Decyzja wykonawcza 2017/1774 w sprawie poddania N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) środkom kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2017/1774
z dnia 25 września 2017 r.
w sprawie poddania N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) zostało sporządzone na podstawie decyzji Rady 2005/387/WSiSW w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie, a następnie przedłożone Komisji i Radzie w dniu 24 lutego 2017 r.

(2) Akrylofentanyl jest syntetycznym opioidem. Pod względem struktury jest podobny do substancji kontrolowanej fentanyl, szeroko stosowanej w medycynie jako dodatek przy znieczuleniu ogólnym podczas zabiegów i w terapiach przeciwbólowych. Dostępne dane sugerują, że akrylofentanyl jest silnie i długo działającym środkiem zmniejszającym wrażliwość na ból, działającym na układ opioidowy.

(3) Akrylofentanyl jest dostępny w Unii co najmniej od kwietnia 2016 r. i został wykryty w sześciu państwach członkowskich. W większości przypadków jego skonfiskowania substancja znajdowała się w postaci płynnej, wykryto go jednak również pod postacią tabletek, proszku i kapsułek. Wykryte ilości są stosunkowo niewielkie, ale trzeba pamiętać o bardzo wysokiej sile działania tej substancji.

(4) Trzy państwa członkowskie łącznie zgłosiły 47 przypadków śmiertelnych związanych z akrylofentanylem. W co najmniej 40 przypadkach akrylofentanyl był przyczyną śmierci lub prawdopodobnie przyczynił się do śmierci. Ponadto zgłoszonych zostało ponad 20 przypadków ostrego zatrucia, spowodowanego przypuszczalnie akrylofentanylem.

(5) Nie ma informacji sugerujących udział przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu lub dostawach akrylofentanylu w Unii. Dostępne dane sugerują, że większość akrylofentanylu na rynku europejskim wyprodukowana została przez przedsiębiorstwa chemiczne znajdujące się w Chinach.

(6) Akrylofentanyl sprzedawany jest jako "substancja do badań", przeważnie w formie proszku lub gotowych do użycia aerozoli do nosa. Sprzedawany jest w niewielkich lub hurtowych ilościach. Ograniczone informacje pochodzące z konfiskat sugerują, że akrylofentanyl mógł być również sprzedawany na nielegalnym rynku opioidów.

(7) Akrylofentanyl nie jest wymieniony w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. ani Konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. Substancja nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych.

(8) Akrylofentanyl nie ma ustalonego ani uznanego zastosowania medycznego u ludzi ani u zwierząt. Poza wykorzystywaniem tej substancji w analitycznych materiałach referencyjnych i w badaniach naukowych analizujących ją pod względem chemicznym, farmakologicznym i toksykologicznym w odpowiedzi na jej pojawienie się na rynku narkotykowym, nic nie wskazuje na to, że substancję tę stosuje się do innych legalnych celów.

(9) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ujawniono, że dostępne dane naukowe dotyczące akrylofentanylu są ograniczone, i zauważono, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych badań. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie ze sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, by objąć akrylofentanyl środkami kontrolnymi w całej Unii.

(10) Jedynie dziewięć państw członkowskich kontroluje akrylofentanyl na mocy przepisów krajowych dotyczących substancji kontrolowanych, podczas gdy dwa inne państwa członkowskie stosują inne środki prawne w celu kontroli tej substancji. Zatem poddanie jej środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym ściganiu przestępczości i współpracy sądowej, a także umożliwiłoby ochronę przed zagrożeniami, które mogą się pojawić w wyniku jej dostępności i używania.

(11) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze dotyczące poddania nowych substancji psychoaktywnych środkom kontroli w całej Unii, aby zapewnić szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się takich substancji wykrytych i zgłoszonych przez państwa członkowskie. Ponieważ spełnione są warunki i procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać akrylofentanyl środkom kontroli w całej Unii.

(12) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(13) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(14) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamid (akrylofentanyl) poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Państwa członkowskie do dnia 30 września 2018 r. podejmują niezbędne działania zgodnie ze swoim prawem krajowym w celu poddania nowej substancji psychoaktywnej, o której mowa w art. 1, środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie zgodnie z ich zobowiązaniami w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2017 r.
W imieniu Rady
M. MAASIKAS
Przewodniczący
1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 13 września 2017 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.251.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/1774 w sprawie poddania N-(1-fenetylopiperydyn-4-ylo)-N-fenyloakrylamidu (akrylofentanylu) środkom kontroli
Data aktu: 25/09/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017
Data wejścia w życie: 30/09/2017