a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zarządzać ryzykiem operacyjnym i innymi rodzajami ryzyka, w sytuacji gdy transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych są przekazywane i akceptowane do rozliczenia oraz aby jak najszybciej zagwarantować kontrahentom pewność, istotne jest, by już na wczesnym etapie, a w miarę możliwości przed zawarciem transakcji, można było stwierdzić, czy transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych zostanie zaakceptowana do rozliczenia przez CCP, a także określić konsekwencje niezaakceptowania przez CCP do rozliczenia przekazanej transakcji na instrumentach pochodnych.
(2) Z myślą o zastosowaniu skalowalnych rozwiązań technicznych pozwalających zadbać o to, by transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych można było przekazywać i akceptować do rozliczenia tak szybko, jak jest to technologicznie możliwe, informacje, których system obrotu i CCP potrzebują, by móc wykonywać swoje zadania, należy z góry określić i wyraźnie sprecyzować w dokumentacji systemu obrotu i CCP.
(3) W celu odpowiedniej wyceny transakcji na instrumentach pochodnych kontrahenci biorą pod uwagę fakt, że transakcje rozliczane centralnie podlegają innym wymogom w zakresie zabezpieczenia niż transakcje rozliczane niecentralnie, niezależnie od tego, czy transakcja jest rozliczana ze względu na wymóg jej rozliczenia czy też dlatego, że właściwe strony w inny sposób uzgodniły, że ma ona podlegać rozliczeniu. Dlatego też kontrahenci powinni skorzystać z tego, że zarówno dla obowiązkowo, jaki i dobrowolnie rozliczanych transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych funkcjonuje jednolity proces i istnieją jednolite wymagania, które zapewniają, aby transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych przekazywano i akceptowano do rozliczenia tak szybko, jak jest to technologicznie możliwe.
(4) W przypadku gdy transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawierane są w systemie obrotu, system obrotu i CCP powinni posiadać zasady gwarantujące możliwość automatycznego rozliczenia danej transakcji, które jeszcze przed zawarciem transakcji pozwolą ustalić, czy transakcja zostanie rozliczona przez CCP. W innym razie system obrotu powinien zapewniać członkom rozliczającym CCP możliwość weryfikacji zleceń pod kątem limitów ustalonych dla ich klientów.
(5) Czas przyznany systemowi obrotu na przetworzenie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych powinien być krótszy w przypadku transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie elektronicznym niż w przypadku transakcji tego rodzaju zawieranych w trybie nieelektronicznym, gdyż w tym pierwszym przypadku można oczekiwać większego poziomu przetwarzania automatycznego.
(6) System obrotu powinien przesyłać informacje dotyczące transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych do CCP w uprzednio uzgodnionym formacie elektronicznym zarówno dla transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie elektronicznym, jak i dla transakcji tego rodzaju zawieranych w trybie nieelektronicznym. Dlatego też czas przyznany CCP na podjęcie decyzji, czy dana transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych może zostać zaakceptowana do rozliczenia, powinien być taki sam dla transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych tak w trybie elektronicznym, jak i w trybie nieelektronicznym.
(7) Przetwarzanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie dwustronnym zwykle jest w mniejszym stopniu zautomatyzowane niż przetwarzanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w systemie obrotu. Dlatego też czas przyznany kontrahentom na przekazanie do CCP transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w trybie dwustronnym powinien być dłuższy niż czas przyznany na przekazanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w systemie obrotu.
(8) Aby zarządzać ryzykiem kredytowym związanym z transakcjami na rozliczanych instrumentach pochodnych, które zawierane są w trybie dwustronnym, CCP powinien umożliwić członkom rozliczającym weryfikację szczegółów transakcji ich klientów i podjęcie decyzji, czy zaakceptować daną transakcję do rozliczenia. Ponieważ operacja między CCP a członkiem rozliczającym przebiega zwykle w sposób zautomatyzowany, proces ten powinien wymagać ograniczonej ilości czasu.
(9) CCP oraz członkowie rozliczający zarządzają ryzykiem kredytowym związanym z kumulacją bieżących ekspozycji wynikających z rozliczania rozliczanych instrumentów pochodnych. Zwykle wiąże się to z określeniem przez CCP lub członka rozliczającego limitów dla kontrahenta w celu zminimalizowania odnośnego ryzyka z tytułu ekspozycji, które to limity mogą skutkować niezaakceptowaniem przez członka rozliczającego lub CCP nowych wniosków o rozliczenie niektórych transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych. Zagwarantowanie, że transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych są przekazywane do rozliczenia tak szybko, jak jest to technologicznie możliwe, nie oznacza zatem, że wszystkie transakcje tego rodzaju zostaną zaakceptowane do rozliczenia w każdych okolicznościach. W przypadku niezaakceptowania transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych do rozliczenia kontrahenci powinni mieć jasność co do sposobu postępowania z tymi transakcjami, aby móc zabezpieczyć swoje ryzyko.
(10) Ponieważ przetworzenie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w trybie elektronicznym w systemie obrotu i przekazanej do rozliczenia do CCP wymaga niewielkiej ilości czasu, czas, w jakim sytuacja na rynku oraz wartość transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych i związanego z nią ryzyka mogą ulec zmianie w okresie między złożeniem zlecenia a niezaakceptowaniem transakcji, jest również bardzo ograniczony. Ponieważ ewentualna szkoda, jaką mogą ponieść kontrahenci, których transakcje nie zostaną zaakceptowane do rozliczenia przez CCP, jest znikoma oraz aby zapewnić pewność kontrahentom, transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawarte w trybie elektronicznym w systemie obrotu i niezaakceptowane do rozliczenia przez CCP należy uznać za nieważne.
(11) Ponieważ przetwarzanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych innych niż transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie elektronicznym w systemie obrotu zwykle wymaga więcej czasu, ten okres może być na tyle długi, że w tym czasie sytuacja na rynku oraz wartość transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych i związane z nią ryzyko mogą ulec zmianie. Dlatego też unieważnienie transakcji może nie stanowić właściwego sposobu postępowania dla wszystkich transakcji niezaakceptowanych przez CCP. Aby zapewnić pewność co do sposobu postępowania z transakcjami na rozliczanych instrumentach pochodnych innymi niż transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawierane w trybie elektronicznym w systemie obrotu, które nie zostały zaakceptowane przez CCP do rozliczenia, zasady systemu obrotu oraz, w stosownych przypadkach, ustalenia umowne między kontrahentami powinny z góry określać sposób postępowania z tymi transakcjami.
(12) W przypadku gdy transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych nie zostanie zaakceptowana do rozliczenia ze względów innych niż powody związane z ryzykiem kredytowym, takich jak problemy techniczne lub administracyjne wynikające z przesłania niedokładnych lub niekompletnych informacji, kontrahenci mogą nadal chcieć rozliczyć tę transakcję na instrumentach pochodnych. Jeżeli obaj kontrahenci wyrażają zgodę na ponowne przekazanie transakcji, to pod warunkiem że transakcja jest ponownie przekazywana po upływie względnie krótkiego czasu od pierwszego przekazania, a ponowne przekazanie pozwoli na zbadanie i usunięcie powodów, dla których transakcji nie zaakceptowano do rozliczenia, można dopuścić drugie przekazanie transakcji w formie nowej transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych na tych samych warunkach ekonomicznych, gdyż nadal zapewni to prawidłowe zarządzanie ryzykiem operacyjnym lub innymi rodzajami ryzyka o charakterze niekredytowym.
(13) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(15) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: