a także mając na uwadze, co następuje:(1) W okresie między dniem 1 sierpnia a dniem 30 września 2016 r. szereg ognisk afrykańskiego pomoru świń, związanych z czynnikiem ludzkim, zostało potwierdzonych i zgłoszonych Komisji przez Polskę. Epidemia była szczególnie poważna ze względu na to, że występowanie wirusa zostało potwierdzone w kilku gospodarstwach rolnych utrzymujących świnie domowe na stosunkowo szerokim obszarze geograficznym.
(2) Polska podjęła niezwłocznie niezbędne środki w zakresie zdrowia zgodnie z dyrektywą Rady 2002/60/WE 2 , która ustanawia minimalne środki, jakie należy zastosować w Unii w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. W szczególności Polska wprowadziła środki w zakresie kontroli, monitorowania i zapobiegania zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/709/UE 3 zmienioną decyzjami wykonawczymi Komisji (UE) 2016/1236 4 , (UE) 2016/1372 5 , (UE) 2016/1405 6 i (UE) 2016/1900 7 oraz ustanowiła obszary zapowietrzone i obszary zagrożone zgodnie z decyzjami wykonawczymi Komisji (UE) 2016/1367 8 i (UE) 2016/1406 9 .
(3) Ponadto, w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń oraz aby zapobiec wszelkim dalszym zakłóceniom handlu w Polsce i za granicą, Polska przyjęła pewne dodatkowe środki zapobiegawcze na odnośnych obszarach. W szczególności przemieszczanie i transport świń zostały poddane bardziej rygorystycznym środkom nadzoru, a obrót świniami podlega ograniczeniom na rynku krajowym, które wykraczały poza ograniczenia ustanowione w decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(4) Stosując te środki, Polska zapobiegła dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby. Unijne i krajowe środki w zakresie zdrowia były stosowane do dnia 18 listopada 2016 r. we wszystkich odnośnych gospodarstwach rolnych.
(5) Polska poinformowała Komisję, że środki te dotyczą bardzo dużej liczby gospodarstw rolnych, w których chowane są świnie, a zainteresowani producenci ponieśli straty w dochodach, które nie kwalifikują się do wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 10 . W dniu 4 listopada 2016 r. Komisja otrzymała od władz Polski formalny wniosek o częściowe sfinansowanie niektórych nadzwyczajnych środków wsparcia na podstawie art. 220 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(6) Jeśli chodzi o świnie chowane na odnośnych obszarach, pomoc powinna być przyznawana wyłącznie za zwierzęta poddane ubojowi. Kwota pomocy, która ma być wypłacona za zwierzęta poddane ubojowi, powinna być wyrażona jako kwota za kilogram w odniesieniu do ograniczonej liczby zwierząt. Kwota pomocy powinna być ustalona z uwzględnieniem cen zbieranych przez polskie władze, jak również na podstawie informacji z faktur w odniesieniu do cen faktycznie płaconych producentom z obszarów objętych środkami w zakresie zdrowia zwierząt.
(7) W świetle informacji dostarczonych przez władze polskie maksymalną liczbę zwierząt kwalifikujących się do finansowania należy ustalić na podstawie wniosku otrzymanego od tego państwa członkowskiego.
(8) W celu uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania poniesione straty nie mogą być stratami już zrekompensowanymi w ramach pomocy państwa lub ubezpieczenia, a pomoc powinna być ograniczona do kwalifikujących się zwierząt, w odniesieniu do których nie otrzymano wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia (UE) nr 652/2014.
(9) Należy przewidzieć, by właściwe organy Polski zastosowały wszelkie wymagane środki i przeprowadziły wszelkie wymagane kontrole oraz odpowiednio poinformowały o tym Komisję. W szczególności kontrole te powinny obejmować kontrole ex ante w odniesieniu do kwalifikowalności i poprawności wniosku o przyznanie pomocy.
(10) Zakres i czas obowiązywania nadzwyczajnych środków wspierania rynku przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu należy ograniczyć do tego, co jest absolutnie niezbędne do wsparcia rynku; Nadzwyczajne środki wspierania rynku powinny mieć w szczególności zastosowanie jedynie do produkcji świń w gospodarstwach rolnych znajdujących się na odpowiednich wyznaczonych obszarach objętych środkami w zakresie zdrowia zwierząt ustanowionymi w odpowiednich unijnych i polskich przepisach odnoszących się do ognisk afrykańskiego pomoru świń, w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 18 listopada 2016 r.
(11) Ograniczenia w zakresie przemieszczania i transportu świń były stosowane przez kilka tygodni na odnośnych obszarach i sytuacja ta doprowadziła do zakłóceń na rynku i strat w dochodach producentów, a także do znacznego wzrostu masy zwierząt, co w konsekwencji stworzyło niedopuszczalną sytuację w zakresie dobrostanu zwierząt. W związku z powyższym środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do zwierząt dostarczonych do rzeźni od dnia 1 sierpnia do dnia 30 listopada.
(12) W celu zapewnienia należytego zarządzania budżetem dla tych nadzwyczajnych środków wspierania rynku i terminowych płatności na rzecz producentów art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 11 nie powinien mieć zastosowania, a płatności dokonane przez Polskę po dniu 30 września 2017 r. na rzecz beneficjentów nie powinny kwalifikować się do częściowego finansowania przez Unię.
(13) Aby umożliwić Unii przeprowadzenie kontroli finansowej, władze Polski powinny przekazać Komisji rozliczenie płatności.
(14) Z uwagi na to, że ograniczenia związane z ogniskami afrykańskiego pomoru świń weszły w życie w różnych terminach na odnośnych obszarach oraz w związku z tym, że niniejsze rozporządzenie nie przewiduje terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy uznać za datę, o której mowa w art. 29 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014.
(15) W celu zapewnienia natychmiastowego wdrożenia przez Polskę przedmiotowych środków niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: