Rozporządzenie delegowane 2017/573 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymogów mających na celu zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/573
z dnia 6 czerwca 2016 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymogów mających na celu zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 48 ust. 12 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy przyjąć szczegółowe regulacyjne standardy techniczne, aby jasno określić warunki, po spełnieniu których kolokacja i struktury opłat stosowane przez systemy obrotu mogą zostać uznane za uczciwe i niedyskryminacyjne.

(2) W dyrektywie 2014/65/UE rozszerza się wymogi dotyczące kolokacji i struktur opłat na wielostronne platformy obrotu i zorganizowane platformy obrotu. Należy zatem zapewnić, aby wspomniane systemy również były objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.

(3) W celu zagwarantowania jednolitych warunków wspólne wymogi powinny mieć zastosowanie do wszystkich rodzajów usług kolokacji oraz do systemów obrotu, które organizują swoje własne centra danych lub które korzystają z centrów danych należących do osób trzecich lub zarządzanych przez osoby trzecie.

(4) Systemy obrotu powinny mieć możliwość ustalenia własnej polityki handlowej w odniesieniu do kolokacji oraz wskazania, którym rodzajom uczestników rynku chcą przyznać dostęp do tych usług, pod warunkiem że ich polityka handlowa jest oparta na obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriach. Nie należy zobowiązywać systemów obrotu do rozszerzania ich zdolności w zakresie kolokacji poza granice dostępnej powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji lub innych podobnych dostępnych udogodnień oraz należy pozostawić im swobodę podejmowania decyzji o ewentualnym rozszerzeniu dostępnej powierzchni kolokacyjnej.

(5) Zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat wymaga dostatecznego poziomu przejrzystości w celu zagwarantowania, aby obowiązki ustanowione w dyrektywie 2014/65/UE nie były obchodzone. Dlatego też systemy obrotu powinny stosować obiektywne kryteria przy ustalaniu rabatów, zachęt i bodźców zniechęcających.

(6) Struktury opłat, które przyczyniają się do tworzenia warunków prowadzących do powstawania zakłóceń obrotu poprzez zachęcanie do intensywnego obrotu i które mogą prowadzić do nadwyrężania infrastruktur rynkowych, powinny być zakazane. W związku z tym należy zezwolić na rabaty ilościowe, pod warunkiem że - jako systemy różnicowania cen - opierają się one na całkowitym wolumenie obrotu, całkowitej liczbie transakcji lub skumulowanych opłatach transakcyjnych wygenerowanych przez jednego członka, przy czym tylko transakcje krańcowe zawarte po osiągnięciu określonego progu są realizowane po obniżonej cenie.

(7) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Uczciwe i niedyskryminacyjne usługi kolokacji

1. 
Systemy obrotu świadczące usługi kolokacji zapewniają - w granicach dostępnej powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji lub innych podobnych dostępnych udogodnień - aby wspomniane usługi były świadczone w sposób uczciwy i niedyskryminacyjny, jak określono w ust. 2, 3 i 4, w odniesieniu do:
a)
centrów danych, które stanowią ich własność i którymi zarządzają;
b)
centrów danych, które stanowią ich własność, a którymi zarządza osoba trzecia przez nie wybrana;
c)
centrów danych, które stanowią własność osoby trzeciej i którymi zarządza taka osoba trzecia, z którą dany system obrotu zawarł umowę outsourcingu na organizację infrastruktury umożliwiającej wykonywanie zleceń systemu obrotu, jak również na organizację dostępu do tej infrastruktury poprzez zbliżenie;
d)
usług hostingu zbliżeniowego, które stanowią własność i które są zarządzane przez osobę trzecią związaną ustaleniem umownym z systemem obrotu.
2. 
Systemy obrotu zapewniają wszystkim użytkownikom, którzy subskrybują te same usługi kolokacji, dostęp do swojej sieci na tych samych warunkach, w tym jeżeli chodzi o powierzchnię, energię elektryczną, klimatyzację, długość kabli, dostęp do danych, łączność z rynkiem, technologię, wsparcie techniczne i rodzaje komunikatów.
3. 
Systemy obrotu podejmują wszystkie rozsądne działania na rzecz monitorowania wszystkich połączeń i pomiarów opóźnień w celu zapewnienia niedyskryminacyjnego traktowania wszystkich użytkowników usług kolokacji, którzy mają taki sam rodzaj dostępu pod względem opóźnień.
4. 
Systemy obrotu udostępniają indywidualne usługi kolokacji bez wymogu nabycia usług połączonych.
Artykuł  2

Przejrzystość przy świadczeniu usług kolokacji

Systemy obrotu publikują na swoich stronach internetowych następujące informacje na temat świadczonych usług kolokacji:

a)
wykaz świadczonych usług wraz z podaniem informacji na temat powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji, długości kabli, dostępu do danych, łączności z rynkiem, technologii, wsparcia technicznego, rodzajów komunikatów, telekomunikacji oraz powiązanych produktów i usług;
b)
strukturę opłat za każdą usługę, jak określono w art. 3 ust. 2;
c)
warunki dostępu do usługi, w tym wymogi w zakresie technologii informacyjnej i ustalenia operacyjne;
d)
różne dostępne rodzaje dostępu pod względem opóźnień;
e)
procedurę alokacji powierzchni kolokacyjnej;
f)
w stosownych przypadkach wymogi dotyczące zewnętrznych dostawców usług kolokacji.
Artykuł  3

Uczciwe i niedyskryminacyjne opłaty

1. 
Systemy obrotu nakładają taką samą opłatę i stosują takie same warunki w odniesieniu do wszystkich użytkowników tego samego rodzaju usług w oparciu o obiektywne kryteria. Systemy obrotu ustalają różne struktury opłat w odniesieniu do tego samego rodzaju usług wyłącznie wówczas, gdy takie struktury opłat opierają się na niedyskryminacyjnych, wymiernych i obiektywnych kryteriach związanych z:
a)
całkowitym wolumenem obrotu, liczbą transakcji lub skumulowanymi opłatami transakcyjnymi;
b)
usługami lub pakietami usług oferowanymi przez system obrotu;
c)
żądanym zakresem lub obszarem wykorzystania;
d)
zapewnieniem płynności zgodnie z art. 48 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE lub w ramach pełnienia funkcji animatora rynku zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 7 dyrektywy 2014/65/UE.
2. 
Systemy obrotu zapewniają dostateczną szczegółowość swojej struktury opłat, tak aby użytkownicy mogli przewidzieć należne opłaty na podstawie przynajmniej następujących elementów:
a)
odpłatnych usług, w tym działalności, z którą będzie się wiązała opłata;
b)
opłaty za każdą usługę wraz z podaniem, czy taka opłata jest stała czy zmienna;
c)
rabatów, zachęt lub bodźców zniechęcających.
3. 
Systemy obrotu udostępniają indywidualne usługi oddzielnie od innych usług.
Artykuł  4

Przejrzystość struktur opłat

Systemy obrotu publikują obiektywne kryteria ustanawiania swoich opłat i struktur opłat oraz innych warunków, o których mowa w art. 3, wraz z opłatami za wykonanie zleceń, opłatami dodatkowymi, rabatami, zachętami i bodźcami zniechęcającymi w jednym kompleksowym i publicznie dostępnym dokumencie na swojej stronie internetowej.

Artykuł  5

Zakazane struktury opłat

Systemy obrotu nie oferują swoim członkom, uczestnikom ani klientom struktury opłat, zgodnie z którą w przypadku gdy wolumen ich obrotu przekroczy określony próg, do wszystkich ich transakcji będzie miała zastosowanie niższa opłata za wyznaczony okres, z uwzględnieniem tych transakcji, które zostały zawarte przed osiągnięciem tego progu.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.145

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/573 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymogów mających na celu zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat
Data aktu: 06/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018