KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. W szczególności art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że produkty pochodzenia zwierzęcego można przywozić do Unii tylko wtedy, gdy pochodzą z zakładów z państwa trzeciego znajdujących się w wykazach sporządzanych i aktualizowanych zgodnie ze wspomnianym artykułem. Wykazy te są dostępne na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności 2 .
(2) Art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że zakłady z państwa trzeciego można wprowadzać do takich wykazów tylko wtedy, gdy właściwe organy tego państwa trzeciego gwarantują, że dane zakłady spełniają warunki ustanowione w tym artykule. Ponadto zgodnie z art. 12. ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 właściwe organy danego państwa trzeciego powinny uaktualniać wspomniane wykazy i zgłaszać te uaktualnienia Komisji.
(3) Art. 12 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że Komisja musi podjąć niezbędne działania prowadzące do zmiany wykazów zakładów, ilekroć uzna, że zmiany takie są konieczne w świetle istotnych informacji, takich jak unijne sprawozdanie pokontrolne lub notyfikacja przez państwo członkowskie za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(4) Od marca 2017 r. państwa członkowskie powiadomiły Komisję za pośrednictwem systemu RASFF o znacznej liczbie poważnych i powtarzających się przypadków niezgodności z wymogami z powodu obecności salmonelli w mięsie drobiowym i surowych wyrobach z mięsa drobiowego pochodzących z kilku zakładów w Brazylii. Właściwe organy Brazylii zostały poinformowane o tych przypadkach niezgodności z wymogami unijnymi i zostały wezwane do podjęcia niezbędnych działań naprawczych.
(5) Informacje otrzymane od właściwych organów Brazylii oraz wyniki kontroli urzędowych na granicach Unii nie wskazują na to, że podjęto wymagane działania naprawcze w celu usunięcia zidentyfikowanych niedociągnięć. W związku z powyższym nie istnieją wystarczające gwarancje, że zakłady te spełniają obecnie wymogi unijne, a zatem ich produkty mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego. Należy zatem usunąć je z wykazu zakładów, z których dozwolony jest przywóz produktów drobiowych do Unii.
(6) W marcu 2018 r. zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwe organy Brazylii w państwie tym wykryto przypadki oszustw dotyczących świadectw laboratoryjnych w odniesieniu do mięsa i produktów mięsnych wywożonych do Unii. Trwające w związku z tym dochodzenia oraz niedawne działania sądów w Brazylii wskazują, że nie istnieją wystarczające gwarancje, iż zakłady należące do przedsiębiorstw BRF S.A. i SHB S.A., z których dozwolony jest wywóz mięsa i produktów mięsnych do Unii, spełniają odnośne wymogi unijne. Ich produkty mogą zatem stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego i jednostki te należy usunąć z wykazu zakładów, z których dozwolony jest przywóz mięsa i produktów mięsnych do Unii.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: