Decyzja 2017/599 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis"

DECYZJA KOMISJI (UE) 2017/599
z dnia 22 marca 2017 r.
w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis"

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2001)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis" są następujące kwestie: "Charakter i cel obywatelstwa Unii, w szczególności w odniesieniu do narodowości. Wystąpienie państwa członkowskiego z Unii i jego skutki. Prawa obywateli gwarantowane prawem Unii".

(2) Obywatelstwo Unii ma charakter dodatkowy w stosunku do obywatelstwa krajowego i nie zastępuje go. Posiadanie obywatelstwa państwa członkowskiego jest warunkiem bycia obywatelem Unii. Obywatelstwo Unii posiadane przez daną osobę jest zatem uwarunkowane członkostwem w Unii przynajmniej jednego z państw, których obywatelem jest dana osoba.

(3) Ten związek pomiędzy obywatelstwem państwa członkowskiego Unii i obywatelstwem Unii został ustanowiony w Traktatach. Traktaty nie zawierają podstawy prawnej, która upoważniałaby instytucje Unii Europejskiej do przyjęcia unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów mającego przyznać obywatelstwo Unii osobom, które nie posiadają obywatelstwa jej państwa członkowskiego.

(4) Można przyjąć jednak unijny akt prawny w celu wprowadzenia w życie Traktatów w dziedzinie praw obywateli państw trzecich legalnie przebywających w państwie członkowskim, w tym warunków regulujących swobodę przemieszczania się i pobytu w innych państwach członkowskich UE. Taki akt prawny mógłby zatem przyznawać obywatelom państwa, które wystąpiło z Unii zgodnie z art. 50 TUE, pewne prawa podobne do praw związanych z obywatelstwem Unii.

(5) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) wzmacnia obywatelstwo Unii i dalej usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

(6) W tym celu procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć dostępność Unii.

(7) Z tego względu należy uznać, iż proponowana inicjatywa obywatelska - w zakresie, w jakim jej celem jest wniosek dotyczący unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów w dziedzinie praw obywateli państw trzecich legalnie przebywających w państwie członkowskim, w tym warunków regulujących swobodę przemieszczania się i pobytu w innych państwach członkowskich UE, a w szczególności przyznający obywatelom państwa, które wystąpiło z Unii zgodnie z art. 50 TUE, pewne prawa podobne do praw związanych z obywatelstwem Unii - nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.

(8) Proponowana inicjatywa obywatelska "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis" powinna zatem zostać zarejestrowana. Deklaracje poparcia dla proponowanej inicjatywy obywatelskiej powinny być zbierane w zakresie, w jakim jej celem jest wniosek dotyczący unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów w dziedzinie praw obywateli państw trzecich legalnie przebywających w państwie członkowskim, w tym warunków regulujących swobodę przemieszczania się i pobytu w innych państwach członkowskich UE, a w szczególności przyznający obywatelom państwa, które wystąpiło z Unii zgodnie z art. 50 TUE, pewne prawa podobne do praw związanych z obywatelstwem Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Proponowana inicjatywa obywatelska "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis" zostaje niniejszym zarejestrowana.
2. 
Można zbierać deklaracje poparcia dla proponowanej inicjatywy obywatelskiej w oparciu o założenie, że celem inicjatywy jest wniosek dotyczący unijnego aktu prawnego zapewniającego, by po wystąpieniu państwa członkowskiego zgodnie z art. 50 TUE obywatele tego państwa mogli nadal korzystać z praw podobnych do praw, z których korzystali, kiedy dane państwo było państwem członkowskim.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 27 marca 2017 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do organizatorów (członków komitetu obywatelskiego) proponowanej inicjatywy obywatelskiej pt. "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis", reprezentowanych przez [po konsultacji z organizatorami usunięto dane osobowe], którzy pełnią funkcję osób wyznaczonych do kontaktów.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2017 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.81.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/599 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis"
Data aktu: 22/03/2017
Data ogłoszenia: 28/03/2017