(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 4060)(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 2 marca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),
uwzględniając decyzje, na podstawie których Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania przewidzianego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w sprawie pomocy SA.36387 (2013/C) (ex 2013/NN) (ex 2013/CP), 1
Po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami i uwzględniając otrzymane odpowiedzi,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
(1) Z doniesień prasowych oraz informacji przesyłanych przez obywateli w latach 2012-2013 Komisja powzięła wiedzę o domniemanym udzieleniu przez władze regionu Walencji ("Generalitat Valenciana") pomocy państwa w formie gwarancji kredytowych trzem klubom piłkarskim z Walencji: Valencia Club de Fútbol Sociedad Anónima Deportiva ("Valencia CF"), Hércules Club de Fútbol Sociedad Anónima Deportiva ("Hercules CF") oraz Elche Club de Fútbol Sociedad Anónima Deportiva ("Elche CF"). Z powyższych doniesień wynikało, że gwarancja udzielona Valencia CF była następnie co najmniej dwukrotnie podwyższana w celu pokrycia niespłaconego kapitału, odsetek oraz kosztów kredytu. W dniu 8 kwietnia 2013 r. zwrócono się do Hiszpanii o ustosunkowanie się do tych doniesień. W dniach 27 maja i 3 czerwca 2013 r. Hiszpania przesłała Komisji informacje.
(2) Pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. Komisja poinformowała Hiszpanię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") w odniesieniu do wyżej wspomnianej pomocy ("decyzja o wszczęciu postępowania"). Hiszpania odniosła się do decyzji o wszczęciu postępowania, przesyłając swoje uwagi pismem z dnia 10 lutego 2014 r.
(3) Komisja zwróciła się do Hiszpanii o przedłożenie informacji pismem z dnia 1 sierpnia 2014 r., na które otrzymała odpowiedzi w dniach 30 września i 13 października 2014 r. Komisja poprosiła Hiszpanię o dodatkowe informacje pismem z dnia 23 stycznia 2015 r., na które otrzymała odpowiedź w dniu 27 kwietnia 2015 r.
(4) Instituto Valenciano de Finanzas ("IVF"), instytucja finansowa Generalitat Valenciana, przekazała uwagi w dniach 3 listopada oraz 15 grudnia 2014 r., 20 lutego, 25 lutego, 31 marca oraz 18 maja 2015 r. IVF przesłała dalsze informacje wiadomościami e-mail z 3, 5, 13, 19, 20, 26 i 30 listopada 2015 r., 1, 11, 14, 15, 16, 17 i 18 grudnia 2015 r. oraz 4 i 13 maja 2016 r.
(5) Decyzja o wszczęciu postępowania została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 w dniu 7 marca 2014 r. Komisja wezwała zainteresowane strony do przedstawienia uwag na temat wspomnianych środków. Komisja otrzymała uwagi od trzech zainteresowanych stron: Liga Nacional de Fútbol Profesional w dniu 7 kwietnia 2014 r.; Valencia CF w dniu 7 kwietnia, 16 czerwca, 30 października oraz 15 grudnia 2014 r. i 12 maja 2015 r.; oraz Fundaciόn Valencia Club de Fútbol ("Fundacion Valencia") w dniu 19 maja 2015 r. Komisja przekazała otrzymane uwagi Hiszpanii, dając jej możliwość ustosunkowania się do nich; Hiszpania przesłała swoje uwagi pismami z dnia 30 września i 13 października 2014 r. oraz 3 lipca 2015 r. Valencia CF przedstawiła dalsze wyjaśnienia w dniach 14 grudnia 2015 r. i 26 stycznia 2016 r. W dniu 29 stycznia 2015 r. odbyło się w Brukseli spotkanie służb Komisji, władz hiszpańskich, przedstawicieli IVF oraz przedstawicieli Valencia CF.
2. OPIS PRZEDMIOTOWYCH ŚRODKÓW I BENEFICJENTÓW
2.1. Środek 1: gwarancja państwowa z 2009 r. na rzecz Valencia CF
(6) W dniu 5 listopada 2009 r. IVF udzieliła gwarancji na kredyt bankowy w wysokości 75 mln EUR udzielony Fundacion Valencia przez Bancaja (obecnie Bankia). IVF jest publiczną instytucją finansową kontrolowaną przez Generalitat Valenciana, a przedstawiciele Generalitat Valenciana zasiadają w Radzie Generalnej i Komitecie Inwestycyjnym IVF.
(7) Wyraźnym celem kredytu, który określono w decyzji o udzieleniu Fundacion Valencia gwarancji IVF, było sfinansowanie zakupu akcji Valencia CF przez Fundacion Valencia w związku z podjętą przez Valencia CF decyzją o podwyższeniu kapitału w wysokości 92,4 mln EUR poprzez emisję 1 922 250 nowych akcji (w wyniku czego łączna liczba akcji wyniosła 2 114 475). Nowe akcje zostały objęte za cenę równą wartości nominalnej istniejących akcji, która wynosiła 48,08 EUR za akcję. Ze środków uzyskanych z powyższego kredytu Fundacion Valencia nabyła 70,6 % łącznej liczby akcji Valencia CF za wyżej wspomnianą cenę 48,08 EUR za akcję. Wartość pozostałych udziałów nabytych w ramach tego samego podwyższenia kapitału sięgnęła 18,8 mln EUR. Następnie spośród tych akcji 52 212 sprzedano po cenie 56,50 EUR za akcję w roku obrotowym 2010-2011, 878 akcji sprzedano po cenie 57,00 EUR za akcję w roku obrotowym 2011-2012, a 1 481 368 akcji sprzedano po cenie 67,50 EUR za akcję w roku obrotowym 2013-2014.
(8) Gwarancja udzielona przez IVF obejmowała 100 % kwoty głównej kredytu plus odsetki i koszty gwarantowanej transakcji. IVF przysługiwała roczna opłata z tytułu gwarancji w wysokości 0,5 % i jednorazowa prowizja za udostępnienie środków w wysokości 1 % 3 , które miała zapłacić Fundacion Valencia. W ramach regwarancji IVF otrzymała podlegający realizacji w drugiej kolejności po Bankia zastaw na akcjach Valencia CF będących własnością Fundacion Valencia. Termin spłaty zabezpieczonego kredytu wynosił 6 lat, przy czym w jego ramach przewidziano 4-letni okres karencji (w spłacie kwoty głównej kredytu). Stopa oprocentowania zabezpieczonego kredytu wynosiła: a) 6 % do dnia 26 sierpnia 2010 r. (pierwszy rok spłaty kredytu); oraz b) od dnia 26 sierpnia 2010 r. do daty spłaty kredytu EURIBOR 1 rok + marża 3,5 %, przy czym oprocentowanie nie mogło być niższe niż 6 %. Uzgodniony harmonogram spłaty kwoty głównej kredytu przewidywał coroczną spłatę odsetek począwszy od sierpnia 2010 r., natomiast w odniesieniu do kwoty głównej kredytu uzgodniono spłatę 37,5 mln EUR w terminie 26 sierpnia 2014 r. oraz 37,5 mln EUR w terminie 26 sierpnia 2015 r. Przewidywano, że spłata kwoty głównej i odsetek będzie finansowana z wpływów uzyskanych ze sprzedaży nabytych przez Fundacion Valencia akcji Valencia CF.
2.2. Środek 2: gwarancja państwowa z 2010 r. na rzecz Hercules CF
(9) W dniu 26 lipca 2010 r. IVF udzieliła gwarancji na kredyt bankowy w wysokości 18 mln EUR udzielony Fundacion Hercules przez Caja de Ahorros del Mediterráneo.Wyraźnym celem kredytu, który określono w decyzji o udzieleniu Fundacion Hercules gwarancji IVF, było sfinansowanie zakupu akcji Hercules CF przez Fundacion Hercules w związku z podjętą przez Hercules CF decyzją o podwyższeniu kapitału poprzez zastrzyk kapitałowy. Gwarancja obejmowała 100 % kwoty głównej kredytu plus odsetki i koszty gwarantowanej transakcji. IVF przysługiwała roczna opłata z tytułu gwarancji w wysokości 1 %, którą miała zapłacić Fundacion Hercules. W ramach regwarancji IVF otrzymała zastaw na akcjach Hercules CF będących własnością Fundacion Hercules; tymczasowo, do czasu objęcia akcji zastawem, IVF uzyskała gwarancję od właściciela stadionu im. José Rico Péreza, Aligestión Integral SA, oraz zastaw na akcjach Hercules CF będących własnością Aligestión Integral SA.
Kredyt zabezpieczony gwarancją został udzielony na 5 lat. Oprocentowanie zabezpieczonego kredytu wynosiło: a) stała stopa oprocentowania 4 % w ciągu pierwszych 36 miesięcy; oraz b) EURIBOR 1 rok + marża 2 % w ostatnich 24 miesiącach. Pobrano również 0,5 % prowizję za udostępnienie środków. Przewidywano, że gwarantowany kredyt (kwota główna i odsetki) będzie spłacany z wpływów pochodzących ze sprzedaży nabytych akcji Hercules CF.
(10) Po udzieleniu gwarancji państwowej przez IVF kredyt zabezpieczony gwarancją nie został spłacony przez Fundacion Hercules. W wyniku tego w dniu 24 stycznia 2012 r. IVF, wywiązując się ze swojego zobowiązania prawnego jako gwaranta, zwróciła kwotę 18,4 mln EUR bankowi, który udzielił kredytu, wstąpiła w prawa wierzyciela z tytułu przedmiotowego kredytu w miejsce banku, a następnie wszczęła postępowanie sądowe przeciwko Fundacion Hercules CF w celu odzyskania powyższej kwoty.
2.3. Środek 3: gwarancje państwowe z 2011 r. na rzecz Elche CF
(11) W dniu 17 lutego 2011 r. IVF udzieliła dwóch gwarancji na zabezpieczenie dwóch kredytów bankowych opiewających łącznie na 14 mln EUR, udzielonych Fundacion Elche przez Caja de Ahorros del Mediterráneo (9 mln EUR) oraz Banco de Valencia (5 mln EUR). Wyraźnym celem obydwu kredytów, który określono w decyzjach o udzieleniu Fundacion Elche gwarancji IVF, było sfinansowanie zakupu akcji Elche CF przez Fundacion Elche w związku z podjętą przez Elche CF decyzją o podwyższeniu kapitału poprzez zastrzyk kapitałowy. Gwarancje obejmowały 100 % kwoty głównej kredytu plus odsetki i koszty gwarantowanej transakcji. IVF przysługiwała od Fundacion Elche roczna opłata z tytułu gwarancji w wysokości 1 %. W ramach regwarancji IVF otrzymała zastaw na akcjach Elche CF będących własnością Fundacion Elche. Kredyt zabezpieczony gwarancją został udzielony na 5 lat. Oprocentowanie zabezpieczonego kredytu wynosiło EURIBOR 1 rok + 3,5 % marża. Pobrano również 0,5 % prowizję za udostępnienie środków. Kredyt objęty gwarancją (kwota główna i odsetki) miał być spłacany ze środków pochodzących ze sprzedaży nabytych akcji Elche CF.
2.4. Środek 4: podwyższenie w 2010 i 2013 r. gwarancji państwowej z 2009 r. udzielonej Valencia CF
(12) W dniu 10 listopada 2010 r. IVF podwyższyła udzieloną przez siebie gwarancję Fundacion Valencia o 6 mln EUR. Celem podwyższenia kwoty gwarancji było pokrycie zwiększenia o 6 mln EUR dotychczasowego kredytu w Bankia, które wyniknęło z konieczności uregulowania zaległości w spłacie kapitału, odsetek i kosztów powstałej w wyniku niespłacenia odsetek z tytułu zabezpieczonego kredytu w terminie 26 sierpnia 2010 r. W wyniku powyższego zwiększenia kwoty kredytu pierwotny harmonogram spłaty kwoty głównej gwarantowanego kredytu (zob. motyw 7 powyżej) uległ zmianie, tak że nowy przewidywał spłatę 40,5 mln EUR w terminie 26 sierpnia 2014 r. a 40,5 mln EUR w terminie 26 sierpnia 2015 r. Oprocentowanie kredytu pozostało bez zmian.
(13) Według informacji przekazanych przez hiszpańskie władze i Valencia CF w toku formalnego postępowania wyjaśniającego, w lutym 2013 r., IVF zapłaciła 4,9 mln EUR w celu zaspokojenia złożonego przez Bankia żądania częściowego uruchomienia gwarancji państwowej ze względu na brak spłaty raty odsetek w terminie 26 sierpnia 2012 r. Na podstawie dostępnych wówczas informacji Komisja wszczęła w grudniu 2013 r. formalne postępowanie wyjaśniające, uznając, że w lutym 2013 r. IVF podwyższyła kwotę dotychczasowej gwarancji, podobnie jak to uczyniono w dniu 10 listopada 2010 r.
2.5. Beneficjenci
(14) Valencia CF jest hiszpańskim zawodowym klubem piłkarskim z siedzibą w Walencji, który został założony w 1919 roku. Bierze udział w rozgrywkach hiszpańskiej pierwszej ligi La Liga) i jest jednym z największych hiszpańskich i europejskich klubów piłkarskich. Valencia CF sześciokrotnie wywalczyła mistrzostwo w La Liga i siedmiokrotnie Puchar Króla (Copa del Rey).W tabeli wszechczasów La Liga Valencia zajmuje trzecie miejsce za Realem Madryt i FC Barceloną.Ponadto klub ośmiokrotnie grał w finałach europejskich mistrzostw, pięciokrotnie zdobywając tytuł mistrza. Valencia CF jest również członkiem grupy czołowych europejskich klubów piłkarskich G-14.W Hiszpanii jest trzecim klubem piłkarskim pod względem liczby kibiców. Jest również jednym z największych klubów na świecie pod względem liczby członków (zarejestrowanych kibiców opłacających składki) - ponad 50 000 sympatyków drużyny posiada bilety sezonowe, a dalsze 20 000 jest wpisanych na listę rezerwową na bilety sezonowe. Klub rozgrywa swoje mecze na stadionie Mestalla, który może pomieścić 55 000 widzów.
(15) Tabela 1 poniżej zawiera dane dotyczące wyników finansowych Valencia CF w okresie od czerwca 2007 r. do czerwca 2012 r.
Tabela 1
Podstawowe dane finansowe Valencia CF w okresie od czerwca 2007 r. do czerwca 2012 r.
(w mln EUR) |
|
7.2006- 6.2007 |
7.2007- 6.2008 |
7.2008- 6.2009 |
7.2009- 6.2010 |
7.2010- 6.2011 |
7.2011- 6.2012 |
Obroty |
107,6 |
99,4 |
82,4 |
101,3 |
116,8 |
119,6 |
Zysk przed opodatkowaniem |
- 26,1 |
12,4 |
- 59,2 |
17,9 |
0,1 |
8,3 |
Marża zysku przed opodatkowaniem (współczynnik) |
- 0,24 |
0,12 |
- 0,72 |
0,18 |
0,00 |
0,07 |
Kapitał zakładowy |
9,2 |
9,2 |
9,2 |
101,7 |
101,7 |
101,7 |
Kapitał własny |
- 26,3 |
5,9 |
- 33,3 |
57,3 |
55,4 |
57,6 |
Stosunek kapitału obcego do kapitału własnego |
- 11,1 |
73,5 |
- 16,5 |
8,0 |
6,9 |
6,6 |
Źródło: Roczne sprawozdania finansowe i dane dotyczące działalności. |
(16) Fundacion Valencia jest fundacją non-profit, której celem założycielskim jest "podtrzymywanie, upowszechnianie i popularyzowanie sportowej, kulturalnej i społecznej działalności klubu oraz dbanie o relacje między klubem a jego kibicami". Fundacion Valencia została założona w 1996 r., stając się odtąd udziałowcem Valencia CF. Fundacion Valencia prowadzi między innymi działalność w zakresie popularyzacji piłki nożnej, prowadzenia zespołów juniorów Valencia CF oraz promowania futbolu kobiecego i amatorskiego. Po dofinansowaniu klubu wyżej wspomnianym zastrzykiem kapitałowym (zob. motyw 7 powyżej) Fundacion Valencia nabyła udziały kontrolne w Valencia CF, a ściślej 72 % akcji w stosunku do 1,6 %, które kontrolowała przed zastrzykiem kapitałowym, i stała się jednostką dominującą Valencia CF 4 . Ponadto wszyscy członkowie zarządu Valencia CF zasiadali jednocześnie w zarządzie Fundacion Valencia.
(17) Tabela 2 poniżej zawiera dane finansowe Fundacion Valencia za okres od czerwca 2008 r. do czerwca 2011 r.
Tabela 2
Podstawowe dane finansowe Fundacion Valencia w okresie od czerwca 2008 r. do czerwca 2011 r.
(w mln EUR) |
|
7.2007-6.2008 |
7.2008-6.2009 |
7.2009-6.2010 |
7.2010-6.2011 |
Dochód brutto |
1,7 |
1,8 |
1,2 |
1,5 |
Zysk przed opodatkowaniem |
- 0,01 |
0,00 |
- 4,4 |
- 4,8 |
Aktywa ogółem |
0,6 |
0,6 |
74,1 |
71,8 |
Kapitał własny |
0,03 |
0,03 |
- 4,4 |
- 9,9 |
Zadłużenie |
0,5 |
0,6 |
76,5 |
81,6 |
Źródło: Roczne sprawozdania finansowe Fundacion Valencia. |
(18) Hercules CF jest hiszpańskim zawodowym klubem piłkarskim z siedzibą w Alicante w regionie Walencji. Klub, który został założony w 1922 roku, rozgrywa obecnie mecze w hiszpańskiej trzeciej lidze ("Segunda División B"), będąc gospodarzem stadionu im. José Rico Péreza, który może pomieścić 30 000 widzów. Tuż przed tym, jak wprowadzono w życie rozpatrywany środek (lipiec 2010 r.), Hercules CF zakwalifikował się do La Liga dzięki zdobyciu tytułu wicemistrza hiszpańskiej drugiej ligi ("Segunda División") w sezonie 2009-2010. Jak wynika z informacji przekazanych przez władze hiszpańskie, w dniu 25 stycznia 2012 r. Hercules CF zawarł układ z większością swoich prywatnych wierzycieli, którzy wstąpili do postępowania upadłościowego w dniu 5 lipca 2011 r. ("concurso de acreedores"). Układ przewidywał redukcję ich wierzytelności o 50 % oraz odroczenie spłaty zwykłych roszczeń o 7 lat, z możliwością jej przedłużenia o 2 lata w przypadku utraty statusu klub zawodowego. Tabela 3 poniżej zawiera dane dotyczące wyników finansowych Hercules CF w okresie od czerwca 2008 r. do czerwca 2012 r.
Tabela 3
Podstawowe dane finansowe Hercules CF w okresie od czerwca 2008 r. do czerwca 2012 r.
(w mln EUR) |
|
7.2007- 6.2008 |
7.2008- 6.2009 |
7.2009- 6.2010 |
7.2010- 6.2011 |
7.2011- 6.2012 |
Obroty |
4,0 |
4,1 |
5,4 |
24,8 |
6,2 |
Zysk przed opodatkowaniem |
- 5,7 |
- 9,8 |
- 17,6 |
- 12,9 |
- 0,4 |
Marża zysku przed opodatkowaniem (współczynnik) |
- 1,4 |
- 2,4 |
- 3,3 |
- 0,5 |
- 0,1 |
Kapitał zakładowy |
3,8 |
3,8 |
3,8 |
21,2 |
21,2 |
Kapitał własny |
- 22,6 |
- 29,6 |
- 29,4 |
- 39,0 |
- 36,6 |
Stosunek kapitału obcego do kapitału własnego |
- 1,1 |
- 1,0 |
- 1,6 |
- 1,3 |
- 1,4 |
Źródło: Roczne sprawozdania finansowe i dane dotyczące działalności. |
(19) Fundaciόn Hercules de Alicante ("Fundacion Hercules") jest organizacją prowadzącą pozagospodarczą działalność na rzecz dobra społecznego oraz w zakresie zarządzania sprawami Hercules CF. Po dofinansowaniu klubu wspomnianym zastrzykiem kapitałowym (zob. motyw 9 powyżej) Fundacion Hercules stała się właścicielem 81,96 % - a tym samym pakietu kontrolnego - akcji Hercules CF, przy czym drugi w kolejności udziałowiec posiadał 16,99 % udziałów (przed zastrzykiem kapitałowym Fundacion Hercules nie posiadała żadnych akcji). Ponadto zgodnie ze statutem i regulaminem Fundacion Hercules członkowie zarządu Hercules CF są w myśl prawa członkami organu zarządzającego Fundacion Hercules ("Patronato"). Tabela 4 poniżej zawiera dane finansowe Fundacion Hercules za okres od czerwca 2009 r. do czerwca 2011 r.
Tabela 4
Podstawowe dane finansowe Fundacion Hercules w okresie od czerwca 2009 r. do czerwca 2011 r.
(w mln EUR) |
|
7.2008-6.2009 |
7.2009-6.2010 |
7.2010-6.2011 |
Dochód brutto |
0,6 |
0,4 |
0,4 |
Zysk przed opodatkowaniem |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Aktywa ogółem |
0,06 |
0,12 |
17,58 |
Kapitał własny |
0,03 |
0,03 |
- 1,00 |
Zadłużenie |
0,03 |
0,09 |
18,58 |
Źródło: Roczne sprawozdania finansowe Fundacion Hercules. |
(20) Elche CF jest hiszpańskim zawodowym klubem piłkarskim z siedzibą w Elche w prowincji Alicante w regionie Walencji. Klub, założony w 1923 r., uczestniczy obecnie w rozgrywkach drugiej ligi hiszpańskiej, rozgrywając mecze w roli gospodarza na stadionie im. Manuela Martíneza Valery, który może pomieścić 38 750 widzów. Gdy przyznano przedmiotowe środki (luty 2011 r.), klub grał w drugiej lidze, a następnie w La Liga w sezonach 2013-14 i 2014-15. Tabela 5 poniżej zawiera dane dotyczące wyników finansowych Elche CF w okresie od czerwca 2007 r. do czerwca 2011 r. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze hiszpańskie w dniu 6 sierpnia 2015 r. Elche CF został objęty postępowaniem upadłościowym.
Tabela 5
Podstawowe dane finansowe Elche CF w okresie od czerwca 2007 r. do czerwca 2011 r.
(w mln EUR) |
|
7.2006- 6.2007 |
7.2007- 6.2008 |
7.2008- 6.2009 |
7.2009- 6.2010 |
7.2010-6.2011 |
Obroty |
5,9 |
7,1 |
4,4 |
4,4 |
4,8 |
Zysk przed opodatkowaniem |
- 6,2 |
- 3,9 |
- 3,3 |
- 1,1 |
1,4 |
Marża zysku przed opodatkowaniem (współczynnik) |
- 1,1 |
- 0,5 |
- 0,8 |
- 0,3 |
0,3 |
Kapitał zakładowy |
13,4 |
13,4 |
17,4 |
8,1 |
22,1 |
Kapitał własny |
16,0 |
12,1 |
- 10,2 |
- 10,2 |
4,3 |
Stosunek kapitału obcego do kapitału własnego |
1,9 |
2,7 |
- 2,7 |
- 2,7 |
4,6 |
Źródło: Roczne sprawozdania finansowe Elche CF. |
(21) Fundaciόn Elche Club de Fútbol ("Fundacion Elche") jest organizacją non-profit z siedzibą w regionie Walencji, której misją jest popularyzacja i rozwijanie pozagospodarczej działalności związanej ze sportem. W wyniku wspomnianego zastrzyku kapitałowego (zob. motyw 10 powyżej) Fundacion Elche nabyła 63,45 % - a tym samym pakiet kontrolny - akcji Elche CF, stając się jedynym udziałowcem klubu posiadającym ponad 10 % jego udziałów (przed zastrzykiem kapitałowym Fundacja nie posiadała żadnych udziałów). Ponadto większość członków zarządu Elche CF była jednocześnie członkami zarządu Fundacion Elche.
(22) Tabela 6 poniżej zawiera dane finansowe Fundacion Elche w latach 2009-2011.
Tabela 6
Podstawowe dane finansowe Fundacion Elche w okresie od grudnia 2009 r. do grudnia 2011 r.
(w mln EUR) |
|
2009 |
2010 |
2011 |
Dochód brutto |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
Zysk przed opodatkowaniem |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Aktywa ogółem |
1,8 |
1,4 |
15,4 |
Kapitał własny |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
Zadłużenie |
0,4 |
0,08 |
14,1 |
Źródło: Roczne sprawozdania finansowe Fundacion Elche. |
2.6. Plan przywrócenia rentowności Valencia CF z 2009 r.
(23) Według władz hiszpańskich decyzja IVF dotycząca udzielenia Valencia CF gwarancji z 2009 r. została podjęta na podstawie "planu przywrócenia rentowności" z maja 2009 r. Plan przywrócenia rentowności obejmował:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Margrethe VESTAGER |
|
Członek Komisji |
* Nin. decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim dotyczy ona Hércules Club de Fútbol, SAD, zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 20 marca 2019 r. w sprawie T-766/16 (Dz.U.UE.C.2019.164.43/1). Nin. decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim dotyczy ona Valencia Club de Fútbol, SAD, zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 12 marca 2020 r. w sprawie T-732/16 (Dz.U.UE.C.2020.175.8).
Nin. decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim dotyczy ona Elche Club de Fútbol, SAD, zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 12 marca 2020 r. w sprawie T-901/16 (Dz.U.UE.C.2020.175.9/1).
1 Dz.U. C 69 z 7.3.2014, s. 99.
2 Dz.U. C 69 z 7.3.2014, s. 99.
3 Opłata pobierana przez kredytodawcę od kredytobiorcy z tytułu niewykorzystanej linii kredytowej lub niewypłaconego kredytu.
4 Z rocznych sprawozdań finansowych Valencia CF z czerwca 2012 r. wynika, że Valencia CF należy do grupy przedsiębiorstw, których jednostką dominującą, czyli inaczej spółką holdingową, jest Fundacion Valencia.
* Dane poufne.
5 Dz.U. C 155 z 20.6.2008, s. 10.
6 Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.
7 Chodzi w szczególności o: a) ósmy przepis dodatkowy ustawy Generalitat Valenciana 7/1990 z dnia 28 grudnia 1990 r. w sprawie budżetów na 1991 r., na mocy którego powołano IVF; oraz b) dekret legislacyjny Rady Walencji z dnia 26 czerwca 1991 r. zmieniający ustawę Generalitat Valenciana o finansach publicznych.
8 Decyzja Komisji z dnia 12 maja 2004 r. w sprawie C40/00, motyw 120; wyrok Trybunału z dnia 20 września 2001 r. w sprawie C-390/98, pkt 77-78 oraz wyrok Trybunału z dnia 8 maja 2003 r. w sprawach C-328/99 i C-399/00, pkt 83.
9 Według informacji przedstawionych przez Valencia CF: a) łączna wartość księgowa (koszty zakupu pomniejszone o roczną amortyzację) zawodników Valencia CF, ujęta w rocznych sprawozdaniach finansowych klubu za lata 2008/09, wyniosła 95,7 mln EUR; b) szacunkowa całkowita wartość rynkowa zawodników Valencia CF w czerwcu 2009 r. wynosiła około 235,7 mln EUR; oraz c) w roku obrotowym kończącym się w czerwcu 2010 r. wartość transakcji sprzedaży zawodników wyniosła 78,7 mln EUR (podczas gdy łączne wydatki na zakup nowych zawodników sięgnęły 14,5 mln EUR).
10 Dz.U. C 16 z 22.1.2009, s. 1.
11 Sprawa C-482/99 Republika Francuska przeciwko Komisji (Stardust Marine) Rec. 2002, s. I-4397.
12 Sprawa C-200/97 Ecotrade EU:C:1998:579, pkt 41 i sprawy połączone C-399/10 P i C-401/10 P Bouygues i Bouygues Télécom przeciwko Komisji i in. EU:C:2013:175, pkt 137-139.
15 Sprawa Stardust Marine, pkt 56; Sprawa Air France, pkt 58.
16 Wyrok z dnia 22 marca 1977 r. w sprawie 78/76 Steinike & Weinlig przeciwko Niemcom, pkt 17-18.
17 Wyrok z dnia 15 lipca 2004 r. w sprawie C-345/02 Pearle BV i in. przeciwko Hoofdbedrijfschap Ambachten, pkt 37.
18 Zob. wyrok Trybunału w sprawie C-222/04 Cassa di Risparmio di Firenze.
19 Decyzja Komisji 2008/716/WE z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 38/07 (ex NN 45/07) przyznanej przez Francję na rzecz Arbel Fauvet Rail SA (Dz.U. L 238 z 5.9.2008, s. 27), decyzja Komisji 2012/541/UE z dnia 22 lutego 2012 r. w sprawie pomocy państwa SA.26534 (C 27/10, ex NN 6/09) przyznanej przez Grecję na rzecz Enómeni Klostoÿfantourgía [United Textiles] AE (Dz.U. L 279 z 12.10.2012, s. 30), decyzja Komisji 2014/539/UE z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pomocy państwa SA.34572 (13/C) (ex 13/NN) wdrożonej przez Grecję na rzecz Larco General Mining & Metallurgical Company S.A. (Dz.U. L 254 z 28.8.2014, s. 24).
20 Sprawy połączone T-102/07 Freistaat Sachsen przeciwko Komisji i T-120/07 MB Immobilien i MB System przeciwko Komisji, Rec. 2010, s. II-585.
22 "Dłużnik" z oceną "C" jest w danym czasie narażony na niemożność spłaty zobowiązań, która skutkowałaby przyznaniem mu oceny emitenta "SD" lub "D" i uzależniony pod względem możliwości uregulowania swoich zobowiązań finansowych od korzystnych warunków prowadzenia działalności, finansowych oraz ekonomicznych."
23 "Dłużnik z oceną »R« jest objęty kontrolą regulacyjną ze względu na swoją sytuację finansową. Sprawując nadzór regulacyjny, organy regulacyjne mogą być uprawnione do nadawania pierwszeństwa określonej klasie zobowiązań względem innych lub do spłaty niektórych zobowiązań oraz wstrzymania innych."
24 "Dłużnik z oceną »SD« (selektywne niewywiązywanie się ze zobowiązań - selective default) lub »D« nie spłacił w terminie lub zgodnie z warunkami jednego lub kilku swoich zobowiązań finansowych (podlegających lub niepodlegających ocenie ratingowej), z wyjątkiem zobowiązań z tytułu instrumentów hybrydowych sklasyfikowanych jako kapitał regulacyjny. Dłużnik zostanie uznany za niespłacającego zobowiązań (in default), chyba że Standard & Poor's uzna, że dana płatność zostanie uregulowana w danym zadeklarowanym terminie karencji. Przy tym zadeklarowany termin karencji dłuższy niż pięć dni roboczych będzie oznaczał przyjęcie terminu pięciu dni roboczych. Rating »D« jest nadawany, gdy Standard & Poor's uzna, że nieregulowanie zobowiązań nabierze ogólnego charakteru i że dłużnik nie będzie w stanie spłacać w terminie całości lub zasadniczej części swoich zobowiązań. Rating »SD« jest nadawany, gdy Standard & Poor's stwierdzi, że dłużnik selektywnie nie spłaca swoich zobowiązań z tytułu konkretnej emisji lub określonej klasy instrumentów, z wyłączeniem instrumentów hybrydowych sklasyfikowanych jako kapitał regulacyjny, lecz będzie nadal terminowo regulował swoje zobowiązania z tytułu innych emisji lub zobowiązania innych klas. Rating dłużnika jest obniżany do »D« lub »SD« wówczas, gdy dłużnik składa wierzycielom ofertę restrukturyzacji niepewnych wierzytelności."
25 Ta kategoria ratingu odnosi się do przedsiębiorstw, których zdolność do spłaty zobowiązań jest uzależniona od utrzymania się korzystnych warunków i składa się według skali Standard and Poor's z ocen CCC+, CCC i CCC-, CC.
26 Komunikat Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz.U. C 14 z 19.1.2008, s. 6).
31 Sprawa C-364/90 Włochy przeciwko Komisji, pkt 20.
32 Dz.U. C 83 z 7.4.2009, s. 1.
33 Zgodnie z zaleceniem Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36) na kategorię przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (MŚP) składają się przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 osób i których obroty roczne nie przekraczają 50 mln EUR lub których roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR. Ponadto do określenia liczby pracowników i kwot finansowych wykorzystuje się dane odnoszące się do ostatniego zatwierdzonego okresu obrotowego oraz obliczane w skali rocznej. W przedmiotowej sprawie w ostatnich zatwierdzonych okresach obrotowych przed przyznaniem środków 1 i 2 Valencia CF odnotował roczne obroty w wysokości 99,4 mln EUR w roku obrotowym kończącym się w czerwcu 2008 r. i 82,4 mln EUR w roku obrotowym kończącym się w czerwcu 2009 r. Valencia CF przekroczył zatem jeden z progów, na podstawie których przedsiębiorstwo jest uznawane za MŚP
34 Zob. sprawa C-70/72 Komisja przeciwko Niemcom, Rec. 1973, s. 813, pkt 13.
36 Zob. sprawa C-75/97 Belgia przeciwko Komisji, Rec. 1999, s. I-030671, pkt 64-65.
37 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
38 Sprawa C-42-93, Hiszpania przeciwko Komisji ("Merco"), Rec. 1994, s. I-4175.
39 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1).
40 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 271/2008 z dnia 30 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 82 z 25.3.2008, s. 1).