RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 27 września 2013 r. na posiedzeniu EC-M-33 Rada Wykonawcza Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) przyjęła "decyzję w sprawie zniszczenia broni chemicznej należącej do Syrii" ("EC-M-33/DEC.1").
(2) W dniu 27 września 2013 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję ("RB ONZ") nr 2118 (2013) zatwierdzającą EC-M-33/DEC.1.
(3) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwanej dalej "strategią"), w której podkreślono kluczową rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów oraz OPCW w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej.
(4) Unia aktywnie wdraża tę strategię oraz zapewnia skuteczność środków wymienionych w jej rozdziale III, w szczególności przez uruchamianie środków finansowych na wspieranie poszczególnych projektów realizowanych przez instytucje wielostronne, takie jak OPCW.
(5) W dniu 9 grudnia 2013 r. Rada przyjęła decyzję 2013/726/WPZiB 1 wspierającą zapewnienie produktów w zakresie orientacji sytuacyjnej w odniesieniu do bezpieczeństwa wspólnej misji OPCW-ONZ mającej na celu wyeliminowanie borni chemicznej posiadanej przez Syrię poprzez dostarczenie OPCW obrazów satelitarnych i powiązanych produktów informacyjnych Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej (SatCen). Decyzja 2013/726/WPZiB wygasła w dniu 30 września 2015 r.
(6) W dniu 30 listopada 2015 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2015/2215 2 w sprawie wsparcia OPCW oraz wspólnego mechanizmu śledczego OPCW-ONZ ustanowionego zgodnie z rezolucja RB ONZ nr 2235 (2015).
(7) W dniu 10 lipca 2017 r. Sekretariat Techniczny OPCW wniósł o przywrócenie dostarczania przez Unię obrazów satelitarnych na rzecz operacji w Syrii. Zdaniem OPCW usługa ta okazała się niezwykle przydatna podczas rozmieszczania w Syrii misji wyjaśniającej OPCW ("FFM") i innych zespołów, takich jak Zespół ds. Oceny Deklaracji, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo personelu i właściwe przeprowadzenie misji.
(8) Unia zdecydowanie i konsekwentnie udziela wsparcia OPCW w wykonywaniu jej mandatu. W oświadczeniu Unii z dnia 7 kwietnia 2017 r. stwierdzono, że Unia będzie nadal wspierać starania i prace OPCW, zwłaszcza w Syrii, w tym FFM i wspólny mechanizm śledczy OPCW-ONZ, jeżeli chodzi o dochodzenie w sprawie użycia broni chemicznej.
(9) Techniczne wdrożenie niniejszej decyzji powinno zostać powierzone OPCW. Projekty wspierane przez Unię mogą być finansowane wyłącznie przez dobrowolne wkłady wnoszone do Sekretariatu Technicznego OPCW. Takie wnoszone przez Unię wkłady w istotny sposób umożliwią OPCW dalsze wykonywanie zadań, jak wskazano w odpowiednich decyzjach Rady Wykonawczej OPCW oraz w rezolucji RB ONZ nr 2118 (2013).
(2015) dotyczącej utworzenia wspólnego mechanizmu śledczego OPCW-ONZ w celu wykrywania sprawców ataków chemicznych w Syryjskiej Republice Arabskiej (Dz.U. L 314 z 1.12.2015, s. 51).
(10) Nadzór nad właściwym wykorzystaniem wkładu finansowego Unii należy powierzyć Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Decyzja Rady 2013/726/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2118 (2013) i decyzji Rady Wykonawczej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej EC-M-33/Dec 1 w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 329 z 10.12.2013, s. 41).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/2215 z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie wsparcia rezolucji RB ONZ nr 2235
3 Art. 5 ust. 2:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/1943 z dnia 10 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.314.58) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2019/2112 z dnia 9 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.318.159) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2019 r.
4 Załącznik:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2018/1943 z dnia 10 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.314.58) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2019/2112 z dnia 9 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.318.159) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2019 r.
5 Zakres produktów i usług SatCen, wersja 2.4 - 5 kwietnia 2017 r.
6 Typowy maksymalny zasięg geograficzny LOI wynosi 100 km2.
7 Produkty SatCen zostały "przetransformowane lub przełożone" na równoważne jednostki na podstawie bezpośrednich kosztów i nakładów potrzebnych do zapewnienia produktu w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego wstępnych analiz. Nota dla członków zarządu "ZWROT KOSZTÓW w aspekcie historycznym i propozycja zmiany procedur wdrażania" z dnia 30 marca 2017 r.