(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2001)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis" są następujące kwestie: "Charakter i cel obywatelstwa Unii, w szczególności w odniesieniu do narodowości. Wystąpienie państwa członkowskiego z Unii i jego skutki. Prawa obywateli gwarantowane prawem Unii".
(2) Obywatelstwo Unii ma charakter dodatkowy w stosunku do obywatelstwa krajowego i nie zastępuje go. Posiadanie obywatelstwa państwa członkowskiego jest warunkiem bycia obywatelem Unii. Obywatelstwo Unii posiadane przez daną osobę jest zatem uwarunkowane członkostwem w Unii przynajmniej jednego z państw, których obywatelem jest dana osoba.
(3) Ten związek pomiędzy obywatelstwem państwa członkowskiego Unii i obywatelstwem Unii został ustanowiony w Traktatach. Traktaty nie zawierają podstawy prawnej, która upoważniałaby instytucje Unii Europejskiej do przyjęcia unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów mającego przyznać obywatelstwo Unii osobom, które nie posiadają obywatelstwa jej państwa członkowskiego.
(4) Można przyjąć jednak unijny akt prawny w celu wprowadzenia w życie Traktatów w dziedzinie praw obywateli państw trzecich legalnie przebywających w państwie członkowskim, w tym warunków regulujących swobodę przemieszczania się i pobytu w innych państwach członkowskich UE. Taki akt prawny mógłby zatem przyznawać obywatelom państwa, które wystąpiło z Unii zgodnie z art. 50 TUE, pewne prawa podobne do praw związanych z obywatelstwem Unii.
(5) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) wzmacnia obywatelstwo Unii i dalej usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(6) W tym celu procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć dostępność Unii.
(7) Z tego względu należy uznać, iż proponowana inicjatywa obywatelska - w zakresie, w jakim jej celem jest wniosek dotyczący unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów w dziedzinie praw obywateli państw trzecich legalnie przebywających w państwie członkowskim, w tym warunków regulujących swobodę przemieszczania się i pobytu w innych państwach członkowskich UE, a w szczególności przyznający obywatelom państwa, które wystąpiło z Unii zgodnie z art. 50 TUE, pewne prawa podobne do praw związanych z obywatelstwem Unii - nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.
(8) Proponowana inicjatywa obywatelska "Obywatelstwo Unii dla Europejczyków: zjednoczeni w różnorodności mimo ius soli i ius sanguinis" powinna zatem zostać zarejestrowana. Deklaracje poparcia dla proponowanej inicjatywy obywatelskiej powinny być zbierane w zakresie, w jakim jej celem jest wniosek dotyczący unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów w dziedzinie praw obywateli państw trzecich legalnie przebywających w państwie członkowskim, w tym warunków regulujących swobodę przemieszczania się i pobytu w innych państwach członkowskich UE, a w szczególności przyznający obywatelom państwa, które wystąpiło z Unii zgodnie z art. 50 TUE, pewne prawa podobne do praw związanych z obywatelstwem Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Wiceprzewodniczący |