Decyzja wykonawcza 2017/369 w sprawie poddania 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) środkom kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2017/369
z dnia 27 lutego 2017 r.
w sprawie poddania 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylo-butanianu metylu (MDMB-CHMICA) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) zostało sporządzone zgodnie z decyzją 2005/387/WSiSW w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie, a następnie przedłożone Komisji i Radzie w dniu 28 lipca 2016 r.

(2) MDMB-CHMICA jest klasyfikowana jako syntetyczny agonista receptorów kannabinoidowych. Syntetyczne agonisty receptorów kannabinoidowych, zwane także syntetycznymi kannabinoidami, są zróżnicowaną pod względem chemicznym grupą substancji, pod względem funkcjonalnym podobnymi do Δ9-tetrahydrokannabinolu (Δ9-THC), głównej psychoaktywnej substancji zawartej w konopiach. Δ9-THC oraz syntetyczne kannabinoidy, naftalen-1-ylo(1-pentylo-1H-indolo-3-ylo)metanon (JWH-018) i 1-(5-fluoropentylo)-1H-indolo-3-ylo]-(naftalen-1-ylo)-metanon (AM-2201) są agonistami receptorów objętymi kontrolą w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

(3) Duża siła działania MDMB-CHMICA i bardzo zróżnicowane ilości tego związku chemicznego w "dopalaczach" (legalnych substancjach psychoaktywnych) stanowią wysokie ryzyko ostrej toksyczności.

(4) Substancja MDMB-CHMICA jest dostępna na rynku narkotyków w Unii Europejskiej co najmniej od sierpnia 2014 r. i została wykryta w 23 państwach członkowskich. Zazwyczaj jest ona sprzedawana jako produkty handlowe nazywane "dopalaczami" w sklepach z dopalaczami, a także w internecie jako "legalny" zamiennik konopi. Dostępne informacje sugerują, że substancje MDMB-CHMICA w proszku luzem są produkowane przez przedsiębiorstwa chemiczne z siedzibą w Chinach. Substancje te są importowane do Unii, gdzie następnie są poddawane obróbce i pakowane w formie preparatu do palenia przeznaczonego do celów handlowych albo sprzedawane jako proszek. Nie ma informacji wskazujących na wytwarzanie MDMB-CHMICA na terytorium Unii.

(5) MDMB-CHMICA jest zazwyczaj podawana w formie mieszanki ziołowej do palenia, która albo pochodzi z gotowego do użycia produktu handlowego zwanego "dopalaczem" albo - rzadziej - jest samodzielnie przygotowywana. W przypadku produktów handlowych zazwyczaj nie podaje się, czy dany produkt zawiera MDMB-CHMICA lub inne syntetyczne agonisty receptorów kannabinoidowych. W związku z tym wiele osób narażonych na MDMB-CHMICA może nie wiedzieć, że zażywa tę substancję. Ponadto takie osoby mogą nie być świadome, jaką dawkę zażywają. Proces wytwarzania może także prowadzić do nierównomiernego rozmieszczenia tej substancji w materiale roślinnym, co skutkuje tym, że stężenie kannabinoidów w niektórych produktach jest miejscami wysokie, co zwiększa ryzyko ostrej toksyczności i wybuchu masowych zatruć.

(6) Dostępne dane sugerują, że MDMB-CHMICA jest stosowana przez osoby zażywające konopie indyjskie, tzw. "psychonautów" i osoby, które regularnie poddawane są testom narkotyków, w tym osoby przebywające w więzieniu.

(7) Choć nie ma konkretnych informacji na temat możliwego wpływu zażywania MDMB-CHIMICA na najbliższe otoczenie społeczne lub na całe społeczeństwo, liczne sprawozdania wskazują na możliwość wystąpienia gwałtownych i agresywnych zachowań będących skutkiem zażywania tej substancji. Ponadto wykrycie MDMB-CHMICA w przypadkach domniemanego prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości wskazywało na możliwość większego zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego.

(8) Osiem państw członkowskich zgłosiło łącznie 28 przypadków śmiertelnych i 25 przypadków ostrego zatrucia, w przypadkach gdzie wykryto MDMB-CHMICA. Jeżeli MDMB-CHMICA stałaby się powszechniej dostępna i używana, konsekwencje dla zdrowia osób i zdrowia publicznego mogłyby być znaczące.

(9) Dostępne są ograniczone informacje sugerujące ewentualny udział przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu i dostawach MDMB-CHMICA w Unii Europejskiej.

(10) MDMB-CHMICA nie jest wymieniona w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. i Konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. Jest ona jednak wymieniona wśród substancji uwzględnionych w przeglądzie na 38. posiedzeniu Komitetu Ekspertów ds. Uzależnień od Środków Odurzających Światowej Organizacji Zdrowia, który wydaje zalecenia Komisji ONZ ds. Środków Odurzających w sprawie środków kontroli, które uważa za stosowne.

(11) MDMB-CHMICA nie ma ustalonego ani uznanego zastosowania medycznego u ludzi ani u zwierząt. Poza wykorzystywaniem tej substancji w analitycznych materiałach referencyjnych i w badaniach naukowych analizujących ją pod względem chemicznym, farmakologicznym i toksykologicznym w wyniku jej pojawienia się na rynku narkotykowym, nic nie wskazuje na to, że substancję tę stosuje się do innych celów.

(12) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ujawniono, że dostępne dane naukowe dotyczące MDMB-CHMICA są ograniczone i wskazano, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych badań. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie z sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, by objąć tę substancję środkami kontrolnymi w całej Unii.

(13) Zważywszy na fakt, że 10 państw członkowskich kontroluje MDMB-CHMICA na mocy przepisów krajowych zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r., a pięć państw członkowskich stosuje inne środki prawne w celu kontroli tej substancji, poddanie jej środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także umożliwiłoby ochronę przed zagrożeniami, które może się pojawić w wyniku jej dostępności i używania.

(14) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki i procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać MDMB-CHMICA środkom kontroli w całej Unii.

(15) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(16) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(17) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Możliwie najszybciej, lecz nie później niż w terminie do dnia 4 marca 2018 r. państwa członkowskie podejmują niezbędne działania zgodnie z ich prawem krajowym w celu poddania nowej substancji psychoaktywnej, o której mowa w art. 1, środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie zgodnie z ich zobowiązaniami w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2017 r.

W imieniu Rady

K. MIZZI

Przewodniczący

1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 14 lutego 2017 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.56.210

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/369 w sprawie poddania 2-[[1-(cykloheksylometylo)-1H-indolo-3-karbonylo]amino]-3,3-dimetylobutanianu metylu (MDMB-CHMICA) środkom kontroli
Data aktu: 27/02/2017
Data ogłoszenia: 03/03/2017
Data wejścia w życie: 04/03/2017