a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy ustanowić wspólne standardowe formularze, procedury i szablony na potrzeby przekazywania informacji wymaganych w przypadku gdy firmy inwestycyjne, operatorzy rynku oraz - gdy zobowiązuje je do tego dyrektywa 2014/65/UE - instytucje kredytowe pragną świadczyć usługi inwestycyjne i prowadzić działalność w innym państwie członkowskim, korzystając ze swobody świadczenia usług lub swobody przedsiębiorczości.
(2) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny - w świetle art. 34 ust. 1 i art. 35 ust. 1 dyrektywy 2014/65/UE - mieć również zastosowanie do instytucji kredytowych posiadających zezwolenie na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 , które korzystają z usług agentów na potrzeby świadczenia usług inwestycyjnych w ramach swobody świadczenia usług inwestycyjnych lub poprzez utworzenie oddziału.
(3) Istotne jest ustanowienie standardowych formularzy zawierających treść powiadomień paszportowych oraz informacje o trybie ich przekazywania, z których to formularzy będą mogły korzystać firmy inwestycyjne, operatorzy rynków oraz, w razie potrzeby, instytucje kredytowe, a także właściwe organy macierzystych i przyjmujących państw członkowskich w celu ułatwienia swobodnego świadczenia usług inwestycyjnych i prowadzenia działalności inwestycyjnej we wszystkich państwach członkowskich, a także w celu skutecznego wykonywania przez właściwe organy spoczywających na nich zadań i obowiązków.
(4) Ocena dokładności i kompletności powiadomienia przekazanego przez właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego jest konieczna, aby zapewnić jakość (i) informacji przekazanych właściwemu organowi macierzystego państwa członkowskiego przez firmę inwestycyjną, operatora rynku oraz, w razie potrzeby, instytucję kredytową oraz (ii) informacji przekazanych przez właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego właściwemu organowi przyjmującego państwa członkowskiego.
(5) Należy ustanowić przepisy zobowiązujące właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego do informowania, gdy stwierdzi, że powiadomienie jest niekompletne lub nieprawidłowe, aby zapewnić jednoznaczność przy identyfikowaniu wszelkich brakujących lub nieprawidłowych elementów i informowaniu o nich oraz aby ułatwić proces eliminowania tych uchybień i ponownego przekazywania kompletnych i prawidłowych informacji.
(6) Potwierdzenie odbioru przedłożonego powiadomienia paszportowego dotyczącego oddziału lub powiadomienia paszportowego dotyczącego agenta jest konieczne, aby zapewnić jednoznaczność, jeśli chodzi o datę wpłynięcia danego powiadomienia oraz dokładną datę, z którą firma inwestycyjna może utworzyć oddział lub skorzystać z usług agenta mającego siedzibę w przyjmującym państwie członkowskim.
(7) W celu zapewnienia spójności należy stosować konkretne formularze w przypadku gdy firma inwestycyjna lub operator rynku, którzy prowadzą wielostronną platformę obrotu lub zorganizowaną platformę obrotu, pragną udostępniać na terytorium innego państwa członkowskiego odpowiednie rozwiązania służące ułatwieniu zdalnym użytkownikom, członkom lub uczestnikom mającym siedzibę w tym państwie członkowskim dostępu do tych systemów oraz prowadzenia w nich obrotu, tak aby zapewnić adekwatność informacji przekazywanych przez firmę inwestycyjną lub operatora rynku właściwemu organowi macierzystego państwa członkowskiego oraz informacji przekazywanych przez właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego właściwemu organowi przyjmującego państwa członkowskiego.
(8) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(10) Zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu wykonawczych standardów technicznych, przeanalizował związane z nimi potencjalne koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 wspomnianego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: