a także mając na uwadze, co następuje:(1) W niniejszym rozporządzeniu określa się szczegółowo kryteria określania "płynnego rynku" zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W tym celu konieczne jest określenie kryteriów w odniesieniu do liczby akcji w wolnym obrocie, średniej dziennej liczby transakcji i średniego dziennego obrotu, szczególnie w przypadku akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF i certyfikatów, aby uwzględnić specyfikę każdego z tych instrumentów finansowych. Przepisy określające, w jaki sposób należy wykonywać obliczenia płynności na początkowym etapie po dopuszczeniu instrumentu finansowego do obrotu, są konieczne do zapewnienia spójnego i jednolitego stosowania w całej Unii.
(2) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, gdyż z jednej strony zawierają definicje oraz określają wymogi w odniesieniu do przejrzystości przed- i posttransakcyjnej obowiązujące podmioty systematycznie internalizujące transakcje oraz wymogi w odniesieniu do publikacji danych przez systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje, a z drugiej strony określają uprawnienia ESMA w zakresie interwencji produktowej i zarządzania pozycjami. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest włączenie tych przepisów do jednego rozporządzenia.
(3) Aby we wszystkich częściach Unii mogła istnieć minimalna liczba płynnych instrumentów udziałowych, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym przedmiotem obrotu jest mniej niż pięć płynnych instrumentów finansowych w odniesieniu do każdego z instrumentów: akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF i certyfikatów, powinien mieć możliwość wskazać jeden dodatkowy płynny instrument finansowy lub większą ich liczbę, pod warunkiem że całkowita liczba instrumentów finansowych, co do których uważa się, że istnieje dla nich płynny rynek, nie przekracza pięciu w każdej z tych kategorii instrumentów finansowych.
(4) Aby zagwarantować udostępnianie danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe w sposób jednolity w całej Unii, w niniejszym rozporządzeniu określa się warunki, które muszą spełniać operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu oraz podmioty systematycznie internalizujące transakcje. Warunki te opierają się na celu polegającym na zapewnieniu, aby obowiązek udostępniania danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe był wystarczająco jasny, tak aby możliwe było jego skuteczne i jednolite stosowanie, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnych modeli operacyjnych i struktur kosztów operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu oraz podmiotów systematycznie internalizujących transakcje.
(5) W celu zapewnienia, aby opłaty za dane rynkowe były ustalone na rozsądnym poziomie, wypełnianie obowiązku udostępniania danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe wymaga, aby opłaty te były w rozsądny sposób powiązane z kosztem generowania i rozpowszechniania tych danych. W związku z tym, bez uszczerbku dla stosowania zasad konkurencji, podmioty udostępniające dane powinny ustalić swoje opłaty na podstawie ponoszonych kosztów, mając możliwość uzyskania rozsądnej marży, przy uwzględnieniu takich czynników jak marża zysku z działalności operacyjnej, zwrot z kosztów, zwrot z aktywów operacyjnych i zwrot z kapitału. Jeżeli podmioty udostępniające dane ponoszą wspólne koszty z tytułu udostępniania danych i z tytułu świadczenia innych usług, koszty udostępniania danych rynkowych mogą obejmować stosowną część wspólnych kosztów wynikających z tytułu wszelkich innych stosownych świadczonych usług. Ponieważ dokładne określenie kosztów jest skomplikowane, należy zamiast tego określić metody alokacji kosztów i podziału kosztów, pozostawiając określenie tych kosztów w gestii podmiotów udostępniających dane rynkowe, przy jednoczesnym uwzględnieniu celu polegającego na zapewnieniu, aby opłaty za dane rynkowe były ustalone na rozsądnym poziomie w całej Unii.
(6) Dane rynkowe powinny być udostępniane na niedyskryminacyjnych zasadach, co oznacza, że wszystkim klientom należącym do tej samej kategorii zgodnie z opublikowanymi obiektywnymi kryteriami należy oferować taką samą cenę i takie same warunki.
(7) Aby użytkownicy danych mogli uzyskiwać dane rynkowe bez konieczności nabywania innych usług, dane rynkowe powinny być oferowane oddzielnie od innych usług. W celu uniknięcia sytuacji wielokrotnego pobierania opłat od użytkowników danych za te same dane rynkowe przy nabywaniu zbiorów danych od systemów obrotu i od innych dystrybutorów danych rynkowych, dane rynkowe powinny być oferowane użytkownikom na zasadzie indywidualnej, chyba że byłoby to nieproporcjonalne pod względem kosztów takiego sposobu oferowania tych danych, biorąc pod uwagę skalę i zakres danych rynkowych udostępnianych przez operatora rynku lub firmę inwestycyjną prowadzącą system obrotu lub podmiot systematycznie internalizujący transakcje.
(8) Aby umożliwić użytkownikom danych i właściwym organom skuteczną ocenę tego, czy udostępnianie danych rynkowych odbywa się w oparciu o właściwe zasady handlowe, konieczne jest publiczne ujawnienie istotnych warunków takiego udostępniania. Podmioty udostępniające dane powinny zatem ujawniać informacje dotyczące pobieranych przez nie opłat oraz dotyczące treści danych rynkowych, jak również metody ewidencjonowania kosztów stosowane do ustalenia ich kosztów, niemniej bez konieczności ujawniania faktycznych kosztów.
(9) W niniejszym rozporządzeniu doprecyzowuje się warunki, które muszą spełnić podmioty systematycznie interna-lizujące transakcje, aby wypełnić obowiązek podawania do wiadomości publicznej swoich kwotowań w sposób regularny i ciągły w normalnych godzinach handlu oraz w sposób umożliwiający łatwy dostęp do nich innym uczestnikom rynku, tak aby zagwarantować, iż uczestnicy rynku zainteresowani dostępem do tych kwotowań mogą go uzyskać w sposób skuteczny.
(10) Jeżeli podmioty systematycznie internalizujące transakcje publikują swoje kwotowania za pośrednictwem więcej niż jednego środka, powinny udostępniać kwotowania jednocześnie za pośrednictwem każdego mechanizmu w celu zapewnienia ich spójności oraz aby uczestnicy rynku mogli uzyskać dostęp do informacji w tym samym czasie. Jeżeli podmioty systematycznie internalizujące transakcje podają do wiadomości publicznej swoje kwotowania za pośrednictwem mechanizmów rynku regulowanego lub wielostronnej platformy obrotu (MTF) lub za pośrednictwem dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, podmioty takie powinny ujawnić w kwotowaniu swoją tożsamość, aby umożliwić uczestnikom rynku kierowanie do nich swoich zleceń.
(11) W niniejszym rozporządzeniu określa się szczegółowo różne techniczne aspekty dotyczące zakresu obowiązków przejrzystości spoczywających na podmiotach systematycznie internalizujących transakcje w celu zapewnienia spójnego i jednolitego stosowania w całej Unii. Konieczne jest, aby wyjątek od obowiązku podawania do wiadomości publicznej przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje swoich kwotowań w sposób regularny i ciągły był ściśle ograniczony do sytuacji, w których ciągłe udostępnianie klientom gwarantowanych cen byłoby sprzeczne z ostrożnym zarządzaniem ryzykiem, na jakie narażona jest firma inwestycyjna działająca w charakterze podmiotu systematycznie internalizującego transakcje, przy uwzględnieniu innych mechanizmów mogących zapewnić dodatkowe zabezpieczenia przed takim ryzykiem.
(12) W celu zapewnienia, aby wyjątek od obowiązków spoczywających na podmiotach systematycznie internalizujących transakcje, polegających na wykonywaniu zleceń po cenach kwotowanych w momencie otrzymania zlecenia zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, był ograniczony do transakcji, które z uwagi na ich charakter nie przyczyniają się do kształtowania cen, w niniejszym rozporządzeniu doprecyzowuje się w sposób wyczerpujący warunki określające transakcje, których realizacja w kilku papierach wartościowych stanowi część jednej transakcji, oraz zlecenia podlegające warunkom innym niż bieżące ceny rynkowe.
(13) Kryterium, zgodnie z którym cena musi mieścić się w opublikowanym zakresie zbliżonym do warunków rynkowych, odzwierciedla potrzebę zapewnienia, aby wykonywanie zleceń przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje przyczyniało się do kształtowania cen, nie utrudniając jednocześnie korzystania przez nie z możliwości oferowania w uzasadnionych przypadkach korzystniejszej ceny.
(14) W celu zapewnienia, aby klienci mieli dostęp do kwotowań podmiotów systematycznie internalizujących transakcje w sposób niedyskryminacyjny, zapewniając jednak jednocześnie odpowiednie zarządzanie ryzykiem, w ramach którego uwzględnia się charakter, skalę oraz złożoność działalności poszczególnych firm, należy określić, że liczbę lub wolumen zleceń składanych przez tego samego klienta należy uznać za znacząco przekraczające ustaloną normę, jeżeli podmiot systematycznie internalizujący transakcje nie może wykonać tych zleceń bez narażania się na nadmierne ryzyko, co należy określić z wyprzedzeniem w ramach polityki zarządzania ryzykiem firmy w oparciu o obiektywne czynniki oraz oświadczyć na piśmie i udostępnić obecnym lub potencjalnym klientom.
(15) W związku z faktem, że zarówno dostawcy płynności, jak i podmioty systematycznie internalizujące transakcje prowadzą transakcje na własny rachunek i ponoszą porównywalnej wysokości ryzyko, wskazane jest określenie wielkości specyficznej dla danego instrumentu w odniesieniu do tych kategorii w sposób jednolity. Dlatego też wielkość specyficzna dla danego instrumentu w rozumieniu art. 18 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 powinna być wielkością specyficzną dla danego instrumentu określoną zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 oraz doprecyzowaną w regulacyjnych standardach technicznych zgodnie z tym przepisem.
(16) W celu określenia elementów kompresji portfela, tak aby usługę tę odgraniczyć od usług transakcyjnych i rozliczeniowych, konieczne jest określenie procedury, za pomocą której kontrahenci zbywają w całości lub częściowo instrumenty pochodne i zastępują je nowym instrumentem pochodnym, a w szczególności etapów tej procedury, treści umowy oraz dokumentacji prawnej potwierdzającej kompresję portfela.
(17) W celu zapewnienia odpowiedniej przejrzystości kompresji portfela dokonywanej przez kontrahentów konieczne jest określenie informacji, które należy upubliczniać.
(18) Konieczne jest doprecyzowanie niektórych aspektów uprawnień do interwencji przysługujących zarówno odpowiednim właściwym organom, jak i w wyjątkowych okolicznościach ESMA, który został ustanowiony i wykonuje swoje uprawnienia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 , oraz Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB), który został ustanowiony i wykonuje swoje uprawnienia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , w odniesieniu do istotnych problemów w dziedzinie ochrony inwestorów lub zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania i integralności rynków finansowych lub rynków towarowych lub dla stabilności całego systemu finansowego lub części tego systemu w co najmniej jednym państwie członkowskim lub odpowiednio w całej Unii. Istnienie "zagrożenia", stanowiącego jeden z warunków wstępnych interwencji z perspektywy prawidłowego funkcjonowania i integralności rynków finansowych lub rynków towarowych lub stabilności systemu finansowego, wymaga zaistnienia poważniejszego problemu niż warunek konieczny w przypadku interwencji w związku z ochroną inwestorów, tj. "istotny problem".
(19) Należy ustanowić wykaz kryteriów i czynników, które właściwe organy, ESMA i EUNB muszą uwzględniać przy określaniu, kiedy występuje taki problem lub takie zagrożenie, aby zapewnić spójne podejście, a zarazem umożliwić podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych niekorzystnych zdarzeń lub okoliczności. Konieczność dokonania oceny wszystkich kryteriów i czynników, które mogą występować w danej konkretnej sytuacji, nie powinna jednak uniemożliwiać skorzystania przez właściwe organy, ESMA i EUNB z tymczasowego uprawnienia do interwencji, w przypadku gdy tylko jeden czynnik lub jedno kryterium prowadzi do takiego problemu lub zagrożenia.
(20) Należy określić okoliczności, w jakich ESMA może skorzystać ze swoich uprawnień w zakresie zarządzania pozycjami zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 aby zapewnić spójne podejście, a zarazem umożliwić podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych niekorzystnych zdarzeń lub okoliczności.
(21) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy niniejszego rozporządzenia oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty. Jednakże aby zapewnić skuteczność nowego zbioru regulacji dotyczących przejrzystości, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od daty jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: