a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 zobowiązuje się właściwe organy i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do przeprowadzania znacznej liczby wyliczeń w celu skalibrowania stosowania wymogów dotyczących przejrzystości przed- i posttransakcyjnej oraz obowiązku obrotu względem instrumentów pochodnych, a także w celu określenia, czy firma inwestycyjna jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje.
(2) Aby przeprowadzać niezbędne wyliczenia, zarówno właściwe organy, jak i ESMA powinny być w stanie uzyskać szczegółowe dane wysokiej jakości na temat każdej klasy aktywów, do której stosuje się rozporządzenie (UE) nr 600/2014. Konieczne jest zatem polepszenie zarówno dostępności, jak i jakości danych dostępnych właściwym organom i ESMA zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 2 i rozporządzeniem (UE) nr 600/2014, tak aby klasyfikacja instrumentów finansowych, w tym obliczanie progów na potrzeby przejrzystości przed- i posttransakcyjnej oraz w stosownych przypadkach rekalibracja tych progów, mogła następować w sposób bardziej świadomy po stosowaniu przedmiotowych wymogów przez pewien okres.
(3) Należy ustanowić przepisy, w których określone zostaną w sposób ogólny wspólne elementy w odniesieniu do treści i formatu danych, które mają być przekazywane przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące (APA) oraz dostawców informacji skonsolidowanych (CTP) na potrzeby przejrzystości i innych wyliczeń. Przepisy te należy interpretować w związku z rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2017/587 3 , (UE) 2017/583 4 , (UE) 2017/567 5 , (UE) 2017/565 6 i (UE) 2016/2020 7 , w których opisuje się metodykę i dane niezbędne do przeprowadzenia odpowiednich wyliczeń oraz określa się treść i zakres danych niezbędnych do przeprowadzania wyliczeń dotyczących przejrzystości. Dlatego też w ramach przeprowadzania takich wyliczeń treść, format i jakość danych przedłożonych przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych powinny być zgodne z mającą zastosowanie metodyką określoną w odpowiednich aktach wykonawczych dyrektywy 2014/65/UE i rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(4) Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni przekazywać zgłoszenia codziennie, z wyjątkiem potencjalnych wniosków o udzielenie danych ad hoc i wyliczeń przeprowadzanych na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu. Biorąc pod uwagę szeroki zakres uwzględnionych instrumentów finansowych i dużą ilość przetwarzanych danych, codzienne przekazywanie zgłoszeń umożliwia właściwym organom dokładniejsze przetwarzanie plików o rozsądnej wielkości i zapewnia efektywne i terminowe zarządzanie procesem przedkładania danych, kontrolą jakości danych i przetwarzaniem danych. Gromadzenie danych codziennie upraszcza także obowiązek dostarczania danych spoczywający na systemach obrotu, zatwierdzonych podmiotach publikujących i dostawcach informacji skonsolidowanych poprzez uwolnienie ich od konieczności obliczania liczby dni sesyjnych w przypadkach, w których ma zastosowanie ilościowe kryterium płynności, oraz agregowania danych dla tego samego instrumentu finansowego dla różnych okresów zapadalności w przypadkach, w których należy uwzględnić okres pozostały do zapadalności. Centralizacja tego wyliczenia zapewnia również konsekwentne stosowanie kryteriów w odniesieniu do wszystkich instrumentów finansowych i systemów obrotu.
(5) Systemy obrotu powinny przechowywać dane, które są kompleksowe i umożliwiają właściwym organom i ESMA przeprowadzanie dokładnych wyliczeń. Chociaż wymagane informacje są zazwyczaj przekazywane w zgłoszeniach posttransakcyjnych, w niektórych przypadkach informacje niezbędne do wyliczeń wykraczają poza zakres informacji dostępnych w tych zgłoszeniach. Dotyczy to na przykład informacji o transakcjach zawartych na podstawie zleceń, w przypadku których skorzystano ze zwolnienia dotyczącego zleceń o dużej skali. Informacji tych nie należy włączać do zgłoszeń transakcji, ponieważ mogłoby to narazić te transakcje na niekorzystne skutki rynkowe. Ponieważ jednak informacje te mogą być niezbędne właściwym organom do przeprowadzania dokładnych wyliczeń, systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni je przechowywać w odpowiedni sposób i w stosownych przypadkach przekazywać właściwym organom i ESMA. Systemy obrotu powinny zapewnić odpowiednie rozpowszechnianie informacji, które należy przekazać właściwym organom i ESMA. Transakcje zawierane na podstawie zleceń o dużej skali powinny być odpowiednio oznaczone w ich zgłoszeniu przekazywanym dostawcom informacji skonsolidowanych.
(6) Dane powinny być gromadzone z różnych źródeł, ponieważ pojedyncze źródło nie zawsze może zawierać kompletny zbiór danych w odniesieniu do klasy aktywów, a nawet do konkretnego instrumentu. Dlatego też, aby umożliwić właściwym organom i ESMA uzyskiwanie i konsolidowanie wysokiej jakości danych z różnych źródeł, systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni korzystać z uprzednio ustalonych specyfikacji treści i formatu danych, jeżeli specyfikacje takie są dostępne, w celu gromadzenia danych w sposób łatwiejszy i bardziej opłacalny.
(7) Biorąc pod uwagę szczególny charakter niezbędnych wyliczeń i potencjalne konsekwencje handlowe publikowania nieprawdziwych informacji dla systemów obrotu, emitentów i innych uczestników rynku, które to konsekwencje mogłyby w przypadku mechanizmu pułapu wolumenu prowadzić do zawieszenia stosowania zwolnień wobec jednego konkretnego systemu obrotu lub w całej Unii w odniesieniu do jednego konkretnego instrumentu finansowego, niezwykle istotne jest sprecyzowanie formatu danych przedkładanych właściwym organom i ESMA w celu ustanowienia skutecznych kanałów komunikacji z systemami obrotu i dostawcami informacji skonsolidowanych oraz zapewnienia terminowej i prawidłowej publikacji wymaganych danych.
(8) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 zobowiązuje się ESMA do publikowania - w przypadku instrumentów finansowych, do których stosuje się mechanizm pułapu wolumenu - pomiarów całkowitego wolumenu obrotów w ciągu poprzedzających 12 miesięcy oraz wartości procentowej obrotów przeprowadzonych w ramach zarówno zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, jak i zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia w całej Unii i w każdym systemie obrotu w ciągu poprzedzających 12 miesięcy. W przypadku instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w więcej niż jednej walucie konieczne jest przeliczenie wolumenów w różnych walutach na jedną wspólną walutę, tak aby umożliwić obliczenie tych wolumenów i przeprowadzenie niezbędnych wyliczeń. Należy zatem zapewnić metodykę i kursy wymiany wykorzystywane w stosownych przypadkach do przeliczania wolumenów obrotu.
(9) Do celów mechanizmu pułapu wolumenu systemy obrotu powinny być zobowiązane do zgłaszania wolumenów obrotów przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia oraz, w przypadku instrumentów płynnych, w ramach zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych. Biorąc pod uwagę fakt, że zwolnienia mają zastosowanie do zleceń, a nie do transakcji, należy sprecyzować, że zgłaszane wolumeny powinny obejmować wszystkie transakcje oznaczone kodem "RFPT" lub "NLIQ" na potrzeby posttransakcyjnej publikacji transakcji oraz jak określono w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587. Jeżeli transakcja została zawarta na podstawie dwóch zleceń, w przypadku których skorzystano ze zwolnienia dotyczącego zleceń o dużej skali, transakcji tej nie należy wliczać do obliczanych wolumenów w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia i zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych.
(10) Do celów mechanizmu pułapu wolumenu systemy obrotu i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zapewniać, aby system obrotu, w którym zawarto transakcję, został określony na wystarczającym poziomie szczegółowości, umożliwiającym ESMA przeprowadzenie wszystkich wyliczeń, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. W szczególności stosowany identyfikator systemu obrotu powinien być niepowtarzalny dla tego systemu obrotu, a nie dzielony z jakimkolwiek innym systemem obrotu prowadzonym przez tego samego operatora rynku. Identyfikatory systemów obrotu powinny umożliwić ESMA rozróżnienie w sposób jednoznaczny wszystkich systemów obrotu, w odniesieniu do których operator rynku otrzymał określone zezwolenie na mocy dyrektywy 2014/65/UE.
(11) Do celów mechanizmu pułapu wolumenu konieczne jest zobowiązanie systemów obrotu do przedłożenia pierwszego zgłoszenia, zawierającego dane za poprzedni rok kalendarzowy dotyczące wolumenów obrotu przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia oraz, w przypadku płynnych instrumentów finansowych, w ramach zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, w dniu, w którym rozpoczyna się stosowanie dyrektywy 2014/65/UE i rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W celu zapewnienia proporcjonalnego stosowania tego wymogu systemy obrotu powinny opierać swoje zgłoszenia na dostosowanych wolumenach obrotów przeprowadzonych w ramach równoważnych zwolnień istniejących na mocy dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 9 .
(12) W celu przekazywania właściwym organom i ESMA dokładnych danych systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zapewnić, aby ich zgłoszenia zawierały wyłącznie transakcje liczone pojedynczo.
(13) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle związane, ponieważ określono w nich treść, częstotliwość i format wniosków o udzielenie danych, metodę, którą należy stosować w celu przetwarzania tych danych, oraz dalsze specyfikacje dotyczące publikacji informacji na potrzeby przejrzystości, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które wejdą w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie przedmiotowych przepisów do jednego rozporządzenia.
(14) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(15) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(16) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: