a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) związków rtęci określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W dyrektywie Rady 79/117/EWG ustanowiono zakaz wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających związki rtęci. Wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające związki rtęci zostały cofnięte i w konsekwencji wszystkie NDP zostały ustalone na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności.
(3) Komisja otrzymała od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze oraz od państw członkowskich informacje wskazujące na obecność związków rtęci w szeregu produktów, prowadzącą do występowania pozostałości na poziomie wyższym niż granica oznaczalności określona w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
(4) Najnowsze dane pochodzące z monitorowania potwierdzają, że pozostałości związków rtęci występują w kilku produktach na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Uwzględniając 95. percentyl wszystkich wyników pobierania próbek, zgłoszono następujące przypadki występowania pozostałości: orzechy z drzew orzechowych: 0,02 mg/kg; świeże zioła: 0,03 mg/kg; grzyby uprawne: 0,05 mg/kg; grzyby dzikie: 0,50 mg/kg, z wyjątkiem borowików szlachetnych: 0,90 mg/kg; nasiona oleiste: 0,02 mg/kg; herbaty, ziarna kawy, napary ziołowe i ziarna kakaowe: 0,02 mg/kg; przyprawy: 0,02 mg/kg, z wyjątkiem imbiru, gałki muszkatołowej, kwiatu muszkatołowego i kurkumy: 0,05 mg/kg; mięso: 0,01 mg/kg, z wyjątkiem mięsa zwierząt łownych: 0,015 mg/kg oraz mięsa z kaczek (hodowlanych i dzikich): 0,04 mg/kg; tłuszcz zwierzęcy: 0,01 mg/kg; podroby jadalne: 0,02 mg/kg, z wyjątkiem podrobów ze zwierząt łownych: 0,025 mg/kg oraz podrobów z dzika: 0,10 mg/kg; mleko: 0,01 mg/kg; oraz miód: 0,01 mg/kg.
(5) Jako że w Unii już ponad trzydzieści lat temu rozpoczęto stopniowe wycofywanie pestycydów zawierających rtęć, można uznać, że rtęć jest obecna w żywności z powodu zanieczyszczenia środowiska. Należy zatem zastąpić wartości wzorcowe wartościami wymienionymi w motywie 4, tak aby odzwierciedlić w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 fakt, że rtęć pochodzi ze środowiska naturalnego. Umożliwi to właściwym organom krajowym podjęcie odpowiednich działań egzekucyjnych na podstawie rzeczywistych wartości NDP.
(6) Panel ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię dotyczącą obecności rtęci i metylortęci w żywności 2 .
(7) Ze względu na to, że w produktach wymienionych w motywie 4 związki rtęci występują na niskim poziomie oraz biorąc pod uwagę dostępne dane dotyczące spożycia w Unii, ogólny wkład w narażenie z dietą jest uznawany za niski i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów. NDP w odniesieniu do tych produktów powinny zostać ustalone jako tymczasowe w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu 10 lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(8) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że należy utrzymać obecne granice oznaczalności.
(9) Na podstawie opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: