a także mając na uwadze, co następuje:(1) Systemy obrotu powinny posiadać szereg systemów, procedur i mechanizmów w celu zapewnienia, aby systemy handlu algorytmicznego nie mogły doprowadzić lub przyczynić się do powstania na rynku zakłóceń obrotu, w tym systemy umożliwiające monitorowanie oraz, w stosownych przypadkach, ograniczenie wielkości wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji.
(2) Biorąc pod uwagę charakter głosowych systemów obrotu, należy je wyłączyć z zakresu niniejszego rozporządzenia, które powinno mieć zastosowanie jedynie do systemów obrotu obsługujących elektroniczne arkusze zleceń realizowanych w systemie notowań ciągłych, systemy oparte na kwotowaniu lub hybrydowe systemy transakcyjne.
(3) W dyrektywie 2014/65/UE rozszerza się wymogi dotyczące określania wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji na wielostronne platformy obrotu i zorganizowane platformy obrotu. Istotne jest zatem, aby wspomniane systemy również były objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
(4) Systemy obrotu powinny obliczać wskaźnik niewykonanych zleceń do liczby transakcji efektywnie zawartych przez ich członków lub uczestników na poziomie każdego instrumentu finansowego będącego przedmiotem obrotu w ramach tych systemów w celu skutecznego zapewnienia, aby wskaźnik ten nie prowadził do nadmiernej zmienności w przypadku danego instrumentu.
(5) Aby zapewnić dostateczną harmonizację w całej Unii w odniesieniu do mechanizmów służących zapobieżeniu powstawania zakłóceń obrotu poprzez ograniczenie wielkości wskaźnika niewykonanych zleceń w stosunku do liczby transakcji, należy ustanowić jasną metodę obliczania wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji w odniesieniu do wszystkich uczestników rynku.
(6) Należy wyjaśnić znaczenie określonych kluczowych parametrów, które będą wykorzystywane do obliczania wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji.
(7) Obliczanie wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji wprowadzanych do systemu przez członka lub uczestnika powinno zostać poparte odpowiednim okresem obserwacji. Na tej podstawie okres obliczania faktycznego wskaźnika niewykonanych zleceń do liczby transakcji nie powinien przekraczać czasu trwania sesji. Systemy obrotu powinny jednak mieć możliwość wyznaczenia krótszych okresów obserwacji, jeżeli takie krótsze okresy obserwacji skuteczniej przyczynią się do utrzymania prawidłowego obrotu.
(8) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: