(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 5471)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 sierpnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 19 ust. 1 lit. a) i art. 19 ust. 3 lit. a) oraz art. 19 ust. 4 i 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła. Takie środki zwalczania obejmują ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół zakażonego gospodarstwa, przewidują również szczepienia interwencyjne w przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła jako uzupełnienie innych środków zwalczania.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 5 określa się środki zwalczania w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w państwach członkowskich lub ich częściach wymienionych w załączniku I, w tym minimalne wymogi dotyczące programów szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła przedłożonych przez państwa członkowskie do zatwierdzenia przez Komisję. W decyzji tej "obszary zakażone" definiuje się jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części II załącznika I do tej decyzji wykonawczej, obejmujące obszary, na których potwierdzono wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła, oraz wszystkie obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG, na których można prowadzić szczepienia przeciwko tej chorobie po zatwierdzeniu programów szczepień. Ponadto "obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia" definiuje się w tej decyzji jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części I wspomnianego załącznika, obejmujące obszary poza obszarem zakażonym, na których prowadzi się szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła po zatwierdzeniu programów szczepień.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 określono konkretne środki zmniejszające ryzyko i ograniczenia w handlu w odniesieniu do żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli oraz ich materiału biologicznego, a także innych produktów pozyskanych od tych zwierząt, które to środki należy wprowadzać na obszarach zakażonych i obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia, aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła.
(4) W sprawozdaniu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dotyczącym choroby guzowatej skóry bydła, zatwierdzonym w dniu 27 marca 2017 r. 6 (sprawozdanie EFSA z 2017 r.), stwierdzono, że wyniki analiz dostępnych danych epidemiologicznych dotyczących choroby guzowatej skóry bydła w Europie do 2016 r. wskazują na to, że kampanie masowych szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, o ile zostały właściwie wdrożone, doprowadziły do zwalczenia tej choroby, zapobiegając wystąpieniu jej nowych ognisk.
Wyniki te są potwierdzeniem rezultatów poprzednich pilnych zaleceń w sprawie choroby guzowatej skóry bydła, przyjętych przez EFSA w dniu 29 lipca 2016 r. 7 (zalecenia EFSA z 2016 r.), w których stwierdzono, że masowe szczepienia są najskuteczniejszą metodą zwalczania choroby guzowatej skóry bydła, zwłaszcza jeżeli ochrona szczepionych zwierząt rozwinęła się jeszcze przed wprowadzeniem choroby, a zatem w drodze szczepień zapobiegawczych.
(5) Skuteczność ostatnich kampanii przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, potwierdzona w zaleceniu EFSA z 2016 r. i sprawozdaniu EFSA z 2017 r., wskazuje na to, że właściwie zaszczepione bydło może być przemieszczane z obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, w jednym państwie członkowskim do innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego lub w obrębie obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, lub obszaru zakażonego w tym samym państwie członkowskim z zastosowaniem mniej restrykcyjnych przepisów. Z tego samego powodu należy stosować mniej restrykcyjne przepisy do przemieszczania niezaszczepionych cieląt urodzonych przez zaszczepione matki, o ile cielęta te są przemieszczane w obrębie tego samego obszaru tego samego państwa członkowskiego. Podobnie, mniej restrykcyjne przepisy należy stosować do przemieszczania niezaszczepionego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie tego samego obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, w tym samym państwie członkowskim, o ile zwierzęta te są przywożone z państw członkowskich lub państw trzecich lub ich obszarów, które to państwa lub obszary nie podlegają ograniczeniom związanym z chorobą guzowatej skóry bydła. Można bowiem uznać, że ryzyko rozprzestrzeniania się choroby związane z takimi rodzajami przemieszczeń jest niskie.
(6) Chorwacja, Bułgaria i Grecja, trzy państwa członkowskie stosujące obecnie szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła i wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008, wystąpiły o zmianę tej decyzji wykonawczej, w szczególności jej art. 4, 5 i 6, aby wprowadzić mniej restrykcyjne przepisy dotyczące przemieszczania zaszczepionego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli podlegających ponownemu szczepieniu, a także dotyczące przemieszczania niezaszczepionych cieląt urodzonych przez zaszczepione matki. Ponadto Chorwacja wystąpiła o wprowadzenie mniej restrykcyjnych przepisów dotyczących przemieszczania niezaszczepionego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli pochodzących z państw członkowskich lub państw trzecich lub ich obszarów, które to państwa lub obszary nie podlegają ograniczeniom wynikającym z potwierdzenia wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła lub szczepienia przeciwko tej chorobie.
(7) Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła związane z przemieszczaniem żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli zaszczepionych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła jest wyższe w przypadku, gdy zwierzęta te są szczepione po raz pierwszy, niż w przypadku, gdy są ponownie szczepione, wciąż mając odporność uzyskaną w wyniku poprzedniego szczepienia. W związku z tym ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła jest wyższe wtedy, gdy gospodarstwo pochodzenia tych zwierząt jest objęte szczepieniem po raz pierwszy, niż wtedy, gdy gospodarstwo to jest objęte ponownym szczepieniem w okresie, w którym obecne w tym gospodarstwie zwierzęta wciąż mają odporność uzyskaną w wyniku poprzedniego szczepienia. Należy zatem rozróżnić przepisy wprowadzające ograniczenia mające zastosowanie do każdej z tych powyższych sytuacji, uwzględniając czas trwania odporności uzyskanej dzięki szczepieniu przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła zgodnie ze wskazówkami producentów szczepionek.
(8) Należy zatem zmienić wymagania dotyczące odstępstw i warunków specjalnych dotyczących wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z i w obrębie obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia, oraz obszarów zakażonych. Należy odpowiednio zmienić art. 4, 5, 6 i 12 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vytenis ANDRIUKAITIS |
|
Członek Komisji |