(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 7588)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 1 , w szczególności jej art. 22 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W części 2 załącznika E do dyrektywy 92/65/EWG ustanowiono wzór świadectwa zdrowia stosowanego w handlu wewnątrzunijnym żywymi pszczołami (Apis mellifera) i trzmielami (Bombus spp.). W świadectwie tym ustanowiono, między innymi, wymagania dotyczące zdrowia zwierząt w związku z występowaniem małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) i roztocza Tropilaelaps (Tropilaelaps spp.), obowiązujące zarówno w odniesieniu do pszczół, jak i trzmieli.
(2) Wymagania ustanowione w tym wzorze świadectwa zdrowia pozwalają wyłącznie na przemieszczanie pszczół i trzmieli z obszarów o promieniu co najmniej 100 km, które nie podlegają żadnym ograniczeniom związanym z podejrzeniem występowania lub potwierdzonym występowaniem tych czynników chorobotwórczych.
(3) Z przekazanych przez właściwe organy włoskie informacji dotyczących ich doświadczeń - związanych z występowaniem małego chrząszcza ulowego w koloniach pszczół miodnych we Włoszech i zgromadzonych od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej Komisji 2014/909/UE 2 mającej na celu zapobieżenie rozprzestrzenieniu się małego chrząszcza ulowego z dotkniętych regionów Włoch - wynika, że w dłuższym okresie od wykrycia występowania małego chrząszcza ulowego wymagania te są nieproporcjonalne w odniesieniu do zarządzania dotkniętym sektorem pszczelarskim.
(4) W szczególności w takich wymaganiach nie uwzględnia się faktu, że mogą istnieć obszary, które mimo że położone są bliżej niż 100 km od obszaru występowania, to znajdują się jednak poza obszarami zapowietrzonymi ustanowionymi na mocy przepisów krajowych wokół obszarów występowania, nie dotyczą ich ograniczenia wynikające z unijnych środków ochronnych i są objęte urzędowo planowanym i wdrażanym aktywnym nadzorem zgodnie z wytycznymi dotyczącymi nadzoru nad inwazją małego chrząszcza ulowego opracowanymi przez laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół 3 , który daje pewność co do braku występowania małego chrząszcza ulowego.
(5) Ponadto wymagania te należy zaktualizować, aby uwzględnić fakt, że badanie wzrokowe i natychmiastowe zastosowanie wokół przesyłki w miejscu pochodzenia siatki o drobnych oczkach są bardzo skuteczne i wykonalne z technicznego punktu widzenia w przypadku przesyłek zawierających matki pszczele z ograniczoną liczbą towarzyszących im robotnic, aby ograniczyć potencjalne ryzyko rozprzestrzenienia się małego chrząszcza ulowego. Stanowisko to zostało potwierdzone w opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat przeżywalności, rozprzestrzeniania się i zadomowienia małego chrząszcza ulowego, przyjętej w dniu 15 grudnia 2015 r. 4 .
(6) Ponieważ aktualne wymagania są zbyt restrykcyjne, należy zmienić wzór świadectwa zdrowia na potrzeby wewnątrzunijnego handlu pszczołami i trzmielami poprzez dodanie alternatywnego wymagania dotyczącego zdrowia zwierząt w przypadku przesyłek zawierających matki pszczele, uznając łączną wartość prowadzonego przez właściwe organy aktywnego nadzoru nad zapewnieniem braku występowania małego chrząszcza ulowego oraz wzmocnionych środków ograniczających ryzyko dla handlu wewnątrzunijnego.
(7) Trzmiele nie są podatne na roztocze Tropilaelaps. Stanowisko to zostało potwierdzone w opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat ryzyka wprowadzenia Aethina tumida i roztocza Tropilaelaps spp. do UE, przyjętej w dniu 27 lutego 2013 r. 5 .
(8) Trzmiele hoduje się najczęściej w strukturach odizolowanych od środowiska podlegającym rygorystycznym środkom bezpieczeństwa biologicznego, regularnie kontrolowanym przez właściwy organ i sprawdzanym pod kątem obecności chorób. Jest mało prawdopodobne, aby takie zakłady, które są uznane przez właściwe organy zainteresowanych państw i podlegają ich nadzorowi, były narażone na występowanie małego chrząszcza ulowego, w przeciwieństwie do kolonii na otwartym powietrzu. Już teraz właściwe organy mogą wydawać świadectwa w odniesieniu do przesyłek pochodzących z takich zakładów do celów przywozu trzmieli zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 206/2010 6 .
(9) Należy zatem zmienić wzór świadectwa zdrowia stosowany w wewnątrzunijnym handlu pszczołami i trzmielami w celu wprowadzenia do niego alternatywnego wymagania dotyczącego zdrowia zwierząt w odniesieniu do trzmieli hodowanych w strukturach odizolowanych od środowiska.
(10) Ponieważ zdecydowana większość przesyłek trzmieli jest sprzedawana i przesyłana za granicę do celów zapylania, przesyłki takie nie powinny być zatwierdzane do celów hodowlanych lub do celów sezonowego przenoszenia uli, biorąc pod uwagę, że trzmiele te nie są przeznaczone do hodowli i nigdy nie powracają do miejsca pochodzenia. Do świadectwa należy zatem dodać dodatkową opcję umożliwiającą zatwierdzanie takich zwierząt do celów produkcji.
(11) Pszczoły miodne mogą być przedmiotem obrotu w różnych formach, takich jak matki pszczele, którym towarzyszy jedynie kilka robotnic, całe kolonie, rodzinki i pakiety pszczele. Przejrzystość w zakresie rodzaju przesyłek w tym względzie ułatwiłaby właściwym organom analizę ryzyka do celów urzędowych kontroli przesyłek w miejscu przeznaczenia. W związku z tym do świadectwa należy włączyć dodatkowe informacje szczegółowe.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić część 2 załącznika E do dyrektywy 92/65/EWG.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vytenis ANDRIUKAITIS |
|
Członek Komisji |