KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającą dyrektywę 2000/30/WE 1 , w szczególności jej art. 18 ust. 1),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE w przypadku, między innymi, stwierdzenia w pojeździe niezarejestrowanym w państwie członkowskim kontroli poważnych lub niebezpiecznych usterek punkt kontaktowy powiadamia o wynikach kontroli punkt kontaktowy państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany. Zgłoszenie to obejmuje elementy protokołu kontroli drogowej określone w załączniku IV, które musi zostać sporządzone przez funkcjonariusza służb kontrolnych po dokonaniu bardziej szczegółowej kontroli zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy 2014/47/UE.
(2) W celu ułatwienia komunikacji między krajowymi punktami kontaktowymi Komisja musi przyjąć szczegółowe przepisy dotyczące wdrożenia procedury zgłaszania.
(3) Zgodnie z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE zgłoszenie należy zasadniczo przekazywać za pośrednictwem krajowego rejestru elektronicznego, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 2 .
(4) W art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 określono minimalną obowiązkową zawartość krajowych rejestrów elektronicznych. Elementy protokołu kontroli drogowej określone w załączniku IV do dyrektywy 2014/47/UE nie stanowią jednak części wspomnianej minimalnej obowiązkowej zawartości.
(5) Art. 16 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 stanowi, że krajowe rejestry elektroniczne mają być ze sobą połączone.
(6) Ze względu na ograniczony zakres art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 i wynikający z tego ograniczony zakres systemu europejskich rejestrów przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU) zgłoszenie określone w art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE nie może zostać przekazane za pośrednictwem krajowych rejestrów elektronicznych przy użyciu tego systemu.
(7) Jednak w celu uniknięcia niepotrzebnych obciążeń i kosztów administracyjnych należy wykorzystać architekturę systemu ERRU, aby opracować system wymiany komunikatów na potrzeby zgłoszenia przewidzianego w art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/47/UE.
(8) Wspólne zasady dotyczące połączenia wzajemnego za pośrednictwem systemu ERRU zostały określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1213/2010 3 .
(9) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/480 4 z dniem 30 stycznia 2019 r. zostaną wprowadzone istotne zmiany funkcji systemu ERRU i zostanie zastąpione rozporządzenie (UE) nr 1213/2010. System wymiany komunikatów używany na potrzeby zgłoszeń dotyczących kontroli drogowej będzie się opierać na funkcjach systemu ERRU.
(10) W celu ograniczenia obciążeń i procedur administracyjnych oraz zapewnienia spójności konieczne jest zatem rozpoczęcie stosowania z dniem 30 stycznia 2019 r. systemu wymiany komunikatów używanego na potrzeby zgłoszeń w następstwie kontroli drogowej.
(11) Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych określone w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 stosuje się do przetwarzania wszystkich danych osobowych zgodnie z dyrektywą 2014/47/UE. W szczególności, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu danych osobowych, państwa członkowskie powinny wdrożyć odpowiednie środki bezpieczeństwa.
(12) W odpowiednich przypadkach przepisy dotyczące ochrony danych osobowych określone w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 stosuje się do przetwarzania wszystkich danych osobowych zgodnie z dyrektywą 2014/47/UE.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są przyjmowane zgodnie z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: