a także mając na uwadze, co następuje:(1) Cel polegający na zawieszeniu lub wycofaniu z obrotu instrumentu finansowego nie zostanie w niektórych przypadkach osiągnięty, dopóki instrument pochodny rodzaju, o którym mowa w sekcji C pkt 4-10 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, który jest związany z tym instrumentem finansowym lub się do niego odwołuje, również nie zostanie zawieszony lub wycofany z obrotu.
(2) Przy ustalaniu przypadków, w których powiązanie jest tego rodzaju, iż konieczne jest zawieszenie lub wycofanie powiązanych instrumentów pochodnych, należy uwzględnić siłę powiązania między instrumentem pochodnym a zawieszonym lub wycofanym z obrotu instrumentem finansowym. W tym kontekście należy dokonać rozróżnienia między instrumentem pochodnym, w przypadku którego kształtowanie ceny lub wartości zależy od ceny lub wartości jedynego bazowego instrumentu finansowego, a instrumentami pochodnymi, w przypadku których cena lub wartość zależy od wielu danych wejściowych dotyczących ceny, na przykład instrumentami pochodnymi związanymi z indeksem lub koszykiem instrumentów finansowych.
(3) Niezdolność do prawidłowej wyceny powiązanych instrumentów pochodnych, prowadzącą do powstawania zakłóceń na rynku, należy uznać za najsilniejszą w przypadkach, gdy instrument pochodny jest związany tylko z jednym instrumentem finansowym lub się do takiego jednego instrumentu odwołuje. W przypadku gdy instrument pochodny jest związany z koszykiem instrumentów finansowych lub indeksem lub odwołuje się do koszyka lub indeksu, którego zawieszony instrument finansowy stanowi tylko jedną część, wówczas wpływ na zdolność uczestników rynku do określenia prawidłowej ceny będzie mniejszy. W związku z powyższym przy rozważaniu ogólnego celu zawieszenia lub wycofania z obrotu należy wziąć pod uwagę charakterystykę powiązania między instrumentem pochodnym a instrumentem bazowym.
(4) Należy uwzględnić fakt, że operator rynku musi zapewnić uczciwy, należyty i skuteczny obrót na swoim rynku. Poza zakresem niniejszego rozporządzenia operator rynku będzie musiał ocenić, czy zawieszenie lub wycofanie z obrotu bazowego instrumentu finansowego zagraża uczciwemu i należytemu obrotowi instrumentem pochodnym w jego systemie obrotu, w tym będzie musiał z własnej inicjatywy podjąć odpowiednie działania, takie jak zawieszenie lub wycofanie powiązanych instrumentów pochodnych.
(5) Należy w sposób spójny stosować art. 32 ust. 2 i art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do różnych rodzajów systemów obrotu. Przepisy te są ściśle ze sobą związane, ponieważ dotyczą uregulowania zawieszenia i wycofania na różnych rodzajach systemów obrotu. Aby zapewnić spójne stosowanie tych przepisów, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i, w szczególności, osobom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest skonsolidowanie w jednym rozporządzeniu regulacyjnych standardów technicznych opracowanych zgodnie z art. 32 ust. 2 i art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE.
(6) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |