Rozporządzenie wykonawcze 2017/39 w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/39
z dnia 3 listopada 2016 r.
w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 i art. 223 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a)-d) oraz art. 64 ust. 7 lit. a),

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 3 , w szczególności jego art. 5 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części II tytuł I rozdział II sekcja I rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewidziano dwa programy pomocy, które mają poprawić dystrybucję produktów rolnych wśród dzieci w placówkach oświatowych. Pierwszy program dotyczy dostaw owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów (program "Owoce i warzywa w szkole"), drugi zaś dotyczy dostarczania mleka i przetworów mlecznych (program "Mleko w szkole"). Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/791 4  zastąpiono te dwa programy, wprowadzając jeden wspólny ze skutkiem od roku szkolnego 2017/2018. Program ten przewiduje nowe wspólne ramy pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw, świeżych produktów sektora bananów ("Owoce i warzywa w szkole") oraz na dostarczanie mleka i przetworów mlecznych ("Mleko w szkole") dzieciom w placówkach oświatowych ("program dla szkół"). Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zmienione rozporządzeniem (UE) 2016/791 upoważnia również Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu dla szkół w nowych ramach prawnych niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1047/2014 5  i (UE) 2016/247 6 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/248 7  oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 657/2008 8 . Wszystkie wymienione akty uchyla rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 9 .

(2) Zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie, które chcą wziąć udział w programie dla szkół, są zobowiązane do przygotowania strategii dotyczącej jego realizacji. Aby móc ocenić realizację programu dla szkół, należy określić poszczególne elementy strategii. Aby ograniczyć obciążenia administracyjne, należy rozróżnić elementy, które należy zawrzeć w strategii od tych, które powinny być udostępnione Komisji na żądanie, a mianowicie w przypadku audytów, jeśli nie są one ujęte w tej strategii.

(3) W imię należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół powinny co roku składać wniosek o pomoc unijną. Ponadto treść takiego wniosku powinna zostać zdefiniowana.

(4) Należy określić treść i częstotliwość składania przez wnioskodawców wniosków o pomoc, a także zasady składania tych wniosków. Ponadto należy określić rodzaj dokumentów poświadczających, które powinny być dołączane do wniosków o pomoc. Należy również ustalić kary stosowane przez właściwy organ, jeżeli wniosek o pomoc zostanie złożony z opóźnieniem.

(5) Warunki wypłaty pomocy powinny zostać doprecyzowane, aby uwzględnić różnicę między pomocą na dostarczanie i dystrybucję produktów a pomocą na realizację środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, monitorowanie, ocenę i promocję. Należy również określić treść dokumentów poświadczających wymaganych na poparcie każdego wniosku o wypłatę pomocy.

(6) Należy określić terminy na dokonanie przesunięć środków finansowych na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół oraz na przekazywanie Komisji powiadomień, a także ich format i treść.

(7) Aby maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych funduszy, Komisja powinna przyjąć środki w celu realokacji pomocy Unii, o którą nie wnioskowano między państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół, które wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich dostępny przydział zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013. Należy zdefiniować warunki takich transferów środków finansowych między państwami członkowskimi.

(8) Aby ocenić skuteczność programu dla szkół i pomóc państwom członkowskim w dalszej poprawie ich krajowych i regionalnych strategii, państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o wynikach i ustaleniach monitorowania i oceny programu. Dla zapewnienia jasności wskazane jest ustalenie terminu przekazywania Komisji wyników rocznego monitorowania oraz sprawozdania z oceny. Komisja powinna opublikować te dokumenty.

(9) Aby chronić interesy finansowe Unii, należy wprowadzić skuteczne środki kontroli w celu zwalczania nieprawidłowości i nadużyć. Środki te powinny obejmować systematyczną kontrolę administracyjną wszystkich wniosków o przyznanie pomocy uzupełnioną przez kontrole na miejscu. Należy określić zakres tych środków kontroli, ich przedmiot i termin oraz sposób przygotowywania sprawozdań w celu zapewnienia sprawiedliwego i jednolitego podejścia we wszystkich państwach członkowskich, uwzględniając zróżnicowanie sposobów wdrażania programu dla szkół.

(10) Kwoty nienależnie wypłacone należy odzyskać zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 809/2014 10 .

(11) Zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 społeczeństwo musi być wystarczająco poinformowane o wkładzie finansowym Unii do programu dla szkół. Zgodnie z przepisem dotyczącym plakatu określonym w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/40 należy ustanowić zasady dotyczące promocji programu dla szkół i wykorzystywania symbolu Unii.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres stosowania i definicja

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się zasady stosowania rozporządzeń (UE) nr 1308/2013 i (UE) nr 1370/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw i świeżych produktów sektora bananów ("Owoce i warzywa w szkole") oraz mleka i przetworów mlecznych ("Mleko w szkole") dzieciom w placówkach oświatowych, na środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym i niektóre związane z tym koszty w ramach programu, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ("program dla szkół").
2.  11
 Do celów programu dla szkół "rok szkolny" oznacza okres od dnia 1 sierpnia do dnia 31 lipca następnego roku.
Artykuł  2

Strategie w członkowskich

1. 
Strategie państw członkowskich, o których mowa w art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, obejmują przynajmniej następujące elementy:
a)
poziom administracyjny, na którym wdrażany będzie program dla szkół;
b)
potrzeby, którymi należy się zająć w ramach wdrażania programu dla szkół, oraz ich kolejność pod względem priorytetów;
c)
oczekiwane rezultaty, które mają być osiągnięte dzięki realizacji programu dla szkół, i wskaźniki do pomiaru ich osiągnięcia;
d)
początkowa sytuacja, w odniesieniu do której będą mierzone postępy w osiąganiu wyników na podstawie dostępnych danych;
e)
szacunkowy budżet na realizację głównych elementów programu dla szkół w odniesieniu do owoców, warzyw i mleka w szkole, jak również budżet na elementy dotyczące całego programu dla szkół;
f)
grupę docelową;
g)
wykaz produktów, według grup produktów wymienionych w art. 23 ust. 3, 4, 5 i w stosownych przypadkach ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, które będą dostarczane w ramach programu dla szkół;
h)
jeżeli produkty nie są udostępniane nieodpłatnie w ramach programu dla szkół, ustalenia wprowadzone w celu zapewnienia, by kwota pomocy Unii była właściwie odzwierciedlona w cenie tych produktów;
i)
jeżeli dozwolone są: standardowa stawka jednostkowa, finansowanie ryczałtowe lub płatność ryczałtowa - rzetelną, sprawiedliwą i weryfikowalną metodę obliczeń wykorzystaną do ich ustalenia; jeżeli stosowany jest system oparty na kosztach - zasady oceny racjonalności kosztów zaproponowanych przez wnioskodawców występujących o pomoc;
j)
cele i zakres środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym;
k)
procedury w celu zaangażowania właściwych organów i zainteresowanych stron;
l)
procedury wyboru dostawców produktów, materiałów i usług w ramach programu dla szkół;
m)
ustalenia wprowadzone na potrzeby rozpowszechniania informacji o świadczeniu pomocy unijnej w ramach programu dla szkół.
2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji, na jej wniosek, następujące informacje, jeśli nie są one ujęte w strategii:
a)
kryteria wyboru produktów, które będą dostarczane w ramach programu dla szkół, oraz priorytet lub priorytety, o których mowa w art. 23 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013;
b)
procedury dostaw lub dystrybucji produktów, w tym w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych, planowanej częstotliwości i terminów dystrybucji oraz w przypadku gdy dystrybucja jest dozwolona w ramach regularnych posiłków w szkołach, środki przyjęte, aby osiągnąć zgodność z art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40;
c)
jeżeli ustalane są maksymalne ceny, które mają zostać zapłacone przez beneficjentów za produkty, materiały i usługi udostępniane w ramach programu dla szkół - uczciwą, sprawiedliwą i wiarygodną metodę która została zastosowana do ich obliczenia;
d)
kwotę krajowej pomocy, jeżeli taka pomoc jest przyznawana dodatkowo do pomocy unijnej dla programu dla szkół;
e)
jeżeli istniejący krajowy program zostaje przedłużony lub usprawniony poprzez wykorzystanie unijnych środków w ramach programu dla szkół - wprowadzone ustalenia mające zagwarantować wartość dodaną programu dla szkół;
ea) 12
 w przypadku podjęcia przez państwa członkowskie decyzji o wypłacie zaliczek na poczet pomocy zgodnie z art. 44 ust. 3b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 - maksymalną kwotę zaliczki wyrażoną jako odsetek pomocy, do której są uprawnieni wnioskodawcy występujący o pomoc, oraz ustalenia dotyczące przyznawania zaliczki;
f)
jeżeli dystrybuowane są produkty, o których mowa w art. 23 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 - rozwiązania mające zagwarantować, że pomoc unijna będzie wypłacana jedynie na składniki mleczne tych produktów i nie przekroczy kwoty określonej w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013;
g)
struktury, ustalenia i procedury stosowane w celu monitorowania i oceny programu dla szkół zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 oraz w celu przeprowadzania kontroli zgodnie z art. 9 i 10 niniejszego rozporządzenia.
3. 
Komisja publikuje strategie państw członkowskich.
Artykuł  3

Wnioski państw członkowskich o pomoc unijną

Państwa członkowskie składają do dnia 31 stycznia każdego roku swoje wnioski o pomoc unijną odnoszące się do następnego roku szkolnego i, w stosownych przypadkach, zaktualizowany wniosek o pomoc unijną dotyczący trwającego roku szkolnego. Wniosek zawiera następujące informacje:

a)
informacje odnoszące się następnego roku szkolnego:
(i) 13
 wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół określony w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/106 14 ;
(ii)
gotowość do przeniesienia części orientacyjnego przydziału pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół na inny orientacyjny przydział, do maksymalnego odsetka, o którym mowa w art. 23a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oraz wartość procentową i kwotę przeniesienia;
(iii)
gotowość do wykorzystania kwoty wyższej od orientacyjnego przydziału na owoce i warzywa lub na mleko dla szkół i wnioskowaną maksymalną dodatkową kwotę, w przypadku gdyby dostępny był dodatkowy przydział;
(iv)
kwotę orientacyjnego przydziału, który nie jest wnioskowana, w przypadku braku chęci wykorzystania całej kwoty orientacyjnego przydziału na owoce i warzywa lub na mleko dla szkół;
(v)
łączną wnioskowaną kwotę na owoce i warzywa oraz na mleko dla szkół;
b)
informacje odnoszące się trwającego roku szkolnego:
(i)
przeniesienia między ostatecznymi przydziałami środków, o których mowa w art. 23a ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013;
(ii)
w przypadku braku chęci wykorzystania całej kwoty ostatecznego przydziału na owoce i warzywa lub na mleko dla szkół w trwającym roku szkolnym - kwotę, która nie będzie wnioskowana na owoce i warzywa lub na mleko dla szkół;
(iii)
gotowość do wykorzystania kwoty wyższej od całej dostępnej kwoty ostatecznego przydziału pomocy na owoce i warzywa lub na mleko dla szkół w trwającym roku szkolnym, w przypadku gdyby dostępny był dodatkowy przydział.

Kwoty, o których mowa w niniejszym artykule, wyrażone są w euro.

Artykuł  3a  15

Wnioski o zaliczki na poczet pomocy składane przez wnioskodawców

1. 
Państwa członkowskie, które podejmują decyzję o wypłacie zaliczek na poczet pomocy zgodnie z art. 44 ust. 3b rozporządzenia (UE) 2021/2116, określają formę i treść wniosków o takie zaliczki oraz częstotliwość i termin składania tych wniosków.
2. 
Państwa członkowskie określają dokumenty, które należy przedłożyć na poparcie wniosków o zaliczki na poczet pomocy, w tym dokumenty niezbędne do obliczenia kwoty, do której wnioskodawcy są uprawnieni.
Artykuł  4

Wnioski o pomoc przedkładane przez wnioskodawców

1. 
Państwa członkowskie określają formę, treść i częstotliwość składania wniosków o pomoc zgodnie ze swoją strategią i zasadami określonymi w ust. 2-6.
1a.  16
 Wnioskodawcy składają wniosek o przyznanie pomocy, w tym w przypadku gdy wypłacono zaliczkę, w celu uzyskania zwrotu kosztów poniesionych w związku z realizacją działań w ramach programu dla szkół. Wniosek o przyznanie pomocy można złożyć dopiero po pełnej realizacji działań, których dotyczy wniosek.
2. 
Wnioski o pomoc dotyczące dostarczania i dystrybucji produktów zawierają co najmniej następujące informacje:
a)
ilości dostarczanych produktów w podziale na grupy produktów, o których mowa w art. 23 ust. 3, 4, 5 i, w stosownych przypadkach, art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013;
b)
identyfikację wnioskodawcy oraz nazwę i adres lub niepowtarzalny numer identyfikacyjny placówki oświatowej lub organu odpowiedzialnego za edukację, którym ilości te zostały dostarczone;
c)
liczbę dzieci w rejestrze szkolnym na początku roku szkolnego w placówce oświatowej/placówkach oświatowych, które mają otrzymywać produkty objęte programem dla szkół w okresie, którego dotyczy wniosek o pomoc.
2a.  17
 W przypadku gdy wypłacono zaliczkę, wniosek o przyznanie pomocy zawiera informację o jej wysokości.
3.  18
 Wnioski o pomoc dotyczące dostarczania i dystrybucji produktów oraz towarzyszących im działań edukacyjnych mogą obejmować okres od dwóch tygodni do całego roku szkolnego.
4.  19
 Wnioski o przyznanie pomocy składa się w terminie trzech miesięcy od zakończenia okresu, którego dotyczą, lub, w przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących monitorowania, oceny i promocji, od daty dostarczenia materiału lub usługi.
5.  20
 W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 4, o mniej niż 60 dni kalendarzowych, pomoc zostaje wypłacona, ale w wysokości zmniejszonej w następujący sposób:
a)
o 5 %, jeżeli termin został przekroczony o 1-30 dni kalendarzowych;
b)
o 10 %, jeżeli termin został przekroczony o 31-60 dni kalendarzowych.

Jeżeli termin został przekroczony o ponad 60 dni kalendarzowych, pomoc zmniejsza się dalej o 1 % za każdy dodatkowy dzień, obliczany w stosunku do pozostałej ilości.

6.  21
 Państwa członkowskie określają dokumenty, które należy przedłożyć na poparcie wniosków o pomoc. Jako wymóg minimalny - kwoty, o które wystąpiono we wnioskach o pomoc, należy poprzeć dokumentami poświadczającymi:
a)
dostarczenie lub dystrybucję odnośnych ilości lub dostarczenie materiałów lub wykonanie usług do celów programu dla szkół; oraz
b)
w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje system oparty na kosztach - cenę dostarczonych lub rozdystrybuowanych produktów lub materiałów lub wykonanych usług, wraz z pokwitowaniem lub dowodem zapłaty lub innym równoważnym dokumentem.

W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących towarzyszących działań edukacyjnych, monitorowania, oceny i promocji, dokumenty poświadczające zawierają również podział środków finansowych na poszczególne działania oraz szczegółowe dane dotyczące związanych z nimi kosztów.

Artykuł  5  22  

Wypłata pomocy, w tym zaliczek na poczet pomocy

1. 
Właściwy organ wypłaca zaliczki na poczet pomocy wyłącznie po przedstawieniu wniosku zgodnego z art. 3a niniejszego rozporządzenia oraz - w przypadku gdy wymagane jest złożenie zabezpieczenia, o którym mowa w art. 15b rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/127 23  - dokumentów potwierdzających złożenie zabezpieczenia, chyba że właściwy organ dysponuje już dowodem jego złożenia.
2. 
Właściwy organ wypłaca pomoc na zwrot wydatków poniesionych w związku z realizacją programu dla szkół wyłącznie po przedstawieniu wniosku wraz z wymaganymi dowodami potwierdzającymi zgodnie z art. 4. Pomoc wypłaca się w ciągu 3 miesięcy od daty złożenia wniosku o pomoc, chyba że wszczęto dochodzenie administracyjne.

W przypadku gdy wypłacona została zaliczka, pomoc wypłaca się w wysokości różnicy między kwotą pomocy, która ma zostać wypłacona, a kwotą wypłaconej zaliczki.

Artykuł  6

Przeniesienia między przydziałami

1. 
Przeniesienia między wstępnymi przydziałami zgodnie z art. 23a ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 dokonywane są na wniosek o pomoc unijną, o którym mowa w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
2.  24
 O dokonaniu przeniesień między ostatecznymi przydziałami zgodnie z art. 23a ust. 4 akapit trzeci lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 - o ile nie dokonano przeniesień między wstępnymi przydziałami - powiadamia się we wniosku o pomoc unijną, o którym mowa w art. 3 niniejszego rozporządzenia, albo w powiadomieniu, o którym mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu.

O dokonaniu przeniesień ostatecznych przydziałów po dniu 31 stycznia zgodnie z akapitem pierwszym niniejszego ustępu państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 31 sierpnia następującego po danym roku szkolnym.

Artykuł  7

Ponowny rozdział pomocy Unii

1.  25
 Na podstawie kwot pomocy unijnej, o które wnioskowano zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, Komisja ponownie rozdzieli orientacyjne przydziały, o które nie wnioskowano, lub ich części, o które nie wnioskowano zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013.

Żadna dodatkowa kwota nie zostanie przyznana państwu członkowskiemu na grupę produktów, w odniesieniu do której dane państwo członkowskie dokonało przeniesienia na inne grupy produktów zgodnie z art. 6 ust. 1.

Jeżeli państwo członkowskie nie przedłoży wniosku zgodnie z art. 3, orientacyjne przydziały tego państwa członkowskiego będą uznawane za przydziały, o które nie wnioskowano.

2. 
Komisja może rozdystrybuować wszelkie ostateczne przydziały, o które nie wnioskowano, lub ich części, o które nie wnioskowano zgodnie z art. 3 lit. b) wśród tych państw członkowskich, które wyraziły gotowość do wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich ostateczne przydziały.

Żadna dodatkowa kwota nie zostanie przyznana państwu członkowskiemu na grupę produktów, w odniesieniu do której dane państwo członkowskie dokonało przeniesienia na inne grupy produktów zgodnie z art. 6 ust. 2.

Ta redystrybucja będzie dokonywana w ramach przydziału środków na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół, w oparciu o orientacyjne przydziały wnioskujących państw członkowskich. W stosownych przypadkach kwoty, o które państwa członkowskie nie wnioskowały w ramach tego samego przydziału, mogą być redystrybuowane wśród państw członkowskich, które wnioskowały o przydzielenie dodatkowych kwot na inny przydział.

3.  26
 Kwota orientacyjnego przydziału, którą można przyznać innemu państwu członkowskiemu w ramach ponownego rozdziału zgodnie z ust. 1, określana jest w oparciu o poziom wykorzystania w poprzednim roku szkolnym ostatecznego przydziału pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół i na mleko dla szkół, odpowiednio, przez to państwo członkowskie. Biorąc pod uwagę przesłane Komisji deklaracje wydatków dokonanych do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego złożenie wniosku o pomoc unijną zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 27 , kwotę ostatecznego przydziału oblicza się w następujący sposób:
a)
jeżeli wykorzystanie ostatecznego przydziału nie przekracza 50 % - nie przyznaje się dodatkowego przydziału;
b)
jeżeli wykorzystanie ostatecznego przydziału jest wyższe niż 50 %, lecz nie przekracza 75 % - maksymalna kwota dodatkowego przydziału nie przekracza 50 % orientacyjnego przydziału;
c)
jeżeli wykorzystanie ostatecznego przydziału jest wyższe niż 75 % - maksymalna kwota dodatkowego przydziału nie jest ograniczona.

Obliczenia, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie stosuje się w przypadku państw członkowskich po raz pierwszy stosujących program dla szkół lub jeden z jego elementów podczas pierwszych dwóch lat realizacji.

Artykuł  8  28

Monitorowanie i ocena

1. 
Monitorowanie, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, polega na analizie danych wynikających z wypełniania obowiązków w zakresie zarządzania i kontroli, w tym tych określonych w art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje roczne sprawozdania z monitorowania, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, do dnia 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po zakończeniu danego roku szkolnego.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje roczne sprawozdania z kontroli, o których mowa w art. 9 ust. 4 tego rozporządzenia, do dnia 31 października roku kalendarzowego następującego po zakończeniu danego roku szkolnego.

2. 
Sprawozdanie z oceny lub, jeżeli państwo członkowskie wdraża program dla szkół na poziomie regionalnym, odpowiednia liczba sprawozdań z oceny, o której mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, dotyczy wdrożenia programu dla szkół w pierwszych 5 latach szkolnych każdego okresu objętego strategią sporządzoną na szczeblu krajowym lub regionalnym, zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje sprawozdanie lub sprawozdania z oceny do dnia 1 marca roku kalendarzowego następującego po zakończeniu tych 5 lat szkolnych. Pierwsze sprawozdania z oceny zostaną przekazane do dnia 1 marca 2023 r.

Minimalne wymogi dotyczące formatu i treści sprawozdania lub sprawozdań z oceny znajdują się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zapewniają, aby sprawozdanie lub sprawozdania przedłożone Komisji nie zawierały żadnych danych osobowych.

3. 
Komisja publikuje roczne sprawozdania z monitorowania i sprawozdania z oceny przedłożone zgodnie z ust. 1 akapit drugi i ust. 2.
Artykuł  9

Kontrole administracyjne

1.  29
 Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki konieczne do zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Środki te obejmują systematyczną kontrolę administracyjną wszystkich wniosków o zaliczki na poczet pomocy, o których mowa w art. 3a, oraz wniosków o pomoc, o których mowa w art. 4, przed dokonaniem wypłaty. W odniesieniu do każdego wniosku państwa członkowskie przeprowadzają kontrole reprezentatywnej próby dokumentów potwierdzających, przedłożonych wraz z wnioskiem o pomoc.
2.  30
 (uchylony).
3. 
Kontrole administracyjne przeprowadzone w odniesieniu do pomocy, o którą wnioskowano na monitorowanie, ocenę, promocję i środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, powinny obejmować weryfikację dostaw materiałów i usług oraz prawdziwości wnioskowanych kwot wydatków.
4.  31
 W przypadku pomocy, o którą wnioskowano na dostarczanie i dystrybucję produktów oraz środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, kontrole administracyjne wniosków o pomoc, o których mowa w art. 4, uzupełnia się kontrolami na miejscu zgodnie z art. 10.
Artykuł  10

Kontrole na miejscu

1.  32
 Kontrole na miejscu obejmują w szczególności weryfikację:
a)
rejestrów, o których mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, poprzez potwierdzenie i uzupełnienie kontroli administracyjnych odpowiednią dokumentacją, w tym dokumentami finansowymi, takimi jak faktury zakupu i sprzedaży, specyfikacje wysyłkowe, wyciągi bankowe lub inne dowody zapłaty oraz ich zapis w księgach rachunkowych;
b)
wykorzystania produktów zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/40 i niniejszym rozporządzeniem;
c)
wdrażania towarzyszących działań o charakterze edukacyjnym wspierających dystrybucję produktów, w przypadku gdy kontrola na miejscu odbywa się w siedzibie placówki oświatowej lub w przypadku gdy kontrola na miejscu dotyczy pomocy wnioskowanej w odniesieniu do towarzyszących działań o charakterze edukacyjnym;
d)
wykorzystania odpowiednich narzędzi promocji, w przypadku gdy kontrola na miejscu odbywa się w siedzibie placówki oświatowej.
2.  33
 Kontrole na miejscu przeprowadza się w ciągu roku szkolnego, do którego się odnoszą (okres N), lub w okresie kolejnych 9 miesięcy (okres N +1).

Kontrole na miejscu mogą odbywać się podczas realizacji środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

Każdą kontrolę na miejscu uznaje się za zakończoną z chwilą przyjęcia odpowiedniego sprawozdania z kontroli, o którym mowa w ust. 6.

3.  34
 Łączna liczba kontroli na miejscu obejmuje przynajmniej 5 % wartości pomocy, o którą wnioskowano na poziomie krajowym, oraz przynajmniej 5 % wszystkich wnioskodawców wnioskujących o pomoc na dostarczanie i dystrybucję produktów oraz na środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym w odniesieniu do każdego roku szkolnego.

Jeżeli w danym państwie członkowskim jest mniej niż stu wnioskodawców, kontrole na miejscu prowadzi się w obiektach nie mniej niż pięciu wnioskodawców.

Jeżeli w danym państwie członkowskim jest mniej niż pięciu wnioskodawców, kontrole na miejscu prowadzi się w obiektach wszystkich wnioskodawców.

Jeżeli wnioskodawca niebędący placówką oświatową ubiega się o pomoc dotyczącą dostarczania i dystrybucji produktów, kontrole na miejscu przeprowadzane w obiektach tego wnioskodawcy uzupełnia się kontrolami na miejscu w obiektach przynajmniej dwóch placówek oświatowych lub przynajmniej 1 % placówek oświatowych zarejestrowanych przez wnioskodawcę zgodnie z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.

Jeżeli wnioskodawca ubiega się o pomoc dotyczącą środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, kontrole na miejscu przeprowadzane w obiektach wnioskodawcy można zastąpić, na podstawie analizy ryzyka, poprzez kontrole w miejscach, gdzie wdrażane są środki towarzyszące. Na podstawie analizy ryzyka państwa członkowskie ustalają poziom takich kontroli na miejscu.

4. 
Na podstawie analizy ryzyka właściwy organ dokonuje wyboru wnioskodawców poddawanych kontroli na miejscu.

W tym celu właściwy organ bierze w szczególności pod uwagę:

a)
różne obszary geograficzne;
b)
powtarzalność błędów oraz wyniki kontroli przeprowadzanych w poprzednich latach;
c)
kwotę pomocy;
d)
rodzaj wnioskodawców;
e)
rodzaj środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, jeżeli takie istnieją.
5. 
Jeżeli nie zagraża to celowi kontroli, można o niej zawiadomić z wyprzedzeniem ściśle ograniczonym do koniecznego minimum.
6.  35
 Właściwy organ kontrolny sporządza sprawozdanie z każdej przeprowadzonej kontroli na miejscu. Sprawozdanie zawiera dokładny opis poszczególnych pozycji poddanych kontroli.

Sprawozdanie z kontroli składa się z następujących części:

a)
części ogólnej, która zawiera w szczególności następujące informacje:
(i)
w objętym nim okresie, sprawdzone wnioski o pomoc, ilości produktów, dla których wnioskowano o pomoc w przypadku wniosków dotyczących dostarczania i dystrybucji produktów, uczestniczące placówki oświatowe, szacunki w oparciu o dostępne dane dotyczące liczby dzieci, dla których wypłacono pomoc, oraz kwotę odnośnych środków finansowych;
(ii)
obecne na miejscu osoby odpowiedzialne;
b)
odrębnej części opisującej poszczególne przeprowadzone kontrole i zawierającej w szczególności następujące informacje:
(i)
dokumenty poddane kontroli;
(ii)
charakter i zakres przeprowadzonych kontroli;
(iii)
uwagi i ustalenia.

Wszystkie sprawozdania z kontroli sporządza się nie później niż 9 miesięcy po zakończeniu roku szkolnego.

7.  36
 (uchylony).
Artykuł  11

Odzyskiwanie nienależnych płatności

W celu odzyskania nienależnie wypłaconych kwot stosuje się odpowiednio przepisy art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014.

Artykuł  12

Jawność

1. 
W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o zaniechaniu wykorzystania plakatu, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, ich strategia programu zawiera przejrzyste wyjaśnienie dotyczące sposobu, w jaki wkład finansowy Unii do ich programu szkolnego zostanie podany do wiadomości publicznej.
2. 
Środki komunikacji i promocji, o których mowa w art. 12 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, a także materiały dydaktyczne i narzędzia, które będą używane w ramach środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, zawierają flagę Unii Europejskiej i nazwę "Program dla szkół" oraz jeżeli ich wielkość to umożliwia wkład finansowy Unii.
3. 
Wzmianki o wkładzie finansowym Unii powinny być przynajmniej równie widoczne jak te dotyczące pozostałych podmiotów publicznych lub prywatnych wspierających program szkolny danego państwa członkowskiego.
4. 
Państwa członkowskie mogą nadal korzystać z istniejących zapasów plakatów i innych narzędzi promocji wyprodukowanych zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/248 i (WE) nr 657/2008.
Artykuł  13

Powiadomienia

1. 
Państwa członkowskie przesyłają Komisji powiadomienia drogą elektroniczną stosując specyfikacje techniczne w zakresie przekazywania danych udostępniane przez Komisję.
2. 
Formę i treść tych powiadomień określa się na podstawie wzorów udostępnionych państwom członkowskim przez Komisję po powiadomieniu Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych.
Artykuł  14

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy na rok szkolny 2017/2018 i kolejne lata szkolne.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 listopada 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 37  

Minimalne wymogi dotyczące formatu i treści sprawozdań z oceny, o których mowa w art. 8 ust. 2

1.
Streszczenie
Ustalenia w wyniku oceny
Wnioski i zalecenia
2.
Wprowadzenie
Cel i zakres sprawozdania z oceny
Krótki opis procesu oceny
3.
Metodyka
Projekt oceny i zastosowane metody
Pytania ewaluacyjne, kryteria oceny, wskaźniki
Źródła danych i techniki ich gromadzenia
Wszelkie stwierdzone ograniczenia i znalezione rozwiązania
4.
Ocena funkcjonowania programu dla szkół
Logika interwencji lub powiązania między zidentyfikowanymi potrzebami, celami określonymi w strategii i prowadzonymi działaniami
Główne prawidłowości lub tendencje wśród uczestniczących szkół/dzieci
Dostarczanie owoców i warzyw, mleka i produktów mlecznych do szkół i ich dystrybucja w szkołach oraz priorytetowe traktowanie świeżych owoców i warzyw oraz mleka spożywczego
Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym
Działania komunikacyjne i informacyjne
Główne ustalenia i przepisy wykonawcze
Zaangażowanie organów ds. zdrowia i żywienia, innych organów publicznych i podmiotów prywatnych w planowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę programu
5.
Odpowiedzi na wspólne pytania ewaluacyjne
5.1.
W jakim stopniu program dla szkół przyczynił się do zwiększenia ogólnego spożycia owoców, warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych przez dzieci, zgodnie z krajowymi zaleceniami dotyczącymi zdrowej diety dla danej grupy wiekowej?

Wskaźniki:

Zmiana bezpośredniego i pośredniego spożycia świeżych owoców i warzyw przez dzieci (ilość i/lub częstotliwość)
Zmiana bezpośredniego i pośredniego spożycia mleka spożywczego przez dzieci (ilość i/lub częstotliwość)
Zmiana odsetka dzieci spożywających zalecaną dzienną porcję owoców i warzyw
Zmiana odsetka dzieci spełniających zalecenia organów krajowych w zakresie zdrowia i żywienia w odniesieniu do spożycia mleka spożywczego oraz innych przetworów mlecznych bez dodatku cukru, środków aromatyzujących, owoców, orzechów lub kakao oraz zgodnie z zalecanym na szczeblu krajowym poziomem tłuszczu i sodu dla docelowej grupy wiekowej
5.2.
W jakim stopniu program dla szkół upowszechnił wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe?

Wskaźniki:

Zmiana nastawienia dzieci do spożycia owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych zgodnie z krajowymi zaleceniami dotyczącymi zdrowego żywienia w docelowej grupie wiekowej
Zmiana poziomu wiedzy u dzieci na temat korzyści zdrowotnych płynących ze spożywania mleka spożywczego oraz innych przetworów mlecznych bez dodatku cukru, środków aromatyzujących, owoców, orzechów lub kakao oraz zgodnie z zalecanym na szczeblu krajowym poziomem tłuszczu i sodu dla docelowej grupy wiekowej 6. Wnioski i zalecenia
Skuteczność programu
Wdrożone doświadczenia i wnioski
Zalecenia dotyczące poprawy
7.
Załączniki

Szczegóły techniczne oceny, w tym kwestionariusze, dokumenty referencyjne i źródła.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/791 z dnia 11 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do programu pomocy dotyczącej dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka w placówkach oświatowych (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1047/2014 z dnia 29 lipca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w zakresie krajowych lub regionalnych strategii, które państwa członkowskie mają opracować do celów programu "Mleko w szkole" (Dz.U L 291 z 7.10.2014, s. 4).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/247 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" (Dz.U. L 46 z 23.2.2016, s. 1).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/248 z dnia 17 grudnia 2015 r. ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" oraz ustalające orientacyjny przydział tej pomocy (Dz.U. L 46 z 23.2.2016, s. 8).
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych (Dz.U L 183 z 11.7.2008, s. 17).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 907/2014 (zob. s. 11 niniejszego Dziennika Urzędowego).
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U L 227 z 31.7.2014, s. 69).
11 Art. 1 ust. 2:

- zmieniony przez art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.

12 Art. 2 ust. 2 lit. ea) dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
13 Art. 3 lit. a) pkt i) zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/102 z dnia 11 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.12.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2023 r.
14 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/106 z dnia 11 stycznia 2023 r. ustalająca wstępny przydział pomocy unijnej dla państw członkowskich na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2029 r. (Dz.U. L 12 z 13.1.2023, s. 84).
15 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
16 Art. 4 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
17 Art. 4 ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
18 Art. 4 ust. 3:

- zmieniony przez art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.

19 Art. 4 ust. 4:

- zmieniony przez art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.

20 Art. 4 ust. 5:

- zmieniony przez art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.

21 Art. 4 ust. 6:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/246 z dnia 13 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.41.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.

22 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
23 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 95).
24 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
25 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2022/861 z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.151.42) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 czerwca 2022 r.
26 Art. 7 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1983/2019 z dnia 28 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.308.82) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2019 r.

- zmieniony przez art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 5 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.

27 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
28 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.
29 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
30 Art. 9 ust. 2 uchylony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
31 Art. 9 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
32 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/246 z dnia 13 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.41.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.
33 Art. 10 ust. 2:

- zmieniony przez art. 17 rozporządzenia nr 532/2020 z dnia 16 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.119.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 kwietnia 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.

34 Z dniem 17 grudnia 2020 r. od art. 10 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2043/2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.420.11).
35 Art. 10 ust. 6:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2043/2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.420.11) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 17 grudnia 2020 r.

36 Art. 10 ust. 7 uchylony przez art. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.
37 Załącznik dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.5.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/39 w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych
Data aktu: 03/11/2016
Data ogłoszenia: 10/01/2017
Data wejścia w życie: 13/01/2017