(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1689)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i 3 oraz art. 10 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 64/432/EWG ustanowiono zasady wewnątrzunijnego handlu bydłem i trzodą chlewną. Art. 9 tej dyrektywy stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła lub choroby Aujeszkyego może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także dodatkowe gwarancje, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzunijnym bydłem lub trzodą chlewną.
(2) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że jeżeli państwo członkowskie uzna, iż jego terytorium lub część jego terytorium są wolne od zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła, przedkłada ono Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także dodatkowe gwarancje, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzunijnym bydłem.
(3) Decyzją Komisji 2004/558/WE 2 zatwierdzono programy kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy wywoływanego wirusem opryszczki bydła typu 1 (BHV1) przedstawione przez państwa członkowskie wymienione w załączniku I do tej decyzji w odniesieniu do regionów tych państw członkowskich wymienionych w tym załączniku, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG. Ponadto w załączniku II do decyzji 2004/558/WE wymieniono regiony państw członkowskich uznane za wolne od BHV1, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.
(4) Luksemburg przedłożył Komisji dokumentację towarzyszącą dotyczącą zatwierdzenia obejmującego całe jego terytorium krajowego programu kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy wywołanego wirusem BHV1 oraz dotyczącą dodatkowych gwarancji w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.
(5) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Luksemburg, państwo to należy ująć w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, a ponadto zastosowanie powinny mieć dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2004/558/WE.
(6) Niemieckie kraje związkowe Hamburg i Szlezwik-Holsztyn są obecnie wymienione w wykazie w załączniku I do decyzji 2004/558/WE.
(7) Niemcy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uznania krajów związkowych Hamburg i Szlezwik-Holsztyn za wolne od BHV1 oraz stosowania do tych krajów dodatkowych gwarancji w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.
(8) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Niemcy, kraje związkowe Hamburg i Szlezwik-Holsztyn nie powinny już figurować w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, lecz powinny być wymienione w załączniku II do tej decyzji, a ponadto powinny mieć do nich zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG. Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE.
(9) Rozporządzenie (EWG) nr 706/73 Rady 3 stanowi, że do celów stosowania przepisów z zakresu prawodawstwa dotyczącego zdrowia zwierząt Zjednoczone Królestwo i Wyspy Normandzkie, w tym Jersey, uważa się za jedno państwo członkowskie.
(10) Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uznania Jersey za obszar wolny od BHV1 oraz stosowania do Jersey dodatkowych gwarancji w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.
(11) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Zjednoczone Królestwo, Jersey powinno być wymienione w załączniku II do decyzji 2004/558/WE, a ponadto powinny mieć do Jersey zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2004/558/WE.
(12) W decyzji Komisji 2008/185/WE 4 określono dodatkowe gwarancje wymagane przy przemieszczaniu trzody chlewnej między państwami członkowskimi. Gwarancje te związane są z klasyfikacją państw członkowskich zależnie od ich statusu w odniesieniu do choroby Aujeszkyego. Załącznik II do decyzji 2008/185/WE zawiera wykaz państw członkowskich lub ich regionów, w których wprowadzone zostały zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego.
(13) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uzyskania zatwierdzenia krajowego programu zwalczania choroby Aujeszkyego dla regionu Friuli-Wenecja Julijska i w celu wpisania tego regionu do załącznika II do decyzji 2008/185/WE.
(14) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Włochy region Friuli-Wenecja Julijska należy ująć w załączniku II do decyzji 2008/185/WE. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2008/185/WE.
(15) W związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzje 2004/558/WE oraz 2008/185/WE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: