(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 3997)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 2 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (i),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 ustanowiono ogólne zasady dotyczące żywności, a w szczególności bezpieczeństwa żywności, na poziomie unijnym i krajowym. W rozporządzeniu tym przewidziano wprowadzenie środków nadzwyczajnych, które mają być zastosowane przez Komisję, w przypadku gdy istnieją dowody na to, że żywność przywożona z państwa trzeciego może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/88/UE 2 zakazano przywozu z Bangladeszu do Unii środków spożywczych zawierających liście pieprzu betelowego, pierwotnie na ograniczony okres stosowania do dnia 31 lipca 2014 r. Decyzja ta została przyjęta w następstwie dużej liczby zgłoszeń skierowanych do systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) ze względu na obecność wielu szczepów salmonelli, w tym Salmonella Typhimurium, stwierdzoną w środkach spożywczych zawierających liście pieprzu betelowego ("pieprzu żuwnego", powszechnie znanego jako "betel") lub składających się z nich, pochodzących z Bangladeszu.
(3) Zważywszy, że Bangladesz nie był w stanie zagwarantować bezpieczeństwa przywozu liści pieprzu betelowego do Unii, decyzjami wykonawczymi Komisji 2014/510/UE 3 , (UE) 2015/1028 4 oraz (UE) 2016/884 5 przedłużono okres stosowania tymczasowego zawieszenia przywozu tych produktów odpowiednio do dnia 30 czerwca 2015 r., 30 czerwca 2016 r. i 30 czerwca 2018 r.
(4) Plan działania przedstawiony przez Bangladesz w styczniu 2018 r. jest niekompletny i nie ma gwarancji jego skutecznego stosowania i egzekwowania. Z przekazanych przez to państwo informacji nie wynika, by produkcja liści pieprzu betelowego była zgodna z rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 i by państwo to było w stanie dostarczyć wiarygodne wyniki analizy z akredytowanych laboratoriów. Władze Bangladeszu zasygnalizowały również, że do odkażania liści pieprzu betelowego stosuje się chemiczne środki odkażające, w odniesieniu do których brak jakichkolwiek dowodów dotyczących bezpieczeństwa i toksyczności. Ponadto, pomimo przyjęcia przez sam Bangladesz w maju 2013 r. zakazu wywozu liści pieprzu betelowego i stałego jego stosowania, od czasu przyjęcia tego zakazu do systemu RASFF wpłynęło aż 29 zgłoszeń. W związku z tym nie można uznać, że gwarancje udzielone przez Bangladesz są wystarczające do rozwiązania kwestii poważnych zagrożeń dla zdrowia ludzi. Środki nadzwyczajne ustanowione decyzją wykonawczą 2014/88/UE powinny zatem pozostać w mocy.
(5) Okres stosowania decyzji wykonawczej 2014/88/UE należy zatem ponownie przedłużyć.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vytenis ANDRIUKAITIS |
|
Członek Komisji |