(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 420)(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1 tiret pierwsze oraz załącznik IV część A sekcja I pkt 2.3, 2.4 i 2.5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do tej dyrektywy przewidziano szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii drewna jesionu (Fraxinus L.) i niektórych innych gatunków drewna, które pochodzą ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(2) Stany Zjednoczone Ameryki wystąpiły z wnioskiem o uznanie kombinacji procedur, które łącznie zapewniają taki sam poziom ochrony fitosanitarnej, jakiego wymagają przepisy części A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(3) Z oficjalnych informacji przedstawionych przez Stany Zjednoczone Ameryki wynika, że dzięki zintegrowanemu podejściu systemowemu, które stosuje się podczas przetwórstwa drewna, ryzyko porażenia drewna przez organizm szkodliwy Agrilus planipennis Fairmaire zostaje wyeliminowane.
(4) Podejście to należy uzupełnić określonymi wymogami dotyczącymi zakładów, inspekcji przed wywozem i etykietowania, aby zapewnić wyeliminowanie tego ryzyka.
(5) Procedury takie należy zatem uznać za wariant alternatywny w stosunku do przepisów części A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do przywozu ze Stanów Zjednoczonych Ameryki; należy również ustanowić odstępstwo od art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do tej dyrektywy.
(6) W celu zapewnienia skutecznych kontroli oraz przeglądu przywozu drewna jesionu i przeglądu przypadków niezgodności związanych z tym przywozem należy ustanowić wymogi dotyczące świadectw fitosanitarnych, zgłaszania przywozu i powiadamiania o przypadkach niezgodności.
(7) Odstępstwo powinno obowiązywać tylko do dnia 30 czerwca 2018 r., aby zapewnić terminowy przegląd zasadności środków przewidzianych w niniejszej decyzji.
(8) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/2416 2 niektóre obszary Stanów Zjednoczonych Ameryki uznano za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire na potrzeby wprowadzania do Unii drewna jesionu (Fraxinus L.) i niektórych innych gatunków drewna.
(9) Decyzję wykonawczą (UE) 2015/2416 należy uchylić, ponieważ - zgodnie z informacjami podanymi przez właściwe organy Stanów Zjednoczonych Ameryki - po przyjęciu tej decyzji obszary uznane za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire okazały się niestabilne.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: