Rozporządzenie delegowane 2017/1499 zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 w celu ich dostosowania do zmian regulacyjnej procedury badań w zakresie pomiaru emisji CO2 z lekkich samochodów dostawczych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/1499
z dnia 2 czerwca 2017 r.
zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 w celu ich dostosowania do zmian regulacyjnej procedury badań w zakresie pomiaru emisji CO2 z lekkich samochodów dostawczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit drugi oraz art. 13 ust. 6 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowa regulacyjna procedura badań na potrzeby pomiarów emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych oraz ich zużycia paliwa, światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich (WLTP), określona w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 2 , zastąpi z dniem 1 września 2017 r. nowy europejski cykl jezdny (NEDC), stosowany obecnie na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 3 . WLTP ma zapewnić bardziej odpowiadające rzeczywistym warunkom jazdy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa.

(2) W celu uwzględnienia rozbieżności w zakresie poziomu emisji CO2 mierzonych zgodnie z obecną procedurą NEDC i nową procedurą WLTP, na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1153 4  ustanowiono metodę na potrzeby korelacji tych wartości.

(3) Metodę korelacji należy stosować w okresie stopniowego wprowadzania WLTP do końca 2020 r. w celu zapewnienia możliwości zweryfikowania osiągania przez producentów docelowych poziomów emisji CO2 w tym okresie na podstawie wartości emisji ustalonych zgodnie z NEDC. Wskutek powyższego indywidualne docelowe poziomy emisji CO2 ustalone zgodnie z WLTP powinny być stosowane ze skutkiem od roku kalendarzowego 2021.

(4) W roku 2020 emisje CO2 ze wszystkich zarejestrowanych nowych pojazdów mają być określane na podstawie zarówno NEDC, jak i WLTP zgodnie z metodologią korelacji. Dzięki monitorowaniu obu tych wartości emisji CO2 powinny być dostępne solidne zbiory danych na potrzeby porównywania poziomu emisji uzyskanego na podstawie tych dwóch procedur badań. Przedmiotowe zbiory danych powinny umożliwiać ustalenie docelowych indywidualnych poziomów emisji na podstawie WLTP o rygorystyczności porównywalnej z poziomami określonymi na podstawie pomiarów w ramach NEDC zgodnie z wymogiem określonym w art. 13 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

(5) W celu ustanowienia docelowego indywidualnego poziomu emisji dla danego producenta w 2021 r. jako wartość referencyjną należy stosować średnią emisji CO2 WLTP dla nowych lekkich samochodów dostawczych zarejestrowanych w 2020 r. Docelowy indywidulany poziom emisji należy ustalać, zwiększając lub zmniejszając powyższą wartość referencyjną proporcjonalnie do wyników producenta w zakresie osiągania docelowego poziomu na podstawie NEDC w 2020 r.

(6) W celu zagwarantowania trwałej porównywalności docelowych indywidualnych poziomów emisji na podstawie WLTP z upływem czasu, należy uwzględnić coroczne zmiany średniej masy floty pojazdów danego producenta.

(7) Do szczegółowych danych, które mają być monitorowane po wprowadzeniu WLTP, należy dodać nowe parametry. W ramach WLTP emisje CO2 mają być obliczane z uwzględnieniem szczególnej konfiguracji każdego pojazdu. W celu zagwarantowania możliwości identyfikacji pojazdów i skutecznej weryfikacji danych przez producentów i przez Komisję, należy oprzeć monitorowanie na numerach identyfikacyjnych pojazdów.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 czerwca 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I dodaje się pkt 3, 4 i 5 w brzmieniu:

"3. Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji dla danego producenta w 2021 r. oblicza się w następujący sposób:

Referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji

Gdzie:

oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 w 2020 r. określony zgodnie z załącznikiem XXI do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 * bez uwzględniania ograniczenia emisji CO2 wynikającego z zastosowania przepisów art. 12 wspomnianego rozporządzenia;

oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 w 2020 r. określony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1152 * bez uwzględniania ograniczenia emisji CO2 wynikającego z zastosowania przepisów art. 12 wspomnianego rozporządzenia;

oznacza indywidualny poziom emisji w 2020 r. obliczony zgodnie z pkt 1 lit. c) niniejszego załącznika."

4. Począwszy od 2021 r., indywidualny poziom emisji dla danego producenta oblicza się w następujący sposób:

Indywidualny poziom emisji = WLTP cel referencyjny + a [(Mø - M0) - (Mø2020 - M0,2020)]

Gdzie:

WLTP cel referencyjny oznacza referencyjny docelowy indywidualny poziom emisji w 2021 r. obliczony zgodnie z pkt 3;

a oznacza a zdefiniowane w pkt 1 lit. c);

Mø oznacza średnią wartość masy (M), zdefiniowaną w pkt 1, nowych zarejestrowanych lekkich samochodów dostawczych w docelowym roku w kilogramach (kg);

M0 oznacza M0 zdefiniowane w pkt 1 lit. c);

Mø2020 oznacza średnią wartość masy (M), zdefiniowaną w pkt 1, nowych zarejestrowanych lekkich samochodów dostawczych w 2020 r. w kilogramach (kg);

M02020 oznacza wartość M0 mającą zastosowanie w roku referencyjnym 2020.

5. W przypadku producenta, któremu przyznano odstępstwo w odniesieniu do opartego na NEDC indywidualnego poziomu emisji na rok 2021, poziom docelowy w ramach odstępstwa w oparciu o WLTP oblicza się w następujący sposób:

Poziom docelowy w ramach odstępstwa2021 =

Gdzie:

oznacza WLTPCO2 zdefiniowane w pkt 3;

oznacza NEDCCO2 zdefiniowane w pkt 3;

oznacza indywidualny poziom emisji na 2021 r. przyznany przez Komisję na podstawie art. 11 niniejszego rozporządzenia.

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części A pkt 1.1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w akapicie pierwszym wprowadza się następujące zmiany:
-
w lit. g) oraz n) dodaje się słowa:

"(NEDC i WLTP)",

-
dodaje się litery w brzmieniu:

"p) masa próbna WLTP;

q) współczynniki odchylenia i weryfikacji, o których mowa w pkt 3.2.8 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1152;

r) numer identyfikacyjny rodziny pojazdów określony zgodnie z pkt 5.0 załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151";

(ii)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku roku kalendarzowego 2017 dane, o których mowa w lit. g), odnośnie do wartości emisji CO2 WLTP, oraz w lit. n), odnośnie do ograniczenia emisji WLTP wynikającego ze stosowania innowacji ekologicznych, a także dane, o których mowa w lit. p) i r), mogą być podawane na zasadzie dobrowolności.

Począwszy od roku kalendarzowego 2018, państwa członkowskie udostępniają Komisji, zgodnie z art. 8, wszystkie parametry wymienione w niniejszym punkcie w formacie określonym w części C sekcja 2 niniejszego załącznika.";

b)
w części C sekcja 2 w tabeli z nagłówkiem "Szczegółowe dane z monitoringu - zapis dotyczący jednego pojazdu" wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pozycja g) otrzymuje brzmienie:
"g) Indywidualne poziomy emisji CO2 (cykl mieszany)

Wartość NEDC

Indywidualne poziomy emisji CO2 (cykl mieszany)

Wartość WLTP (od 2018 r.)"

(ii)
pozycja n) otrzymuje brzmienie:
"n) Kod innowacji ekologicznych
Całkowite ograniczenie emisji CO2 NEDC, w wyniku zastosowania innowacji ekologicznych
Całkowite ograniczenie emisji CO2 WLTP, w wyniku zastosowania innowacji ekologicznych (od 2018 r.)"
(iii)
po lit. o) dodaje się lit. p), q) oraz r) w brzmieniu:
"p) masa próbna WLTP
q) współczynnik odchylenia De (o ile jest znany)
współczynnik weryfikacji (o ile jest znany)
r) numer identyfikacyjny rodziny pojazdów"
(iv)
w uwadze 1 skreśla się zdanie drugie.
1 Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. ustanawiające metodę określania parametrów korelacji niezbędnych do odzwierciedlenia zmian w regulacyjnej procedurze badań oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 679).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1152 z dnia 2 czerwca 2017 r. ustanawiające metodę określania parametrów korelacji niezbędnych do odzwierciedlenia zmian w regulacyjnej procedurze badań w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 293/2012 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 644).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.219.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/1499 zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 w celu ich dostosowania do zmian regulacyjnej procedury badań w zakresie pomiaru emisji CO2 z lekkich samochodów dostawczych
Data aktu: 02/06/2017
Data ogłoszenia: 25/08/2017
Data wejścia w życie: 14/09/2017