KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 zobowiązuje państwa członkowskie do wzajemnego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy za pośrednictwem systemu informacyjnego Tachonet.
(2) Wspólne procedury i specyfikacje niezbędne do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy poprzez system informacyjny Tachonet zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/68 2 .
(3) Podłączenie do systemu Tachonet jest możliwe albo bezpośrednio poprzez transeuropejską telematyczną sieć komunikacyjną między administracjami ("Testa") albo pośrednio przez państwo członkowskie już podłączone do sieci Testa. Połączenia pośrednie były zwyczajowo uzgadniane w ramach dwustronnych umów podpisywanych przez przedstawicieli podmiotów zaangażowanych na szczeblu krajowym, bez udziału Komisji. Jednakże w celu uniknięcia ewentualnych nadużyć połączenia oraz w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu Komisja, jako generalny zarządzający systemem informacyjnym Tachonet, powinna otrzymywać należyte i terminowe informacje o zainteresowaniu organu krajowego podłączeniem do systemu informacyjnego Tachonet.
(4) Oprócz państw członkowskich system informacyjny Tachonet jest w praktyce również otwarty dla państw trzecich. Komisja powinna zatem zapewnić, aby państwa trzecie przestrzegały w odniesieniu do systemu informacyjnego Tachonet tych samych obowiązków co państwa członkowskie.
(5) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/68 należy wprowadzić drobne zmiany, aby precyzyjniej i jaśniej określić następujące aspekty: procedury podłączenia do systemu informacyjnego Tachonet, wymagane testy wstępne i konsekwencje niepowodzenia w testach, treść niektórych komunikatów XML, określenie procedury eskalacji, której przestrzegać mają państwa członkowskie w przypadku błędów systemowych, oraz czas przechowywania danych osobowych w dziennikach węzła centralnego.
(6) Nowa wersja systemu informacyjnego Tachonet będzie stosowana od 2 marca 2018 r. W celu umożliwienia przeprowadzenia pewnych prac przygotowawczych, przepisy odnoszące się do podłączenia państw trzecich, testów wstępnych oraz dostępu pośredniego powinny być stosowane od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Transportu Drogowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: