Decyzja wykonawcza 2017/1460 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2008 dotyczącą środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/1460
z dnia 8 sierpnia 2017 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2008 dotyczącą środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 5471)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 sierpnia 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 19 ust. 1 lit. a) i art. 19 ust. 3 lit. a) oraz art. 19 ust. 4 i 6,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła. Takie środki zwalczania obejmują ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół zakażonego gospodarstwa, przewidują również szczepienia interwencyjne w przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła jako uzupełnienie innych środków zwalczania.

(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 5  określa się środki zwalczania w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w państwach członkowskich lub ich częściach wymienionych w załączniku I, w tym minimalne wymogi dotyczące programów szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła przedłożonych przez państwa członkowskie do zatwierdzenia przez Komisję. W decyzji tej "obszary zakażone" definiuje się jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części II załącznika I do tej decyzji wykonawczej, obejmujące obszary, na których potwierdzono wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła, oraz wszystkie obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG, na których można prowadzić szczepienia przeciwko tej chorobie po zatwierdzeniu programów szczepień. Ponadto "obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia" definiuje się w tej decyzji jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części I wspomnianego załącznika, obejmujące obszary poza obszarem zakażonym, na których prowadzi się szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła po zatwierdzeniu programów szczepień.

(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 określono konkretne środki zmniejszające ryzyko i ograniczenia w handlu w odniesieniu do żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli oraz ich materiału biologicznego, a także innych produktów pozyskanych od tych zwierząt, które to środki należy wprowadzać na obszarach zakażonych i obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia, aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła.

(4) W sprawozdaniu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dotyczącym choroby guzowatej skóry bydła, zatwierdzonym w dniu 27 marca 2017 r. 6  (sprawozdanie EFSA z 2017 r.), stwierdzono, że wyniki analiz dostępnych danych epidemiologicznych dotyczących choroby guzowatej skóry bydła w Europie do 2016 r. wskazują na to, że kampanie masowych szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, o ile zostały właściwie wdrożone, doprowadziły do zwalczenia tej choroby, zapobiegając wystąpieniu jej nowych ognisk.

Wyniki te są potwierdzeniem rezultatów poprzednich pilnych zaleceń w sprawie choroby guzowatej skóry bydła, przyjętych przez EFSA w dniu 29 lipca 2016 r. 7  (zalecenia EFSA z 2016 r.), w których stwierdzono, że masowe szczepienia są najskuteczniejszą metodą zwalczania choroby guzowatej skóry bydła, zwłaszcza jeżeli ochrona szczepionych zwierząt rozwinęła się jeszcze przed wprowadzeniem choroby, a zatem w drodze szczepień zapobiegawczych.

(5) Skuteczność ostatnich kampanii przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, potwierdzona w zaleceniu EFSA z 2016 r. i sprawozdaniu EFSA z 2017 r., wskazuje na to, że właściwie zaszczepione bydło może być przemieszczane z obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, w jednym państwie członkowskim do innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego lub w obrębie obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, lub obszaru zakażonego w tym samym państwie członkowskim z zastosowaniem mniej restrykcyjnych przepisów. Z tego samego powodu należy stosować mniej restrykcyjne przepisy do przemieszczania niezaszczepionych cieląt urodzonych przez zaszczepione matki, o ile cielęta te są przemieszczane w obrębie tego samego obszaru tego samego państwa członkowskiego. Podobnie, mniej restrykcyjne przepisy należy stosować do przemieszczania niezaszczepionego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie tego samego obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, w tym samym państwie członkowskim, o ile zwierzęta te są przywożone z państw członkowskich lub państw trzecich lub ich obszarów, które to państwa lub obszary nie podlegają ograniczeniom związanym z chorobą guzowatej skóry bydła. Można bowiem uznać, że ryzyko rozprzestrzeniania się choroby związane z takimi rodzajami przemieszczeń jest niskie.

(6) Chorwacja, Bułgaria i Grecja, trzy państwa członkowskie stosujące obecnie szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła i wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008, wystąpiły o zmianę tej decyzji wykonawczej, w szczególności jej art. 4, 5 i 6, aby wprowadzić mniej restrykcyjne przepisy dotyczące przemieszczania zaszczepionego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli podlegających ponownemu szczepieniu, a także dotyczące przemieszczania niezaszczepionych cieląt urodzonych przez zaszczepione matki. Ponadto Chorwacja wystąpiła o wprowadzenie mniej restrykcyjnych przepisów dotyczących przemieszczania niezaszczepionego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli pochodzących z państw członkowskich lub państw trzecich lub ich obszarów, które to państwa lub obszary nie podlegają ograniczeniom wynikającym z potwierdzenia wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła lub szczepienia przeciwko tej chorobie.

(7) Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła związane z przemieszczaniem żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli zaszczepionych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła jest wyższe w przypadku, gdy zwierzęta te są szczepione po raz pierwszy, niż w przypadku, gdy są ponownie szczepione, wciąż mając odporność uzyskaną w wyniku poprzedniego szczepienia. W związku z tym ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła jest wyższe wtedy, gdy gospodarstwo pochodzenia tych zwierząt jest objęte szczepieniem po raz pierwszy, niż wtedy, gdy gospodarstwo to jest objęte ponownym szczepieniem w okresie, w którym obecne w tym gospodarstwie zwierzęta wciąż mają odporność uzyskaną w wyniku poprzedniego szczepienia. Należy zatem rozróżnić przepisy wprowadzające ograniczenia mające zastosowanie do każdej z tych powyższych sytuacji, uwzględniając czas trwania odporności uzyskanej dzięki szczepieniu przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła zgodnie ze wskazówkami producentów szczepionek.

(8) Należy zatem zmienić wymagania dotyczące odstępstw i warunków specjalnych dotyczących wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z i w obrębie obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia, oraz obszarów zakażonych. Należy odpowiednio zmienić art. 4, 5, 6 i 12 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed datą wysyłki, w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki oraz przybyły z gospodarstwa pochodzenia, w którym przebywały przez okres co najmniej 28 dni. W tym gospodarstwie pochodzenia wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną;";

b)
lit. b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej trzy miesiące przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną;";

c)
lit. c) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną;";

2)
art. 5 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną;";

3)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Warunki specjalne dotyczące wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli na obszarach wymienionych w części II załącznika I znajdujących się w tym samym państwie członkowskim

1. Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 lit. a) i z zastrzeżeniem zgodności z ust. 2 niniejszego artykułu właściwy organ może zezwolić na wysyłkę partii żywego bydła oraz dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z gospodarstw położonych na obszarze wymienionym w części II załącznika I do miejsca przeznaczenia znajdującego się na innym obszarze wymienionym w części II załącznika I w tym samym państwie członkowskim.

2. Odstępstwo przewidziane w ust. 1 ma zastosowanie wyłącznie do partii żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli, o ile zwierzęta te spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

a) zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną;

b) zwierzęta, niezależnie od tego, czy zostały zaszczepione oraz czy w gospodarstwie ich pochodzenia przeprowadzono szczepienie przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, mogą być przewiezione do rzeźni w celu uboju z konieczności, pod warunkiem że odnośne gospodarstwo pochodzenia nie podlega żadnym ograniczeniom określonym w dyrektywie 92/119/EWG w związku z chorobą guzowatej skóry bydła, które by zakazywały takiego przemieszczania;

c) zwierzęta są niezaszczepionym potomstwem w wieku poniżej sześciu miesięcy, urodzonym przez matki zaszczepione co najmniej 28 dni przed porodem i objęte w dniu porodu okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki oraz mogą być przemieszczane do innego gospodarstwa lub rzeźni w celu natychmiastowego uboju. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną, a gospodarstwo nie podlega żadnym ograniczeniom określonym w dyrektywie 92/119/EWG w związku z chorobą guzowatej skóry bydła, które by zakazywały takiego przemieszczania.";

4)
po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"Artykuł 6a

Warunki specjalne dotyczące wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z obszarów wymienionych w części I załącznika I na obszary wymienione w części I lub II załącznika I znajdujące się w tym samym państwie członkowskim

1. Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 lit. a) i z zastrzeżeniem zgodności z ust. 2 niniejszego artykułu właściwy organ może zezwolić na wysyłkę partii żywego bydła oraz dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z gospodarstw położonych na obszarze wymienionym w części I załącznika I do miejsca przeznaczenia znajdującego się na innym obszarze wymienionym w części I lub II załącznika I w tym samym państwie członkowskim.

2. Odstępstwo przewidziane w ust. 1 ma zastosowanie wyłącznie do partii żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli, o ile zwierzęta te spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

a) zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną;

b) zwierzęta, niezależnie od tego, czy zostały zaszczepione oraz czy w gospodarstwie ich pochodzenia przeprowadzono szczepienie przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, mogą być przewiezione do rzeźni w celu uboju z konieczności, pod warunkiem że odnośne gospodarstwo pochodzenia nie podlega żadnym ograniczeniom określonym w dyrektywie 92/119/EWG w związku z chorobą guzowatej skóry bydła, które by zakazywały takiego przemieszczania;

c) zwierzęta są niezaszczepionym potomstwem w wieku poniżej sześciu miesięcy, urodzonym przez matki zaszczepione co najmniej 28 dni przed porodem i objęte w dniu porodu okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki oraz mogą być przemieszczane do innego gospodarstwa lub rzeźni w celu natychmiastowego uboju. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną, a gospodarstwo nie podlega żadnym ograniczeniom określonym w dyrektywie 92/119/EWG w związku z chorobą guzowatej skóry bydła, które by zakazywały takiego przemieszczania;

d) zwierzęta zostały wprowadzone do gospodarstwa później niż trzy miesiące temu z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego lub jego obszaru, które to państwo lub obszar nie podlegały żadnym ograniczeniom wynikającym z potwierdzenia choroby guzowatej skóry bydła lub szczepienia przeciwko tej chorobie, oraz mogą być przemieszczane do rzeźni w celu natychmiastowego uboju. W gospodarstwie pochodzenia tych zwierząt wszystkie inne zwierzęta podatnych gatunków zostały zaszczepione co najmniej 28 dni przed dniem wysyłki i w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej według producenta szczepionki lub w dniu wysyłki są objęte okresem ochrony immunologicznej uzyskanej w wyniku poprzedniego szczepienia lub posiadają odporność matczyną, a gospodarstwo nie podlega żadnym ograniczeniom określonym w dyrektywie 92/119/EWG w związku z chorobą guzowatej skóry bydła, które by zakazywały takiego przemieszczania.";

5)
w art. 12 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Właściwy organ zapewnia zgodność procedury odrębnego przesyłania dotyczącej transportu żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli, nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz nieobrobionych skór i skórek objętych odstępstwami przewidzianymi w art. 4, 5, 8 i 9 z następującymi wymogami:".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dz.U. L 62 z 15.3.1993, s. 69.
4 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/2008 z dnia 15 listopada 2016 r. dotycząca środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 310 z 17.11.2016, s. 51).
6 Dziennik EFSA 2017; 15(4):4773.
7 Dziennik EFSA 2016; 14(8):4573.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.208.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/1460 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2008 dotyczącą środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich
Data aktu: 08/08/2017
Data ogłoszenia: 11/08/2017
Data wejścia w życie: 11/08/2017