KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 8 akapit trzeci i art. 26 ust. 5 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratorów istotnych wskaźników referencyjnych, którzy postanowili, że nie będą przestrzegać określonego wymogu tego rozporządzenia lub większej liczby tych wymogów, do publikowania i zachowywania oświadczenia o zgodności, w którym podają powody, dla których za stosowne uznali nie przestrzegać tych wymogów. W art. 26 ust. 3 tego rozporządzenia nałożono podobny obowiązek na administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych, jednak w odniesieniu do szerszego zakresu wymogów.
(2) Oświadczenie o zgodności powinno umożliwiać czytającej je osobie jednoznaczne ustalenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, których administrator wskaźnika referencyjnego postanowił nie stosować, oraz powodów, dla których administrator uznał za stosowne nie przestrzegać tych przepisów.
(3) W art. 25 ust. 7 i art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono wymóg, zgodnie z którym oświadczenie o zgodności musi wyraźnie wskazywać powody, dla których administrator uznał za stosowne nie przestrzegać danych przepisów. We wzorze należy zatem zawrzeć odrębne uzasadnienie dotyczące każdego z przepisów, których administrator nie stosuje.
(4) Opcjonalne odstępstwa przewidziane w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do istotnych wskaźników referencyjnych stanowią podzbiór potencjalnych odstępstw przewidzianych w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia w odniesieniu do pozaistotnych wskaźników referencyjnych. W celu zapewnienia spójności między tymi dwoma wykonawczymi standardami technicznymi, wymaganymi w odniesieniu do tych odstępstw na podstawie art. 25 ust. 8 i art. 26 ust. 5, oraz uniknięcia ewentualnych zbędnych obciążeń administracyjnych dla administratorów wskaźników referencyjnych pożądane jest ujęcie tych wykonawczych standardów technicznych w jednym rozporządzeniu.
(5) Administratorzy mogą zdecydować się na wykorzystanie pojedynczego oświadczenia o zgodności w odniesieniu do rodziny wskaźników referencyjnych, pod warunkiem że umożliwia ono jednoznaczne ustalenie przepisów, których administrator postanowił nie stosować w odniesieniu do każdego wskaźnika referencyjnego objętego danym oświadczeniem o zgodności. Pojedyncze oświadczenie o zgodności nie powinno obejmować jednocześnie istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych. Jeżeli rodzina wskaźników referencyjnych składa się z istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych, przygotować należy co najmniej dwa oświadczenia o zgodności.
(6) Administratorom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z wymogami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: