Decyzja 2017/2429 uchylająca decyzję 2008/713/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie

DECYZJA RADY (UE) 2017/2429
z dnia 5 grudnia 2017 r.
uchylająca decyzję 2008/713/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 lipca 2008 r., w następstwie zalecenia Komisji, w drodze decyzji 2008/713/WE 1  przyjętej na podstawie art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie. Rada odnotowała, że - zgodnie z danymi przesłanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa w ramach procedury nadmiernego deficytu w marcu 2008 r. - deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych Zjednoczonego Królestwa w roku 2008/2009 miał wynieść 3,2 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB. Ponadto po opublikowaniu budżetu z marca 2008 r. w dniu 13 maja 2008 r. zapowiedziano obniżenie podatku dochodowego od osób fizycznych w roku 2008/2009, co miało doprowadzić do dalszego wzrostu deficytu we wspomnianym roku budżetowym. Uwzględnienie tego środka w prognozie Komisji z wiosny 2008 r. oznaczało deficyt wynoszący 3,5 % PKB w roku 2008/2009. Uznano również, że nadmierny deficyt nie jest tymczasowy, ponieważ prognoza Komisji, uwzględniająca niezmienny kursu polityki, zapowiadała szacowany deficyt w roku 2009/2010 na poziomie 3,3 % PKB. Rada odnotowała ponadto, że wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostawał znacznie poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 60 % mimo prognozowanej tendencji wzrostowej do roku 2009/2010.

(2) W tym samym dniu, zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie w celu zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do roku budżetowego 2009/2010. Rada wyznaczyła też dzień 8 stycznia 2009 r. jako termin na podjęcie skutecznych działań.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 8 TWE w dniu 27 kwietnia 2009 r. Rada podjęła decyzję 2009/409/WE 3  stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r.

(4) Uwzględniając fakt, że sytuacja budżetowa Zjednoczonego Królestwa w roku budżetowym 2009/2010 była rezultatem wprowadzenia środków odpowiadających około 1,5 % PKB, które stanowiły właściwą odpowiedź na Europejski plan naprawy gospodarczej, oraz swobodnego działania automatycznych stabilizatorów, w dniu 2 grudnia 2009 r. Rada wydała zmienione zalecenie na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zalecając, aby Zjednoczone Królestwo zlikwidowało nadmierny deficyt do roku budżetowego 2014/2015. W szczególności - w celu obniżenia ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób -zalecono Zjednoczonemu Królestwu zapewnienie średniego rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB w okresie między rokiem 2010/2011 a 2014/2015. W swoim zaleceniu z dnia 2 grudnia 2009 r. Rada wyznaczyła dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin na podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(5) W dniu 6 lipca 2010 r. Komisja stwierdziła, w oparciu o swoją prognozę z wiosny 2010 r., że Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE.

(6) W dniu 19 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE, Rada podjęła decyzję stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. 4 . Rada odnotowała, że w Zjednoczonym Królestwie wystąpiło znaczne spowolnienie wzrostu realnego PKB w wyniku światowego kryzysu gospodarczego i finansowego w 2008 r. i 2009 r., który wpłynął również negatywnie na finanse publiczne. Zjednoczone Królestwo wdrożyło następnie plan konsolidacji budżetowej, a ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych, wyrażony jako odsetek PKB, malał we wszystkich kolejnych latach budżetowych od roku 2009/2010 do 2014/2015. Z drugiej strony, w okresie tym wzrosło ogólne zadłużenie sektora instytucji rządowych i samorządowych, napędzane głównie przez deficyt nominalny, ale także przez interwencje w sektorze finansowym. Rada stwierdziła, że mimo przyjęcia i wdrożenia programu konsolidacji budżetowej Zjednoczone Królestwo nie zlikwidowało swojego nadmiernego deficytu do roku 2014/2015. Ponadto Zjednoczone Królestwo nie zastosowało się do zalecenia Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wzywającego do zapewnienia rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB.

(7) W dniu 19 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97, Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie, aby do roku budżetowego 2016/2017 skorygowało ono swój nadmierny deficyt. W szczególności Zjednoczonemu Królestwu zalecono, aby osiągnęło deficyt nominalny na poziomie 4,1 % PKB w roku 2015/2016 oraz 2,7 % PKB w roku 2016/2017, co odpowiadałoby, jak oczekiwano, rocznej poprawie salda strukturalnego na poziomie 0,5 % PKB w roku 2015/2016 oraz 1,1 % PKB w roku 2016/2017, biorąc za podstawę zaktualizowaną prognozę Komisji z wiosny 2015 r.

(8) W dniu 16 listopada 2015 r. Komisja stwierdziła, że Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania na rzecz korekty nadmiernego deficytu do roku budżetowego 2016/2017 zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 19 czerwca 2015 r.

(9) Zgodnie z art. 4 Protokołu (nr 12) w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do TFUE, Komisja dostarcza dane na potrzeby stosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przekazują dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, tj. przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 5 .

(10) Rada podejmuje decyzje o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przekazanych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna być uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB 6 .

(11) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, w następstwie programu konwergencji z 2017 r., powiadomienia z września 2017 r. przedstawionego przez Zjednoczone Królestwo oraz prognozy Komisji z jesieni 2017 r., uzasadnione jest sformułowanie następujących wniosków:

- Zjednoczone Królestwo osiągnęło zalecane wartości docelowe ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w ostatnich latach. Po osiągnięciu w roku 2009/2010 najwyższej wartości 10 % PKB nominalny ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wykazywał stałą tendencję spadkową i obniżył się w roku 2015/2016 do 4 %, a w 2016/2017 - do 2,3 %, zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 19 czerwca 2015 r. Konsolidacja budżetowa realizowana w tym okresie opierała się w głównej mierze na wydatkach, przy czym całkowite wydatki bieżące spadły z 42,9 % PKB w roku 2009/2010 do 38 % PKB w roku 2016/2017. Przyczynił się do tego również, choć w mniejszym stopniu, wzrost wskaźnika dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych: z 37,4 % PKB w roku 2009/2010 do 38,6 % PKB w roku 2016/2017.

- W programie konwergencji na 2016/2017 r. przedłożonym przez władze Zjednoczonego Królestwa w dniu 27 kwietnia 2017 r., obejmującym okres od roku 2016/2017 do 2021/2022, przewidziano wzrost ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,8 % PKB w roku 2017/2018, a następnie jego spadek do 1,9 % PKB w roku 2018/2019. Prognoza ta zakładała planowany ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w wysokości 2,7 % w roku 2016/2017, zgodnie z danymi przekazanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa w ramach procedury nadmiernego deficytu w marcu 2017 r. Po przedłożeniu programu konwergencji krajowy urząd statystyczny (ONS) skorygował w dół szacowaną wielkość ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w roku 2016/2017 do 2,3 % PKB. Chociaż władze Zjednoczonego Królestwa nie opublikowały następnie zaktualizowanej prognozy dotyczącej ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, w swojej prognozie z jesieni 2017 r. Komisja przewidziała deficyt na poziomie 2,5 % w roku 2017/2018, 1,8 % w roku 2018/2019 oraz 1,3 % w roku 2019/2020, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od wartości referencyjnej określonej w Traktacie, wynoszącej 3 % PKB.

- Zgodnie ze swoją prognozą z jesieni 2017 r. Komisja szacuje, że w okresie między rokiem 2008/2009 a 2016/2017 saldo strukturalne, tj. ogólne saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, uległo poprawie o 3,2 % PKB.

- Od czasu podjęcia przez Radę decyzji stwierdzającej, że w Zjednoczonym Królestwie istnieje nadmierny deficyt, tj. od dnia 8 lipca 2008 r., wskaźnik ogólnego zadłużenia brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych Zjednoczonego Królestwa znacząco się zwiększył. Wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł z 41 % PKB w roku 2007/2008 do 86,8 % w roku 2016/2017, co odzwierciedla wyższy nominalny ogólny deficyt tego sektora, a także podejmowane w tym okresie interwencje w sektorze finansowym. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2017 r. zakłada się, że relacja długu do PKB osiągnęła najwyższą wartość w roku 2016/2017 i że będzie się ona stopniowo obniżać do poziomu 82,9 % PKB w roku 2019/2020.

(12) Zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu uchyla się, gdy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(13) W opinii Rady nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2008/713/WE.

(14) Począwszy od roku 2017/2018, czyli roku budżetowego następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Zjednoczone Królestwo podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinno w odpowiednim tempie czynić postępy na drodze do osiągnięcia minimalnego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym wartości odniesienia dotyczącej wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z ogólnej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2008/713/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
T. TÕNISTE
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 2008/713/WE z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie (Dz.U. L 238 z 5.9.2008, s. 5).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Decyzja Rady 2009/409/WE z dnia 27 kwietnia 2009 r. stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7 (Dz.U. L 132 z 29.5.2009, s. 11).
4 Decyzja Rady (UE) 2015/1098 z dnia 19 czerwca 2015 r. stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz.U. L 180 z 8.7.2015, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
6 Zgodnie z dokumentem zatytułowanym "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob.: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.344.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/2429 uchylająca decyzję 2008/713/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie
Data aktu: 05/12/2017
Data ogłoszenia: 23/12/2017