(notyfikowana jako dokument C(2017) 728)(Jedynie teksty w języku francuskim, niemieckim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego ("Umowa") 1 ,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie ramowe) 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c);
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych 3 , w szczególności jego art. 15 ust. 3;
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uwzględnionym w Umowie, państwa członkowskie i Szwajcaria przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej (ang. functional airspace block, FAB), zawierające wiążące krajowe parametry docelowe lub wiążące parametry docelowe na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, zapewniające spójność z ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania. W rozporządzeniu tym przewidziano również, że Komisja dokonuje oceny zgodności tych parametrów docelowych na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d). Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 390/2013.
(2) Decyzją wykonawczą 2014/132/UE 4 Komisja przyjęła ogólnoujnijne parametry docelowe skuteczności działania w kluczowych obszarach działania dotyczących bezpieczeństwa, środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej w drugim okresie odniesienia (2015-2019).
(3) W dniu 30 czerwca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2015/1056 5 dotyczącą niezgodności niektórych parametrów docelowych skuteczności działania przedłożonych przez Szwajcarię z ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi oraz wyznaczającą zalecenia w sprawie zmiany tych parametrów docelowych w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej.
(4) Szwajcaria przedłożyła w dniu 2 lipca 2015 r. zmieniony plan krajowy lub plan dotyczący funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej zawierający zmienione parametry docelowe skuteczności działania.
(5) Organ weryfikujący skuteczność działania, którego zadaniem zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 jest wspieranie Komisji we wdrażaniu systemu skuteczności działania, w dniu 15 października 2015 r. przedłożył Komisji sprawozdanie z oceny.
(6) Ocena zmienionych parametrów docelowych skuteczności działania pod kątem ich zgodności z ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania została przeprowadzona z wykorzystaniem tych samych kryteriów oceny i metod, które zostały wykorzystane w ocenie pierwotnie przedłożonych parametrów docelowych skuteczności działania oraz z uwzględnieniem właściwych środków podjętych przez Szwajcarię w celu zapewnienia zgodności parametrów docelowych skuteczności działania z ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania.
(7) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego przepustowości zgodność przedstawionych przez Szwajcarię zmienionych parametrów docelowych, określonych w planie skuteczności działania dla FABEC, w odniesieniu do opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego na trasie oceniono zgodnie z zasadami zawartymi w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, to jest w oparciu o wartości odniesienia w zakresie przepustowości, obliczone dla danego FAB przez menedżera sieci i ujęte w planie operacyjnym sieci (2014-2018/2019), w jego najnowszej wersji ("plan operacyjny sieci"), które to wartości, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania. Z oceny tej wynika, że te parametry docelowe nie są zgodne z odpowiednimi wartościami odniesienia, a zatem nie są zgodne z odpowiednim ogólnounijnym parametrem docelowym skuteczności działania. Ponadto właściwe środki podjęte przez Szwajcarię są niewystarczające, ponieważ brakuje konkretnych terminów i konkretnych ważnych etapów, a zatem są one nieodpowiednie, jeśli chodzi o zmianę docelowych parametrów, które mają być osiągnięte.
(8) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej przedstawione przez Szwajcarię parametry docelowe w postaci ustalonych kosztów jednostkowych na trasie, określone w planie skuteczności działania dla FABEC, oceniono zgodnie z zasadami zawartymi w pkt 5 w związku z pkt 1 w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognoza ruchu) i poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu do państw członkowskich o podobnym otoczeniu operacyjnym i gospodarczym. Ocena ta wykazała, że te parametry docelowe nadal nie są spójne ze stosownym ogólnounijnym parametrem docelowym skuteczności działania ze względu na przedstawione poniżej powody. Ponadto właściwe środki podjęte przez Szwajcarię są niewystarczające, ponieważ brakuje konkretnych terminów i konkretnych ważnych etapów, a zatem są one nieodpowiednie, jeśli chodzi o zmianę docelowych parametrów, które mają być osiągnięte.
(9) W przypadku Szwajcarii zmienione parametry docelowe oparte są na planowanym obniżeniu ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia średnio o 1,4 % rocznie. Cel ten jest znacznie niższy od docelowego obniżenia średnich ogólnounijnych ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia (- 3,3 % rocznie). Również łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie nie mają się obniżyć zgodnie z trendem ogólnounijnym (- 0,8 % w porównaniu z - 1,7 %). Cel na 2019 r. wyznaczono w oparciu o planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie w 2019 r., które są znacznie wyższe (+ 28,1 %) od średnich ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w państwach członkowskich o otoczeniu operacyjnym i gospodarczym podobnym do otoczenia Szwajcarii oraz o około 38 % wyższe od ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na 2019 r. Ponadto planowane ustalone koszty jednostkowe na trasie w 2015 r. są o 4,1 % wyższe od rzeczywistych kosztów w 2014 r. Poza tym podczas zmiany parametrów docelowych Szwajcaria nie skorygowała w dół swoich ustalonych kosztów na trasie, a jedynie skorygowała w górę prognozowany ruch wyrażony w jednostkach usługowych.
(10) W związku z tym Komisja powinna wydać decyzję dotyczącą konieczności zastosowania środków naprawczych, które powinny zostać podjęte przez przedmiotowe państwa członkowskie w celu zapewnienia, by ich krajowe organy nadzoru zaproponowały skorygowane docelowe parametry skuteczności działania, tak by wyeliminować pozostałe niezgodności, o których mowa w niniejszej decyzji. W odniesieniu do obszaru efektywności kosztowej należy sprecyzować propozycję dotyczącą takich środków naprawczych zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, w świetle stwierdzonych przyczyn niedociągnięć oraz odpowiednich ogólnounijnych parametrów docelowych skuteczności działania. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uwzględnionym w Umowie, i rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 390/2013 Szwajcaria powinna, oprócz przyjęcia środków naprawczych, poinformować Komisję o elementach wykazujących osiągnięcie przez nią zgodności z niniejszą decyzją. Informacje o środkach naprawczych i elementach wykazujących zgodność należy przekazać Komisji w ciągu dwóch miesięcy od daty notyfikacji niniejszej decyzji.
(11) W celu wyeliminowania niezgodności w odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego przepustowości należy zagwarantować, że środki naprawcze doprowadzą do zmiany parametrów docelowych skuteczności działania zgodnych z wartościami odniesienia funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej w zakresie przepustowości określonymi w planie operacyjnym sieci.
(12) W celu wyeliminowania niezgodności w odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej należy zagwarantować, że środki naprawcze doprowadzą do zmiany parametrów docelowych skuteczności działania.
(13) Komisja skonsultowała się ze Szwajcarią w sprawie niniejszej decyzji, zgodnie z art. 19 ust. 2 Umowy.
(14) Komitet ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej nie wydał opinii. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył komitetowi odwoławczemu projekt aktu wykonawczego do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: