a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2016/1903 1 ustanowiono uprawnienia do połowów dorsza atlantyckiego w podrejonach ICES 22-24 ("stado dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego") w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 stycznia oraz od dnia 1 kwietnia do dnia 31 grudnia 2017 r.
(2) W grudniu 2016 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) opublikował swoją ocenę naukową dotyczącą skutków zamknięcia połowów stada dorsza w zachodniej części Morza Bałtyckiego w okresie od dnia 1 lutego do dnia 31 marca 2017 r. W ocenie tej potwierdzono, że zamknięcie będzie korzystne dla tego stada.
(3) Zamknięcie, przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2016/1903, ma także zastosowanie do połowów dorsza atlantyckiego przez statki o długości całkowitej mniejszej niż 15 metrów na obszarach, na których głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów. W ocenie przeprowadzonej przez STECF stwierdzono jednak, że ograniczenie połowów dorsza przez takie statki na takich obszarach nie przyczyni się w istotny sposób do odnowienia przedmiotowych stad.
(4) Ponadto całkowite wstrzymanie połowów w zachodniej części Morza Bałtyckiego mogłoby mieć niekorzystny wpływ na inne stada dorsza w Morzu Bałtyckim, w szczególności stado dorsza we wschodniej części Bałtyku, ze względu na możliwość przemieszczenia działalności połowowej.
(5) Ponadto zezwolenie na dokonywanie połowów przez statki o długości całkowitej mniejszej niż 15 metrów na obszarach morskich, na których głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, umożliwi ograniczonej liczbie rybaków możliwość kontynuowania działalności połowowej i ukierunkowanie się na gatunki inne niż dorsz.
(6) W związku z tym proporcjonalne jest przyznanie statkom o długości całkowitej mniejszej niż 15 metrów prawa do prowadzenia połowów na obszarach, na których głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów.
(7) Nie należy przyznawać takich uprawnień do połowów statkom prowadzącym połowy w tukę, niezależnie od ich długości, ze względu na wysoką zdolność połowową takich statków.
(8) W celu zapewnienia skutecznej kontroli i monitorowania połowów na obszarze, na którym głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, konieczne jest zapewnienie, by wszystkie statki, których to dotyczy, były wyposażone w satelitarny system monitorowania statków zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 2 . W związku z tym art. 9 ust. 5 tego rozporządzenia, który umożliwia państwom członkowskim zwolnienie statków rybackich o długości całkowitej mniejszej niż 15 metrów z wymogu posiadania satelitarnego systemu monitorowania statków, nie powinien być stosowany do połowów stada dorsza w zachodniej części Morza Bałtyckiego.
(9) W celu zapewnienia zrównoważonej eksploatacji stada dorsza atlantyckiego w zachodniej części Morza Bałtyckiego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 3 obejmująca kolejny rok elastyczność, ustanowiona w art. 15 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 , do celów obowiązku wyładunku nie powinna mieć zastosowania do tego stada.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/1903.
(11) Zakaz połowów dorsza atlantyckiego w podrejonach ICES 22-24 ustanowiony w rozporządzeniu (UE) 2016/1903 wejdzie w życie z dniem 1 lutego 2017 r. Aby niniejsze rozporządzenie było w pełni skuteczne, powinno być stosowane od tego samego dnia i wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2017 r.
|
W imieniu Rady |
|
R. GALDES |
|
Przewodniczący |