Decyzja 2017/1648 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1648
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0059/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 4 , w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0087/2017),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1649

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0087/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2015 wyniósł 204 907 790 EUR, co stanowi wzrost o 11,58 % w porównaniu z 2014 r.; mając na uwadze, że 18,27 % budżetu Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez poprawę przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98 %, co oznacza wzrost o 0,9 % w porównaniu z rokiem 2014; ponadto zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 91 %;
2.
zauważa, że nieznaczne zmniejszenie zobowiązań na pokrycie kosztów pracowników w wysokości 539 000 EUR spowodowane było łącznie skutkami odchodzenia pracowników Agencji w ciągu roku (19 pracowników tymczasowych i 3 pracowników kontraktowych) i podjęcia funkcji przez nowych pracowników (23 pracowników tymczasowych i 3 pracowników kontraktowych), którzy podjęli pracę głównie w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku; zauważa ponadto, że wydatki na pracowników, wyrażone jako odsetek łącznego budżetu na 2015 r., spadły o 1,7 % i wynoszą obecnie 53 % łącznego budżetu;
3.
zauważa, że zobowiązania na wydatki administracyjne wzrosły w ujęciu bezwzględnym o 5 692 000 EUR (3,8 %) do 21 949 000 EUR i stanowią łącznie 15,7 % budżetu Agencji; zauważa, że wzrost ten spowodowany jest głównie kosztami zbliżającego się w 2016 r. przeniesienia Agencji do nowej siedziby oraz ze związanym z tym wzrostem inwestycji informatycznych;
4.
z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez Agencję w 2015 r. starania na rzecz ulepszenia planowania i monitorowania, zwłaszcza w odniesieniu do wskaźnika wykonania budżetu, zarządzania umowami ramowymi oraz terminowego dostarczania kadrze kierowniczej wyższego szczebla informacji zwrotnych dotyczących zagrożeń i opóźnień;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału kwota przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniosła w tytule II (wydatki administracyjne) 4 400 000 EUR (20,2 %) w porównaniu z 2014 r., kiedy to kwota ta wynosiła 3 600 000 EUR (22 %); zwraca ponadto uwagę, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł w tytule III (wydatki operacyjne) 2 000 000 EUR (32,0 %), podczas gdy w 2014 r. wyniósł 2 000 000 EUR (38,1 %); uznaje, że te przeniesienia związane są głównie z rozwiązaniami informatycznymi, które zostały zamówione pod koniec roku, a także z działaniami o charakterze regulacyjnym i projektami badawczymi, których czas realizacji wykracza poza 2015 r.;
6.
odnotowuje, że przeniesienia często mogą być często częściowo lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

7.
zauważa, że po przejściu reorganizacji Agencja przeprowadziła 24 procedury naboru z list rezerwowych oraz zorganizowała 33 zewnętrzne procedury naboru i 80 wewnętrznych procedur naboru, dzięki czemu pod koniec roku osiągnęła pełne zatrudnienie; zauważa ponadto, że Agencja ma uwzględnić w swoim sprawozdaniu rocznym za 2016 r. podział pracowników według kategorii i sektora oraz według źródła finansowania ich działalności;
8.
na podstawie informacji przekazanych przez Agencję odnotowuje, że w drugiej połowie 2015 r. Agencja przyjęła nowe zasady dotyczące ogólnych przepisów wykonawczych mających zastosowanie do procedur regulujących zatrudnianie pracowników zatrudnionych na czas określony i korzystanie z tych pracowników na mocy art. 2 lit. f) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej; uznaje ponadto, że te nowe zasady propagują mobilność wewnętrzną i mobilność wśród agencji, a także harmonizują przepisy dotyczące zewnętrznych procedur naboru;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja stopniowo zmienia swoje podejście do naboru pracowników, przechodząc od podejścia reaktywnego (ustalenie potrzeb w zakresie wypełniania luk, automatyczne zastępowanie odchodzących pracowników) do podejścia proaktywnego (planowanie perspektywiczne, ustalanie priorytetów i przesunięcia, a także dostosowywanie potrzeb w zakresie zasobów do ogólnych celów strategicznych);
10.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji odnotowuje, że Agencja podniosła poziom planowania i monitorowania postępowań o udzielenie zamówień; zauważa zwłaszcza że Agencja wdrożyła kwartalne monitorowanie budżetowe, posiedzenia ad hoc poświęcone planowaniu zamówień, a także, iż zdaje ona regularnie sprawę najwyższej kadrze kierowniczej w celu zwrócenia uwagi na ewentualne opóźnienia lub zagrożenia dla wdrożenia; zauważa, że Agencja opracowała wraz z zainteresowanymi stronami w Agencji umowę o gwarantowanym poziomie usług w zakresie zamówień publicznych i zarządzania umowami oraz wdrożyła dodatkowe narzędzia monitorowania, takie jak monitorowanie terminów wygasania umów oraz przedłużenia umów, scentralizowane monitorowanie wykorzystania umów ramowych, a także zwiększony dostęp do dokumentów i informacji za pomocą systemu informatycznego;
11.
odnotowuje wyniki drugiej analizy porównawczej dotyczącej stanowisk w Agencji, która wykazała, że 13,8 % personelu zajmuje się wsparciem administracyjnym i koordynacją, 79,5 % - zadaniami operacyjnymi, a 6,7 % - kontrolą i zadaniami finansowymi; odnotowuje ponadto przeniesienie stanowisk z kategorii administracyjnych do operacyjnych (+ 0,8 %); uważa, że w następnym sprawozdaniu rocznym należy ująć również podział pracowników według kategorii i sektora oraz według źródła finansowania ich działalności (opłaty i należności czy dotacje Unii), aby zapewnić bardziej szczegółowy obraz wymaganych zasobów; zauważa, że Agencja po raz pierwszy obsadziła wszystkie stanowiska zgodnie z ustalonym planem;
12.
zauważa, że w 2015 r. Agencja rozpoczęła 33 postępowania o udzielenie zamówień o wartości ponad 60 000 EUR, w tym 12 postępowań w ramach wsparcia projektu MOVE2016; zauważa ponadto, że zawarto około 350 umów specjalnych w ramach umów ramowych oraz 200 umów o niskiej wartości;
13.
zwraca uwagę, że możliwa jest dalsza poprawa planowania Agencji w zakresie udzielania zamówień, w szczególności w odniesieniu do umów ramowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14.
z zadowoleniem przyjmuje właściwe zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz oczekuje, że Parlament, Rada i opinia publiczna będą corocznie informowane o wynikach tych działań i o wszelkich krokach podjętych w ich następstwie;
15.
przyjmuje do wiadomości, że w listopadzie 2014 r. Agencja przyjęła strategię w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w celu wzmocnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom finansowym i wykrywania ich, a także w celu opracowania procedur zwalczania nadużyć; zauważa z zadowoleniem, że w 2015 r. nie zgłoszono przypadków nadużyć;
16.
zauważa, że w drugiej połowie 2015 r. i w ciągu 2016 r. Agencja dokonała ponownej oceny swojego systemu oraz środowiska kontroli, a także, że nadal prowadzi w tym zakresie kontrolę; zauważa, że głównym wynikiem tego procesu było to, że Agencja opracowała specjalny kodeks postępowania dla ekspertów zewnętrznych, którzy wspierają prace Agencji, obejmujący politykę w dziedzinie konfliktu interesów oraz oświadczenie zapoznania się z kodeksem i wyrażenia na niego zgody;
17.
odnotowuje, że Agencja opublikowała na swojej stronie internetowej deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy członków zarządu; ubolewa jednak, że niektóre życiorysy wciąż nie zostały opublikowane, a w innych istnieją pewne niespójności; zauważa ponadto, że Agencja wprowadziła politykę w dziedzinie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, która uwzględnia jej pracowników zewnętrznych, pracowników tymczasowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych; ubolewa jednak, że Agencja nie przewidziała żadnych kontroli poprawności merytorycznej deklaracji o braku konfliktu interesów ani procesu ich aktualizacji; zachęca Agencję do zaradzenia tej sytuacji w celu zapewnienia niezbędnego nadzoru publicznego i kontroli nad zarządzaniem; zwraca uwagę, że Agencja określiła i wdrożyła przepisy wewnętrzne dotyczące informowania o nieprawidłowościach;
18.
z zaniepokojeniem zauważa, że Agencja nie podjęła konkretnych inicjatyw mających na celu zwiększenie przejrzystości w zakresie jej kontaktów z zainteresowanymi stronami i lobbystami; wzywa Agencję do prowadzenia proaktywnej polityki w odniesieniu do przejrzystości lobbingu;

Audyty wewnętrzne

19.
odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła przegląd działań otwartych w związku z poprzednimi kontrolami; zwraca ponadto uwagę na ustalenie IAS, że wdrożonych zostało 10 z 11 działań podlegających przeglądowi w związku z wcześniejszymi kontrolami, a jedno pozostałe do realizacji działanie miało zostać zakończone w grudniu 2015 r. wraz z ogłoszeniem dokumentu dotyczącego planowania wieloletniego na lata 2017-2020; uznaje ponadto, że w lutym 2016 r. to ostatnie działanie zostało uznane przez IAS za wdrożone;
20.
zwraca uwagę, że w 2015 r. jednostka audytu wewnętrznego wykonała osiem kontrolnych zadań atestacyjnych w Agencji; zauważa, że główne zalecenia wynikające z prac jednostki audytu wewnętrznego w 2015 r. zostały wdrożone w 2016 r.; oczekuje na kolejne sprawozdanie roczne Agencji i dalsze szczegóły dotyczące tych kontroli;

Kontrola wewnętrzna

21.
zauważa, że w 2015 r. Agencja przeprowadziła ocenę roczną norm zarządzania Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, która obejmowała zarówno normy ICS, jak i ISO; uznaje, że w drodze oceny ustalono, że system zarządzania Agencji jest zgodny z właściwymi normami zarządzania dzięki solidnemu systemowi monitorowania, który został wprowadzony zarówno na szczeblu zarządzania, jak i procesów; zauważa, że określono pewne możliwości poprawy w zakresie ciągłości działania oraz zarządzania informacjami i dokumentami; przyjmuje do wiadomości, że Agencja opracowała plan działania w celu określenia ram polityki oraz głównych etapów planu wdrażania; przyjmuje ponadto do wiadomości, że w pierwszej połowie 2016 r. Agencja zakończyła proces naboru urzędnika ds. ciągłości działania;
22.
zauważa, że w 2015 r. przeprowadzono 18 kontroli ex post dotyczących zwrotu kosztów podróży służbowych, procedur udzielania zamówień publicznych, podmiotów świadczący usługi certyfikacyjne i transakcji związanych z usługami korporacyjnymi; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszystkie skontrolowane transakcje były legalne i prawidłowe;

Inne uwagi

23.
podkreśla kluczową rolę Agencji w zapewnianiu najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa lotniczego w Europie; zwraca uwagę, że Europa potrzebuje wspólnego europejskiego systemu oceny i alarmowania, zwłaszcza w kontekście przelotów nad strefami konfliktów; w związku z szybko rozwijającym się sektorem lotnictwa cywilnego, o czym świadczy coraz popularniejsze korzystanie z bezzałogowych statków powietrznych ("dronów"), podkreśla, że Agencji należy zapewnić niezbędne zasoby finansowe, materialne i kadrowe, aby mogła ona skutecznie wykonywać swoje zadania regulacyjne i wykonawcze w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony środowiska, nie podważając jednak nigdy jej niezależności i bezstronności;
24.
wskazuje, że zmiana rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 6  przewiduje poszerzenie zakresu kompetencji Agencji oraz że w związku z tym rola, jaką odgrywają nowe technologie, takie jak zdalnie kierowane bezzałogowe systemy powietrzne, musi zostać w pełni uwzględniona w momencie wyznaczania nowych kompetencji; podkreśla znaczenie przyznania Agencji odpowiednich funduszy, aby zapewnić jej pomyślne przejęcie tych nowych obowiązków, jak również znaczenie zapewnienia jej odpowiednich zasobów kadrowych, aby mogła realizować dodatkowe zadania; podkreśla, że stanowiska w Agencji (w tym powiązane emerytury), które są w pełni finansowane przez branżę i w związku z tym nie mają wpływu na budżet Unii, nie powinny podlegać żadnej obowiązkowej redukcji personelu;
25.
wyraża zadowolenie z przyjęcia przez zarząd dokumentu dotyczącego programowania wieloletniego na okres 2016-2020 obejmującego strategię Agencji, cele wieloletnie oraz działania roczne;
26.
zauważa, że Agencja oraz niemieckie Ministerstwo Transportu uzgodniły niedawno treść porozumienia w sprawie siedziby Agencji, a porozumienie to zostało następnie podpisane w grudniu 2016 r.; przyjmuje do wiadomości, że porozumienie to oczekuje obecnie na ratyfikację przez niemiecki Bundestag, zgodnie z wymogami krajowego systemu prawnego; zauważa ponadto, że oczekuje się, iż po przeniesieniu Agencji roczne koszty na metr kwadratowy będą o 20 % niższe niż w poprzedniej siedzibie; uznaje, że to obniżenie kosztów umożliwi zapewnienie lepszej infrastruktury, co oznacza, że działania, które uprzednio miały miejsce w wynajmowanych ad hoc pomieszczeniach, będą mogły być organizowane w głównym budynku;
27.
z niepokojem odnotowuje brak równowagi pod względem płci wśród członków zarządu Agencji i ich zastępców (23 % kobiet i 77 % mężczyzn); apeluje do Agencji o skorygowanie tego braku równowagi oraz o jak najszybsze poinformowanie Parlamentu o wynikach podjętych działań;
28.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 7  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 56.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 56.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1).
7 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.187

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1648 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017