a także mając na uwadze, co następuje:(1) Celem europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) jest zapewnienie, aby pojazdy określone w pkt 1.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , wyposażone w ERTMS, zyskiwały stopniowo dostęp do coraz większej liczby linii, portów, terminali i stacji rozrządowych bez konieczności posiadania oprócz systemu ERTMS dodatkowo systemów klasy B. Należy dostosować europejski plan wdrożenia ERTMS, ustanowiony decyzją Komisji 2012/88/UE 3 , w celu uwzględnienia postępów we wdrażaniu ERTMS osiągniętych przez państwa członkowskie, a także aby dopasować go do wymogów wynikających z art. 39 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 oraz do definicji korytarzy sieci bazowej zawartej w art. 2 pkt 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 4 . Przedmiotowy plan w połączeniu z krajowym planem wdrożenia, o którym mowa w pkt 7.4.4 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, powinien zapewnić właścicielom pojazdów wystarczającą jasność umożliwiającą odpowiednie planowanie działalności.
(2) Plan wdrożenia korytarzy sieci bazowej powinien obejmować stacje, węzły, dostęp do głównych portów morskich i śródlądowych, portów lotniczych, terminali kolejowych lub drogowych oraz elementów infrastruktury, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013, gdyż są one niezbędne do osiągnięcia interoperacyjności europejskiej sieci kolejowej.
(3) Pełna zgodność z rozporządzeniem (UE) 2016/919 jest niezbędnym warunkiem wstępnym dla wdrożenia ERTMS. Państwa członkowskie nie osiągnęły jeszcze tego celu, głównie z ze względu na wprowadzenie specyficznych rozwiązań krajowych bądź projektowych.
(4) Jeśli chodzi o wdrożenie nowych urządzeń przytorowych ERTMS, państwa członkowskie powinny korzystać z najnowszego zestawu specyfikacji, o którym mowa w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919 i który koryguje błędy i błędne interpretacje poprzedniego wzorca, prowadzi do prostszych rozwiązań technicznych i zapewnia zgodność z wzorcem 3 dla urządzeń pokładowych.
(5) Zasady wdrażania urządzeń przytorowych uzupełniają przepisy wykonawcze dotyczące urządzeń pokładowych ustanowione rozporządzeniem (UE) 2016/919; w związku z tym należy dostosować europejski plan wdrożenia ERTMS do technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do podsystemów "Sterowanie" określonych w tym rozporządzeniu.
(6) Wdrożenie ERTMS na odcinkach transgranicznych może być trudne technicznie, a zatem powinno być przedmiotem priorytetowych działań Unii, państw członkowskich oraz zainteresowanych zarządców infrastruktury. Kolejowe korytarze towarowe w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 5 mogą również odgrywać istotną rolę w procesie wdrażania ERTMS na odcinkach transgranicznych, w szczególności dzięki wprowadzeniu skoordynowanych rozwiązań.
(7) Ponieważ synchronizacja procesu wdrożenia transgranicznego jest ważnym elementem działalności przedsiębiorstw kolejowych, zarządcy infrastruktury powinni podpisać porozumienie zapewniające koordynację terminów wdrożenia i rozwiązań technicznych. W przypadku sporu Komisja może udzielić wsparcia w celu znalezieniu rozwiązania.
(8) Aby monitorować postępy we wdrażaniu ERTMS w korytarzach sieci bazowej, państwa członkowskie powinny powiadamiać Komisję o terminowej realizacji swoich odcinków za pomocą systemu TENtec oraz europejskiego rejestru infrastruktury. Zgody na odroczenie stosownych terminów można udzielić na wniosek państwa członkowskiego i jedynie w wyjątkowych okolicznościach.
(9) Przegląd rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 może mieć wpływ na dostosowanie korytarzy sieci bazowej. Należy odpowiednio poddać przeglądowi niniejsze rozporządzenie. W niniejszym rozporządzeniu określa się terminy wdrożenia tych odcinków korytarzy, na których ERTMS może zostać oddany do eksploatacji najpóźniej do roku 2023. Wszystkie terminy wykraczające poza rok 2023 będą podlegać przeglądowi do dnia 31 grudnia 2023 r., biorąc pod uwagę horyzont czasowy określony w rozporządzeniu (UE) nr 1315/2013, w celu ustanowienia realistycznego harmonogramu wdrożenia oraz określenia możliwych wcześniejszych terminów wdrożenia.
(10) Od dnia rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, które jest aktem wykonawczym w rozumieniu art. 13 rozporządzenia (UE) 2016/919, pkt 7.3.1, 7.3.2, 7.3.2.1, 7.3.2.2, 7.3.2.4, 7.3.2.5, 7.3.2.6, 7.3.4 oraz 7.3.5 załącznika III do decyzji 2012/88/UE przestaną obowiązywać. Niniejsze rozporządzenie nie powinno jednakże obejmować pkt 7.3.2.3, ponieważ wykracza on poza zakres stosowania jego podstawy prawnej. W związku z tym pkt 7.3.2.3 załącznika III do decyzji 2012/88/UE powinien być nadal stosowany do czasu przyjęcia innego aktu wykonawczego.
(11) W odniesieniu do linii dużych prędkości, które znajdują się w korytarzach sieci bazowej objętych niniejszym rozporządzeniem, jeżeli jeden z warunków określonych w pkt 7.3.2.3 załącznika III do decyzji 2012/88/UE zostanie spełniony przed datą określoną dla tego samego odcinka w załączniku I, zarządcy infrastruktury kolejowej powinni zamontować urządzenia przytorowe ERTMS na tym odcinku zgodnie z przedmiotowym przepisem.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 stycznia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |