KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 struktura i wysokość opłat przewidzianych w tym rozporządzeniu uwzględnia wymagany nakład pracy Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") i właściwych organów, a ustala się je na takim poziomie, aby zapewnić, by uzyskany z nich przychód, w połączeniu z innymi źródłami przychodów Agencji, był wystarczający do pokrycia kosztów świadczonych usług.
(2) Z doświadczenia zdobytego do tej pory przez Agencję oraz jej Komitet ds. Oceny Ryzyka i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych przy rozpatrywaniu wniosków o udzielenie zezwolenia wynika, że nakład pracy związany z taką oceną uzależniony jest od liczby zastosowań będących przedmiotem jednego wniosku, a nie od liczby wnioskodawców, którzy wspólnie złożyli wniosek. W związku z tym opłata mająca zastosowanie do danego wniosku powinna być taka sama niezależnie od liczby wnioskodawców; żadna opłata dodatkowa nie powinna być pobierana od każdego dodatkowego wnioskodawcy. To samo rozumowanie odnosi się również do należności z tytułu przedłożenia każdego sprawozdania z przeglądu. Odpowiednie zmiany opłat i należności mogłyby umożliwić złagodzenie obciążenia finansowego mniejszych podmiotów, takich jak małe i średnie przedsiębiorstwa.
(3) W przypadku gdy składany jest wspólny wniosek o zezwolenie, opłaty i należności powinny być dzielone przez wnioskodawców w sposób sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący, w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Istniejące obniżki opłat i należności dla MŚP powinny być brane pod uwagę przy podziale całkowitych opłat i należności mających zastosowanie.
(4) W przypadku gdy przedsiębiorstwa, które złożyły wspólny wniosek o zezwolenie, należą do różnych kategorii wielkości, do których zastosowanie miałyby różne opłaty podstawowe, pobrana powinna zostać najwyższa opłata.
(5) Ponadto w następstwie przeglądu rozporządzenia Komisji (WE) nr 340/2008 2 , przeprowadzonego w 2015 r., oraz w świetle doświadczenia zdobytego podczas rozpatrywania wniosków o udzielenie zezwolenia, opłaty i należności za udzielanie zezwoleń powinny zostać dostosowane tak, aby odzwierciedlały nakład pracy Agencji. W tym celu opłaty i należności dodatkowe za każde dodatkowe zastosowanie powinny być jedynie nieznacznie niższe od kwoty opłaty lub należności podstawowej. Te opłaty lub należności dodatkowe za każde dodatkowe zastosowanie powinny zatem zostać zwiększone.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 340/2008.
(7) Ze względu na pewność prawa niniejszego rozporządzenia nie należy stosować do wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: