a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dyrektywie Komisji 2010/38/UE 2 przewidziano przedłożenie dalszych informacji potwierdzających dotyczących: szacunków w zakresie tego, jak długo fluorek sulfurylu pozostaje w atmosferze; stężenia fluorku sulfurylu w troposferze; obowiązujących w młynach warunków przetwarzania, które zapewnią, że pozostałości jonów fluorkowych w zbożach nie przekraczają naturalnych poziomów tła.
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) Powiadamiający przedstawił dodatkowe informacje mające na celu potwierdzenie oceny ryzyka w odniesieniu do losów fluorku sulfurylu w atmosferze oraz do pozostałości jonów fluorkowych w produktach młynarskich znajdujących się w urządzeniach podczas fumigacji.
(4) Zjednoczone Królestwo oceniło dodatkowe informacje przedstawione przez powiadamiającego. W dniu 4 czerwca 2015 r. przedstawiło ono swoją ocenę, w formie uzupełnienia do projektu sprawozdania z oceny, pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwanemu dalej "Urzędem".
(5) Komisja uznała, że - przy uwzględnieniu dodatkowych informacji przedstawionych przez powiadamiającego - nie można wykluczyć, że poziomy pozostałości w produktach młynarskich znajdujących się w urządzeniach podczas fumigacji przekroczą naturalne stężenie tła jonów fluorkowych i nie będą zgodne z odpowiednimi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości. Należy zatem zmienić warunki zatwierdzenia w celu zapewnienia, by produkty młynarskie obecne w obiektach poddanych działaniu środka nieprzerwanie były zgodne z przepisami rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . Ponadto uznano, że przedłożone informacje nie wykazały stanu równowagi fluorku sulfurylu w troposferze; z tego powodu potrzebne jest dalsze monitorowanie jego stężeń w troposferze, aż do pełnego wykazania jego stanu równowagi, oraz regularne (co pięć lat) przekazywanie uzyskanych w ten sposób informacji Komisji, państwom członkowskim i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności.
(6) Fluorek sulfurylu jest ponadto zatwierdzony jako biobójcza substancja czynna zgodnie z dyrektywą Komisji 2009/84/WE 6 . Ze względu na to, że zastosowania pestycydowe są źródłem tych samych wątpliwości dotyczących losów fluorku sulfurylu w środowisku, ustanowiono wymóg przedstawienia dodatkowych informacji w tym monitorowania stężeń w troposferze. Dla informacji ustanowiono jednakowe daty przedłożenia w celu uniknięcia zbędnej pracy i racjonalizacji procesu ewaluacji.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011.
(8) Wnioskodawcy umożliwiono przedstawienie uwag do sprawozdania z przeglądu.
(9) Państwom członkowskim należy dać czas na zmianę lub cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające fluorek sulfurylu, które nie są zgodne z zaostrzonymi warunkami zatwierdzenia.
(10) Jeśli państwa członkowskie przyznają okres na zużycie zapasów w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających fluorek sulfurylu zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, okres taki powinien upłynąć najpóźniej 18 miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 lutego 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |