KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanowiono wymagania techniczne dotyczące certyfikacji szkoleniowych urządzeń symulacji lotu, certyfikacji pilotów uczestniczących w użytkowaniu określonych statków powietrznych, a także certyfikacji osób i organizacji zaangażowanych w szkolenie, testowanie i sprawdzanie pilotów.
(2) W następstwie kontroli na płycie poza terytorium państw członkowskich, w trakcie których stwierdzono, że członkowie załogi lotniczej wykonywali operacje statkami powietrznymi zarejestrowanymi w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, które wydało ich licencje pilota, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wprowadziła zmiany w załączniku 1 do konwencji chicagowskiej o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, aby ułatwić automatyczne uznawanie licencji poprzez porozumienia regionalnych organizacji nadzoru nad bezpieczeństwem.
(3) Zmiana ta powinna zostać odzwierciedlona w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011, aby umożliwić automatyczne uznawanie unijnych licencji załogi lotniczej w państwach trzecich. Zgodnie z poprawką 174 do załącznika 1 ICAO, pkt 1.2.2.3.2.1, należy ustanowić okres przejściowy, aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian w obecnych licencjach pilota.
(4) Od czasu wejścia w życie załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, który został opracowany na podstawie warunków określonych w dokumencie Wspólne Wymagania Lotnicze - Licencjonowanie Załogi Lotniczej (Joint Aviation Requirements - Flight Crew Licensing 1, JAR-FCL 1), Unia dąży do wprowadzenia podejścia opartego w większym stopniu na kompetencjach, aby zapewnić wdrożenie proporcjonalnych i opartych na wynikach wymagań dotyczących licencji załogi lotniczej. W związku z tym należy zmienić wymaganie dotyczące szkolenia w zakresie startu i lądowania stanowiące część szkolenia na licencję pilota w załodze wieloosobowej na poziomie zaawansowanym w celu dostosowania go do zaleceń ICAO zawartych w dokumencie 9868 "Procedury służb żeglugi powietrznej - szkolenie" (PANS-TRG).
(5) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego przedłożyła Komisji projekt przepisów wykonawczych wraz ze swoją opinią nr 16/2016 oraz opinią nr 03/2017.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 65 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: