RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE Węgry mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których obrót roczny nie przekracza równowartości 35 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Węgier.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 13 listopada 2017 r., Węgry zwróciły się o upoważnienie na wprowadzenie środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE, aby podwyższyć próg zwolnienia do 48 000 EUR. Poprzez zastosowanie tego środka szczególnego podatnicy ci byliby zwolnieni z niektórych lub wszystkich obowiązków związanych z VAT, o których mowa w rozdziałach 2- 6 tytułu XI dyrektywy 2006/112/WE.
(3) Wyższy próg w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, określonej w art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, stanowi środek upraszczający, ponieważ może znacznie zmniejszyć obowiązki małych przedsiębiorców w zakresie podatku VAT.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała pozostałym państwom członkowskim pismami z dnia 6 lutego 2018 r. wniosek złożony przez Węgry. Pismem z dnia 7 lutego 2018 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Wnioskowany środek szczególny jest zgodny z celami politycznymi określonymi w komunikacie Komisji z dnia 25 czerwca 2008 r. "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy.
(6) Ponieważ podwyższenie progu doprowadziłoby do ograniczenia zobowiązań w zakresie podatku VAT, a tym samym zmniejszenia obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw, Węgry powinny zostać upoważnione do stosowania tego środka szczególnego przez ograniczony czas. Procedura szczególna dla małych przedsiębiorstw ma charakter fakultatywny, a więc podatnicy nadal mogliby zdecydować się na stosowanie zasad ogólnych VAT.
(7) Ponieważ art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE regulujące procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw są przedmiotem przeglądu, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca te artykuły i ustanawiająca datę, od której państwa członkowskie będą zobowiązane do stosowania przepisów krajowych, wejdzie w życie przed upływem okresu obowiązywania odstępstwa, który upływa 31 grudnia 2021 r. Jeżeli tak się stanie, niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać.
(8) Na podstawie informacji przedstawionych przez Węgry środek szczególny będzie miał znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów Węgier z podatków pobieranych na etapie końcowej konsumpcji.
(9) Środek szczególny nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu podatku VAT, ponieważ Węgry będą dokonywać obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: