Rozporządzenie delegowane 2017/582 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych oraz ramy czasowe akceptowania do rozliczenia

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/582
z dnia 29 czerwca 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych oraz ramy czasowe akceptowania do rozliczenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zarządzać ryzykiem operacyjnym i innymi rodzajami ryzyka, w sytuacji gdy transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych są przekazywane i akceptowane do rozliczenia oraz aby jak najszybciej zagwarantować kontrahentom pewność, istotne jest, by już na wczesnym etapie, a w miarę możliwości przed zawarciem transakcji, można było stwierdzić, czy transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych zostanie zaakceptowana do rozliczenia przez CCP, a także określić konsekwencje niezaakceptowania przez CCP do rozliczenia przekazanej transakcji na instrumentach pochodnych.

(2) Z myślą o zastosowaniu skalowalnych rozwiązań technicznych pozwalających zadbać o to, by transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych można było przekazywać i akceptować do rozliczenia tak szybko, jak jest to technologicznie możliwe, informacje, których system obrotu i CCP potrzebują, by móc wykonywać swoje zadania, należy z góry określić i wyraźnie sprecyzować w dokumentacji systemu obrotu i CCP.

(3) W celu odpowiedniej wyceny transakcji na instrumentach pochodnych kontrahenci biorą pod uwagę fakt, że transakcje rozliczane centralnie podlegają innym wymogom w zakresie zabezpieczenia niż transakcje rozliczane niecentralnie, niezależnie od tego, czy transakcja jest rozliczana ze względu na wymóg jej rozliczenia czy też dlatego, że właściwe strony w inny sposób uzgodniły, że ma ona podlegać rozliczeniu. Dlatego też kontrahenci powinni skorzystać z tego, że zarówno dla obowiązkowo, jaki i dobrowolnie rozliczanych transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych funkcjonuje jednolity proces i istnieją jednolite wymagania, które zapewniają, aby transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych przekazywano i akceptowano do rozliczenia tak szybko, jak jest to technologicznie możliwe.

(4) W przypadku gdy transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawierane są w systemie obrotu, system obrotu i CCP powinni posiadać zasady gwarantujące możliwość automatycznego rozliczenia danej transakcji, które jeszcze przed zawarciem transakcji pozwolą ustalić, czy transakcja zostanie rozliczona przez CCP. W innym razie system obrotu powinien zapewniać członkom rozliczającym CCP możliwość weryfikacji zleceń pod kątem limitów ustalonych dla ich klientów.

(5) Czas przyznany systemowi obrotu na przetworzenie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych powinien być krótszy w przypadku transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie elektronicznym niż w przypadku transakcji tego rodzaju zawieranych w trybie nieelektronicznym, gdyż w tym pierwszym przypadku można oczekiwać większego poziomu przetwarzania automatycznego.

(6) System obrotu powinien przesyłać informacje dotyczące transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych do CCP w uprzednio uzgodnionym formacie elektronicznym zarówno dla transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie elektronicznym, jak i dla transakcji tego rodzaju zawieranych w trybie nieelektronicznym. Dlatego też czas przyznany CCP na podjęcie decyzji, czy dana transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych może zostać zaakceptowana do rozliczenia, powinien być taki sam dla transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych tak w trybie elektronicznym, jak i w trybie nieelektronicznym.

(7) Przetwarzanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie dwustronnym zwykle jest w mniejszym stopniu zautomatyzowane niż przetwarzanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w systemie obrotu. Dlatego też czas przyznany kontrahentom na przekazanie do CCP transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w trybie dwustronnym powinien być dłuższy niż czas przyznany na przekazanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w systemie obrotu.

(8) Aby zarządzać ryzykiem kredytowym związanym z transakcjami na rozliczanych instrumentach pochodnych, które zawierane są w trybie dwustronnym, CCP powinien umożliwić członkom rozliczającym weryfikację szczegółów transakcji ich klientów i podjęcie decyzji, czy zaakceptować daną transakcję do rozliczenia. Ponieważ operacja między CCP a członkiem rozliczającym przebiega zwykle w sposób zautomatyzowany, proces ten powinien wymagać ograniczonej ilości czasu.

(9) CCP oraz członkowie rozliczający zarządzają ryzykiem kredytowym związanym z kumulacją bieżących ekspozycji wynikających z rozliczania rozliczanych instrumentów pochodnych. Zwykle wiąże się to z określeniem przez CCP lub członka rozliczającego limitów dla kontrahenta w celu zminimalizowania odnośnego ryzyka z tytułu ekspozycji, które to limity mogą skutkować niezaakceptowaniem przez członka rozliczającego lub CCP nowych wniosków o rozliczenie niektórych transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych. Zagwarantowanie, że transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych są przekazywane do rozliczenia tak szybko, jak jest to technologicznie możliwe, nie oznacza zatem, że wszystkie transakcje tego rodzaju zostaną zaakceptowane do rozliczenia w każdych okolicznościach. W przypadku niezaakceptowania transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych do rozliczenia kontrahenci powinni mieć jasność co do sposobu postępowania z tymi transakcjami, aby móc zabezpieczyć swoje ryzyko.

(10) Ponieważ przetworzenie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w trybie elektronicznym w systemie obrotu i przekazanej do rozliczenia do CCP wymaga niewielkiej ilości czasu, czas, w jakim sytuacja na rynku oraz wartość transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych i związanego z nią ryzyka mogą ulec zmianie w okresie między złożeniem zlecenia a niezaakceptowaniem transakcji, jest również bardzo ograniczony. Ponieważ ewentualna szkoda, jaką mogą ponieść kontrahenci, których transakcje nie zostaną zaakceptowane do rozliczenia przez CCP, jest znikoma oraz aby zapewnić pewność kontrahentom, transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawarte w trybie elektronicznym w systemie obrotu i niezaakceptowane do rozliczenia przez CCP należy uznać za nieważne.

(11) Ponieważ przetwarzanie transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych innych niż transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie elektronicznym w systemie obrotu zwykle wymaga więcej czasu, ten okres może być na tyle długi, że w tym czasie sytuacja na rynku oraz wartość transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych i związane z nią ryzyko mogą ulec zmianie. Dlatego też unieważnienie transakcji może nie stanowić właściwego sposobu postępowania dla wszystkich transakcji niezaakceptowanych przez CCP. Aby zapewnić pewność co do sposobu postępowania z transakcjami na rozliczanych instrumentach pochodnych innymi niż transakcje na rozliczanych instrumentach pochodnych zawierane w trybie elektronicznym w systemie obrotu, które nie zostały zaakceptowane przez CCP do rozliczenia, zasady systemu obrotu oraz, w stosownych przypadkach, ustalenia umowne między kontrahentami powinny z góry określać sposób postępowania z tymi transakcjami.

(12) W przypadku gdy transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych nie zostanie zaakceptowana do rozliczenia ze względów innych niż powody związane z ryzykiem kredytowym, takich jak problemy techniczne lub administracyjne wynikające z przesłania niedokładnych lub niekompletnych informacji, kontrahenci mogą nadal chcieć rozliczyć tę transakcję na instrumentach pochodnych. Jeżeli obaj kontrahenci wyrażają zgodę na ponowne przekazanie transakcji, to pod warunkiem że transakcja jest ponownie przekazywana po upływie względnie krótkiego czasu od pierwszego przekazania, a ponowne przekazanie pozwoli na zbadanie i usunięcie powodów, dla których transakcji nie zaakceptowano do rozliczenia, można dopuścić drugie przekazanie transakcji w formie nowej transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych na tych samych warunkach ekonomicznych, gdyż nadal zapewni to prawidłowe zarządzanie ryzykiem operacyjnym lub innymi rodzajami ryzyka o charakterze niekredytowym.

(13) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.

(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(15) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Mechanizmy ułatwiające przesyłanie informacji

1. 
System obrotu szczegółowo określa w swoich zasadach informacje, jakich potrzebuje od kontrahentów będących stronami transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych, aby przekazać tę transakcję do CCP do rozliczenia, a także format, w jakim informacje te mają być przekazywane.
2. 
CCP szczegółowo określa w swoich zasadach informacje, jakich potrzebuje od kontrahentów będących stronami transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych oraz od systemów obrotu, aby rozliczyć tę transakcję, a także format, w jakim informacje te mają być przekazywane.
Artykuł  2

Przedtransakcyjna weryfikacja transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w systemie obrotu

1. 
Systemy obrotu i członkowie rozliczający stosują do zleceń zawarcia transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych w systemie obrotu wymogi określone w ust. 2, 3 i 4, z wyjątkiem przypadków, gdy spełniono wszystkie warunki określone w lit. a), b) i c) niniejszego ustępu:
a)
zasady systemu obrotu wymagają, by każdy członek lub uczestnik systemu obrotu, który nie jest członkiem rozliczającym CCP, za pośrednictwem którego rozliczana jest transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych, posiadał uzgodnienia umowne z członkiem rozliczającym CCP, na mocy których członek rozliczający automatycznie staje się kontrahentem będącym stroną transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych;
b)
zasady CCP stanowią, że transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych zawarta w systemie obrotu jest rozliczana automatycznie i niezwłocznie, a członek rozliczający, o którym mowa w lit. a), staje się kontrahentem w stosunku do CCP;
c)
zasady systemu obrotu stanowią, że członek lub uczestnik systemu obrotu lub jego klient staje się kontrahentem będącym stroną transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych po rozliczeniu transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych, zgodnie z ustaleniami dotyczącymi rozliczeń bezpośrednich lub pośrednich uzgodnionymi z członkiem rozliczającym.
2. 
System obrotu zapewnia narzędzia zapewniające możliwość weryfikacji przez każdego członka rozliczającego przed zawarciem transakcji, indywidualnie dla każdego zlecenia, limitów ustalonych i utrzymywanych przez danego członka rozliczającego dla swoich klientów zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/589 3 .
3. 
Przed realizacją zlecenia system obrotu zapewnia, aby zlecenie klienta mieściło się w limitach mających zastosowanie do tego klienta zgodnie z ust. 2:
a)
w przeciągu 60 sekund od otrzymania zlecenia, jeżeli zlecenie realizowane jest elektronicznie;
b)
w przeciągu 10 minut od otrzymania zlecenia, jeżeli zlecenie nie jest realizowane elektronicznie.
4. 
Jeżeli zlecenie nie mieści się w limitach mających zastosowanie do danego klienta zgodnie z ust. 2, system obrotu informuje klienta i członka rozliczającego, że zlecenie nie może zostać zrealizowane, z zachowaniem następujących ram czasowych:
a)
w przypadku gdy zlecenie jest realizowane elektronicznie - w czasie rzeczywistym;
b)
w przypadku gdy zlecenie nie jest realizowane elektronicznie - w przeciągu 5 minut od momentu weryfikacji zlecenia pod kątem obowiązujących limitów.
Artykuł  3

Ramy czasowe, w jakich przekazuje się informacje dotyczące transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w systemie obrotu

1. 
System obrotu, CCP i członek rozliczający podlegają wymogom określonym w ust. 2-5 niniejszego artykułu, z wyjątkiem przypadków, gdy spełnione są wszystkie warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. a), b) i c).
2. 
W odniesieniu do transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w systemie obrotu w trybie elektronicznym system obrotu przesyła do CCP informacje dotyczące każdej transakcji w przeciągu 10 sekund od zawarcia danej transakcji.
3. 
W odniesieniu do transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w systemie obrotu w trybie nieelektronicznym system obrotu przesyła do CCP informacje dotyczące każdej transakcji w przeciągu 10 minut od zawarcia danej transakcji.
4. 
CCP akceptuje lub nie akceptuje do rozliczenia transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w systemie obrotu w przeciągu 10 sekund od otrzymania informacji z systemu obrotu oraz informuje członka rozliczającego i system obrotu o każdym przypadku niezaakceptowania transakcji w czasie rzeczywistym.
5. 
Członek rozliczający i system obrotu informują kontrahenta, który zawarł transakcję na rozliczanych instrumentach pochodnych w systemie obrotu, o niezaakceptowaniu jej do rozliczenia, gdy tylko CCP poinformuje ich o niezaakceptowaniu tej transakcji.
Artykuł  4

Ramy czasowe, w jakich przekazuje się informacje dotyczące transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych w trybie dwustronnym

1. 
W odniesieniu do transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawieranych przez kontrahentów w trybie dwustronnym członek rozliczający:
a)
uzyskuje od swojego klienta dowody potwierdzające ramy czasowe, w jakich zawarto transakcję przekazaną do rozliczenia;
b)
zapewnia, aby kontrahenci przesyłali do CCP informacje, o których mowa w art. 1 ust. 2, w przeciągu 30 minut od zawarcia transakcji.
2. 
CCP przesyła do swojego członka rozliczającego informacje, o których mowa w ust. 1 lit. b), dotyczące transakcji w przeciągu 60 sekund od ich otrzymania od kontrahentów. Członek rozliczający akceptuje transakcję lub jej nie akceptuje w przeciągu 60 sekund od otrzymania informacji od CCP.
3. 
CCP akceptuje lub nie akceptuje do rozliczenia transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w trybie dwustronnym w przeciągu 10 sekund od otrzymania informacji o zaakceptowaniu lub niezaakceptowaniu transakcji przez członka rozliczającego.
4. 
Przepisów ust. 2 i 3 niniejszego artykułu nie stosuje się jednak, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
a)
zasady CCP zapewniają regularne ustanawianie i utrzymywanie przez członka rozliczającego limitów dla swojego klienta zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/589;
b)
zasady CCP stanowią, że transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych, która mieści się w limitach zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu, jest automatycznie rozliczana przez CCP w przeciągu 60 sekund od otrzymania od kontrahentów informacji dotyczącej transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych.
5. 
CCP, który nie zaakceptuje do rozliczenia transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych zawartej w trybie dwustronnym, informuje członka rozliczającego o niezaakceptowaniu transakcji w czasie rzeczywistym. Członek rozliczający informuje o niezaakceptowaniu transakcji kontrahenta, który zawarł daną transakcję, gdy tylko otrzyma taką informację od CCP.
Artykuł  5

Postępowanie z transakcjami na rozliczanych instrumentach pochodnych, których nie zaakceptowano do rozliczenia

1. 
W przypadku gdy transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych, którą zawarto w systemie obrotu w trybie elektronicznym, nie zostaje zaakceptowana przez CCP, system obrotu unieważnia taki kontrakt.
2. 
W przypadku gdy transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych inna niż transakcja na rozliczanych instrumentach pochodnych zawarta w systemie obrotu w trybie elektronicznym nie zostaje zaakceptowana przez CCP, sposób postępowania z taką transakcją regulują:
a)
zasady systemu obrotu, w przypadku gdy kontrakt jest przekazywany do rozliczenia zgodnie z zasadami systemu obrotu;
b)
we wszystkich innych przypadkach - umowa między kontrahentami.
3. 
Jeżeli powodem niezaakceptowania transakcji są problemy techniczne lub administracyjne, transakcję na rozliczanych instrumentach pochodnych można przekazać do rozliczenia jeszcze jeden raz w przeciągu jednej godziny od poprzedniego przekazania w formie nowej transakcji, lecz na tych samych warunkach ekonomicznych, pod warunkiem że obaj kontrahenci wyrazili zgodę na ponowne przekazanie transakcji. System obrotu, w którym pierwotnie zawarto transakcję na rozliczanych instrumentach pochodnych, nie podlega wymogom określonym w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do przekazania do rozliczenia drugiej transakcji na rozliczanych instrumentach pochodnych.
Artykuł  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od daty, o której mowa w art. 55 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/589 z dnia 19 lipca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi organizacyjne dla firm inwestycyjnych prowadzących handel algorytmiczny (zob. s. 417 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.224

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/582 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych oraz ramy czasowe akceptowania do rozliczenia
Data aktu: 29/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018