a także mając na uwadze, co następuje:(1) Tymczasowy system rat składek na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady określony w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1310/2014 2 opierał się na uproszczonej metodyce i obejmował jedynie ograniczony podzbiór podmiotów - mianowicie podmioty, które Europejski Bank Centralny (EBC) uznał za istotne ("istotne podmioty"). Ten tymczasowy system wprowadzono w celu zapewnienia finansowania wystarczającego do ustanowienia Jednolitej Rady, przy jednoczesnej minimalizacji obciążenia administracyjnego Jednolitej Rady, która posiadała wówczas jedynie ograniczoną infrastrukturę i zdolność operacyjną. Tymczasowy system miał być stosowany do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznego systemu ustalania i pobierania składek na rzecz wydatków administracyjnych.
(2) Biorąc pod uwagę, że Jednolita Rada osiągnęła stabilniejszą strukturę i zdolność operacyjną, należy teraz ustanowić ostateczny system składek rocznych na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady. Ostateczny system powinien zastąpić tymczasowy system określony w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1310/2014.
(3) Taki ostateczny system powinien określać sposób ustalania i pobierania składek administracyjnych nie tylko w odniesieniu do istotnych podmiotów, lecz w odniesieniu do wszystkich podmiotów, które są objęte jednolitym mechanizmem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Składki należy obliczać na najwyższym szczeblu konsolidacji tych podmiotów w uczestniczących państwach członkowskich, ponieważ wszystkie jednostki zależne danej grupy objęte konsolidacją są ujęte w zakresie kompetencji decyzyjnych Jednolitej Rady podczas przyjmowania grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, dokonywania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji grup oraz przyjmowania decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji grup. Wykonywanie tych zadań wiąże się z ponoszeniem przez Jednolitą Radę wydatków z tytułu gromadzenia i analizowania informacji i danych związanych z każdą jednostką zależną w zakresie konsolidacji. Ponieważ są to wydatki związane z usługami świadczonymi przez Jednolitą Radę na rzecz podmiotów objętych jednolitym mechanizmem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinny być one pokryte przez te podmioty, w związku z czym składki administracyjne należy obliczać na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego tych podmiotów na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich, przy czym na jedną grupę należy obliczyć jedynie jedną składkę.
(4) Zgodnie z art. 65 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Jednolita Rada ustala i pobiera składki oraz zapewnia ich pełne i terminowe opłacanie. Aby umożliwić Jednolitej Radzie spełnienie tych wymogów, należy zapewnić wydajny system pobierania składek administracyjnych od instytucji i podmiotów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014. Te instytucje i podmioty podlegają już licznym obowiązkom sprawozdawczym określonym w przepisach unijnych. Dokładniej rzecz ujmując, zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 3 EBC gromadzi dane na temat aktywów ogółem i łącznej ekspozycji na ryzyko w celu obliczenia opłat nadzorczych. Dane zgromadzone zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1163/2014 mogą być znaczące dla obliczenia składek administracyjnych na rzecz Jednolitej Rady. Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Jednolita Rada i EBC ściśle ze sobą współpracują w wykonywaniu swoich odnośnych obowiązków nałożonych tym rozporządzeniem, a w szczególności wzajemnie przekazują sobie wszystkie informacje niezbędne do wykonywania swoich zadań. Zwrócenie się do EBC o przekazanie Jednolitej Radzie danych, które otrzymał i zweryfikował w ramach wykonywania swoich zadań i uprawnień powierzonych mu rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 4 , jest wydajniejsze niż powielanie obciążeń sprawozdawczych zainteresowanych instytucji i podmiotów. Współdzielenie danych między EBC a Jednolitą Radą pozwoliłoby również uniknąć powielania przeprowadzanego przez Jednolitą Radę procesu weryfikacji danych, przy czym opiera się ono na obowiązku ścisłej współpracy Jednolitej Rady i EBC przy wykonywaniu swoich odnośnych obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) nr 806/2014. Jakiekolwiek powielanie procesów przekazywania i weryfikacji danych niewątpliwie wymagałoby więcej czasu na obliczenie i pobranie składek oraz zmniejszyłoby wydajność systemu. Oznacza to, że w ramach obowiązku współpracy EBC powinien być zobowiązany do przekazywania Jednolitej Radzie danych otrzymanych od zainteresowanych instytucji i podmiotów w celu obliczenia składek na rzecz Jednolitej Rady. Jednolita Rada powinna w największym możliwym zakresie opierać się na danych zgromadzonych przez EBC. Jednolita Rada powinna mieć dostęp do wspomnianych wyżej danych w stopniu niezbędnym do wypełnienia zadań przydzielonych jej na mocy niniejszego rozporządzenia.
(5) Rozdział składek powinien odzwierciedlać różnicę między nakładem prac i wysokością powiązanych wydatków podmiotów, za które bezpośrednio odpowiada Jednolita Rada, a podmiotów, za które odpowiadają krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić, w jaki sposób należy rozdzielić składki między te dwie grupy podmiotów. W ramach ostatecznego systemu ustanowionego niniejszym rozporządzeniem należy nałożyć na podmioty należące do tych dwóch grup obowiązek płacenia składek proporcjonalnie do wymogów dotyczących zasobów, które nakładają one indywidualnie na Jednolitą Radę, w wysokości oszacowanej na podstawie dostępnych danych.
(6) Aby zagwarantować - zarówno Jednolitej Radzie, jak i zainteresowanym podmiotom - pewność w zakresie sposobu dostosowania indywidualnych składek rocznych w przypadku błędu w obliczeniach lub zmian danych bazowych, w niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe przepisy w tym zakresie. Jeżeli Jednolita Rada popełni błąd w obliczaniu składki rocznej, powinna być ona zobowiązana do poprawienia tego błędu. Taki wymóg powinien mieć zastosowanie w odniesieniu do błędów, które występują z powodu nieprawidłowego zastosowania przez Jednolitą Radę metodyki obliczania indywidualnych składek rocznych. W takich przypadkach należy skorygować wszystkie składki. Za błędy w obliczeniach nie należy natomiast uznawać przypadków, w których dane wejściowe wykorzystane do obliczenia indywidualnych składek rocznych nie są poprawne lub podlegają zmianie po dokonaniu obliczenia; należy je zatem traktować inaczej. W takich przypadkach należy skorygować jedynie składki podmiotów, których dane były nieprawidłowe lub uległy zmianie.
(7) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady nr 1 5 zawiadomienie o składce i wszelkie dalsze komunikaty przedstawiane przez Jednolitą Radę powinny być sporządzone w języku państwa członkowskiego, w którym znajduje się instytucja będąca odbiorcą zawiadomienia/komunikatów.
(8) Płatności składek rocznych powinny być możliwe do wyegzekwowania, a w przypadku częściowej zapłaty, braku zapłaty, bądź nieprzestrzegania warunków płatności określonych w zawiadomieniu o składce należy naliczać odsetki za opóźnienia w płatnościach, aby zapewnić pełne i terminowe opłacanie składek.
(9) Należy ponownie wyliczyć składki istotnych podmiotów objętych tymczasowym systemem, aby uwzględnić kwoty zapłacone przez te podmioty w ramach tymczasowego systemu. Jeżeli wystąpią różnice między ratami opłaconymi w ramach tymczasowego systemu i składkami obliczonymi zgodnie z ostatecznym systemem, należy je rozliczyć przy wyliczeniu składek na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady za rok następujący po zakończeniu okresu przejściowego.
(10) Biorąc pod uwagę, że w niniejszym rozporządzeniu wprowadza się ostateczny system składek na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady, rozporządzenie w sprawie tymczasowego systemu nie jest już potrzebne i powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1310/2014 z dnia 8 października 2014 r. w sprawie tymczasowego systemu rat składek na pokrycie wydatków administracyjnych Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w okresie przejściowym (Dz.U. L 354 z 11.12.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie opłat nadzorczych (EBC/2014/41) (Dz.U. L 311 z 31.10.2014, s. 23).
4 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
5 Rozporządzenie Rady nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385).
6 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
7 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
8 Art. 6 ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
9 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
10 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
11 Art. 6 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
12 Art. 7 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
13 Art. 7 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
14 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
15 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
16 Art. 8 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
17 Art. 8 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
18 Art. 8 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
19 Art. 8 ust. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
20 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.
21 Rozporządzenie UE nr 468/2014 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
22 Art. 14a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2021/517 z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2021 r.