Decyzja wykonawcza 2017/547 w sprawie organizacji czasowego doświadczenia na mocy dyrektywy Rady 2002/56/WE w odniesieniu do bulw sadzeniaków ziemniaka pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/547
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie organizacji czasowego doświadczenia na mocy dyrektywy Rady 2002/56/WE w odniesieniu do bulw sadzeniaków ziemniaka pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1736)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/56/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaków 1 , w szczególności jej art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowe osiągnięcia w hodowli ziemniaka niosą z sobą nadzieje na znaczące skrócenie czasu trwania programów rozwojowych, zapewniają dostęp do większego zróżnicowania genetycznego i umożliwiają rozwój nowych odmian łączących przydatne cechy.

(2) Obecnie przyjęte praktyki produkcji sadzeniaków ziemniaka polegają na rozmnażaniu wegetatywnym bulw ziemniaka w kilku pokoleniach. Zmiany, o których mowa w motywie 1, obejmują jednak rozmnażanie ziemniaków za pomocą nasion, tzw. prawdziwych nasion ziemniaka. Praktyki rozmnażania za pomocą prawdziwych nasion ziemniaka umożliwiają znaczne skrócenie czasu potrzebnego do wyprodukowania wystarczającej ilości sadzeniaków ziemniaka dla użytkowników końcowych przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka akumulacji chorób.

(3) Ponieważ bulwy pochodzące z prawdziwych nasion ziemniaka nie spełniają obecnie wymogu dotyczącego produkcji zgodnie z przyjętymi praktykami, przewidzianego w art. 2 lit. b) ppkt (i) dyrektywy 2002/56/WE, należy zebrać informacje dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu takich bulw sadzeniaków, aby wiedzieć, jakie normy jakości i kontrole są konieczne do zapewnienia jakości i zdrowia tych bulw sadzeniaków i określenia, na jakim etapie lub w jakich warunkach mogą być one wprowadzane do systemu kwalifikacji. Należy zatem zorganizować czasowe doświadczenie pod nadzorem właściwych organów na podstawie dyrektywy 2002/56/WE w odniesieniu do bulw sadzeniaków pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka.

(4) Zdrowie, tożsamość i jakość przedmiotowych bulw sadzeniaków zależą od zapewnienia jakości, tożsamości i zdrowia na innowacyjnych początkowych i pośrednich etapach procesu produkcji. Dlatego należy gromadzić i zgłaszać informacje na temat zdrowia, tożsamości i jakości prawdziwych nasion ziemniaka i sadzonek otrzymanych z takich nasion, aby zapewnić zgodność bulw sadzeniaków z wymogami dla sadzeniaków elitarnych lub sadzeniaków kwalifikowanych.

(5) Dysponujemy niewielką wiedzą na temat zachowania zdrowotności i wystarczającej tożsamości i czystości odmianowej w całym procesie produkcji bulw sadzeniaków pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka. W związku z tym należy gromadzić i zgłaszać odpowiednie informacje. Po kilku latach konieczny może być przegląd zgromadzonych informacji dotyczących tożsamości odmianowej i czystości odmianowej materiału używanego w doświadczeniu, aby zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy, które mogą mieć wpływ na identyfikację i jakość tego materiału.

(6) Państwa członkowskie uczestniczące w doświadczeniu powinny pozwolić na wprowadzanie do obrotu bulw sadzeniaków pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka. W związku z innowacyjnym procesem produkcji należy zwolnić producentów z niektórych wymogów przewidzianych w dyrektywie 2002/56/WE, w szczególności w odniesieniu do minimalnych wielkości takich bulw sadzeniaków przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu, aspektów odmianowych, maksymalnej liczby pokoleń na polach oraz obecności wad zewnętrznych.

(7) W uzupełnieniu do ogólnych warunków przewidzianych w dyrektywie 2002/56/WE należy określić szczególne warunki wprowadzenia do obrotu bulw sadzeniaków objętych doświadczeniem. Warunki te powinny umożliwić zebranie informacji wystarczających do oceny doświadczenia. W związku z tym konieczne jest ustanowienie przepisów dotyczących rejestracji, identyfikowalności, etykietowania, oceny wartości użytkowej oraz sprawozdawczości.

(8) Biorąc pod uwagę doświadczalny charakter środków przewidzianych w niniejszej decyzji, należy ograniczyć ilość sadzeniaków ziemniaka, które mają być kwalifikowane.

(9) Aby umożliwić państwom członkowskim sprawdzenie, czy nie przekroczono tej maksymalnej ilości, producenci, którzy w ramach doświadczenia zamierzają produkować sadzeniaki doświadczalne lub sadzić sadzonki, powinni być zobowiązani do deklarowania ilości, które zamierzają wyprodukować lub zasadzić.

(10) W celu zapoznania się z postępami w doświadczeniu uczestniczące państwa członkowskie powinny każdego roku przedstawiać Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdanie zawierające ilości wprowadzone do obrotu. Na zakończenie doświadczenia powinny one przedstawić sprawozdanie końcowe zawierające w szczególności wyniki inspekcji polowych i kontroli poszczególnych partii towaru oraz informacje na temat zdrowia, tożsamości i jakości prawdziwych nasion ziemniaka i sadzonek otrzymanych z takich nasion.

(11) Aby umożliwić producentom i dostawcom produkcję i wprowadzenie do obrotu wystarczającej ilości bulw sadzeniaków objętych doświadczeniem oraz umożliwić właściwym organom przeprowadzenie kontroli tego materiału i zebranie wystarczającej ilości porównywalnych informacji do przygotowania sprawozdania końcowego, doświadczenie powinno trwać siedem lat, co stanowi maksymalny okres przewidziany w art. 19 dyrektywy 2002/56/WE.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Na poziomie unijnym organizuje się czasowe doświadczenie mające na celu ocenę, czy przeprowadzona pod pewnymi warunkami produkcja bulw sadzeniaków wyprodukowanych z młodych roślin otrzymanych z prawdziwych nasion ziemniaka może stanowić ulepszoną alternatywę dla produkcji z sadzeniaków ziemniaka, a tym samym może być uznana za przyjętą praktykę w zakresie zachowania odmiany i zdrowotności przewidzianą w art. 2 lit. b) ppkt (i) dyrektywy 2002/56/WE.
2. 
Celem doświadczenia jest ocena następujących elementów:
a)
czy produkcję bulw sadzeniaków, o której mowa w ust. 1, można uznać za przyjętą praktykę w rozumieniu art. 2 lit. b) ppkt (i) dyrektywy 2002/56/WE oraz czy prawdziwe nasiona ziemniaka można uznać za sadzeniaki rozmnożenia wcześniejszego niż sadzeniaki elitarne w rozumieniu art. 2 lit. c) ppkt (i) tej dyrektywy;
b)
czy dopuszczalne są bulwy sadzeniaków, o których mowa w ust. 1, o wielkości mniejszej niż minimalna wielkość określona w art. 10 ust. 1 dyrektywy 2002/56/WE;
c)
czy dopuszczalna jest inna liczba pokoleń sadzeniaków elitarnych i sadzeniaków kwalifikowanych niż maksymalna liczba określona w pkt 7 załącznika I do dyrektywy 2002/56/WE;
d)
czy dopuszczalne są bulwy sadzeniaków, o których mowa w ust. 1, posiadające wyższy odsetek wad zewnętrznych niż maksymalna wartość procentowa określona w pkt 3 załącznika II do dyrektywy 2002/56/WE;
e)
czy bulwy sadzeniaków, o których mowa w ust. 1, zachowują wystarczającą tożsamość odmianową i czystość odmianową po kilku cyklach rozmnażania wegetatywnego i czy dla takich sadzeniaków dopuszczalne są inne pułapy niż maksymalne wartości procentowe określone dla sadzeniaków elitarnych w pkt 1 lit. b) i dla sadzeniaków kwalifikowanych w pkt 2 lit. b) załącznika I do dyrektywy 2002/56/WE;
f)
czy choroby przenoszone przez nasiona wpływają na jakość sadzeniaków, o których mowa w ust. 1, a jeśli tak, to czy należy określić szczególne wymogi w odniesieniu do tych chorób;
g)
czy konieczne jest wprowadzenie szczególnych wymogów dotyczących identyfikowalności, tożsamości, jakości i zdrowia podczas produkcji prawdziwych nasion ziemniaka i sadzonek otrzymanych z prawdziwych nasion ziemniaka w celu zapewnienia jakości, identyfikacji i zdrowia sadzeniaków, o których mowa w ust. 1; oraz
h)
jaka jest najbardziej odpowiednia ścieżka produkcji od prawdziwych nasion ziemniaka do sadzeniaków kwalifikowanych w warunkach agroklimatycznych panujących w Unii.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"prawdziwe nasiona ziemniaka" oznaczają wyprodukowane w Unii nasiona ziemniaka w sensie botanicznym;
b)
"sadzonki doświadczalne" oznaczają młode rośliny otrzymane w Unii z prawdziwych nasion ziemniaka i przeznaczone do produkcji innych ziemniaków;
c)
"sadzeniaki doświadczalne" oznaczają bulwy ziemniaka otrzymane w Unii z sadzonek doświadczalnych;
d)
"materiał doświadczalny" oznacza prawdziwe nasiona ziemniaka, sadzonki doświadczalne i sadzeniaki doświadczalne.
Artykuł  3

Uczestnictwo państw członkowskich

1. 
W doświadczeniu może uczestniczyć każde państwo członkowskie.
2. 
Państwo członkowskie, które decyduje się na uczestnictwo w doświadczeniu (zwane dalej: "uczestniczącym państwem członkowskim"), informuje o swoim uczestnictwie Komisję i pozostałe państwa członkowskie.
3. 
Uczestniczące państwo członkowskie może w każdej chwili zakończyć uczestnictwo, informując o tym odpowiednio Komisję i pozostałe państwa członkowskie.
Artykuł  4

Urzędowa kwalifikacja i odstępstwa od dyrektywy 2002/56/WE

Do dnia 31 grudnia 2023 r. i w ramach limitu ilościowego, o którym mowa w art. 5, uczestniczące państwa członkowskie mogą urzędowo kwalifikować sadzeniaki doświadczalne jako "sadzeniaki elitarne" lub "sadzeniaki kwalifikowane" zgodnie z odpowiednimi przepisami dyrektywy 2002/56/WE, jeżeli te bulwy sadzeniaków są zgodne z art. 6 i 7 niniejszej decyzji i były hodowane, produkowane lub utrzymywane przez osoby zarejestrowane na podstawie art. 8 niniejszej decyzji, pod warunkiem że te sadzeniaki doświadczalne należą do odmiany, która spełnia jeden z następujących warunków:

a)
jest wymieniona we wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych na podstawie art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE 2 ;
b)
została zatwierdzona w innym państwie członkowskim na podstawie art. 3 dyrektywy 2002/53/WE;
c)
przedłożono ważny wniosek o zatwierdzenie tej odmiany na podstawie art. 3 dyrektywy 2002/53/WE.

Do celów akapitu pierwszego sadzeniaki doświadczalne uznaje się za wyprodukowane zgodnie z przyjętymi praktykami w zakresie zachowania odmiany i zdrowotności, o których mowa w art. 2 lit. b) ppkt (i) dyrektywy 2002/56/WE, i uznaje się za wyprodukowane z sadzeniaków rozmnożenia wcześniejszego niż sadzeniaki elitarne, o których mowa w art. 2 lit. c) ppkt (i) tej dyrektywy.

Pkt 1 lit. b) i pkt 2 lit. b) załącznika I oraz pkt 3 załącznika II do dyrektywy 2002/56/WE nie mają zastosowania.

Art. 10 dyrektywy 2002/56/WE nie ma zastosowania do bulw pozyskanych z sadzonek doświadczalnych.

Artykuł  5

Limit ilościowy

Kwalifikacja na podstawie art. 4 w każdym uczestniczącym państwie członkowskim w każdym roku ogranicza się do ilości sadzeniaków doświadczalnych nieprzekraczającej 0,3 % wyprodukowanych sadzeniaków ziemniaka lub maksymalnie 10 hektarów sadzeniaków ziemniaka zasadzonych w danym roku w uczestniczącym państwie członkowskim.

Do dnia 30 kwietnia każdego roku każdy producent zgłasza organowi kwalifikującemu wielkość obszaru, na którym zamierza produkować w danym roku sadzeniaki doświadczalne.

Artykuł  6

Wymagania w zakresie jakości, tożsamości i zdrowia sadzonek doświadczalnych i prawdziwych nasion ziemniaka

Sadzeniaki doświadczalne produkuje się z sadzonek doświadczalnych spełniających wymogi określone w załączniku I sekcja A otrzymanych z prawdziwych nasion ziemniaka pochodzących z płciowego zapylenia krzyżowego spokrewnionych linii rodzicielskich i spełniających wymogi określone w załączniku I sekcja B.

Artykuł  7

Maksymalna liczba pokoleń

W drodze odstępstwa od akapitów pierwszego i drugiego pkt 7 załącznika I do dyrektywy 2002/56/WE maksymalna łączna liczba pokoleń sadzeniaków elitarnych i sadzeniaków kwalifikowanych pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka wynosi cztery.

Pierwszym pokoleniem są bulwy pozyskane z sadzonek doświadczalnych.

Artykuł  8

Rejestracja hodowców, producentów i osób odpowiedzialnych za zachowanie odmian ziemniaków rozmnażanych za pomocą prawdziwych nasion ziemniaka

1. 
Każde uczestniczące państwo członkowskie prowadzi i aktualizuje rejestr publiczny osób fizycznych lub prawnych, które produkują i wprowadzają na rynek materiał doświadczalny.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, składają do organu kwalifikującego wniosek o włączenie ich do rejestru. Wniosek ten zawiera wszystkie następujące elementy:
a)
imię i nazwisko lub nazwę, adres i dane kontaktowe;
b)
nazwę danej odmiany.

Rejestr zawiera te elementy odpowiednio dla każdej osoby.

Artykuł  9

Etykietowanie

Oprócz informacji wymaganych zgodnie z dyrektywą 2002/56/WE pojemniki lub opakowania sadzeniaków doświadczalnych wprowadzonych do obrotu jako sadzeniaki elitarne lub sadzeniaki kwalifikowane opatrzone są etykietą urzędową z oznaczeniem określonym w załączniku II sekcja A.

Do pojemników z sadzonkami doświadczalnymi dołącza się dokument sporządzony przez dostawcę, który zawiera informacje określone w załączniku II sekcja B.

Opakowania prawdziwych nasion ziemniaka są oznakowane etykietą dostawcy z informacjami określonymi w załączniku II sekcja C.

Urzędową etykietę, dokument dołączony do pojemników z sadzonkami doświadczalnymi i etykietę dostawcy wydaje się w co najmniej jednym z języków urzędowych Unii.

Artykuł  10

Identyfikowalność

Uczestniczące państwa członkowskie zapewniają identyfikowalność materiału doświadczalnego.

Dostawca przekazujący materiał doświadczalny innemu dostawcy prowadzi rejestr umożliwiający mu określenie - w odniesieniu do każdej sztuki materiału doświadczalnego - dostawcy, któremu została ona przekazana.

Dostawca, któremu przekazano materiał doświadczalny, prowadzi rejestr umożliwiający mu określenie - w odniesieniu do każdej sztuki materiału doświadczalnego - dostawcy, który ją przekazał.

Dostawcy prowadzą rejestry, o których mowa w niniejszym artykule, do dnia 31 marca 2024 r.

Artykuł  11

Kontrole urzędowe

Organy kwalifikujące uczestniczących państw członkowskich przeprowadzają kontrole urzędowe w odniesieniu do produkcji i wprowadzania do obrotu materiału doświadczalnego. Bez uszczerbku dla art. 23 dyrektywy 2002/56/WE takie kontrole urzędowe obejmują co najmniej:

a)
weryfikację deklaracji ilości, które mają być wyprodukowane, i powiadomień o ilościach wprowadzonych do obrotu;
b)
czystość analityczną, zawartość innych gatunków i zdolność kiełkowania prawdziwych nasion ziemniaka;
c)
spełnianie przez producenta i każdą osobę zajmującą się obrotem materiałem doświadczalnym wymogów określonych w niniejszej decyzji.

Kontrole, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b), odbywają się co najmniej raz na rok. Obejmują one kontrole pomieszczeń osób zainteresowanych oraz pola i szklarnie wykorzystywane do produkcji prawdziwych nasion ziemniaka i sadzonek doświadczalnych.

Artykuł  12

Obowiązek powiadamiania i składania sprawozdań

1. 
Do dnia 28 lutego każdego roku dostawcy powiadamiają odpowiedzialny organ urzędowy w uczestniczącym państwie członkowskim o ilości materiału doświadczalnego, który wprowadzili do obrotu w roku poprzednim. Uczestniczące państwa członkowskie prowadzą rejestr ilości materiału doświadczalnego wprowadzonego do obrotu. Informacje te udostępnia się na żądanie organowi kwalifikującemu.
2. 
Każde uczestniczące państwo członkowskie w odniesieniu do każdego roku przedstawia Komisji i pozostałym państwom członkowskim, do dnia 31 marca następnego roku, sprawozdanie roczne zawierające informacje, o których mowa w załączniku III, jeżeli informacje te są dostępne. Sprawozdanie to zawiera zawsze informacje dotyczące ilości materiału doświadczalnego wprowadzonego do obrotu oraz, jeśli jest ono znane, państwo członkowskie, dla którego był przeznaczony materiał doświadczalny. Sprawozdanie może obejmować wszelkie inne informacje, które uczestniczące państwo członkowskie uzna za istotne.
3. 
Każde uczestniczące państwo członkowskie przedstawia Komisji oraz pozostałym państwom członkowskim, do dnia 31 marca 2024 r., sprawozdanie końcowe zawierające informacje, o których mowa w załączniku III. Sprawozdanie to zawiera ocenę warunków doświadczenia oraz, w stosownych przypadkach, zasadności organizacji kolejnego doświadczenia. Sprawozdanie może obejmować wszelkie inne informacje, które uczestniczące państwo członkowskie uzna za istotne w związku z celem doświadczenia.
4. 
Uczestniczące państwo członkowskie kończące swoje uczestnictwo przed dniem 31 grudnia 2023 r. przedkłada swoje sprawozdanie końcowe do dnia 31 marca roku następującego po zakończeniu uczestnictwa.
Artykuł  13

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2017 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYMOGI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 6

SEKCJA  A

Wymogi, jakie muszą spełniać sadzonki doświadczalne

1.
Sadzonki są praktycznie wolne od organizmów szkodliwych lub chorób mogących mieć wpływ na jakość lub od oznak lub symptomów takich organizmów szkodliwych lub chorób, które obniżają przydatność, w szczególności od następujących organizmów szkodliwych: Rhizoctonia solani Kühn, Phytophtera infestans (Mont.) de Bary, Alternaria solani Sorauer, Alternaria alternata (Fr.) Keissl., Verticillium dahlia Kleb., Verticillium albo-atrum Reinke & Berthold, wirus liściozwoju ziemniaka, wirus A ziemniaka, wirus M ziemniaka, wirus S ziemniaka, wirus X ziemniaka i wirus Y ziemniaka.
2.
Sadzonki są wolne od oznak czarnej nóżki.
3.
Sadzonki mają wystarczającą tożsamość odmianową i czystość odmianową.
4.
Sadzonki są praktycznie wolne od wad mających wpływ na jakość i użyteczność materiału nasadzeniowego.

SEKCJA  B

Wymogi, jakie muszą Spełniać prawdziwe nasiona ziemniaka

1.
Nasiona mają wystarczającą tożsamość odmianową i czystość odmianową.
2.
Choroby i szkodliwe organizmy zmniejszające użyteczność nasion są na możliwie najniższym poziomie.
3.
Czystość analityczna, zawartość innych gatunków i zdolność kiełkowania nasion jest wystarczająca, aby zagwarantować ich jakość i użyteczność jako materiału doświadczalnego.

ZAŁĄCZNIK  II

WYMOGI W ZAKRESIE ETYKIETOWANIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 9

A.
Oznaczenie, o którym mowa w art. 9 akapit pierwszy, "Bulwy sadzeniaków uzyskane z prawdziwych nasion ziemniaka, czasowe doświadczenie na mocy przepisów i norm UE".
B.
Informacje, o których mowa w art. 9 akapit drugi:
1)
oznaczenie: "Czasowe doświadczenie na mocy przepisów i norm UE";
2)
nazwa odpowiedzialnego organu urzędowego i właściwego państwa członkowskiego, w którym wystawiono dokument, lub ich inicjały;
3)
numer rejestracyjny lub numer zezwolenia dostawcy;
4)
nazwa (imię i nazwisko) producenta;
5)
numer referencyjny partii;
6)
gatunki, przynajmniej ich nazwy botaniczne;
7.
odmiana;
8)
ilość (liczba sadzonek);
9)
państwo członkowskie produkcji;
10)
oznaczenie "Sadzonki uzyskane z prawdziwych nasion ziemniaka";
11)
zaprawianie, w stosownych przypadkach.
C.
Informacje, o których mowa w art. 9 akapit trzeci:
1)
oznaczenie: "Czasowe doświadczenie na mocy przepisów i norm UE";
2)
nazwa odpowiedzialnego organu urzędowego i właściwego państwa członkowskiego, w którym wystawiono dokument, lub ich inicjały;
3)
nazwa i adres, lub kod rejestracyjny z rejestru publicznego, dostawcy odpowiedzialnego za umieszczenie etykiety;
4)
numer referencyjny partii;
5)
gatunki, przynajmniej ich nazwy botaniczne;
6)
odmiana;
7)
państwo członkowskie produkcji;
8)
oznaczenie "Prawdziwe nasiona ziemniaka";
9)
zadeklarowana masa netto lub brutto lub zadeklarowana liczba nasion;
10)
w przypadku gdy wskazana jest masa oraz użyte są granulowane pestycydy, substancje granulujące lub inne stałe dodatki, rodzaj dodatków oraz przybliżony stosunek pomiędzy masą czystych nasion a masą całkowitą.

ZAŁĄCZNIK  III

INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY ZAMIEŚCIĆ W SPRAWOZDANIU, O KTÓRYM MOWA W ART. 12

1.
Liczba osób zarejestrowanych na podstawie art. 8 ust. 1.
2.
Ilość prawdziwych nasion ziemniaka, sadzonek doświadczalnych i sadzeniaków doświadczalnych wprowadzanych do obrotu oraz, w stosownych przypadkach, państwo członkowskie, dla którego prawdziwe nasiona ziemniaka, sadzonki doświadczalne i sadzeniaki doświadczalne były przeznaczone.
3.
Wyniki kontroli prawdziwych nasion ziemniaka pod względem czystości analitycznej, zawartości innych gatunków i zdolności kiełkowania, a także stosowanych metod analizy i tolerancji.
4.
Informacje pomocne w określeniu właściwej wielkości partii i liczebności prób dla prawdziwych nasion ziemniaka, włącznie z opisem metod pobierania próbek nasion i stosowanych tolerancji.
5.
Wyniki kontroli sadzonek doświadczalnych pod względem tożsamości i czystości odmianowej, a także stosowanych metod i tolerancji.
6.
Wyniki kontroli pod względem tożsamości odmianowej i czystości odmianowej bulw i zniekształceń bulw.
7.
Wyniki krajowych badań porównawczych.
8.
Dokonana przez użytkowników ocena zdrowia i jakości sadzeniaków ziemniaka pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka.
9.
Analiza kosztów i korzyści umożliwiająca stwierdzenie, czy produkcja bulw sadzeniaków pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka jest ulepszoną alternatywą dla produkcji sadzeniaków ziemniaka.
1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 60.
2 Dyrektywa Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.78.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/547 w sprawie organizacji czasowego doświadczenia na mocy dyrektywy Rady 2002/56/WE w odniesieniu do bulw sadzeniaków ziemniaka pochodzących z prawdziwych nasion ziemniaka
Data aktu: 21/03/2017
Data ogłoszenia: 23/03/2017
Data wejścia w życie: 23/03/2017