Rozporządzenie wykonawcze 2017/2205 w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/2205
z dnia 29 listopada 2017 r.
w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającą dyrektywę 2000/30/WE 1 , w szczególności jej art. 18 ust. 1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE w przypadku, między innymi, stwierdzenia w pojeździe niezarejestrowanym w państwie członkowskim kontroli poważnych lub niebezpiecznych usterek punkt kontaktowy powiadamia o wynikach kontroli punkt kontaktowy państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany. Zgłoszenie to obejmuje elementy protokołu kontroli drogowej określone w załączniku IV, które musi zostać sporządzone przez funkcjonariusza służb kontrolnych po dokonaniu bardziej szczegółowej kontroli zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy 2014/47/UE.

(2) W celu ułatwienia komunikacji między krajowymi punktami kontaktowymi Komisja musi przyjąć szczegółowe przepisy dotyczące wdrożenia procedury zgłaszania.

(3) Zgodnie z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE zgłoszenie należy zasadniczo przekazywać za pośrednictwem krajowego rejestru elektronicznego, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 2 .

(4) W art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 określono minimalną obowiązkową zawartość krajowych rejestrów elektronicznych. Elementy protokołu kontroli drogowej określone w załączniku IV do dyrektywy 2014/47/UE nie stanowią jednak części wspomnianej minimalnej obowiązkowej zawartości.

(5) Art. 16 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 stanowi, że krajowe rejestry elektroniczne mają być ze sobą połączone.

(6) Ze względu na ograniczony zakres art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 i wynikający z tego ograniczony zakres systemu europejskich rejestrów przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU) zgłoszenie określone w art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE nie może zostać przekazane za pośrednictwem krajowych rejestrów elektronicznych przy użyciu tego systemu.

(7) Jednak w celu uniknięcia niepotrzebnych obciążeń i kosztów administracyjnych należy wykorzystać architekturę systemu ERRU, aby opracować system wymiany komunikatów na potrzeby zgłoszenia przewidzianego w art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE.

(8) Wspólne zasady dotyczące połączenia wzajemnego za pośrednictwem systemu ERRU zostały określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1213/2010 3 .

(9) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/480 4  z dniem 30 stycznia 2019 r. zostaną wprowadzone istotne zmiany funkcji systemu ERRU i zostanie zastąpione rozporządzenie (UE) nr 1213/2010. System wymiany komunikatów używany na potrzeby zgłoszeń dotyczących kontroli drogowej będzie się opierać na funkcjach systemu ERRU.

(10) W celu ograniczenia obciążeń i procedur administracyjnych oraz zapewnienia spójności konieczne jest zatem rozpoczęcie stosowania z dniem 30 stycznia 2019 r. systemu wymiany komunikatów używanego na potrzeby zgłoszeń w następstwie kontroli drogowej.

(11) Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych określone w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5  stosuje się do przetwarzania wszystkich danych osobowych zgodnie z dyrektywą 2014/47/UE. W szczególności, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu danych osobowych, państwa członkowskie powinny wdrożyć odpowiednie środki bezpieczeństwa.

(12) W odpowiednich przypadkach przepisy dotyczące ochrony danych osobowych określone w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6  stosuje się do przetwarzania wszystkich danych osobowych zgodnie z dyrektywą 2014/47/UE.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są przyjmowane zgodnie z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE 7 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się zasady mające zastosowanie to zgłoszeń wyników drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych (RSI) wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki przekazywanych za pośrednictwem systemu RSI, o którym mowa w art. 3.

Artykuł  2

Definicje

Oprócz definicji określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/480 do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"Komunikat RSI" oznacza komunikat zgłoszenia w następstwie bardziej szczegółowej drogowej kontroli technicznej, o której mowa w art. 10 ust. 3 dyrektywy 2014/47/UE, przesyłany za pośrednictwem systemu RSI lub innej zabezpieczonej sieci w formacie ustrukturyzowanym określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2)
"Bardzie szczegółowy protokół RSI" oznacza dokument wydany po bardziej szczegółowej kontroli drogowej, o której mowa w art. 16 ust. 2 dyrektywy 2014/47/UE.
3)
"Państwo członkowskie rejestracji" oznacza państwo członkowskie, w którym pojazd jest zarejestrowany, a w przypadkach gdy pojazd nie podlega rejestracji na mocy ustawodawstwa krajowego, państwo członkowskie, w który pojazd został dopuszczony do ruchu.
Artykuł  3

System RSI

1. 
Komisja tworzy system wymiany komunikatów (system RSI), wykorzystując architekturę systemu wymiany komunikatów europejskich rejestrów przedsiębiorców transportu drogowego zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/480. System RSI ułatwia wypełnianie obowiązku zgłoszenia ustanowionego w art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE.
2. 
System RSI musi spełniać wymogi specyfikacji technicznych określone w załączniku I, załączniku III pkt 1 i 2 oraz w załącznikach V, VI i VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/480, a także w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Zgłoszenie

1. 
Punkt kontaktowy państwa członkowskiego, w którym dokonano drogowej kontroli technicznej, niezwłocznie powiadamia państwo członkowskie rejestracji o wynikach kontroli.
2. 
Państwo członkowskie przeprowadzające drogową kontrolę techniczną powiadamia państwo członkowskie rejestracji przy użyciu systemu RSI zgodnie z procedurami i wymogami technicznymi określonymi w załączniku.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 30 czerwca 2020 r.

Art. 4 ust. 1 stosuje się jednak od dnia 20 maja 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymogi dotyczące treści komunikatów XML

1.
Nagłówek

Wszystkie komunikaty XML wymieniane z systemem muszą mieć ten sam nagłówek w celu identyfikacji nadawcy, odbiorcy, daty i godziny wysłania, oraz pewnych informacji technicznych.

Wspólny nagłówek Obowiązkowe
Version (Wersja) Oficjalna wersja specyfikacji XML jest określana poprzez przestrzeń nazw określoną w pliku definicji schematu komunikatu XML (XSD) i w atrybucie version elementu nagłówka każdego komunikatu XML. Numer wersji ("n.m") definiuje się jako ustaloną wartość dla każdej wersji XSD. Tak
Test Identifier (Identyfikator testowy) Nieobowiązkowy identyfikator na potrzeby testowania. Inicjator testu uzupełnia identyfikator, a wszyscy uczestnicy przepływu pracy przekazują/zwracają ten sam identyfikator. W produkcji pomija się go i nie wykorzystuje się go, jeżeli zostanie dostarczony. Nie
Technical identifier (Identyfikator techniczny) UUID jednoznacznie identyfikujący każdy indywidualny komunikat. Nadawca generuje UUID i uzupełnia ten atrybut. Dane te nie są wykorzystywane do żadnych celów prowadzonej działalności. Tak
Workflow Identifier (Identyfikator przepływu pracy) Identyfikatorem przepływu pracy jest UUID i jest on generowany przez państwo członkowskie zgłaszające zapytanie. Identyfikator ten jest następnie wykorzystywany we wszystkich komunikatach do celów korelacji przepływu pracy. Tak
Sent At (Czas wysłania) Data i godzina w formacie uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC) wysłania komunikatu. Tak
Timeout (Czas oczekiwania) Jest to opcjonalny atrybut daty i godziny (w formacie UTC). Wartość ta jest ustalana jedynie przez węzeł na potrzeby przekazywanych zapytań. Umożliwia to powiadomienie państwa członkowskiego udzielającego odpowiedzi na zapytanie o tym, kiedy nastąpi przekroczenie czasu oczekiwania dla zapytania. Wartość ta nie jest obowiązkowa, dzięki czemu ta sama definicja nagłówka może być używana dla wszystkich typów komunikatów bez względu na to, czy wymagany jest atrybut "Timeout".

NIESTOSOWANY, ponieważ wysyłamy wyłącznie zgłoszenia, nie wymaga się odpowiedzi.

Nie
From (Od) Kod ISO 3166-1 alfa 2 państwa członkowskiego wysyłającego komunikat lub "UE" ("UE" stosuje się przy wysyłaniu komunikatów o błędzie z węzła). Tak
To (Do) Kod ISO 3166-1 alfa 2 państwa członkowskiego, do którego komunikat jest wysyłany, lub "UE" ("UE" stosuje się przy wysyłaniu komunikatów o błędzie do węzła). Tak
2.
Bardziej szczegółowy protokół

W przypadku przekazywania wyniku bardziej szczegółowej drogowej kontroli technicznej komunikat RSI i automatycznie wysyłane potwierdzenie odbioru tworzy się w następujący sposób.

W komunikacie RSI nieobowiązkowo uwzględnia się wykaz kontrolny określony w załączniku IV oraz przyczyny awarii i ocenę usterek określone w załączniku II do dyrektywy 2014/47/UE.

Komunikat RSI jest zawsze wysyłany przez państwo członkowskie kontroli do państwa członkowskiego rejestracji. Nie można odmówić przyjęcia komunikatu RSI.

Potwierdzenie odbioru służy potwierdzeniu odbioru komunikatu zgłoszenia.

Wniosek o zgłoszenie RSI Obowiązkowe
Business Case Identifier (Identyfikator sprawy) Kolejny numer porządkowy lub referencyjny każdej sprawy.

Identyfikatora sprawy można używać w celu utrzymania powiązania, w przypadku gdy stosuje się więcej niż jeden przepływ komunikatów w celu rozpatrzenia tej samej sprawy, np. gdy przesyła się wstępne zgłoszenie, a następnie zgłoszenie bardziej szczegółowe, przy czym oba takie zgłoszenia odnoszą się do tej samej sprawy.

(Tekst)

Tak
Sending Authority (Organ wysyłający) Właściwy organ, który wydaje komunikat RSI. (Tekst) Tak
RSI Details (Szczegółowe informacje RSI) Tak
RSI Identifier (Identyfikator RSI) Niepowtarzalny identyfikator RSI w państwie członkowskim kontroli

Ułatwia komunikację i umożliwia państwu członkowskiemu rejestracji zwrócenie się o dodatkowe informacje do państwa członkowskiego kontroli, które może go używać do wyszukiwania w bazie danych.

(Tekst)

Nie
Location (Lokalizacja) Miejsce kontroli drogowej. Można podać dokładne współrzędne, gminę, miasto itp.

(Tekst)

Tak
Date/Time (Data/godzina) Data kontroli drogowej w formacie ISO 8601 UTC (YYYY-MM-DDThh:mm:ssZ) Tak
Inspector (funkcjonariusz służb kontrolnych) Nazwisko urzędnika, funkcjonariusza służb kontrolnych lub organu, który przeprowadził kontrolę drogową

(Tekst)

Tak
Dane szczegółowe pojazdu Tak
Category (Kategoria) Kategoria pojazdu:

- N2 (3,5 do 12 t)

- N3 (powyżej 12 t)

- O3 (3,5 do 12 t)

- O4 (powyżej 10 t)

- M2 (> 9 miejsc do 5 t)

- M3 (> 9 miejsc powyżej 5 t)

- T5

- T1b

- T2b

- T3b

- T4.1b

- T4.2b

- T4.3b

- inna kategoria pojazdu

(lista wyboru, można wybrać tylko jedną pozycję)

Tak
Other category (Inna kategoria) Określić inną kategorię:

- M1, N1, O1, O2, T1a, T2a, T3a, T4a, T4.1a, T4.2a, T4.3a, C, R1a, R1b, R2a, R2b, R3a, R3b, R4a, R4b, S1a, S1b, S2a, S2b, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e

(lista wyboru, można wybrać tylko jedną pozycję, jedynie w przypadku wyboru "Innej kategorii", ale wybór nie jest obowiązkowy)

Nie
Registration (Rejestracja) Numer rejestracyjny pojazdu. (Tekst) Tak
VIN (Numer VIN) Numer identyfikacyjny pojazdu. (Tekst) Tak
Odometer (Drogomierz) Odczyt z drogomierza pojazdu w momencie kontroli drogowej.

WAŻNE: W przypadku gdy zainstalowano drogomierz, należy wypełnić to pole, w pozostałych przypadkach należy wpisać "0".

(Liczba)

Tak
Dane przedsiębiorstwa transportowego/posiadacza Tak (należy podać nazwę przedsiębiorstwa lub nazwisko posiadacza)
Przedsiębiorstwo transportowe Tak (jedynie w przypadku przedsiębiorstwa)
Undertaking name (Nazwa przedsiębiorstwa) Nazwa przedsiębiorstwa transportowego (Tekst) Tak
Undertaking address (Adres przedsiębiorstwa) Adres przedsiębiorstwa transportowego (adres, kod pocztowy, miasto, państwo).

(Tekst)

Tak
Undertaking Community Licence (Licencja wspólnotowa przedsiębiorstwa) Numer licencji wspólnotowej (zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 1072/2009 i (WE) nr 1073/2009)

WAŻNE: Jeżeli numer licencji wspólnotowej jest znany, należy go podać.

(Tekst)

Tak
Posiadacz (w przypadku gdy jest inny niż przedsiębiorstwo) Tak (jedynie w przypadku posiadacza)
Przedsiębiorstwo Tak (jedynie w przypadku gdy posiadacz jest przedsiębiorstwem)
Name (Nazwa) Nazwa przedsiębiorstwa będącego posiadaczem (Tekst) Tak
Address (Adres) Adres przedsiębiorstwa będącego posiadaczem (adres, kod pocztowy, miasto, państwo).

(Tekst)

Tak
Osoba fizyczna Tak (jedynie w przypadku

gdy posiadacz jest osobą

fizyczną)

Family Name (Nazwisko) Nazwisko posiadacza (Tekst) Tak
First Name (Imię) Imię (imiona) posiadacza. (Tekst) Tak
Address (Adres) Adres posiadacza (adres, kod pocztowy, miejscowość, kraj).

(Tekst)

Tak
Registration certificate (Dowód rejestracyjny) Numer dowodu rejestracyjnego Nie
Dane kierowcy Tak
Family Name (Nazwisko) Nazwisko kierowcy. (Tekst) Tak
First Name (Imię) Imię (imiona) kierowcy. (Tekst) Tak
Driving licence (Prawo jazdy) Numer prawa jazdy kierowcy W miarę możliwości, na potrzeby lepszej identyfikacji.

(Tekst)

Nie
Driving Licence country (Państwo, w którym wydano prawo jazdy) Państwo, w którym wydano prawo jazdy w postaci dwuliterowego kodu ISO 3166-1 alfa 2. Nie
Kontrolowana pozycja

(tę część powtarza się dla każdego kontrolowanej pozycji; obowiązkowe dla komunikatu RSI, należy wtedy podać przynajmniej jedną pozycję jako skontrolowaną)

Tak
Item (Pozycja) Pozycje określone w wykazie kontrolnym w załączniku IV do dyrektywy 2014/47/UE.

Zaznaczenie pozycji oznacza, że została ona skontrolowana.

Wykaz pozycji:

(0) Identyfikacja

(1) Układ hamulcowy

(2) Układ kierowniczy

(3) Widoczność

(4) Urządzenia oświetlenia i elementy układu elektrycznego

(5) Osie, koła, opony, zawieszenie

(6) Podwozie i elementy przymocowane do podwozia

(7) Inne wyposażenie, w tym tachograf i ogranicznik prędkości

(8) Uciążliwość, w tym emisja spalin oraz wycieki paliwa lub oleju

(9) Badania dodatkowe dla pojazdów kategorii M2 i M3

(10) Zabezpieczenie ładunku

(lista wyboru, można wybrać tylko jedną pozycję)

Tak
Failed? (Wykryto usterkę?) Dla każdej Skontrolowanej pozycji wynik kontroli (Pozytywny/Wykryto usterki): Prawda, jeżeli wykryto usterkę

(Prawda/Fałsz)

Tak
Dane szczegółowe kontrolowanej pozycji

(Jeśli wykryto usterki, w przypadku każdej kontrolowanej pozycji ta sekcja jest powtarzana dla każdej wykrytej usterki)

Nie (Jedynie jeśli wykryto usterki, ale nie ma obowiązku podawania bardziej szczegółowych danych)
Reason for failure (Kryteria uznania stanu

technicznego za niezadowalający)

Dla każdego przypadku Kontrolowana pozycja = Wykryto usterkę szczegółowe informacje o usterce określone w załączniku II do dyrektywy 2014/47/UE.

Wykaz pozycji:

- 0.1.a IDENTYFIKACJA POJAZDU > Tablice informacyjne (jeżeli są obowiązkowe na podstawie wymogów) > Brak tablicy/tablic lub jej/ich mocowanie grozi odpadnięciem.

- 1.1.1.a UKŁAD HAMULCOWY > Stan techniczny i działanie > Sworzeń pedału hamulcowego/dźwigni ręcznej hamulca roboczego > Zbyt ciasne pasowanie sworznia.

- 6.2.5.a.1 PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA > Kabina i nadwozie > Fotel kierowcy > Konstrukcja fotela uszkodzona.

- itd.

(lista wyboru, można wybrać tylko jedną pozycję, jeżeli występuje więcej niż jedna usterka, ten podpunkt powtarza się dla każdej z nich)

Ocena usterki nie została podana, jest znana zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2014/47/UE.

WAŻNE: W załączniku II niektóre kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający nie są numerowane, np. pkt 6.2.5.a ma dwie opcje, aby wiedzieć, do której opcji nawiązujemy, w systemie należy im przydzielić numery 1 i 2.

Tak
Rectified? (Naprawiono?) Czy usterkę naprawiono w państwie członkowskim kontroli? Prawda = Tak

(Prawda/Fałsz)

Nie
Wynik kontroli: Tak
Result of inspection (Wynik kontroli) Wynik kontroli drogowej (Pozytywny/Wykryto usterkę) Prawda, jeżeli pozytywny

(Prawda/Fałsz)

Tak
Prohibition or Restriction (Zakaz lub ograniczenie) Zakaz lub ograniczenie używania pojazdu z powodu usterek zagrażających bezpieczeństwu

(Prawda/Fałsz)

Tak
PTI Requested? (Wniosek o okresowe badanie techniczne?) Czy państwo członkowskie kontroli wnioskuje do państwa członkowskiego rejestracji o przeprowadzenie okresowego badania technicznego? Prawda = Tak

(Prawda/Fałsz)

Tak
Potwierdzenie zgłoszenia RSI (Wysyłane automatycznie) Obowiązkowe
Status Code (Kod statusu) Kod statusu potwierdzenia.

(lista wyboru, można wybrać tylko jedną pozycję)

Tak
Status Message (Komunikat dotyczący statusu) Wszelkie dodatkowe komentarze dotyczące kodu statusu. (Tekst) Nie
1 Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 134.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 51).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1213/2010 z dnia 16 grudnia 2010 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego (Dz.U. L 335 z 18.12.2010, s. 21).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/480 z dnia 1 kwietnia 2016 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 (Dz.U. L 87 z 2.4.2016, s. 4).
5 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
6 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.314.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/2205 w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej
Data aktu: 29/11/2017
Data ogłoszenia: 30/11/2017
Data wejścia w życie: 20/12/2017, 20/05/2018, 30/06/2020