a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 1 lipca 2016 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego (KKŻ) przyjęła kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) bifentryny 2 . W dniu 22 lipca 2017 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła CXL acibenzolaru-s-metylu, benzowyndiflupyru, biksafenu, buprofezyny, chlorantraniliprolu, deltametryny, dimetomorfu, fipronilu, flonikamidu, fluazyfopu-P, fluensulfonu, flupiradifuronu, imazetapiru, izofetamidu, metoprenu, metrafenonu, oksatiapiproliny, pendimetaliny, pentiopiradu, pinoksadenu, saflufenacylu, spiromesifenu, teflubenzuronu i tolfenpiradu 3 .
(2) W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono najwyższe dopuszczalne poziomy (NDP) tych substancji z wyjątkiem fluensulfonu, dla którego nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one być wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Unia zgłosiła do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenie dotyczące CXL zaproponowanych dla następujących kombinacji pestycydów i produktów: acibenzolar-s-metylu (warzywa kapustne; dyniowate; owoce cytrusowe; kiwi); benzowyndiflupyr (dyniowate; mięso ze ssaków); biksafen (mięso ze ssaków); buprofezyna (wszystkie produkty); chlorantraniliprol (mięso drobiowe); fipronil (wszystkie produkty); flonikamid (produkty pochodzenia roślinnego); fluazyfop-P (kapusta głowiasta; pomidory; fasola; groch (bez strąków); marchew; ziemniaki; brukiew; rzepa biała/rzepa jadalna; ziarna słonecznika; mięso, tłuszcz i podroby jadalne ze ssaków; mleko; mięso, tłuszcz i podroby jadalne z drobiu; jaja; fluensulfon (wszystkie produkty); flupiradifuron (wszystkie produkty); imazetapir (wszystkie produkty); izofetamid (produkty zwierzęce); metopren (wszystkie produkty); oksatiapiprolina (wszystkie produkty); pendimetalina (warzywa kapustne liściowe oprócz jarmużu; mięso ze ssaków; mięso drobiowe; dymka i cebula siedmiolatka); pinoksaden (wszystkie produkty); saflufenacyl (wszystkie produkty); spiromesifen (wszystkie produkty).
(5) Wartości CXL odnoszące się do acibenzolaru-s-metylu, benzowyndiflupyru, bifentryny, biksafenu, chlorantraniliprolu, deltametryny, flonikamidu, fluazyfopu-P, izofetamidu, metrafenonu, pendimetaliny i teflubenzuronu, których nie wymieniono w motywie 4, powinny zatem zostać uwzględnione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do tego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. Wspomniane CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii 5 .
(6) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną acibenzolar-s-metylu na powierzchni kiwi złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obecnego NDP.
(7) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(8) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 6 . Urząd przekazał tę opinię Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(9) W swojej uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiana NDP, o którą wnosił wnioskodawca, jest dopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na tę substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku znacznej konsumpcji odnośnego produktu nie wykazano, że występuje ryzyko przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia lub ostrej dawki referencyjnej.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: