Decyzja wykonawcza 2018/794 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2017

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/794
z dnia 28 maja 2018 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2017

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 3194)

(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 51,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja, w oparciu o roczne sprawozdania finansowe przekazane przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia rachunków i opinią z audytu co do kompletności, dokładności i prawdziwości rachunków oraz sprawozdaniami jednostek certyfikujących, musi rozliczyć rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 7 wymienionego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 rolniczy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu 16 października roku "N - 1" i kończy się w dniu 15 października roku "N". Przy rozliczaniu rachunków za rok budżetowy 2017 należy wziąć pod uwagę wydatki poniesione przez państwa członkowskie pomiędzy dniem 16 października 2016 r. a dniem 15 października 2017 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 .

(3) Artykuł 33 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 przewiduje, że kwoty, które podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 33 ust. 1 tego rozporządzenia, określa się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym, tj. w roku 2017, z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z art. 33 ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do poniesionego wydatku w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, bądź ją do niej dodaje.

(4) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła je przed dniem 30 kwietnia 2018 r. o wynikach swej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.

(5) W przypadku niektórych agencji płatniczych roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych.

(6) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowego postępowania, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją.

(7) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 3  wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w roku 2017 została dokonana po przekroczeniu obowiązujących terminów. W niniejszej decyzji należy zatem ustanowić odpowiednie zmniejszenia.

(8) Zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja dokonała już zmniejszenia lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych za rok budżetowy 2017, ze względu na nieprzestrzeganie pułapów finansowych lub terminów płatności lub niedociągnięcia w kontrolach. Przy podejmowaniu niniejszej decyzji Komisja musi uwzględnić kwoty zmniejszone lub zawieszone, aby uniknąć wszelkich niewłaściwych i nienależnych płatności lub zwracania kwot, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Przedmiotowe kwoty mogą być następnie badane, w stosownych przypadkach, w ramach procedur kontroli rozliczeń zgodności zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(9) Na podstawie art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ujmowania w sprawozdaniach finansowych przekazywanych Komisji, zgodnie z art. 29 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014, poświadczonej tabeli z kwotami obciążającymi je w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które mają być odzyskane, określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 zawarto wzór tabeli, którą muszą stosować państwa członkowskie przy dostarczaniu informacji o kwotach, które mają być odzyskane. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, cztery lata lub osiem lat.

(10) Na podstawie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie mogą w należycie uzasadnionych przypadkach zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i prawdopodobnych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego, bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. Kwoty, w odniesieniu do których państwo członkowskie podjęło decyzję o zaprzestaniu odzyskiwania, oraz powody tej decyzji należy zawrzeć w rocznym podsumowaniu, o którym mowa w art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w związku z jego art. 102 ust. 1 lit. c) ppkt (iv). Kwotami takimi nie należy zatem obciążać państw członkowskich, których to dotyczy, i zostają one w związku z powyższym pokryte z budżetu Unii.

(11) Zmniejszenia zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 przedstawione w załączniku I (kolumna e) odnoszą się do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG). Kwoty, którymi należy obciążyć państwa członkowskie w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do Przejściowego Instrumentu Rozwoju Obszarów Wiejskich (TRDI) finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) 4 , przedstawiono w załączniku III.

(12) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 niniejsza decyzja nie narusza decyzji, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich, z wyjątkiem agencji płatniczych określonych w art. 2, dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do roku budżetowego 2017.

Kwoty, które mają być odzyskane od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego na podstawie niniejszej decyzji, wraz z kwotami wynikającymi z zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, określono w załącznikach I i III do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2017 rachunki określonych w załączniku II agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) nie wchodzą w zakres niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Phil HOGAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2017

Kwoty podlegające zwrotowi przez państwa członkowskie lub płatne na ich rzecz

PCz 2017 - Wydatki/Dochody przeznaczone na określony cel agencji płatniczych, których rachunki są Suma a + b Zmniejszenia i zawieszenia w całym roku budżetowym 1) Zmniejszenia zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Suma po uwzględnieniu zmniejszeń i zawieszeń Płatności dokonane na rzecz państwa członkowskiego za rok budżetowy Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub

płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego 2)

rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody przeznaczone na określony cel zadeklarowane

w deklaracji rocznej

= suma wydatków/dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a b c = a + b d e f = c + d + e g h = f - g
BE EUR 588 102 324,63 0,00 588 102 324,63 0,00 - 991,56 588 101 333,07 588 546 187,63 - 444 854,56
BG EUR 797 281 214,01 0,00 797 281 214,01 - 17 389,41 0,00 797 263 824,60 798 086 440,51 - 822 615,91
CZ CZK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 8 342,14 - 8 342,14 0,00 - 8 342,14
CZ EUR 854 448 923,01 0,00 854 448 923,01 0,00 0,00 854 448 923,01 854 448 923,20 - 0,19
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 164 574,66 - 164 574,66 0,00 - 164 574,66
DK EUR 858 708 631,07 0,00 858 708 631,07 0,00 0,00 858 708 631,07 858 670 732,41 37 898,66
DE EUR 5 030 903 943,84 0,00 5 030 903 943,84 - 6 977,89 - 45 644,72 5 030 851 321,24 5 027 999 451,51 2 851 869,72
EE EUR 124 071 973,61 0,00 124 071 973,61 0,00 - 16 983,75 124 054 989,86 123 977 546,02 77 443,84
IE EUR 1 229 287 920,82 0,00 1 229 287 920,82 - 95 679,67 - 43 841,63 1 229 148 399,52 1 228 321 811,74 826 587,78
EL EUR 2 074 885 739,79 0,00 2 074 885 739,79 - 20 843,71 - 1 821 898,16 2 073 042 997,92 2 074 864 896,08 - 1 821 898,16
ES EUR 5 436 124 554,19 2 768 594,78 5 438 893 148,97 - 2 239 204,13 - 2 159 384,45 5 434 494 560,39 5 437 757 758,27 - 3 263 197,88
FR EUR 7 177 885 922,21 310 949 997,08 7 488 835 919,29 - 184 123 288,02 - 91 535,53 7 304 621 095,74 7 308 565 960,41 - 3 944 864,67
HR EUR 208 140 268,86 0,00 208 140 268,86 - 84 515,74 0,00 208 055 753,12 208 189 461,36 - 133 708,24
IT EUR 4 310 772 062,39 0,00 4 310 772 062,39 - 93 059 323,84 - 1 812 362,90 4 215 900 375,65 4 249 111 348,36 - 33 210 972,71
CY EUR 55 777 706,48 0,00 55 777 706,48 - 35 861,66 0,00 55 741 844,82 55 730 155,42 11 689,40
LV EUR 217 990 354,60 0,00 217 990 354,60 - 181,15 - 6 247,62 217 983 925,83 217 993 173,12 - 9 247,29
LT EUR 443 325 522,51 0,00 443 325 522,51 - 71 548,65 - 374,27 443 253 599,59 443 272 271,92 - 18 672,33
LU EUR 34 473 355,85 0,00 34 473 355,85 0,00 0,00 34 473 355,85 34 401 229,19 72 126,66
HU HUF 0,00 0,00 0,00 0,00 - 68 059 521,50 - 68 059 521,50 0,00 - 68 059 521,50
HU EUR 1 288 054 472,53 0,00 1 288 054 472,53 - 4 569 620,93 0,00 1 283 484 851,60 1 284 228 855,44 - 744 003,84
MT EUR 0,00 5 317 298,97 5 317 298,97 0,00 0,00 5 317 298,97 5 317 298,97 0,00
NL EUR 815 897 786,62 0,00 815 897 786,62 - 422 705,99 0,00 815 475 080,63 815 494 995,16 - 19 914,53
AT EUR 706 529 712,22 0,00 706 529 712,22 - 264 876,95 0,00 706 264 835,27 706 343 282,70 - 78 447,43
PL PLN 0,00 0,00 0,00 0,00 - 885 655,91 - 885 655,91 0,00 - 885 655,91
PL EUR 3 409 425 215,53 0,00 3 409 425 215,53 - 3 007 191,14 0,00 3 406 418 024,39 3 406 561 289,51 - 143 265,12
PT EUR 705 330 241,25 0,00 705 330 241,25 - 607 631,63 - 1 086 013,11 703 636 596,51 704 169 188,62 - 532 592,11
RO RON 0,00 0,00 0,00 0,00 - 491 230,99 - 491 230,99 0,00 - 491 230,99
RO EUR 1 775 087 767,15 0,00 1 775 087 767,15 - 15 068 445,66 0,00 1 760 019 321,49 1 772 508 497,61 - 12 489 176,12
SI EUR 143 152 666,80 0,00 143 152 666,80 0,00 0,00 143 152 666,80 143 152 639,38 27,42
SK EUR 438 421 061,90 0,00 438 421 061,90 - 4 578,15 - 33 438,11 438 383 045,64 438 416 483,75 - 33 438,11
FI EUR 537 087 368,44 0,00 537 087 368,44 - 2 999,21 - 51 789,44 537 032 579,79 537 056 724,90 - 24 145,11
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 - 393 612,02 - 393 612,02 0,00 - 393 612,02
SE EUR 707 756 620,41 0,00 707 756 620,41 - 4 058 311,47 0,00 703 698 308,94 703 708 425,10 - 10 116,16
UK GBP 0,00 0,00 0,00 0,00 - 64 111,45 - 64 111,45 0,00 - 64 111,45
UK EUR 3 151 920 238,93 0,00 3 151 920 238,93 - 29 423 486,72 0,00 3 122 496 752,21 3 127 019 638,34 - 4 522 886,13
PCz Wydatki (3) Dochody przeznaczone na określony cel (3) art. 54 ust. 2 (= e) Suma (= h)
05 07 01 06 6701 6702
i j k l = i + j + k
BE EUR 0,00 - 443 863,00 - 991,56 - 444 854,56
BG EUR 0,00 - 822 615,91 0,00 - 822 615,91
CZ CZK 0,00 0,00 - 8 342,14 - 8 342,14
CZ EUR 0,00 - 0,19 0,00 - 0,19
DK DKK 0,00 0,00 - 164 574,66 - 164 574,66
DK EUR 37 898,66 0,00 0,00 37 898,66
DE EUR 2 897 514,44 0,00 - 45 644,72 2 851 869,72
EE EUR 94 427,59 0,00 - 16 983,75 77 443,84
IE EUR 870 429,41 0,00 - 43 841,63 826 587,78
EL EUR 0,00 0,00 - 1 821 898,16 - 1 821 898,16
ES EUR 0,00 - 1 103 813,43 - 2 159 384,45 - 3 263 197,88
FR EUR 0,00 - 3 853 329,14 - 91 535,53 - 3 944 864,67
HR EUR 0,00 - 133 708,24 0,00 - 133 708,24
IT EUR 0,00 - 31 398 609,81 - 1 812 362,90 - 33 210 972,71
CY EUR 11 689,40 0,00 0,00 11 689,40
LV EUR 0,00 - 2 999,67 - 6 247,62 - 9 247,29
LT EUR 0,00 - 18 298,06 - 374,27 - 18 672,33
LU EUR 72 126,66 0,00 0,00 72 126,66
HU HUF 0,00 0,00 - 68 059 521,50 - 68 059 521,50
HU EUR 0,00 - 744 003,84 0,00 - 744 003,84
MT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
NL EUR 0,00 - 19 914,53 0,00 - 19 914,53
AT EUR 0,00 - 78 447,43 0,00 - 78 447,43
PL PLN 0,00 0,00 - 885 655,91 - 885 655,91
PL EUR 0,00 - 143 265,12 0,00 - 143 265,12
PT EUR 553 421,00 0,00 - 1 086 013,11 - 532 592,11
RO RON 0,00 0,00 - 491 230,99 - 491 230,99
RO EUR 0,00 - 12 489 176,12 0,00 - 12 489 176,12
SI EUR 27,42 0,00 0,00 27,42
SK EUR 0,00 0,00 - 33 438,11 - 33 438,11
FI EUR 114 932,37 - 87 288,04 - 51 789,44 - 24 145,11
SE SEK 0,00 0,00 - 393 612,02 - 393 612,02
SE EUR 0,00 - 10 116,16 0,00 - 10 116,16
UK GBP 0,00 0,00 - 64 111,45 - 64 111,45
UK EUR 0,00 - 4 522 886,13 0,00 - 4 522 886,13
(1) Dotyczy uwzględnionych w systemie płatniczym zmniejszeń i zawieszeń, do których dodano w szczególności korekty wynikające z nieprzestrzegania terminów płatności ustalonych na sierpień, wrzesień i październik 2017 r. oraz innych zmniejszeń w ramach art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(2) W celu obliczenia kwoty podlegającej zwrotowi przez państwo członkowskie lub płatnej na jego rzecz uwzględniono sumę z deklaracji rocznej w przypadku wydatków rozliczonych (kolumna a) lub sumę deklaracji miesięcznych w przypadku wydatków wyłączonych (kolumna b).

Stosowany kurs wymiany walut: Art. 11 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014.

(3) Linia budżetowa 05 07 01 06 zostaje podzielona między korekty ujemne, które stają się dochodami przeznaczonymi na określony cel w linii budżetowej 67 01, oraz korekty dodatnie na rzecz państw członkowskich, które powinny obecnie zostać włączone po stronie wydatków 05 07 01 06 zgodnie z art. 43 rozporządzenia nr 1306/2013.

Uwaga: Nomenklatura 2018: 05 07 01 06, 6701, 6702

ZAŁĄCZNIK  II

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2017 - EFRG

Wykaz agencji płatniczych, których rachunki zostały wyłączone i które podlegają kolejnej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków

Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Francja FranceAgriMer
Niemcy EU-Zahlstelle der Freien und Hansestadt Hamburg
Malta Agriculture and Rural Payments Agency
Hiszpania Fondo Español de Garantía Agraria

ZAŁĄCZNIK  III

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

ROK BUDŻETOWY 2017 - EFRG

Korekty zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (*)

Państwo członkowskie Waluta W walucie krajowej W EUR
AT EUR
BE EUR
BG BGN
CY EUR - -
CZ CZK - -
DE EUR
DK DKK
EE EUR - -
ES EUR
FI EUR
FR EUR
UK GBP
EL EUR
HR HRK
HU HUF 9 350 125,00 -
IE EUR
IT EUR
LT EUR - 45 630,25
LU EUR
LV EUR - 119 855,63
MT EUR - -
NL EUR
PL PLN 641 474,86 -
PT EUR
RO RON
SE SEK
SI EUR - -
SK EUR - 481 101,41
(*) Niniejszy załącznik zawiera wyłącznie korekty związane z Przejściowym Instrumentem Rozwoju Obszarów Wiejskich (TRDI).
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 27/2004 z dnia 5 stycznia 2004 r. ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFOGR rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 36).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.136.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/794 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2017
Data aktu: 28/05/2018
Data ogłoszenia: 01/06/2018