Rozporządzenie delegowane 2017/577 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących mechanizmu pułapu wolumenu oraz przekazywania informacji na potrzeby przejrzystości i innych wyliczeń

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/577
z dnia 13 czerwca 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących mechanizmu pułapu wolumenu oraz przekazywania informacji na potrzeby przejrzystości i innych wyliczeń
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 9 i art. 22 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 zobowiązuje się właściwe organy i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do przeprowadzania znacznej liczby wyliczeń w celu skalibrowania stosowania wymogów dotyczących przejrzystości przed- i posttransakcyjnej oraz obowiązku obrotu względem instrumentów pochodnych, a także w celu określenia, czy firma inwestycyjna jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje.

(2) Aby przeprowadzać niezbędne wyliczenia, zarówno właściwe organy, jak i ESMA powinny być w stanie uzyskać szczegółowe dane wysokiej jakości na temat każdej klasy aktywów, do której stosuje się rozporządzenie (UE) nr 600/2014. Konieczne jest zatem polepszenie zarówno dostępności, jak i jakości danych dostępnych właściwym organom i ESMA zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 2  i rozporządzeniem (UE) nr 600/2014, tak aby klasyfikacja instrumentów finansowych, w tym obliczanie progów na potrzeby przejrzystości przed- i posttransakcyjnej oraz w stosownych przypadkach rekalibracja tych progów, mogła następować w sposób bardziej świadomy po stosowaniu przedmiotowych wymogów przez pewien okres.

(3) Należy ustanowić przepisy, w których określone zostaną w sposób ogólny wspólne elementy w odniesieniu do treści i formatu danych, które mają być przekazywane przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące (APA) oraz dostawców informacji skonsolidowanych (CTP) na potrzeby przejrzystości i innych wyliczeń. Przepisy te należy interpretować w związku z rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2017/587 3 , (UE) 2017/583 4 , (UE) 2017/567 5 , (UE) 2017/565 6  i (UE) 2016/2020 7 , w których opisuje się metodykę i dane niezbędne do przeprowadzenia odpowiednich wyliczeń oraz określa się treść i zakres danych niezbędnych do przeprowadzania wyliczeń dotyczących przejrzystości. Dlatego też w ramach przeprowadzania takich wyliczeń treść, format i jakość danych przedłożonych przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych powinny być zgodne z mającą zastosowanie metodyką określoną w odpowiednich aktach wykonawczych dyrektywy 2014/65/UE i rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

(4) Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni przekazywać zgłoszenia codziennie, z wyjątkiem potencjalnych wniosków o udzielenie danych ad hoc i wyliczeń przeprowadzanych na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu. Biorąc pod uwagę szeroki zakres uwzględnionych instrumentów finansowych i dużą ilość przetwarzanych danych, codzienne przekazywanie zgłoszeń umożliwia właściwym organom dokładniejsze przetwarzanie plików o rozsądnej wielkości i zapewnia efektywne i terminowe zarządzanie procesem przedkładania danych, kontrolą jakości danych i przetwarzaniem danych. Gromadzenie danych codziennie upraszcza także obowiązek dostarczania danych spoczywający na systemach obrotu, zatwierdzonych podmiotach publikujących i dostawcach informacji skonsolidowanych poprzez uwolnienie ich od konieczności obliczania liczby dni sesyjnych w przypadkach, w których ma zastosowanie ilościowe kryterium płynności, oraz agregowania danych dla tego samego instrumentu finansowego dla różnych okresów zapadalności w przypadkach, w których należy uwzględnić okres pozostały do zapadalności. Centralizacja tego wyliczenia zapewnia również konsekwentne stosowanie kryteriów w odniesieniu do wszystkich instrumentów finansowych i systemów obrotu.

(5) Systemy obrotu powinny przechowywać dane, które są kompleksowe i umożliwiają właściwym organom i ESMA przeprowadzanie dokładnych wyliczeń. Chociaż wymagane informacje są zazwyczaj przekazywane w zgłoszeniach posttransakcyjnych, w niektórych przypadkach informacje niezbędne do wyliczeń wykraczają poza zakres informacji dostępnych w tych zgłoszeniach. Dotyczy to na przykład informacji o transakcjach zawartych na podstawie zleceń, w przypadku których skorzystano ze zwolnienia dotyczącego zleceń o dużej skali. Informacji tych nie należy włączać do zgłoszeń transakcji, ponieważ mogłoby to narazić te transakcje na niekorzystne skutki rynkowe. Ponieważ jednak informacje te mogą być niezbędne właściwym organom do przeprowadzania dokładnych wyliczeń, systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni je przechowywać w odpowiedni sposób i w stosownych przypadkach przekazywać właściwym organom i ESMA. Systemy obrotu powinny zapewnić odpowiednie rozpowszechnianie informacji, które należy przekazać właściwym organom i ESMA. Transakcje zawierane na podstawie zleceń o dużej skali powinny być odpowiednio oznaczone w ich zgłoszeniu przekazywanym dostawcom informacji skonsolidowanych.

(6) Dane powinny być gromadzone z różnych źródeł, ponieważ pojedyncze źródło nie zawsze może zawierać kompletny zbiór danych w odniesieniu do klasy aktywów, a nawet do konkretnego instrumentu. Dlatego też, aby umożliwić właściwym organom i ESMA uzyskiwanie i konsolidowanie wysokiej jakości danych z różnych źródeł, systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni korzystać z uprzednio ustalonych specyfikacji treści i formatu danych, jeżeli specyfikacje takie są dostępne, w celu gromadzenia danych w sposób łatwiejszy i bardziej opłacalny.

(7) Biorąc pod uwagę szczególny charakter niezbędnych wyliczeń i potencjalne konsekwencje handlowe publikowania nieprawdziwych informacji dla systemów obrotu, emitentów i innych uczestników rynku, które to konsekwencje mogłyby w przypadku mechanizmu pułapu wolumenu prowadzić do zawieszenia stosowania zwolnień wobec jednego konkretnego systemu obrotu lub w całej Unii w odniesieniu do jednego konkretnego instrumentu finansowego, niezwykle istotne jest sprecyzowanie formatu danych przedkładanych właściwym organom i ESMA w celu ustanowienia skutecznych kanałów komunikacji z systemami obrotu i dostawcami informacji skonsolidowanych oraz zapewnienia terminowej i prawidłowej publikacji wymaganych danych.

(8) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 zobowiązuje się ESMA do publikowania - w przypadku instrumentów finansowych, do których stosuje się mechanizm pułapu wolumenu - pomiarów całkowitego wolumenu obrotów w ciągu poprzedzających 12 miesięcy oraz wartości procentowej obrotów przeprowadzonych w ramach zarówno zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, jak i zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia w całej Unii i w każdym systemie obrotu w ciągu poprzedzających 12 miesięcy. W przypadku instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w więcej niż jednej walucie konieczne jest przeliczenie wolumenów w różnych walutach na jedną wspólną walutę, tak aby umożliwić obliczenie tych wolumenów i przeprowadzenie niezbędnych wyliczeń. Należy zatem zapewnić metodykę i kursy wymiany wykorzystywane w stosownych przypadkach do przeliczania wolumenów obrotu.

(9) Do celów mechanizmu pułapu wolumenu systemy obrotu powinny być zobowiązane do zgłaszania wolumenów obrotów przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia oraz, w przypadku instrumentów płynnych, w ramach zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych. Biorąc pod uwagę fakt, że zwolnienia mają zastosowanie do zleceń, a nie do transakcji, należy sprecyzować, że zgłaszane wolumeny powinny obejmować wszystkie transakcje oznaczone kodem "RFPT" lub "NLIQ" na potrzeby posttransakcyjnej publikacji transakcji oraz jak określono w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587. Jeżeli transakcja została zawarta na podstawie dwóch zleceń, w przypadku których skorzystano ze zwolnienia dotyczącego zleceń o dużej skali, transakcji tej nie należy wliczać do obliczanych wolumenów w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia i zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych.

(10) Do celów mechanizmu pułapu wolumenu systemy obrotu i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zapewniać, aby system obrotu, w którym zawarto transakcję, został określony na wystarczającym poziomie szczegółowości, umożliwiającym ESMA przeprowadzenie wszystkich wyliczeń, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. W szczególności stosowany identyfikator systemu obrotu powinien być niepowtarzalny dla tego systemu obrotu, a nie dzielony z jakimkolwiek innym systemem obrotu prowadzonym przez tego samego operatora rynku. Identyfikatory systemów obrotu powinny umożliwić ESMA rozróżnienie w sposób jednoznaczny wszystkich systemów obrotu, w odniesieniu do których operator rynku otrzymał określone zezwolenie na mocy dyrektywy 2014/65/UE.

(11) Do celów mechanizmu pułapu wolumenu konieczne jest zobowiązanie systemów obrotu do przedłożenia pierwszego zgłoszenia, zawierającego dane za poprzedni rok kalendarzowy dotyczące wolumenów obrotu przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia oraz, w przypadku płynnych instrumentów finansowych, w ramach zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, w dniu, w którym rozpoczyna się stosowanie dyrektywy 2014/65/UE i rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W celu zapewnienia proporcjonalnego stosowania tego wymogu systemy obrotu powinny opierać swoje zgłoszenia na dostosowanych wolumenach obrotów przeprowadzonych w ramach równoważnych zwolnień istniejących na mocy dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8  oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 9 .

(12) W celu przekazywania właściwym organom i ESMA dokładnych danych systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zapewnić, aby ich zgłoszenia zawierały wyłącznie transakcje liczone pojedynczo.

(13) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle związane, ponieważ określono w nich treść, częstotliwość i format wniosków o udzielenie danych, metodę, którą należy stosować w celu przetwarzania tych danych, oraz dalsze specyfikacje dotyczące publikacji informacji na potrzeby przejrzystości, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które wejdą w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie przedmiotowych przepisów do jednego rozporządzenia.

(14) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.

(15) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(16) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu określa się szczegółowe informacje na temat wniosków o udzielenie danych wysyłanych przez właściwe organy oraz odpowiedzi na te wnioski wysyłanych przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące (APA) i dostawców informacji skonsolidowanych (CTP) na potrzeby wyliczania i dostosowywania wymogów dotyczących przejrzystości przed- i posttransakcyjnej oraz systemów dotyczących obowiązku obrotu, a w szczególności na potrzeby ustalenia następujących czynników:
a)
czy instrumenty finansowe udziałowe i podobne oraz instrumenty finansowe nieudziałowe mają płynny rynek;
b)
progów zwolnień z wymogów dotyczących przejrzystości przedtransakcyjnej w odniesieniu do instrumentów finansowych udziałowych i podobnych oraz instrumentów finansowych nieudziałowych;
c)
progów odroczeń stosowania wymogów dotyczących przejrzystości posttransakcyjnej w odniesieniu do instrumentów finansowych udziałowych i podobnych oraz instrumentów finansowych nieudziałowych;
d)
kiedy płynność klasy instrumentów finansowych spada poniżej określonego progu;
e)
czy dana firma inwestycyjna jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje;
f)
standardowej wielkości rynkowej mającej zastosowanie do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje na instrumentach udziałowych i podobnych, a także wielkości specyficznej dla danego instrumentu mającej zastosowanie do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje na instrumentach nieudziałowych;
g)
w przypadku instrumentów udziałowych i podobnych - całkowitego wolumenu obrotów w ciągu poprzedzających 12 miesięcy oraz wartości procentowej obrotów przeprowadzonych w ramach zarówno zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, jak i zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia w całej Unii i w każdym systemie obrotu w ciągu poprzedzających 12 miesięcy;
h)
czy instrumenty pochodne posiadają dostateczną płynność na potrzeby realizacji obowiązku obrotu względem instrumentów pochodnych.
Artykuł  2

Treść wniosków o udzielenie danych i informacji, które mają być zgłaszane

1. 
Do celów przeprowadzania wyliczeń, które mają miejsce w uprzednio określonych terminach lub z uprzednio określoną częstotliwością, systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych przekazują swoim właściwym organom wszystkie dane wymagane do przeprowadzenia wyliczeń określonych w następujących rozporządzeniach:
a)
rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587;
b)
rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583;
c)
rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/567;
d)
rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/565.
2. 
Właściwe organy mogą, jeżeli jest to konieczne, wystąpić do systemów obrotu, zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych z wnioskiem o udzielenie dodatkowych informacji do celów monitorowania i dostosowywania progów i parametrów, o których mowa w art. 1 lit. a)-f) i h).
3. 
Właściwe organy mogą występować z wnioskiem o udzielenie wszystkich danych, które ESMA ma obowiązek brać pod uwagę zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/2020 względem instrumentów finansowych nieudziałowych, w tym danych dotyczących:
a)
średniej częstotliwości transakcji;
b)
średniej wielkości i rozdziału transakcji;
c)
liczby i rodzaju uczestników rynku;
d)
średniej wartości spreadów.
Artykuł  3

Częstotliwość wniosków o udzielenie danych i terminy udzielania odpowiedzi przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych

1. 
Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych codziennie przekazują dane, o których mowa w art. 2 ust. 1.
2. 
Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych przekazują dane w odpowiedzi na wniosek ad hoc, o którym mowa w art. 2 ust. 2, w terminie czterech tygodni od daty otrzymania tego wniosku, chyba że wyjątkowe okoliczności wymagają udzielenia odpowiedzi w krótszym terminie określonym we wniosku.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 1 i 2 systemy obrotu i dostawcy informacji skonsolidowanych przekazują dane wykorzystywane na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu określone w art. 6 ust. 6-9.
Artykuł  4

Format wniosków o udzielenie danych

Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych przedkładają dane, o których mowa w art. 2, we wspólnym formacie XML oraz zgodnie z wszelkimi innymi specyfikacjami treści i formatu określonymi w celu ułatwienia skutecznego i zautomatyzowanego procesu dostarczania danych oraz konsolidowania ich z podobnymi danymi pochodzącymi z innych źródeł, jeżeli specyfikacje takie są dostępne.

Artykuł  5

Rodzaje danych, które muszą być przechowywane, oraz minimalny okres ich przechowywania przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych

1. 
Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych przechowują wszystkie dane wymagane do obliczania, monitorowania lub dostosowywania progów i parametrów określonych w art. 2, niezależnie od tego, czy informacje te podano do wiadomości publicznej.
2. 
Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych przechowują dane, o których mowa w ust. 1, przez co najmniej trzy lata.
Artykuł  6

Wymogi sprawozdawcze dla systemów obrotu i dostawców informacji skonsolidowanych na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu

1. 
W odniesieniu do każdego instrumentu finansowego podlegającego wymogom przejrzystości określonym w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 systemy obrotu przedkładają właściwemu organowi następujące dane:
a)
całkowity wolumen obrotów na tym instrumencie finansowym przeprowadzonych w danym systemie obrotu;
b)
całkowite wolumeny obrotów na tym instrumencie finansowym przeprowadzonych w danym systemie obrotu w ramach zwolnień określonych odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. a) lub art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przy czym całkowite wolumeny zgłasza się osobno dla każdego zwolnienia.
2. 
W odniesieniu do każdego instrumentu finansowego podlegającego wymogom przejrzystości określonym w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 oraz na wniosek właściwego organu dostawcy informacji skonsolidowanych przedkładają właściwemu organowi następujące dane:
a)
całkowite wolumeny obrotów na tym instrumencie finansowym przeprowadzonych we wszystkich systemach obrotu w Unii, przy czym całkowite wolumeny zgłasza się osobno dla każdego systemu obrotu;
b)
całkowite wolumeny obrotów przeprowadzonych we wszystkich systemach obrotu w Unii w ramach zwolnień określonych odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. a) lub art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przy czym całkowite wolumeny zgłasza się osobno dla każdego zwolnienia i dla każdego systemu obrotu.
3. 
Systemy obrotu i dostawcy informacji skonsolidowanych przekazują dane określone w ust. 1 i 2 właściwemu organowi przy użyciu formatów podanych w załączniku. Zapewniają oni w szczególności wystarczającą szczegółowość przypisywanych przez nich identyfikatorów systemów obrotu, aby umożliwić właściwemu organowi i ESMA identyfikowanie wolumenów obrotów przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia oraz, w przypadku płynnych instrumentów finansowych, w ramach zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych w odniesieniu do każdego systemu obrotu, a także aby umożliwić obliczenie wskaźnika określonego w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
4. 
Do celów wyliczania wolumenów, o których mowa w ust. 1 i 2:
a)
wolumen poszczególnych transakcji ustala się poprzez pomnożenie ceny danego instrumentu finansowego przez liczbę jednostek będących przedmiotem obrotu;
b)
całkowity wolumen obrotu na każdym instrumencie finansowym określony w ust. 1 lit. a) i ust. 2 lit. a) ustala się poprzez zagregowanie wolumenu wszystkich poszczególnych i pojedynczo liczonych transakcji w odniesieniu do tego instrumentu finansowego;
c)
wolumeny obrotu określone w ust. 1 lit. b) i ust. 2 lit. b) ustala się poprzez zagregowanie wolumenów poszczególnych i pojedynczo liczonych transakcji w odniesieniu do tego instrumentu finansowego zgłoszonych z oznaczeniami "kurs odniesienia" i "transakcje negocjowane zawierane na płynnych instrumentach finansowych" zgodnie z tabelą 4 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587.
5. 
Systemy obrotu i dostawcy informacji skonsolidowanych agregują wyłącznie transakcje zrealizowane w tej samej walucie i zgłaszają oddzielnie każdy zagregowany wolumen w walucie stosowanej w transakcjach.
6. 
Systemy obrotu przedkładają właściwemu organowi dane, o których mowa w ust. 1-5, pierwszego i szesnastego dnia każdego miesiąca kalendarzowego do godziny 13.00 czasu środkowoeuropejskiego. Jeżeli pierwszy lub szesnasty dzień miesiąca kalendarzowego jest dla systemu obrotu dniem wolnym od pracy, system obrotu przekazuje dane właściwemu organowi do godziny 13.00 czasu środkowoeuropejskiego następnego dnia roboczego.
7. 
Systemy obrotu przedkładają właściwemu organowi całkowite wolumeny obrotu określone zgodnie z ust. 1-5 w odniesieniu do następujących okresów:
a)
w przypadku zgłoszeń składanych szesnastego dnia każdego miesiąca kalendarzowego okresem realizacji jest okres od pierwszego do piętnastego dnia tego samego miesiąca kalendarzowego;
b)
w przypadku zgłoszeń składanych pierwszego dnia każdego miesiąca kalendarzowego okresem realizacji jest okres od szesnastego do ostatniego dnia poprzedniego miesiąca kalendarzowego.
8. 
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 6 i 7 systemy obrotu przedkładają pierwsze zgłoszenie w odniesieniu do poszczególnych instrumentów finansowych w dniu, w którym rozpoczyna się stosowanie dyrektywy 2014/65/UE i rozporządzenia (UE) nr 600/2014, do godziny 13.00 czasu środkowoeuropejskiego i uwzględniają w nim wolumeny obrotu, o których mowa w ust. 1, za poprzedni rok kalendarzowy. W tym celu systemy obrotu zgłaszają oddzielnie następujące dane za każdy miesiąc kalendarzowy:
a)
wolumeny obrotu w okresie od pierwszego do piętnastego dnia każdego miesiąca kalendarzowego;
b)
wolumeny obrotu w okresie od szesnastego do ostatniego dnia każdego miesiąca kalendarzowego.
9. 
Systemy obrotu i dostawcy informacji skonsolidowanych udzielają odpowiedzi na wszelkie wnioski ad hoc otrzymane od właściwych organów w sprawie wolumenu obrotu w związku z wyliczeniem przeprowadzanym na potrzeby monitorowania wykorzystania zwolnień dotyczących kursu odniesienia lub transakcji negocjowanych do końca następnego dnia roboczego po dacie otrzymania wniosku.
Artykuł  7

Wymogi sprawozdawcze dla właściwych organów przekazujących informacje ESMA na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu oraz obowiązku obrotu względem instrumentów pochodnych

1. 
Właściwe organy przekazują ESMA dane otrzymane od systemu obrotu lub dostawcy informacji skonsolidowanych zgodnie z art. 6 do godziny 13.00 czasu środkowoeuropejskiego następnego dnia roboczego po dacie otrzymania tych danych.
2. 
Właściwe organy przekazują ESMA dane otrzymane od systemu obrotu, zatwierdzonego podmiotu publikującego lub dostawcy informacji skonsolidowanych w celu ustalenia, czy instrumenty pochodne posiadają dostateczną płynność, jak określono w art. 1 lit. h), bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech dni roboczych od daty otrzymania przedmiotowych danych.
Artykuł  8

Wymogi sprawozdawcze dla ESMA na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu

1. 
ESMA publikuje pomiary całkowitego wolumenu obrotów w odniesieniu do poszczególnych instrumentów finansowych w ciągu poprzedzających 12 miesięcy oraz wartości procentowe obrotów przeprowadzonych w ramach zarówno zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, jak i zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia w całej Unii i w każdym systemie obrotu w ciągu poprzedzających 12 miesięcy zgodnie z art. 5 ust. 4, 5 i 6 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 nie później niż do godziny 22.00 czasu środkowoeuropejskiego piątego dnia roboczego po upływie okresów sprawozdawczych określonych w art. 6 ust. 6 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Publikacja, o której mowa w ust. 1, jest dokonywana bezpłatnie, w formacie umożliwiającym przetwarzanie automatyczne i czytelnym dla człowieka, jak określono w art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/571 11  oraz w art. 13 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/567.
3. 
Jeżeli instrument finansowy jest w Unii przedmiotem obrotu w więcej niż jednej walucie, ESMA przelicza wszystkie wolumeny na euro przy użyciu średnich kursów walutowych obliczonych na podstawie dziennych kursów referencyjnych walut obcych wobec euro opublikowanych przez Europejski Bank Centralny na jego stronie internetowej w ciągu poprzednich 12 miesięcy. Te przeliczone wolumeny wykorzystuje się do wyliczenia i opublikowania całkowitego wolumenu obrotów oraz wartości procentowych obrotów przeprowadzonych w ramach zarówno zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych, jak i zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia w całej Unii i w każdym systemie obrotu, jak określono w ust. 1.
Artykuł  9

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Tabela symboli dla tabeli 2

SYMBOL RODZAJ DANYCH DEFINICJA
{ALPHANUM-n} Do n znaków alfanumerycznych Pole na tekst dowolny.
{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry ułamkowe Pole numeryczne na wartości dodatnie i ujemne.

- separatorem dziesiętnym jest "." (kropka),

- liczba może być poprzedzona znakiem "-" (minus), co oznacza liczbę ujemną.

W stosownych przypadkach wartości zaokrągla się, a nie skraca.

{CURRENCYCODE_3} 3 znaki alfanumeryczne Trzyliterowy kod waluty zgodnie z kodami walut ISO 4217
{DATEFORMAT} Format daty zgodnie z normą ISO 8601 Daty powinny mieć następujący format: RRRR-MM-DD.
{ISIN} 12 znaków alfanumerycznych Kod ISIN zgodnie z normą ISO 6166
{MIC} 4 znaki alfanumeryczne Identyfikator rynku zgodnie z normą ISO 10383

Tabela 2

Formaty zgłoszenia na potrzeby mechanizmu pułapu wolumenu

Nazwa pola danych Format
Okres sprawozdawczy {DATEFORMAT}/{DATEFORMAT}

gdzie pierwsza data to początek okresu sprawozdawczego, a druga data to koniec okres sprawozdawczego.

Informacje umożliwiające identyfikację jednostki dokonującej zgłoszenia W przypadku gdy jednostką dokonującą zgłoszenia jest system obrotu: {MIC}

(kod identyfikacyjny segmentu rynku lub w stosownych przypadkach operacyjny kod identyfikacyjny rynku)

lub

{ALPHANUM-50}

w przypadku gdy jednostką dokonującą zgłoszenia jest dostawca informacji skonsolidowanych.

Identyfikator systemu obrotu {MIC}

(kod identyfikacyjny segmentu rynku, jeżeli jest dostępny; w innym przypadku operacyjny kod identyfikacyjny rynku).

Identyfikator instrumentu {ISIN}
Waluta transakcji {CURRENCYCODE_3}
Całkowity wolumen obrotów (według waluty) {DECIMAL-18/5}
Całkowity wolumen obrotów przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia określonego w art. 4 ust. 1 lit. a) MiFIR (według waluty) {DECIMAL-18/5}
Całkowity wolumen obrotów przeprowadzonych w ramach zwolnienia dotyczącego transakcji negocjowanych określonego w art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (i) MiFIR (według waluty) {DECIMAL-18/5}
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (zob. s. 387 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (zob. s. 229 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/567 z dnia 18 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do definicji, przejrzystości, kompresji portfela i środków nadzorczych w zakresie interwencji produktowej i pozycji (zob. s. 90 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/2020 z dnia 26 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kryteriów służących do ustalania, czy instrumenty pochodne podlegające obowiązkowi rozliczania powinny podlegać obowiązkowi obrotu (Dz.U. L 313 z 19.11.2016, s. 2).
8 Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG (Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1).
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzające środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz.U. L 241 z 2.9.2006, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/571 z dnia 2 czerwca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji (zob. s. 126 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.174

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/577 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących mechanizmu pułapu wolumenu oraz przekazywania informacji na potrzeby przejrzystości i innych wyliczeń
Data aktu: 13/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018