Rozporządzenie delegowane 2017/574 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących poziomu dokładności zegarów służbowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/574
z dnia 7 czerwca 2016 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących poziomu dokładności zegarów służbowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Synchronizacja zegarów ma bezpośredni wpływ na wiele dziedzin. W szczególności przyczynia się ona do zapewnienia, aby przejrzyste dane posttransakcyjne stanowiły część wiarygodnych informacji skonsolidowanych. Jest ona również niezbędna do monitorowania zleceń obejmującego większą liczbę systemów obrotu i wykrywania przypadków nadużyć na rynku, a także umożliwia jaśniejsze porównanie warunków transakcji i warunków rynkowych istniejących w momencie ich realizacji.

(2) Liczba zleceń otrzymywanych w każdej sekundzie przez system obrotu może być bardzo wysoka, znacznie wyższa od liczby zrealizowanych transakcji. Może ona sięgać kilku tysięcy zleceń na sekundę w zależności od systemu obrotu, rodzaju członków lub uczestników lub klientów danego systemu obrotu oraz zmienności i płynności instrumentów finansowych. W rezultacie jednosekundowy stopień dokładności nie byłby wystarczający do celów skutecznego nadzoru w zakresie manipulacji na rynku w odniesieniu do niektórych rodzajów działalności handlowej. Dlatego konieczne jest ustanowienie wymogów minimalnego stopnia dokładności w odniesieniu do rejestrowania daty i godziny zdarzeń podlegających sprawozdawczości przez operatorów systemów obrotu oraz członków lub uczestników tych systemów.

(3) Właściwe organy muszą być w stanie odtworzyć wszystkie zdarzenia dotyczące zlecenia mające miejsce w całym okresie trwania każdego zlecenia w dokładnym następstwie czasowym. Właściwe organy muszą być w stanie odtworzyć te zdarzenia w wielu systemach obrotu na poziomie skonsolidowanym, aby mieć możliwość skutecznego monitorowania systemów obrotu pod kątem nadużyć na rynku. Konieczne jest zatem ustanowienie wspólnego czasu odniesienia i zasad dotyczących maksymalnej rozbieżności w stosunku do wspólnego czasu odniesienia, by zapewnić rejestrowanie daty i godziny przez wszystkich operatorów systemów obrotu oraz członków lub uczestników tych systemów w oparciu o to samo źródło czasu i zgodnie ze spójnymi normami. Należy również przewidzieć dokładne oznaczanie czasu, by umożliwić właściwym organom odróżnienie odrębnych zdarzeń podlegających sprawozdawczości, które w inny sposób mogłyby sprawiać wrażenie jednoczesnych.

(4) Istnieją jednak modele obrotu, w przypadku których zwiększenie dokładności nie byłoby właściwe lub wykonalne. Głosowe systemy transakcyjne lub systemy zapytań o kwotowanie, w przypadku których odpowiedź wymaga interwencji człowieka lub które nie pozwalają na prowadzenie handlu algorytmicznego, lub też systemy wykorzystywane do zawierania transakcji negocjowanych powinny podlegać innym standardom dokładności. Systemy obrotu obsługujące te systemy transakcyjne nie są z reguły podatne na dużą liczbę zdarzeń mających miejsce w tej samej sekundzie, co oznacza, że nie jest konieczne nałożenie obowiązku większego stopnia dokładności odnośnie do oznaczania czasu tych zdarzeń, gdyż jest mniej prawdopodobne, że nastąpi wiele zdarzeń mających miejsce w tym samym czasie. Ponadto transakcje w ramach tych systemów obrotu mogą zostać uzgodnione przy użyciu metod manualnych, co może wymagać czasu. W tego rodzaju systemy obrotu nieodłącznie wpisane jest również opóźnienie między momentem, w którym transakcja zostaje zrealizowana, a chwilą, w której jest ona rejestrowana w systemie transakcyjnym, co oznacza, że zastosowanie surowszych wymogów dokładności niekoniecznie prowadziłoby do bardziej znaczącego i dokładniejszego prowadzenia ewidencji przez operatora systemu obrotu lub członków lub uczestników tego systemu.

(5) Właściwe organy muszą wiedzieć, w jaki sposób systemy obrotu i ich członkowie lub uczestnicy zapewniają swoją identyfikowalność w stosunku do uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC). Wynika to ze złożoności różnych systemów oraz licznych alternatywnych metod, które można wykorzystać w celu synchronizacji w stosunku do czasu UTC. Zważywszy, że na odchylenie czasu mogą wpływać różne czynniki, należy też określić dopuszczalny poziom maksymalnej rozbieżności w stosunku do czasu UTC.

(6) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Czas odniesienia

Operatorzy systemów obrotu oraz członkowie lub uczestnicy tych systemów synchronizują zegary służbowe, których używają do rejestrowania daty i godziny wszystkich zdarzeń podlegających sprawozdawczości, z uniwersalnym czasem koordynowanym (UTC) publikowanym i utrzymywanym przez ośrodki realizujące skalę czasu wymienione w najnowszym rocznym sprawozdaniu z działań dotyczących terminowości sporządzonym przez Bureau international des poids et mesures. Operatorzy systemów obrotu oraz członkowie lub uczestnicy tych systemów mogą również synchronizować zegary służbowe, których używają do rejestrowania daty i godziny wszystkich zdarzeń podlegających sprawozdawczości, z czasem UTC rozpowszechnianym przez system satelitarny, pod warunkiem że każde odchylenie od czasu UTC zostanie odnotowane i usunięte ze znacznika czasu.

Artykuł  2

Poziom dokładności w odniesieniu do operatorów systemów obrotu

1. 
Operatorzy systemów obrotu zapewniają, aby ich zegary służbowe odpowiadały poziomom dokładności określonym w tabeli 1 załącznika zgodnie z opóźnieniem międzybramkowym każdego z ich systemów transakcyjnych.

Opóźnienie międzybramkowe oznacza czas mierzony od chwili otrzymania komunikatu przez zewnętrzną bramkę sieciową systemu obrotu, w którym dokonuje się następnie przesłanie jej za pomocą protokołu składania zleceń, przetworzenie przez narzędzie zestawiania zleceń, a następnie odesłanie, do chwili wysłania z bramki sieciowej potwierdzenia.

2. 
W drodze odstępstwa od przepisów ust. 1 operatorzy systemów obrotu, którzy obsługują głosowy system transakcyjny, system zapytań o kwotowanie, w przypadku którego odpowiedź wymaga interwencji człowieka i który nie pozwala na prowadzenie handlu algorytmicznego, lub system, który formalizuje negocjowane transakcje zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 3 , zapewniają, aby ich zegary służbowe nie odbiegały o więcej niż jedną sekundę od czasu UTC, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia. Operator systemu obrotu zapewnia, aby czas rejestrowany był z dokładnością do przynajmniej jednej sekundy.
3. 
Operatorzy systemów obrotu, którzy obsługują różne rodzaje systemów transakcyjnych, zapewniają, aby każdy system spełniał wymogi poziomu dokładności stosownego do tego systemu zgodnie z ust. 1 i 2.
Artykuł  3

Poziom dokładności w odniesieniu do członków lub uczestników systemu obrotu

1. 
Członkowie lub uczestnicy systemów obrotu zapewniają, aby ich zegary służbowe używane do rejestrowania czasu zdarzeń podlegających sprawozdawczości odpowiadały poziomowi dokładności określonemu w tabeli 2 załącznika.
2. 
Członkowie lub uczestnicy systemów obrotu, którzy prowadzą wiele rodzajów działalności handlowej, zapewniają, aby systemy, których używają do rejestrowania zdarzeń podlegających sprawozdawczości, odpowiadały poziomowi dokładności stosownemu do każdego z tych rodzajów działalności handlowej zgodnie z wymogami określonymi w tabeli 2 załącznika.
Artykuł  4

Zgodność z wymogami dotyczącymi maksymalnej rozbieżności

Operatorzy systemów obrotu oraz członkowie lub uczestnicy tych systemów ustanawiają system umożliwiający identyfikowalność w odniesieniu do czasu UTC. Muszą oni być w stanie wykazać identyfikowalność w odniesieniu do czasu UTC przez dokumentację modelu, funkcjonowania i specyfikacji systemu. Muszą oni być w stanie zidentyfikować dokładny moment, w którym stosowany jest znacznik czasu, i wykazać, że moment, w którym stosowany jest znacznik czasu, pozostaje spójny w ramach systemu. Co najmniej raz w roku przeprowadzają oni przegląd zgodności systemu identyfikowalności z przepisami niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Poziom dokładności w odniesieniu do operatorów systemów obrotu

Czas opóźnienia międzybramkowego systemu transakcyjnego Maksymalna rozbieżność w odniesieniu do czasu UTC Stopień dokładności znacznika czasu
> 1 milisekunda 1 milisekunda 1 milisekunda lub mniej
≤ 1 milisekunda 100 mikrosekund 1 mikrosekunda lub mniej

Tabela 2

Poziom dokładności w odniesieniu do członków lub uczestników systemu obrotu

Rodzaj działalności handlowej Opis Maksymalna rozbieżność w odniesieniu do czasu UTC Stopień dokładności znacznika czasu
Działalność z wykorzystaniem techniki handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości Technika handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości. 100 mikrosekund 1 mikrosekunda lub mniej
Działalność w ramach głosowych systemów transakcyjnych Głosowe systemy transakcyjne zgodnie z definicją w art. 5 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 (1) 1 sekunda 1 sekunda lub mniej
Działalność w ramach systemów zapytań o kwotowanie, w przypadku których odpowiedź wymaga interwencji człowieka i które nie pozwalają na prowadzenie handlu algorytmicznego Systemy zapytań o kwotowanie zgodnie z definicją w art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 1 sekunda 1 sekunda lub mniej
Zawieranie transakcji negocjowanych Transakcja negocjowana, jak określono w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 1 sekunda 1 sekunda lub mniej
Każda inna działalność handlowa Każda inna działalność handlowa nieuwzględniona w niniejszej tabeli 1 milisekunda 1 milisekunda lub mniej
(1)Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (zob. s. 229 niniejszego Dziennika Urzędowego).
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.148

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/574 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących poziomu dokładności zegarów służbowych
Data aktu: 07/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018