a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) karbetamidu i triflusulfuronu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP bifentryny, cynidonu etylowego i fenpropimorfu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do bifentryny Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczącego kapusty pekińskiej istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć ten NDP. Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i zalecił obniżenie NDP dotyczących papai, brukselki, kapusty głowiastej, ziaren rzepaku, ziaren jęczmienia, ziaren kukurydzy, przypraw owocowych, przypraw korzeniowych lub kłączowych, mięśni ze świń, bydła, owiec i kóz oraz wątroby z drobiu. W odniesieniu do innych produktów Urząd zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących owoców cytrusowych, czereśni, brzoskwini, śliwek, truskawek, jeżyn, jeżyn popielic, malin i jaj ptasich brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jabłek, gruszek, porzeczek, czosnku, ogórków, cukinii, melonów, arbuzów, fasoli w strąkach, fasoli bez strąków, grochu w strąkach i grochu bez strąków brakuje informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności. W świetle uwag przekazanych przez europejskie stowarzyszenia zainteresowanych stron i przez partnerów handlowych, ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące naparów ziołowych należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie.
(3) W odniesieniu do karbetamidu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i zalecił obniżenie NDP dotyczących ziaren słonecznika i ziaren rzepaku. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jabłek, gruszek, pigw, owoców pestkowych, winogron stołowych i do produkcji wina, sałaty, endywii, cykorii, soczewicy (suchej), grochu (suchego), korzeni cykorii podróżnik oraz mleka bydła, owiec i kóz brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących salsefii, jarmużu, szczypiorku, liści selera, naci pietruszki, estragonu, fasoli (suchej), krokoszu barwierskiego, naparów ziołowych (suszonych kwiatów), naparów ziołowych (suszonych korzeni), przypraw (owoców i jagód), korzeni buraka cukrowego oraz mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki ze świń, bydła, owiec i kóz brakuje informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(4) W odniesieniu do cynidonu etylowego Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 4 . Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1134/2011 5 nie odnowiono zatwierdzenia cynidonu etylowego. Ze względu na to, że stosowanie cynidonu etylowego w Unii nie jest już dozwolone i że nie zgłoszono dozwolonych zastosowań w państwach trzecich, nie przewiduje się wystąpienia pozostałości cynidonu etylowego w żadnym towarze pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Niemniej jednak Urząd uważa za właściwe wyznaczenie NDP cynidonu etylowego na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(5) W odniesieniu do fenpropimorfu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 6 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących truskawek, jeżyn i porów istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć te NDP. Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i zalecił obniżenie NDP dotyczących bananów, marchwi, chrzanu pospolitego, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, salsefii, jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W odniesieniu do innych produktów Urząd zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jeżyn popielic, malin, borówek amerykańskich, żurawin, porzeczek, agrestu i chmielu brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących korzeni buraka cukrowego brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tego produktu należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(6) W odniesieniu do triflusulfuronu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 7 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i zalecił obniżenie NDP dotyczących buraka, cykorii, korzeni buraka cukrowego i korzeni cykorii podróżnik.
(7) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje importowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub stosować wartość wzorcową NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej do spraw pozostałości pestycydów w kwestii potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów w wyniku rozwoju technicznego konieczne jest ustalenie określonych granic oznaczalności.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Ze względu na fakt, iż przy obecnych NDP nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów, wartość odnosząca się do bifentryny i wynosząca 0,01 mg/kg dla kapusty pekińskiej oraz wartość odnosząca się do fenpropimorfu i wynosząca 0,01 mg/kg dla truskawek, jeżyn i porów powinna być stosowana od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do wszystkich produktów.
(13) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: