united kingdom
ukraine

Rozporządzenie wykonawcze 2017/660 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2018, 2019 i 2020, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/660
z dnia 6 kwietnia 2017 r.
dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2018, 2019 i 2020, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1213/2008 2  ustanowiono pierwszy wieloletni skoordynowany wspólnotowy program kontroli obejmujący lata 2009, 2010 i 2011. Program ten był kontynuowany na podstawie kolejnych rozporządzeń Komisji. Ostatnim takim rozporządzeniem było rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/662 3 .

(2) Do głównych składników diety zalicza się w Unii od trzydziestu do czterdziestu środków spożywczych. Ponieważ w okresach trzyletnich obserwuje się istotne zmiany w stosowaniu pestycydów, pestycydy w tych środkach spożywczych należy monitorować w serii trzyletnich cyklów, aby umożliwić przeprowadzenie oceny narażenia konsumenta i oceny stosowania przepisów Unii.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył sprawozdanie naukowe na temat oceny projektu programu monitorowania pestycydów. Urząd stwierdził, że wskaźnik przekraczania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie powyżej 1 % można oszacować z marginesem błędu wynoszącym 0,75 %, wybierając 683 próbki dla co najmniej 32 różnych produktów żywnościowych 4 . Pobieranie próbek należy rozdzielić między państwa członkowskie proporcjonalnie do liczby ludności, przy czym dla danego produktu na rok należy pobrać co najmniej 12 próbek.

(4) Uwzględniono wyniki analityczne poprzednich unijnych urzędowych programów kontroli, aby zapewnić reprezentatywność zakresu pestycydów objętych programem kontroli dla stosowanych pestycydów.

(5) Wytyczne w sprawie "Procedur analitycznej kontroli jakości i procedur walidacji dotyczących analizy pozostałości pestycydów w żywności i paszy" ("Analytical quality control and validation procedures for pesticide residues analysis in food and feed") zostały opublikowane na stronie internetowej Komisji 5 .

(6) Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje inne substancje czynne, metabolity, produkty rozpadu lub reakcji, informacje dotyczące tych związków chemicznych należy podać oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

(7) Państwa członkowskie, Komisja i Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności uzgodniły środki wykonawcze, takie jak standard opisu próbek (SOP) 6 (7 , stosowany przy przedkładaniu wyników analizy pozostałości pestycydów, dotyczące przedkładania informacji przez państwa członkowskie.

(8) Do procedur pobierania próbek należy stosować dyrektywę Komisji 2002/63/WE 8 , która zawiera metody i procedury pobierania próbek zalecane przez Komisję Kodeksu Żywnościowego.

(9) Oceny, czy przestrzegane są najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w żywności dla niemowląt i małych dzieci, ustanowione w art. 10 dyrektywy Komisji 2006/141/WE 9  oraz w art. 7 dyrektywy Komisji 2006/125/WE 10 , należy dokonać, uwzględniając wyłącznie definicje pozostałości określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.

(10) W przypadku metod oznaczania pojedynczych pozostałości państwa członkowskie powinny mieć możliwość wypełnienia swoich zobowiązań dotyczących analizy, zwracając się do laboratoriów urzędowych, które już dysponują wymaganymi zwalidowanymi metodami.

(11) Do dnia 31 sierpnia każdego roku państwa członkowskie powinny przekazać informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.

(12) W celu uniknięcia niejasności spowodowanych nakładaniem się na siebie kolejnych wieloletnich programów, a także ze względu na pewność prawa, należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/662. Należy je jednak nadal stosować w odniesieniu do próbek przebadanych w 2017 r.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W latach 2018, 2019 i 2020 państwa członkowskie pobierają i analizują próbki dla kombinacji produktów i pestycydów, jak określono w załączniku I.

Liczbę próbek każdego produktu, łącznie z żywnością dla niemowląt i małych dzieci oraz produktami pochodzącymi z rolnictwa ekologicznego, określono w załączniku II.

Artykuł  2
1. 
Partia, z której należy pobrać próbki, zostaje wybrana losowo.

Procedura pobierania próbek, w tym liczba jednostek, musi być zgodna z dyrektywą 2002/63/WE.

2. 
Wszystkie próbki, w tym próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci, analizuje się pod kątem pestycydów wymienionych w załączniku I zgodnie z definicjami pozostałości zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
3. 
Próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci ocenia się w odniesieniu do produktów oferowanych w postaci gotowej do spożycia lub w postaci odtworzonej zgodnie z instrukcjami producentów, uwzględniając najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości określone w dyrektywach 2006/125/WE i 2006/141/WE. Jeżeli taka żywność może być spożywana zarówno w postaci, w jakiej jest sprzedawana, jak i w postaci odtworzonej, wyniki podaje się w odniesieniu do produktu w nieodtworzonej postaci sprzedawanej.
Artykuł  3

Państwa członkowskie przekazują wyniki analiz próbek badanych w 2018 r., 2019 r. i 2020 r. odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2019 r., 2020 r. i 2021 r. Wyniki te przedkłada się zgodnie ze standardem opisu próbek (SOP).

Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje więcej niż jeden związek chemiczny (substancję czynną, metabolit lub produkt rozpadu lub reakcji), państwa członkowskie przekazują sprawozdania z wyników analizy zgodnie z pełną definicją pozostałości. Ponadto wyniki dotyczące wszystkich analitów, które stanowią część definicji pozostałości, przedkłada się oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

Artykuł  4

Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 2016/662 traci moc. Jest ono jednak nadal stosowane w odniesieniu do próbek badanych w 2017 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 kwietnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  A

Produkty pochodzenia roślinnego (1), z których należy pobrać próbki w 2018, 2019 i 2020 r.

2018 2019 2020
b) c) a)
Winogrona stołowe (2) Jabłka (2) Pomarańcze (2)
Banany (2) Truskawki (2) Gruszki (2)
Grejpfruty (2) Brzoskwinie, łącznie z nektarynami i innymi mieszańcami (2) Kiwi (2)
Bakłażany (2) Wino (białe lub czerwone) wytwarzane z winogron. (Jeżeli nie są dostępne współczynniki przetworzenia odnoszące się do wina, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 1. Państwa członkowskie zobowiązane są do zgłoszenia współczynników przetworzenia wina stosowanych w krajowym sprawozdaniu podsumowującym). Kalafiory (2)
Brokuły (2) Sałata (2) Cebula (2)
Melony (2) Kapusta głowiasta (2) Marchew (2)
Grzyby uprawne (2) Pomidory (2) Ziemniaki (2)
Papryka roczna (2) Szpinak (2) Fasola (suszona) (2)
Ziarna pszenicy zwyczajnej (3) Ziarno owsa (3)(4) Ziarna żyta zwyczajnego (3)
Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (Jeżeli nie jest dostępny współczynnik przetworzenia odnoszący się do oliwy, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 5 dla substancji rozpuszczalnych w tłuszczach, z uwzględnieniem standardowej wydajności produkcji oliwy z oliwek na poziomie 20 % wielkości zbioru oliwek; dla substancji nierozpuszczalnych w tłuszczach można stosować domyślny współczynnik przetworzenia oliwy wynoszący 1. Państwa członkowskie zobowiązane są do zgłoszenia współczynników przetworzenia stosowanych w krajowym sprawozdaniu podsumowującym). Ziarno jęczmienia (3)(5) Ryż brązowy (ryż łuskany), zdefiniowany jako ryż po usunięciu łusek z ryżu niełuskanego (6)
(1) Odnośnie do surowych produktów, które mają być analizowane, części produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, analizuje się dla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 752/2014, o ile nie wskazano inaczej.

(2) Analizuje się produkty nieprzetworzone (w tym produkty mrożone).

(3) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna żyta zwyczajnego, pszenicy, owsa lub jęczmienia, można poddać analizie pełnoziarnistą mąkę z żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, owsa lub jęczmienia i podać współczynnik przetworzenia. Jeżeli współczynniki przetworzenia nie są dostępne, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 1.

(4) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna owsa, tę część wymaganej liczby próbek ziarna owsa, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek ziarna jęczmienia, co spowoduje mniejszą liczbę próbek ziarna owsa i proporcjonalnie większą liczbę próbek ziarna jęczmienia.

(5) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna jęczmienia, tę część wymaganej liczby próbek dla ziarna jęczmienia, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek dla ziarna owsa, co spowoduje mniejszą liczbę próbek dla ziarna jęczmienia i proporcjonalnie większą liczbę próbek dla ziarna owsa.

(6) W stosownych przypadkach można poddać analizie również polerowane ziarna ryżu. Należy poinformować EFSA, czy analizie został poddany ryż polerowany, czy łuskany. Jeżeli analizie został poddany ryż polerowany, należy podać współczynnik przetworzenia. Jeżeli współczynniki przetworzenia nie są dostępne, można stosować domyślny współczynnik wynoszący 0,5.

CZĘŚĆ  B

Produkty pochodzenia zwierzęcego (1), z których należy pobrać próbki w 2018, 2019 i 2020 r.

2018 2019 2020
d) e) f)
Tłuszcz wołowy (2) Mleko krowie (3) Tłuszcz drobiowy (2)
Jaja kurze (2)(4) Tłuszcz ze świń (2) Tłuszcz owczy (2)
(1) Odnośnie do surowych produktów, które mają być analizowane, części produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, analizuje się dla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 752/2014, o ile nie wskazano inaczej.

(2) Analizuje się produkty nieprzetworzone (w tym produkty mrożone).

(3) Analizuje się świeże (nieprzetworzone) mleko, łącznie z mlekiem mrożonym, pasteryzowanym, podgrzanym, sterylizowanym lub filtrowanym.

(4) Analizuje się całe jaja bez skorupki.

CZĘŚĆ  C

Kombinacje pestycydów i produktów, które należy monitorować w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni

2018 2019 2020 Uwagi
2,4-D b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w grejpfrutach, winogronach stołowych, bakłażanach i brokułach i na ich powierzchni w 2018 r.; w sałacie, szpinaku i pomidorach i na ich powierzchni w 2019 r.; w pomarańczach, kalafiorach, ryżu brązowym i suszonej fasoli i na ich powierzchni w 2020 r.
2-fenylofenol b) c) a)
Abamektyna b) c) a)
Acefat b) c) a)
Acetamipryd b) c) a)
Akrynatryna b) c) a)
Aldikarb b) c) a)
Aldryna i dieldryna b) c) a)
Azynofos metylowy b) c) a)
Azoksystrobina b) c) a)
Bifentryna b) c) a)
Bifenyl b) c) a)
Bitertanol b) c) a)
Boskalid b) c) a)
Jon bromkowy b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w papryce rocznej i na jej powierzchni w 2018 r.; w sałacie i pomidorach i na ich powierzchni w 2019 r.; w ryżu brązowym i na jego powierzchni w 2020 r.
Bromopropylat b) c) a)
Bupirymat b) c) a)
Buprofezyna b) c) a)
Kaptan b) c) a)
Karbaryl b) c) a)
Karbendazym i benomyl b) c) a)
Karbofuran b) c) a)
Chlorantraniliprol b) c) a)
Chlorofenapir b) c) a)
Chloromekwat b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w bakłażanach, winogronach stołowych, grzybach uprawnych i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w pomidorach i owsie i na ich powierzchni w 2019 r.; w marchwi, gruszkach, życie i ryżu brązowym i na ich powierzchni w 2020 r.
Chlorotalonil b) c) a)
Chloroprofam b) c) a)
Chloropiryfos b) c) a)
Chloropiryfos metylowy b) c) a)
Klofentezyna b) c) a) Analizuje się ją w odniesieniu do wszystkich wymienionych produktów z wyjątkiem zbóż.
Chlotianidyna b) c) a)
Cyflutryna b) c) a)
Cymoksanil b) c) a)
Cypermetryna b) c) a)
Cyprokonazol b) c) a)
Cyprodynil b) c) a)
Cyromazyna b) c) a) Analizuje się ją wyłącznie w bakłażanach, papryce rocznej, melonach i grzybach uprawnych i na ich powierzchni w 2018 r.; w sałacie i pomidorach i na ich powierzchni w 2019 r.; w ziemniakach, cebuli i marchwi i na ich powierzchni w 2020 r.
Deltametryna b) c) a)
Diazynon b) c) a)
Dichlorfos b) c) a)
Dichloran b) c) a)
Dikofol b) c) a) Analizuje się go w odniesieniu do wszystkich wymienionych produktów z wyjątkiem zbóż.
Dietofenkarb b) c) a)
Difenokonazol b) c) a)
Diflubenzuron b) c) a)
Dimetoat b) c) a)
Dimetomorf b) c) a)
Dinikonazol b) c) a)
Difenyloamina b) c) a)
Ditianon b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w winogronach stołowych i na ich powierzchni w 2018 r.; w jabłkach i brzoskwiniach i na ich powierzchni w 2019 r.; w gruszkach i ryżu brązowym i na ich powierzchni w 2020 r.
Ditiokarbaminiany b) c) a) Analizuje się je we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem brokułów, kalafiora, kapusty głowiastej, oliwy z oliwek, wina i cebuli.
Dodyna b) c) a)
Endosulfan b) c) a)
EPN b) c) a)
Epoksykonazol b) c) a)
Etefon b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w papryce rocznej, pszenicy i winogronach stołowych i na ich powierzchni w 2018 r.; w jabłkach, brzoskwiniach, pomidorach i winie i na ich powierzchni w 2019 r.; w pomarańczach i gruszkach i na ich powierzchni w 2020 r.
Etion b) c) a)
Etirimol b) c) a) Analizuje się go we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem zbóż.
Etofenproks b) c) a)
Famoksadon b) c) a)
Fenamidon b) c) a)
Fenamifos b) c) a)
Fenarymol b) c) a) Analizuje się go we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem zbóż.
Fenazachina b) c) a) Analizuje się ją we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem zbóż.
Fenbukonazol b) c) a)
Tlenek fenbutacyny b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w bakłażanach, grejpfrutach, papryce rocznej i winogronach stołowych i na ich powierzchni w 2018 r.; w jabłkach, truskawkach, brzoskwiniach, pomidorach i winie i na ich powierzchni w 2019 r.; w pomarańczach i gruszkach i na ich powierzchni w 2020 r.
Fenheksamid b) c) a)
Fenitrotion b) c) a)
Fenoksykarb b) c) a)
Fenpropatryna b) c) a)
Fenpropidyna b) c) a)
Fenpropimorf b) c) a)
Fenpyroksymat b) c) a)
Fention b) c) a)
Fenwalerat b) c) a)
Fipronil b) c) a)
Flonikamid b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w bakłażanach, winogronach stołowych, grejpfrutach, melonach, papryce rocznej i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w jabłkach, brzoskwiniach, szpinaku, sałacie, pomidorach, owsie i jęczmieniu i na ich powierzchni w 2019 r.; w ziemniakach, gruszkach, ryżu brązowym i życie i na ich powierzchni w 2020 r.
Fluazyfop-P b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w truskawkach, kapuście głowiastej, sałacie, szpinaku i pomidorach i na ich powierzchni w 2019 r.; w kalafiorach, suszonej fasoli, ziemniakach i marchwi i na ich powierzchni w 2020 r.
Flubendiamid b) c) a)
Fludioksonil b) c) a)
Flufenoksuron b) c) a)
Fluopikolid b) c) a)
Fluopyram b) c) a)
Fluchinkonazol b) c) a)
Flusilazol b) c) a)
Flutriafol b) c) a)
Folpet b) c) a)
Formetanat b) c) a)
Fostiazat b) c) a)
Glifosat b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w winogronach stołowych i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w jabłkach, brzoskwiniach, winie, jęczmieniu i owsie i na ich powierzchni w 2019 r.; w gruszkach, pomarańczach i życie i na ich powierzchni w 2020 r.
Haloksyfop, w tym haloksy-fop-P b) c) Analizuje się go wyłącznie w brokułach, grejpfrutach, papryce rocznej i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w truskawkach i kapuście głowiastej i na ich powierzchni w 2019 r. Substancji tej nie analizuje się w żadnym produkcie ani na powierzchni żadnego produktu w 2020 r.
Heksakonazol b) c) a)
Heksytiazoks b) c) a) Analizuje się go w odniesieniu do wszystkich wymienionych produktów z wyjątkiem zbóż.
Imazalil b) c) a)
Imidachlopryd b) c) a)
Indoksakarb b) c) a)
Iprodion b) c) a)
Iprowalikarb b) c) a)
Izokarbofos b) c) a)
Izoprotiolan a) Analizuje się go wyłącznie w ryżu brązowym i na jego powierzchni w 2020 r. Substancji tej nie analizuje się w żadnym produkcie ani na powierzchni żadnego produktu w 2018 i 2019 r.
Krezoksym metylowy b) c) a)
Lambda-cyhalotryna b) c) a)
Linuron b) c) a)
Lufenuron b) c) a)
Malation b) c) a)
Mandipropamid b) c) a)
Mepanipirym b) c) a)
Mepikwat b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w grzybach uprawnych i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w jęczmieniu i owsie i na ich powierzchni w 2019 r.; w gruszkach, życie i ryżu brązowym i na ich powierzchni w 2020 r.
Metalaksyl i metalaksyl-M b) c) a)
Metamidofos b) c) a)
Metydation b) c) a)
Metiokarb b) c) a)
Metomyl i tiodikarb b) c) a)
Metoksyfenozyd b) c) a)
Monokrotofos b) c) a)
Myklobutanil b) c) a)
Oksadiksyl b) c) a)
Oksamyl b) c) a)
Oksydemeton metylowy b) c) a)
Paklobutrazol b) c) a)
Paration b) c) a)
Paration metylowy b) c) a)
Penkonazol b) c) a)
Pencykuron b) c) a)
Pendimetalina b) c) a)
Permetryna b) c) a)
Fosmet b) c) a)
Pirymikarb b) c) a)
Pirymifos metylowy b) c) a)
Procymidon b) c) a)
Profenofos b) c) a)
Propamokarb b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w winogronach stołowych, melonach, bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w truskawkach, kapuście głowiastej, szpinaku, sałacie, pomidorach i jęczmieniu i na ich powierzchni w 2019 r.; w marchwi, kalafiorze, cebuli i ziemniakach i na ich powierzchni w 2020 r.
Propargit b) c) a)
Propikonazol b) c) a)
Propyzamid b) c) a)
Prosulfokarb b) c) a)
Protiokonazol b) c) a) Analizuje się go wyłącznie w papryce rocznej i pszenicy i na ich powierzchni w 2018 r.; w kapuście głowiastej, sałacie, pomidorach, owsie i jęczmieniu i na ich powierzchni w 2019 r.; w marchwi, cebuli, życie i ryżu brązowym i na ich powierzchni w 2020 r.
Pimetrozyna b) c) Analizuje się ją wyłącznie w bakłażanach, melonach i papryce rocznej i na ich powierzchni w 2018 r.; w kapuście głowiastej, sałacie, truskawkach, szpinaku i pomidorach i na ich powierzchni w 2019 r. Substancji tej nie analizuje się w żadnym produkcie ani na powierzchni żadnego produktu w 2020 r.
Piraklostrobina b) c) a)
Pirydaben b) c) a)
Pirymetanil b) c) a)
Piryproksyfen b) c) a)
Chinoksyfen b) c) a)
Spinosad b) c) a)
Spirodiklofen b) c) a)
Spiromesyfen b) c) a)
Spiroksamina b) c) a)
Tau-fluwalinat b) c) a)
Tebukonazol b) c) a)
Tebufenozyd b) c) a)
Tebufenpirad b) c) a) Analizuje się go we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem zbóż.
Teflobenzuron b) c) a)
Teflutryna b) c) a)
Terbutylazyna b) c) a)
Tetrakonazol b) c) a)
Tetradifon b) c) a) Analizuje się go we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem zbóż.
Tiabendazol b) c) a)
Tiaklopryd b) c) a)
Tiametoksam b) c) a)
Tiofanat metylowy b) c) a)
Tolchlofos metylowy b) c) a)
Tolilfluanid b) c) a) Analizuje się go we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem zbóż.
Triadimefon i triadimenol b) c) a)
Triazofos b) c) a)
Trifloksystrobina b) c) a)
Triflumuron b) c) a)
Winklozolina b) c) a)

CZĘŚĆ  D

Kombinacje pestycydów i produktów, które należy monitorować w produktach pochodzenia zwierzęcego lub na ich powierzchni

2018 2019 2020 Uwagi
Aldryna i dieldryna d) e) f)
Bifentryna d) e) f)
Chlordan d) e) f)
Chloropiryfos d) e) f)
Chloropiryfos metylowy d) e) f)
Cypermetryna d) e) f)
DDT d) e) f)
Deltametryna d) e) f)
Diazynon d) e) f)
Endosulfan d) e) f)
Famoksadon d) e) f)
Fenwalerat d) e) f)
Heptachlor d) e) f)
Heksachlorobenzen d) e) f)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer alfa) d) e) f)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer beta) d) e) f)
Indoksakarb e) Analizuje się go wyłącznie w mleku w 2019 r.
Lindan d) e) f)
Metoksychlor d) e) f)
Paration d) e) f)
Permetryna d) e) f)
Pirymifos metylowy d) e) f)

ZAŁĄCZNIK  II

Liczba próbek, o której mowa w art. 1

1)
Liczbę próbek, które każde państwo członkowskie ma pobrać dla każdego produktu i poddać analizie pod kątem pestycydów wymienionych w załączniku I, wskazano w tabeli w pkt 5.
2)
Oprócz próbek wymaganych zgodnie z tabelą w pkt 5 w 2018 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie dziesięć próbek produktów zbożowych przetworzonych dla dzieci.

Oprócz próbek wymaganych zgodnie ze wspomnianą tabelą w 2019 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie dziesięć próbek żywności dla niemowląt i małych dzieci, innych niż preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt i produkty zbożowe przetworzone dla dzieci.

Oprócz próbek wymaganych zgodnie ze wspomnianą tabelą w 2020 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie pięć próbek preparatów do początkowego żywienia niemowląt i pięć próbek preparatów do dalszego żywienia niemowląt.

3)
Zgodnie z tabelą w pkt 5 próbki produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego pobiera się, jeżeli są one dostępne, proporcjonalnie do udziału w rynku tych produktów w każdym państwie członkowskim, przy czym ich minimalna liczba wynosi 1.
4)
Państwa członkowskie wykorzystujące metody wielopozostałościowe mogą stosować jakościowe metody przesiewowe przy analizie nie więcej niż 15 % próbek pobieranych i poddawanych analizie zgodnie z tabelą w pkt 5. Jeżeli państwo członkowskie stosuje jakościowe metody przesiewowe, pozostałe próbki analizuje za pomocą ilościowych metod wielopozostałościowych.

Jeżeli wyniki jakościowego badania przesiewowego są dodatnie, państwa członkowskie stosują zwyczajowe metody docelowe, aby przedstawić wyniki w kategoriach ilościowych.

5)
Minimalna liczba próbek przypadająca na każde państwo członkowskie i na każdy produkt:
Państwo członkowskie Próbki Państwo członkowskie Próbki
LU 12 BE 12
HU 12 BG 12
MT 12 CZ 12
NL 18 DK 12
AT 12 DE 97
PL 47 EE 12
PT 12 EL 12
RO 20 ES 50
SI 12 FR 71
SK 12 IE 12
FI 12 IT 69
SE 12 CY 12
UK 71 LV 12
HR 12 LT 12
ŁĄCZNA LICZBA PRÓBEK: 683
* Z dniem 1 stycznia 2019 r., na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/555 z dnia 9 kwietnia 2018 r. dotyczącego wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2019, 2020 i 2021, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości (Dz.U.UE.L.2018.92.6) nin. rozporządzenie traci moc, jednakże stosuje się je nadal w odniesieniu do próbek badanych w 2018 r. do dnia 1 września 2019 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1213/2008 z dnia 5 grudnia 2008 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego wspólnotowego programu kontroli na lata 2009, 2010 i 2011, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni oraz ocenę narażenia na nie konsumenta (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 9).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/662 z dnia 1 kwietnia 2016 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2017, 2018 i 2019, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości (Dz.U. L 115 z 29.4.2016, s. 2).
4 "European Food Safety Authority; pesticide monitoring program: design assessment" (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; program monitorowania pestycydów: ocena projektu). Dziennik EFSA 2015;13(2):4005.
5 Dokument nr SANTE/11945/2015 http://ec.europa.eu/food/plant/docs/plant_pesticides_mrl_guidelines_wrkdoc_11945_en.pdf w jego najnowszej wersji.
6 "Standard sample description for food and feed" (Standard opisu próbek dla żywności i paszy) (Dziennik EFSA 2010;8(1):1457).
7 "Use of the EFSA Standard Sample Description ver. 2.0 (SSD) for the reporting of data on the control of pesticide residues in food and feed according to Regulation (EC) No 396/2005" (Wykorzystanie standardu opisu próbek EFSA wer. 2.0 (SOP) do zgłaszania danych dotyczących kontroli pozostałości pestycydów w żywności i paszach zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005) (Dodatkowa publikacja EFSA 2015: EN-918).
8 Dyrektywa Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG (Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30).
9 Dyrektywa Komisji 2006/141/WE z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz zmieniająca dyrektywę 1999/21/WE (Dz.U. L 401 z 30.12.2006, s. 1).
10 Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.94.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/660 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2018, 2019 i 2020, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości
Data aktu: 06/04/2017
Data ogłoszenia: 07/04/2017
Data wejścia w życie: 01/01/2018