ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/208
z dnia 31 października 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących dodatkowych wypływów płynności odpowiadających potrzebom w zakresie zabezpieczenia wynikającym z wpływu scenariusza niekorzystnych warunków rynkowych na operacje instytucji w ramach transakcji na instrumentach pochodnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 423 ust. 3 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 423 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje mają dodawać dodatkowy wypływ odpowiadający potrzebom w zakresie zabezpieczenia, które wynikałyby z wpływu scenariusza niekorzystnych warunków rynkowych na operacje instytucji w ramach transakcji na instrumentach pochodnych, transakcji finansowania oraz innych umów, jeżeli są one istotne. Z uwagi na znaczenie pojęcia istotności należy pilnie określić dodatkowy wypływ odpowiadający potrzebom w zakresie zabezpieczenia, które wynikałyby z wpływu scenariusza niekorzystnych warunków rynkowych na operacje instytucji w ramach transakcji na instrumentach pochodnych, podczas gdy istotność potrzeb w zakresie zabezpieczenia, które wynikałyby z wpływu scenariusza niekorzystnych warunków rynkowych na operacje instytucji w ramach transakcji finansowania i innych umów zostanie rozważona w kolejnym etapie.
(2) Ponieważ art. 423 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 dotyczy potrzeb w zakresie zabezpieczenia, przepisy, które mają zostać ustanowione, muszą dotyczyć wyłącznie zabezpieczonych transakcji na instrumentach pochodnych, w tym transakcji, których termin zapadalności przypada w ciągu 30 dni.
(3) W celu zapewnienia równych warunków działania dla instytucji i rynków instrumentów pochodnych obliczanie dodatkowych wypływów zabezpieczenia powinno być oparte na podejściu historycznym (ang. Historical Look-back Approach, HLBA) dotyczącym zmian wyceny rynkowej, które zostało opracowane przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego ("Komitet") w celu określenia tych dodatkowych wypływów zabezpieczenia, w którym to podejściu wykorzystano w tym celu największy zagregowany skumulowany wypływ lub wpływ zabezpieczenia netto zrealizowany na koniec każdego 30-dniowego okresu w ciągu poprzednich 24 miesięcy na poziomie portfela.
(4) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ("EBA") przedłożył Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych. Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 Komisja poinformowała EUNB o swoim zamiarze niezatwierdzenia tego projektu regulacyjnych standardów technicznych oraz przedstawiła uzasadnienie swojej decyzji. EUNB ponownie przedłożył projekt regulacyjnych standardów technicznych w formie formalnej opinii, w której zaakceptował zaproponowane podejście Komisji ściśle oparte na podejściu historycznym (HLBA) opracowanym przez Komitet.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych ponownie przedłożony Komisji przez EUNB.
(6) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |