a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 595/2009 jest jednym z odrębnych aktów prawnych dotyczących procedury homologacji typu ustanowionej dyrektywą 2007/46/WE. Uprawnia się w nim Komisję do przyjęcia środków związanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa przez pojazdy ciężkie. Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie środków służących uzyskiwaniu precyzyjnych informacji dotyczących emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie wprowadzane na rynek Unii.
(2) W dyrektywie 2007/46/WE określono niezbędne wymagania do celów homologacji typu całego pojazdu.
(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 582/2011 3 określono wymagania w zakresie homologacji pojazdów ciężkich w odniesieniu do emisji oraz dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów. Środki służące określaniu emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie powinny stanowić część systemu homologacji typu wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem. W celu uzyskania wspomnianych powyżej homologacji konieczna będzie licencja na przeprowadzenie symulacji służących określaniu emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazd.
(4) Emisje pochodzące z samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów, które są najszerzej reprezentowanymi kategoriami pojazdów ciężkich, stanowią obecnie ok. 25 % emisji CO2 z transportu drogowego i w przyszłości należy spodziewać się ich dalszego wzrostu. Aby osiągnąć cel zakładający obniżenie poziomu emisji CO2 pochodzących z transportu drogowego o 60 % do końca 2050 r., należy wprowadzić skuteczne środki ograniczające emisje z pojazdów ciężkich.
(5) Do tej pory w prawodawstwie Unii nie ustanowiono żadnej wspólnej metody pomiaru emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie, co uniemożliwia obiektywne porównanie działania pojazdów lub wprowadzenie środków, zarówno unijnych jak i krajowych, które zachęcałyby do wprowadzania bardziej energooszczędnych pojazdów. W rezultacie brak jest przejrzystości na rynku, jeżeli chodzi o energooszczędność pojazdów ciężkich.
(6) Sektor pojazdów ciężkich jest bardzo zróżnicowany i występuje na nim wiele typów i modeli pojazdów, a także charakteryzuje się wysokim stopniem dopasowania pojazdów do potrzeb ich użytkowników. Komisja przeprowadziła dogłębną analizę dostępnych wariantów pomiaru emisji CO2 i zużycia paliwa przez te pojazdy i doszła do wniosku, że aby uzyskać indywidualne dane dotyczące każdego produkowanego pojazdu, ponosząc przy tym jak najniższe koszty, należy ustalać poziom emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie przy użyciu oprogramowania symulacyjnego.
(7) W celu odzwierciedlenia stopnia zróżnicowania tego sektora należy podzielić pojazdy ciężkie na grupy pojazdów charakteryzujących się podobną konfiguracją osi, konfiguracją podwozia i maksymalną masą całkowitą. Parametry te określają przeznaczenie pojazdu, a zatem powinny umożliwić ustalenie zestawu cykli badań wykorzystywanych do celów symulacji.
(8) Ponieważ na rynku nie istnieje żadne oprogramowanie, które spełniałoby wymagania niezbędne do celów przeprowadzenia oceny poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie, Komisja powinna opracować specjalne oprogramowanie, które będzie można wykorzystać do tych celów.
(9) Oprogramowanie takie powinno być publicznie dostępne, otwarte, wykonywalne i dostępne do pobrania. Powinno ono zawierać narzędzie symulacyjne służące obliczaniu poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez konkretne pojazdy ciężkie. Narzędzie powinno być tak pomyślane, aby jako dane wejściowe można było wykorzystać dane odzwierciedlające właściwości części, oddzielnych zespołów technicznych i układów, które mają znaczący wpływ na emisje CO2 i zużycie paliwa przez pojazdy ciężkie - silnika, skrzyni biegów i dodatkowych części układu przeniesienia napędu, osi, opon, aerodynamiki i urządzeń pomocniczych. W skład oprogramowania powinny również wchodzić narzędzia do wstępnego przetwarzania danych, które można będzie wykorzystać do celów weryfikacji i wstępnego przetwarzania danych wejściowych narzędzia symulacyjnego dotyczących silnika i oporu, jaki powietrze stawia pojazdowi, a także narzędzie haszujące, które będzie można wykorzystać do szyfrowania plików wejściowych i wyjściowych narzędzia symulacyjnego.
(10) Aby umożliwić realną ocenę, narzędzie symulacyjne powinno posiadać szereg funkcji umożliwiających symulację działania pojazdów o różnym obciążeniu użytkowym i napędzanych różnymi rodzajami paliwa w konkretnych cyklach badań przypisanych pojazdowi w zależności od jego zastosowania.
(11) Uznając znaczenie odpowiedniego funkcjonowania oprogramowania do poprawnego określania poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy oraz dotrzymania kroku postępowi technologicznemu, Komisja powinna zapewniać obsługę techniczną oprogramowania i w razie potrzeby dokonywać jego aktualizacji.
(12) Symulacji powinni dokonywać producenci pojazdu przed rejestracją, sprzedażą lub dopuszczeniem do ruchu nowego pojazdu w Unii. Należy również ustanowić przepisy w zakresie procesów udzielania licencji producentom pojazdu w odniesieniu do obliczania poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy. Aby zapewnić poprawne przeprowadzenie symulacji, procesy przetwarzania i zastosowania danych przez producentów pojazdu do celów obliczania poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy przy pomocy narzędzia symulacyjnego powinny podlegać ocenie i starannemu monitorowaniu przez organy udzielające homologacji. Należy zatem wprowadzić przepisy wymagające uzyskania licencji przez producentów pojazdu na użytkowanie narzędzia symulacyjnego.
(13) Jako dane wejściowe do narzędzia symulacyjnego należy wykorzystywać właściwości powiązane z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do części, oddzielnych zespołów technicznych i układów, mające znaczny wpływ na emisje CO2 i zużycie paliwa przez pojazdy ciężkie.
(14) W celu odzwierciedlenia cech charakterystycznych poszczególnych części, oddzielnych zespołów technicznych i układów oraz umożliwienia bardziej precyzyjnego określania ich właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa należy ustanowić przepisy w zakresie certyfikacji tych właściwości na podstawie badań.
(15) W celu ograniczenia kosztów certyfikacji producenci powinni mieć możliwość łączenia w rodziny części, oddzielnych zespołów technicznych i układów o podobnej konstrukcji i podobnych cechach charakterystycznych pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa. Badaniom należy poddawać jedną część, jeden oddzielny zespół techniczny lub jeden układ o najmniej korzystnych cechach charakterystycznych pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa w rodzinie, a wyniki badania powinny mieć zastosowanie do całej rodziny.
(16) Koszty związane z badaniem mogą stanowić poważną przeszkodę, w szczególności w przypadku przedsiębiorstw produkujących niewielkie liczby części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów. Aby zapewnić opłacalną ekonomicznie alternatywę dla certyfikacji, należy ustanowić wartości standardowe w odniesieniu do niektórych części, oddzielnych zespołów technicznych i układów, aby istniała możliwość zastosowania tych wartości zamiast certyfikowanych wartości ustalonych na podstawie badania. Wartości standardowe należy jednak ustanowić w taki sposób, aby zachęcić dostawców części, oddzielnych zespołów technicznych i układów do występowania o certyfikację.
(17) Aby zapewnić poprawność wyników związanych z poziomem emisji CO2 i zużyciem paliwa zgłaszanych przez dostawców części, oddzielnych zespołów technicznych i układów oraz przez producentów pojazdu, należy ustanowić przepisy pozwalające na weryfikację i zapewnienie zgodności w zakresie użytkowania narzędzia symulacyjnego, a także w zakresie właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do odpowiednich części, oddzielnych zespołów technicznych i układów.
(18) W celu zapewnienia organom krajowym i przedstawicielom przemysłu wystarczająco długiego okresu dostosowawczego obowiązek określania i zgłaszania poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy należy wdrażać stopniowo w odniesieniu do różnych grup pojazdów, poczynając od tych pojazdów, które w sektorze pojazdów ciężkich w najwyższym stopniu przyczyniają się do emisji CO2.
(19) Przepisy, które ustanawia się w niniejszym rozporządzeniu, stanowią część ram ustanowionych dyrektywą 2007/46/WE oraz uzupełnienie przepisów dotyczących homologacji typu w zakresie emisji i informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 582/2011. Aby ustanowić jasny związek między tymi przepisami a niniejszym rozporządzeniem, należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (UE) nr 582/2011.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).
4 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
5 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
6 Art. 3 pkt 4a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
7 Art. 3 pkt 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
8 Art. 3 pkt 10 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 1 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
9 Art. 3 pkt 11 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 1 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
10 Art. 3 pkt 12 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 1 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
11:- Art. 3 pkt 15 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 2 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
12:- Art. 3 pkt 16 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 2 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
13:- Art. 3 pkt 17 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 2 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
14:- Art. 3 pkt 18 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 2 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
15 Art. 3 pkt 19 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
16:- Art. 3 pkt 20 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
17 Art. 3 pkt 21 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
18 Art. 3 pkt 22 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
19 Art. 3 pkt 23 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
20 Art. 3 pkt 24 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
21 Art. 3 pkt 25 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
22 Art. 3 pkt 26 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
23 Art. 3 pkt 27 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
24 Art. 3 pkt 28 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
25 Art. 3 pkt 29 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
26 Art. 3 pkt 30 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
27 Art. 3 pkt 31 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
28 Art. 3 pkt 32 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
29 Art. 3 pkt 33 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
30 Art. 3 pkt 34 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
31 Art. 3 pkt 35 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
32 Art. 3 pkt 36 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
33 Art. 3 pkt 37 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
34 Art. 3 pkt 38 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
35 Art. 3 pkt 39 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
36 Art. 3 część wspólna uchylona przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
37 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
38 Art. 5 ust. 3:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
39 Art. 5 ust. 5:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
40 Rozdział2 tytułzmieniony przez art. 1 pkt 6rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
41 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
42 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
43 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
44 Art. 8 ust. 1 uchylony przez art. 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
45 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
46 Art. 9 ust. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
47 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
48 Art. 9 ust. 3:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
49 Art. 9 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. d rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
50 Art. 9 ust. 5:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. e rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
51 Art. 9 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 10 lit. f rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
52 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
53 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
54 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
55 Art. 12 ust. 1 lit. g zmieniona przez art. 1 pkt 13 lit. a ppkt 1 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
56 Art. 12 ust. 1 lit. j dodana przez art. 1 pkt 13 lit. a ppkt 2 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
57 Art. 12 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
58 Art. 12 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
59 Art. 12 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
60 Art. 12 ust. 6:- dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
61 Art. 12 ust. 7:- dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
62 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
63 Art. 13 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
64 Art. 13 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
116:-
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
65 Art. 13 ust. 9 dodany przez art. 1 pkt 14 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
66 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
67 Art. 14 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
68 Art. 14 ust. 10 dodany przez art. 1 pkt 15 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
69 Art. 15 ust. 1 tiret czwarte dodane przez art. 1 pkt 16 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
70 Art. 15 ust. 1 tiret piąte dodane przez art. 1 pkt 16 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
71 Art. 15 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 16 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
72 Art. 16 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
73 Art. 16 ust. 2 tiret dziewiąte dodane przez art. 1 pkt 17 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
74 Art. 16 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
75 Art. 17 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
76 Art. 17 ust. 2 tiret szóste dodane przez art. 1 pkt 18 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
77 Art. 17 ust. 3 tiret szóste dodane przez art. 1 pkt 18 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
78 Art. 17 ust. 3 część wspólna zmieniona przez art. 1 pkt 18 lit. d rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
79 Art. 18 ust. 1 tiret pierwsze zmienione przez art. 1 pkt 19 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
80 Art. 18 ust. 1 tiret piąte dodane przez art. 1 pkt 19 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
81:- Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
82 Art. 21 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 21 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
83 Art. 21 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 21 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
84 Art. 22 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a i b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
85 Art. 22 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
86 Art. 23 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
87 Art. 23 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
88 Art. 23 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
89 Art. 23 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. c rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
90 Art. 23 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. d rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
91 Art. 24 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
92 Art. 24 ust. 1 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
93 Art. 24 ust. 2:- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
94 Art. 24 ust. 3:- dodany przez art. 1 pkt 9 lit. c rozporządzenia nr 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. b rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).";
95 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
96 Regulamin nr 107 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M2 i M3 w odniesieniu do ich budowy ogólnej, Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1.
97 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
98 Dane wejściowe i informacje wejściowe określone w załączniku III dla pojazdów podstawowych.
99 Wyniki dotyczące poziomów emisji CO2 i zużycia paliwa nie muszą być przekazane w dokumentacji pojazdu, ponieważ informacje te można obliczyć na podstawie wyników dotyczących zużycia energii i znanego rodzaju paliwa.
100 Treść dokumentacji pojazdu wyszczególniono w załączniku IV części III.
101 Podzbiór danych wejściowych i informacji wejściowych określonych w załączniku III dla pojazdów kompletnych i skompletowanych.
102 "i" oznacza liczbę etapów w dotychczasowym procesie produkcji.
103 Zob. załącznik IV część III pkt 1.1.
104 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 26 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
105 Załącznik IIIzmieniony przez art. 1 pkt 11rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dotyczących mas i wymiarów pojazdów silnikowych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 353 z 21.12.2012, s. 31).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1).
106 Załącznik IV:- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 28 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
107 Załącznik Vzmieniony przez art. 1 pkt 29rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
108 Załącznik Vzmieniony przez art. 1 pkt 13rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
109 Załącznik VI:- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 30 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
110 Załącznik VII:- zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 31 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
111 Załącznik VIII:- zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 32 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
112 Załącznik IX:- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 33 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
* Regulamin nr 107 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M2 i M3 w odniesieniu do ich budowy ogólnej, Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1.
** Regulamin ONZ nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej (Dz.U. L 14 z 16.1.2019, s. 42).
*** Regulamin nr 122 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w odniesieniu do ich układów ogrzewania (Dz.U. L 19 z 24.1.2020, s. 42).
113 Załącznik X:- zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 34 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
114 Załącznik Xa:- dodany przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr (UE) 2019/318 z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 35 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
* Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59).
** Wyłącznie gdy pomiar tej części należy przeprowadzić zgodnie z pkt 1 dodatku 1 do załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 582/2011.
*** Dla silników o zapłonie iskrowym.
*** Dla silników o zapłonie iskrowym.
115 Załącznik 10b dodany przez art. 1 pkt 36 rozporządzenia nr 2022/1379 z dnia 5 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.212.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.