Decyzja 2017/1705 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1705
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0053/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy 4 , w szczególności jego art. 14,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0116/2017),
1.
udziela dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1706

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0116/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2015 wyniósł 16 852 526 EUR, co stanowi spadek o 2,34 % w stosunku do roku 2014;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji w roku budżetowym 2015 r. wyniósł 14 732 995 EUR, co stanowi wzrost o 3,54 % w porównaniu z 2014 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez poprawę przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do dwóch uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za 2014 r. podjęto działania naprawcze i obie uwagi są teraz oznaczone w sprawozdaniu Trybunału jako "nie dotyczy" i "zrealizowane";

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
odnotowuje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 zaowocowały osiągnięciem wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,5 %, co oznacza spadek o 1,2 % w porównaniu z rokiem 2014, oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 72,1 %, co oznacza spadek o 3,50 % w porównaniu z rokiem 2014;
3.
przyjmuje do wiadomości, że stosowane przez Agencję budżetowanie zadaniowe, które było w 2014 r. w fazie pilotażowej, zostało w pełni wdrożone w 2015 r., co umożliwia Agencji bardziej przyszłościowe planowanie, a także położenie większego nacisku na współpracę i pracę zespołową wewnątrz organizacji; zauważa ponadto, że Agencja poczyniła duże postępy, jeżeli chodzi o rozwój elektronicznego narzędzia (ang. e-tool) do zarządzania i budżetowania zadaniowego, które ma zostać wprowadzone w 2016 r.; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o wpływie wdrażania tego narzędzia na jej organizację;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
zauważa, że budżet przyznany Agencji w ramach tytułu II (wydatki administracyjne) został zrealizowany na poziomie 97,4 %; w oparciu o sprawozdanie Trybunału zwraca uwagę, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach tytułu II, wyniósł 25,56 % głównie w związku z usługami, które zamówiono na okres obejmujący dwa lata kalendarzowe, jak również usługami informatycznymi, które nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane lub za które nie wystawiono faktur do końca 2015 r.;
5.
zauważa ponadto, że budżet przyznany w ramach tytułu III (wydatki operacyjne) zrealizowano na poziomie 98,36 %; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach tytułu III, wyniósł 40,80 %, głównie ze względu na zakrojone na szeroką skalę projekty badawcze realizowane przez okres dłuższy niż jeden rok, a także ze względu na posiedzenie rady, które odbyło się w styczniu 2016 r., a które miało zostać zorganizowane w ostatnim kwartale 2015 r.;
6.
odnotowuje, że przeniesienia mogą być często częściowo lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeżeli są planowane przez Agencję z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Przesunięcia

7.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2015 miało miejsce 10 przesunięć budżetowych na łączną kwotę 723 300 EUR służących przeniesieniu środków z obszarów, w których stwierdzono oszczędności budżetowe, do obszarów, gdzie zasoby były ograniczone, z myślą o zapewnieniu osiągnięcia celów na ten rok; z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności poziom i charakter przesunięć w 2015 r. nie wykroczył poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury udzielania zamówień publicznych i naboru pracowników

8.
odnotowuje, że w 2015 r. Agencja zawarła umowy na dostawy towarów i realizację usług na łączną kwotę 7 926 184 EUR; zauważa ponadto, że 16,64 % kwoty przeznaczonej na zamówienia przyznano w ramach czterech procedur otwartych, zaś 11,41 % tej kwoty - w ramach 77 procedur negocjacyjnych; zwraca uwagę, że 64,73 % kwoty przeznaczonej na zamówienia wydatkowano w ramach 170 umów szczegółowych lub konkretnych zamówień na podstawie umów ramowych, zaś 7,22 % - w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług i umów ramowych zawartych przez Komisję;
9.
zauważa, że w 2015 r. Agencja poczyniła znaczne postępy we wdrażaniu regulaminu pracowniczego z 2013 r., aby zagwarantować dostosowanie do niego jej wewnętrznych przepisów i procedur; odnotowuje, że rozpoczęto procedurę przetargu na konsultantów zewnętrznych, którzy mają udzielać Agencji porad odnośnie do jej struktury i organizacji pracy, a także wskazywać możliwości zmaksymalizowania zasobów ludzkich i finansowych przez poprawę skuteczności i wydajności, aby jak najlepiej osiągnąć cele określone w wieloletnim programie strategicznym Agencji na lata 2014-2020; przyjmuje do wiadomości, że w 2015 r. Agencja obsadziła sześć wakatów, zaś dwie procedury naboru pracowników miały zakończyć się w 2016 r.;
10.
przyznaje, że likwidując dwa tymczasowe stanowiska AST w 2015 r. Agencja zredukowała zatrudnienie o 5 % zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie dyscypliny budżetowej 6 ; zauważa, że Komisja uznała, iż Agencja działa stabilnie, co zakłada dodatkową redukcję zatrudnienia o kolejne 5 % i likwidację jednego stanowiska AST w 2016 r.; wzywa Komisję do zapewnienia, że dalsze potencjalne środki oszczędnościowe nie będą ograniczały zdolności Agencji do wypełniania jej mandatu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11.
dostrzega, że Rada Zarządzająca Agencji przyjęła strategię zwalczania nadużyć finansowych w oparciu o wytyczne dla agencji unijnych wydane przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); stwierdza, że cele strategii w zakresie zwalczania nadużyć finansowych na lata 2015-2018 wdrożono w oparciu o szczegółowy plan działań, którego realizację nadzoruje Biuro Agencji; zauważa z zadowoleniem, że w 2015 r. nie zgłoszono OLAF żadnych nieprawidłowości w działalności Agencji, a OLAF nie wszczął również żadnego postępowania w związku z działalnością Agencji na podstawie innych źródeł informacji;
12.
zwraca uwagę, że Agencja musi jeszcze wdrożyć przepisy wewnętrzne dotyczące informowania o nieprawidłowościach; zwraca uwagę, że Agencja oczekuje na wytyczne Komisji; wzywa Agencję do przyjęcia przepisów, które sprawią, że jej wewnętrzna strategia sygnalizowania nieprawidłowości będzie sprzyjała kulturze przejrzystości i odpowiedzialności w miejscu pracy, regularnemu informowaniu i szkoleniu pracowników na temat ich praw i obowiązków w odniesieniu do tej strategii, zapewnieniu demaskatorom ochrony przed represjami, podejmowaniu odpowiednio wcześnie działań w reakcji na sygnały demaskatorów i stworzeniu wewnętrznego systemu anonimowych zgłoszeń; wzywa Agencję do publikowania rocznych sprawozdań na temat liczby przypadków sygnalizowania nieprawidłowości oraz działań, jakie podjęto w odpowiedzi na zgłoszone sygnały, a także do przekazywania tych rocznych sprawozdań organowi udzielającemu absolutorium; zwraca się do Agencji o przedłożenie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania jak tylko zostaną opracowane i wdrożone zasady dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości;
13.
z zaniepokojeniem zauważa, że polityka Agencji w dziedzinie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi nie uwzględnia pracowników zewnętrznych, pracowników tymczasowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych; wzywa Agencję do aktualizacji jej polityki, tak aby uwzględniała pracowników zewnętrznych, pracowników tymczasowych i oddelegowanych ekspertów krajowych oraz do złożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania w tej sprawie;
14.
zauważa, że strona internetowa Agencji została całkowicie przebudowana i ponownie uruchomiona w 2015 r., jest ona dostępna w 25 językach i została uzupełniona o OSHwiki, podstronę zawierającą szczegółowe informacje na temat szerokiego wachlarza zagadnień z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia; z zadowoleniem odnotowuje, że w ramach realizacji tego projektu Agencja współpracowała z Centrum Tłumaczeń w celu opracowania nowej funkcji obsługi strony internetowej, która znacznie ułatwia zarządzanie tłumaczeniami, oraz że funkcja ta jest aktualnie udostępniana innym agencjom i organom;

Audyt wewnętrzny

15.
zauważa, że w wyniku kontroli Agencji przeprowadzonych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) pod koniec 2015 r. nie wysunięto żadnych otwartych zaleceń klasyfikowanych jako krytyczne lub bardzo ważne; przyjmuje do wiadomości, że ostatnie otwarte zalecenie zaklasyfikowane jako bardzo ważne i wysunięte podczas kontroli IAS w 2013 r. dotyczącej sprawozdawczości i podstawowych elementów wiarygodności zostało oznaczone jako zamknięte przez IAS w czerwcu 2015 r.; zwraca ponadto uwagę, że Agencja podjęła działania w związku z ostatnimi zaleceniami otwartymi wysuniętymi przez IAS podczas kontroli w 2012 i 2013 r., które zostały zgłoszone do kontroli przez IAS;

Wyniki

16.
potwierdza, że plan ciągłości działalności Agencji został całkowicie zweryfikowany, przetestowany i przyjęto jego ostateczną wersję; odnotowuje, że zespół ICT Agencji nawiązał współpracę z unijnym zespołem reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego w celu poprawy bezpieczeństwa teleinformatycznego; zauważa, że Agencja wdrożyła własne narzędzie rejestracji problemów z oprogramowaniem, co umożliwia zapewnienie większej odpowiedzialności ze strony dostawców oraz szybszy i łatwiejszy dostęp do historii danego problemu;

Inne uwagi

17.
uznaje rolę, jaką Agencja odgrywa we wdrażaniu strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2014-2020; odnotowuje wartość pracy Agencji w tym kontekście, a także prace Komitetu Naukowego ds. Dopuszczalnych Norm Zawodowego Narażenia oraz Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w kontekście wiążących dopuszczalnych poziomów narażenia zawodowego na czynniki rakotwórcze i mutageny określonych w dyrektywie 2004/37/WE 7 ;
18.
docenia wkład Agencji w promowanie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy w Unii i poza jej granicami; zwraca uwagę na postęp we wdrażaniu wieloletniego programu strategicznego, w szczególności projektu pilotażowego "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla osób w każdym wieku" oraz interaktywnej oceny ryzyka online;
19.
apeluje do Agencji, aby nadal ściśle monitorowała i analizowała warunki BHP w miejscach pracy oraz składała sprawozdania na ten temat, a także by występowała z inicjatywami na rzecz ich poprawy;
20.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 179.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 179.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1).
7 Dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 50).
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024