a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy przyjąć szczegółowe regulacyjne standardy techniczne, aby jasno określić warunki, po spełnieniu których kolokacja i struktury opłat stosowane przez systemy obrotu mogą zostać uznane za uczciwe i niedyskryminacyjne.
(2) W dyrektywie 2014/65/UE rozszerza się wymogi dotyczące kolokacji i struktur opłat na wielostronne platformy obrotu i zorganizowane platformy obrotu. Należy zatem zapewnić, aby wspomniane systemy również były objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
(3) W celu zagwarantowania jednolitych warunków wspólne wymogi powinny mieć zastosowanie do wszystkich rodzajów usług kolokacji oraz do systemów obrotu, które organizują swoje własne centra danych lub które korzystają z centrów danych należących do osób trzecich lub zarządzanych przez osoby trzecie.
(4) Systemy obrotu powinny mieć możliwość ustalenia własnej polityki handlowej w odniesieniu do kolokacji oraz wskazania, którym rodzajom uczestników rynku chcą przyznać dostęp do tych usług, pod warunkiem że ich polityka handlowa jest oparta na obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriach. Nie należy zobowiązywać systemów obrotu do rozszerzania ich zdolności w zakresie kolokacji poza granice dostępnej powierzchni, energii elektrycznej, klimatyzacji lub innych podobnych dostępnych udogodnień oraz należy pozostawić im swobodę podejmowania decyzji o ewentualnym rozszerzeniu dostępnej powierzchni kolokacyjnej.
(5) Zapewnienie uczciwości i niedyskryminacyjnego charakteru usług kolokacji i struktur opłat wymaga dostatecznego poziomu przejrzystości w celu zagwarantowania, aby obowiązki ustanowione w dyrektywie 2014/65/UE nie były obchodzone. Dlatego też systemy obrotu powinny stosować obiektywne kryteria przy ustalaniu rabatów, zachęt i bodźców zniechęcających.
(6) Struktury opłat, które przyczyniają się do tworzenia warunków prowadzących do powstawania zakłóceń obrotu poprzez zachęcanie do intensywnego obrotu i które mogą prowadzić do nadwyrężania infrastruktur rynkowych, powinny być zakazane. W związku z tym należy zezwolić na rabaty ilościowe, pod warunkiem że - jako systemy różnicowania cen - opierają się one na całkowitym wolumenie obrotu, całkowitej liczbie transakcji lub skumulowanych opłatach transakcyjnych wygenerowanych przez jednego członka, przy czym tylko transakcje krańcowe zawarte po osiągnięciu określonego progu są realizowane po obniżonej cenie.
(7) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: