a także mając na uwadze, co następuje:(1) Po opublikowaniu w roku 2001 r. badania naukowego pod tytułem "Use of permanent hair dyes and bladder cancer risk" (Stosowanie trwałych farb do włosów a ryzyko wystąpienia raka pęcherza moczowego) Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów, zastąpiony następnie decyzją Komisji 2004/210/WE 2 przez Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich ("SCCP"), stwierdził, że ze stosowaniem farb do włosów wiąże się potencjalne ryzyko. W swoich opiniach SCCP zalecił, aby Komisja podjęła dalsze działania w celu kontroli stosowania substancji do farbowania włosów.
(2) SCCP zalecił ponadto ogólną strategię oceny bezpieczeństwa substancji do farbowania włosów, obejmującą wymogi testowania substancji stosowanych w produktach do farbowania włosów pod kątem ich ewentualnej genotoksyczności lub rakotwórczości.
(3) W nawiązaniu do opinii SCCP Komisja uzgodniła z państwami członkowskimi i z zainteresowanymi stronami ogólną strategię w celu wprowadzenia regulacji dotyczących substancji używanych w produktach do farbowania włosów, w której wymaga się od przemysłu dostarczenia dokumentacji zawierającej zaktualizowane dane naukowe dotyczące bezpieczeństwa substancji do farbowania włosów w celu dokonania oceny ryzyka przez SCCP.
(4) SCCP, zastąpiony następnie decyzją Komisji 2008/721/WE 3 przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), ocenił bezpieczeństwo poszczególnych substancji do farbowania włosów, dla których przemysł dostarczył zaktualizowaną dokumentację.
(5) Jeśli chodzi o ocenę ewentualnego zagrożenia dla zdrowia konsumentów w związku z produktami reakcji powstałymi w wyniku działania utleniających substancji do farbowania włosów podczas procesu farbowania włosów, w oparciu o dostępne do tej pory dane SCCS, w opinii wydanej w dniu 21 września 2010 r., nie wymienił żadnych istotnych powodów do obaw w odniesieniu do genotoksyczności i rakotwórczości farb do włosów i ich produktów reakcji obecnie stosowanych na terytorium Unii.
(6) W celu zapewnienia, by produkty do farbowania włosów były bezpieczne dla zdrowia ludzi, należy określić maksymalne stężenie dziesięciu ocenionych substancji stosowanych w produktach do farbowania włosów, biorąc pod uwagę ostateczne opinie SCCS w sprawie ich bezpieczeństwa.
(7) Ponieważ substancje N,N'-Bis(2-Hydroxyethyl)-2-Nitro-p-Phenylenediamine i 2,6-Dihydroxyethylaminotoluene są obecnie regulowane w ramach ogólnych pozycji 8 i 9 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, należy dla tych substancji wprowadzić oddzielne numery porządkowe, uwzględniając wnioski w sprawie ich bezpieczeństwa zawarte w opiniach SCCS 1572/16 i 1536/15.
(8) Definicja produktu do włosów zawarta w rozporządzeniu (WE) nr 1223/2009 wykluczyła nakładanie substancji do farbowania włosów na rzęsy. Wykluczenie to spowodowane było faktem, że poziom ryzyka w przypadku stosowania produktów kosmetycznych na owłosieniu głowy jest inny niż w przypadku ich stosowania na rzęsach. W związku z tym niezbędne było przeprowadzenie szczególnej oceny bezpieczeństwa dotyczącej stosowania substancji do farbowania włosów na rzęsach.
(9) SCCS stwierdził w swojej opinii z dnia 25 marca 2015 r. (SCCS/1553/15) w sprawie substancji utleniających używanych w farbach do włosów i nadtlenku wodoru stosowanego w produktach do barwienia rzęs, że substancje utleniające używane w farbach do włosów: Toluene-2,5-Diamine, p-Aminophenol, 2-Methylresorcinol, Tetraaminopyrimidine Sulfate, Hydroxyethyl-p-Phenylenediamine Sulfate i 2-Amino-3-Hydroxypyridine, wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 i uznane za bezpieczne do stosowania w produktach do farbowania włosów, mogą być bezpiecznie stosowane przez użytkowników profesjonalnych w produktach przeznaczonych do barwienia rzęs.
(10) Na podstawie oceny naukowej tych substancji należy uznać, że ich stosowanie powinno być dozwolone w produktach przeznaczonych do barwienia rzęs. Jednak aby uniknąć ryzyka związanego z samodzielnym nakładaniem produktów do farbowania rzęs przez konsumentów, produkty te powinny być dozwolone tylko do użytku profesjonalnego. Aby umożliwić użytkownikom profesjonalnym informowanie konsumentów o możliwych szkodliwych efektach nakładania produktów przeznaczonych do barwienia rzęs oraz aby zmniejszyć ryzyko działania uczulającego na skórę w przypadku tych produktów, na ich etykietach należy wydrukować odpowiednie ostrzeżenia.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1223/2009.
(12) Należy zapewnić przemysłowi rozsądne okresy czasu na dostosowanie się do nowych wymogów i stopniowe wycofywanie odnośnych produktów, które nie spełniają tych wymogów.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 10 lutego 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |