a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 8 lipca 2008 r., w następstwie zalecenia Komisji, w drodze decyzji 2008/713/WE 1 przyjętej na podstawie art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie. Rada odnotowała, że - zgodnie z danymi przesłanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa w ramach procedury nadmiernego deficytu w marcu 2008 r. - deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych Zjednoczonego Królestwa w roku 2008/2009 miał wynieść 3,2 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB. Ponadto po opublikowaniu budżetu z marca 2008 r. w dniu 13 maja 2008 r. zapowiedziano obniżenie podatku dochodowego od osób fizycznych w roku 2008/2009, co miało doprowadzić do dalszego wzrostu deficytu we wspomnianym roku budżetowym. Uwzględnienie tego środka w prognozie Komisji z wiosny 2008 r. oznaczało deficyt wynoszący 3,5 % PKB w roku 2008/2009. Uznano również, że nadmierny deficyt nie jest tymczasowy, ponieważ prognoza Komisji, uwzględniająca niezmienny kursu polityki, zapowiadała szacowany deficyt w roku 2009/2010 na poziomie 3,3 % PKB. Rada odnotowała ponadto, że wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostawał znacznie poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 60 % mimo prognozowanej tendencji wzrostowej do roku 2009/2010.
(2) W tym samym dniu, zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie w celu zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do roku budżetowego 2009/2010. Rada wyznaczyła też dzień 8 stycznia 2009 r. jako termin na podjęcie skutecznych działań.
(3) Zgodnie z art. 104 ust. 8 TWE w dniu 27 kwietnia 2009 r. Rada podjęła decyzję 2009/409/WE 3 stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r.
(4) Uwzględniając fakt, że sytuacja budżetowa Zjednoczonego Królestwa w roku budżetowym 2009/2010 była rezultatem wprowadzenia środków odpowiadających około 1,5 % PKB, które stanowiły właściwą odpowiedź na Europejski plan naprawy gospodarczej, oraz swobodnego działania automatycznych stabilizatorów, w dniu 2 grudnia 2009 r. Rada wydała zmienione zalecenie na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zalecając, aby Zjednoczone Królestwo zlikwidowało nadmierny deficyt do roku budżetowego 2014/2015. W szczególności - w celu obniżenia ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób -zalecono Zjednoczonemu Królestwu zapewnienie średniego rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB w okresie między rokiem 2010/2011 a 2014/2015. W swoim zaleceniu z dnia 2 grudnia 2009 r. Rada wyznaczyła dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin na podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97.
(5) W dniu 6 lipca 2010 r. Komisja stwierdziła, w oparciu o swoją prognozę z wiosny 2010 r., że Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE.
(6) W dniu 19 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE, Rada podjęła decyzję stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. 4 . Rada odnotowała, że w Zjednoczonym Królestwie wystąpiło znaczne spowolnienie wzrostu realnego PKB w wyniku światowego kryzysu gospodarczego i finansowego w 2008 r. i 2009 r., który wpłynął również negatywnie na finanse publiczne. Zjednoczone Królestwo wdrożyło następnie plan konsolidacji budżetowej, a ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych, wyrażony jako odsetek PKB, malał we wszystkich kolejnych latach budżetowych od roku 2009/2010 do 2014/2015. Z drugiej strony, w okresie tym wzrosło ogólne zadłużenie sektora instytucji rządowych i samorządowych, napędzane głównie przez deficyt nominalny, ale także przez interwencje w sektorze finansowym. Rada stwierdziła, że mimo przyjęcia i wdrożenia programu konsolidacji budżetowej Zjednoczone Królestwo nie zlikwidowało swojego nadmiernego deficytu do roku 2014/2015. Ponadto Zjednoczone Królestwo nie zastosowało się do zalecenia Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wzywającego do zapewnienia rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB.
(7) W dniu 19 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97, Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie, aby do roku budżetowego 2016/2017 skorygowało ono swój nadmierny deficyt. W szczególności Zjednoczonemu Królestwu zalecono, aby osiągnęło deficyt nominalny na poziomie 4,1 % PKB w roku 2015/2016 oraz 2,7 % PKB w roku 2016/2017, co odpowiadałoby, jak oczekiwano, rocznej poprawie salda strukturalnego na poziomie 0,5 % PKB w roku 2015/2016 oraz 1,1 % PKB w roku 2016/2017, biorąc za podstawę zaktualizowaną prognozę Komisji z wiosny 2015 r.
(8) W dniu 16 listopada 2015 r. Komisja stwierdziła, że Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania na rzecz korekty nadmiernego deficytu do roku budżetowego 2016/2017 zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 19 czerwca 2015 r.
(9) Zgodnie z art. 4 Protokołu (nr 12) w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do TFUE, Komisja dostarcza dane na potrzeby stosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przekazują dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, tj. przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 5 .
(10) Rada podejmuje decyzje o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przekazanych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna być uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB 6 .
(11) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, w następstwie programu konwergencji z 2017 r., powiadomienia z września 2017 r. przedstawionego przez Zjednoczone Królestwo oraz prognozy Komisji z jesieni 2017 r., uzasadnione jest sformułowanie następujących wniosków:
- Zjednoczone Królestwo osiągnęło zalecane wartości docelowe ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w ostatnich latach. Po osiągnięciu w roku 2009/2010 najwyższej wartości 10 % PKB nominalny ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wykazywał stałą tendencję spadkową i obniżył się w roku 2015/2016 do 4 %, a w 2016/2017 - do 2,3 %, zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 19 czerwca 2015 r. Konsolidacja budżetowa realizowana w tym okresie opierała się w głównej mierze na wydatkach, przy czym całkowite wydatki bieżące spadły z 42,9 % PKB w roku 2009/2010 do 38 % PKB w roku 2016/2017. Przyczynił się do tego również, choć w mniejszym stopniu, wzrost wskaźnika dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych: z 37,4 % PKB w roku 2009/2010 do 38,6 % PKB w roku 2016/2017.
- W programie konwergencji na 2016/2017 r. przedłożonym przez władze Zjednoczonego Królestwa w dniu 27 kwietnia 2017 r., obejmującym okres od roku 2016/2017 do 2021/2022, przewidziano wzrost ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,8 % PKB w roku 2017/2018, a następnie jego spadek do 1,9 % PKB w roku 2018/2019. Prognoza ta zakładała planowany ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w wysokości 2,7 % w roku 2016/2017, zgodnie z danymi przekazanymi przez władze Zjednoczonego Królestwa w ramach procedury nadmiernego deficytu w marcu 2017 r. Po przedłożeniu programu konwergencji krajowy urząd statystyczny (ONS) skorygował w dół szacowaną wielkość ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w roku 2016/2017 do 2,3 % PKB. Chociaż władze Zjednoczonego Królestwa nie opublikowały następnie zaktualizowanej prognozy dotyczącej ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, w swojej prognozie z jesieni 2017 r. Komisja przewidziała deficyt na poziomie 2,5 % w roku 2017/2018, 1,8 % w roku 2018/2019 oraz 1,3 % w roku 2019/2020, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od wartości referencyjnej określonej w Traktacie, wynoszącej 3 % PKB.
- Zgodnie ze swoją prognozą z jesieni 2017 r. Komisja szacuje, że w okresie między rokiem 2008/2009 a 2016/2017 saldo strukturalne, tj. ogólne saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, uległo poprawie o 3,2 % PKB.
- Od czasu podjęcia przez Radę decyzji stwierdzającej, że w Zjednoczonym Królestwie istnieje nadmierny deficyt, tj. od dnia 8 lipca 2008 r., wskaźnik ogólnego zadłużenia brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych Zjednoczonego Królestwa znacząco się zwiększył. Wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł z 41 % PKB w roku 2007/2008 do 86,8 % w roku 2016/2017, co odzwierciedla wyższy nominalny ogólny deficyt tego sektora, a także podejmowane w tym okresie interwencje w sektorze finansowym. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2017 r. zakłada się, że relacja długu do PKB osiągnęła najwyższą wartość w roku 2016/2017 i że będzie się ona stopniowo obniżać do poziomu 82,9 % PKB w roku 2019/2020.
(12) Zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu uchyla się, gdy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(13) W opinii Rady nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2008/713/WE.
(14) Począwszy od roku 2017/2018, czyli roku budżetowego następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Zjednoczone Królestwo podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinno w odpowiednim tempie czynić postępy na drodze do osiągnięcia minimalnego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym wartości odniesienia dotyczącej wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: