 dyrektywy Komisji 2004/103/WE 8 .
2. 
Stosowane metody kontroli zapewniają wykrycie wszelkich oznak obecności określonego organizmu, w szczególności na łodygach i gałęziach roślin. W stosownych przypadkach kontrola ta obejmuje metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia.
Artykuł  14

Zgodność z niniejszą decyzją

Państwa członkowskie uchylają lub zmieniają środki, które wprowadziły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu, tak aby zapewnić zgodność z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  15

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 EPPO (2014) Pest risk analysis for Aromia bungii (Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym w odniesieniu do Aromia bungii). EPPO, Paryż. Dokument dostępny na stronie http://www.eppo.int/QUARANTINE/Pest_Risk_Analysis/PRA_intro.htm
3 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
4 Glosariusz terminologii fitosanitarnej - norma referencyjna ISPM nr 5 i świadectwa fitosanitarne - norma referencyjna ISPM nr 12 sekretariatu Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, Rzym, 2013 r.
5 Dyrektywa Komisji 92/105/EWG z dnia 3 grudnia 1992 r. ustanawiająca stopień normalizacji w odniesieniu do "paszportów" roślin używanych przy przemieszczaniu niektórych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów w obrębie Wspólnoty i ustanawiająca szczegółowe procedury dotyczące wydawania takich "paszportów" roślin oraz warunki i szczegółowe procedury dotyczące ich wymiany (Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22).
6 Dyrektywa Komisji 92/90/EWG z dnia 3 listopada 1992 r. ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych, oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji (Dz.U. L 344 z 26.11.1992, s. 38).
7 Glosariusz terminologii fitosanitarnej - norma referencyjna ISPM nr 15 sekretariatu Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, Rzym, 2013 r.
8 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.254.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1503 ustanawiająca środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Aromia bungii (Faldermann)
Data aktu: 08/10/2018
Data ogłoszenia: 10/10/2018
Data wejścia w życie: 10/10/2018