Decyzja 2017/1425 w sprawie działania stabilizacyjnego Unii Europejskiej w Mopti i Ségou

DECYZJA RADY (WPZiB) 2017/1425
z dnia 4 sierpnia 2017 r.
w sprawie działania stabilizacyjnego Unii Europejskiej w Mopti i Ségou

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 21 marca 2011 r. Rada z zadowoleniem przyjęła strategię Unii Europejskiej na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju w regionie Sahelu ("strategię UE na rzecz Sahelu"), podkreślając, że w interesie Unii od dawna leży zwiększenie bezpieczeństwa w Sahelu i lepszy rozwój tego regionu.

(2) W dniu 9 lutego 2015 r. Rada podtrzymała swoje zobowiązanie do wspierania Mali na drodze do rozwoju, pokoju, pojednania i stabilności. Nieodłącznym warunkiem takiego wsparcia jest poczynienie przez malijski rząd postępów, jeśli chodzi o sprawowanie rządów, demokrację, praworządność, reformę wymiaru sprawiedliwości i sektora bezpieczeństwa oraz walkę z bezkarnością.

(3) W lutym 2017 r. rząd Mali przyjął "Plan de Sécurisation Intégrée des Régions du Centre" (PSIRC), którego celem jest zaradzenie narastającemu problemowi braku bezpieczeństwa i przywrócenie obecności administracji cywilnej w centralnej części Mali (Mopti i Ségou).

(4) W dniu 26 czerwca 2017 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) uzgodnił koncepcję działania stabilizacyjnego w Mopti i Ségou realizowanego przez zespół stabilizacyjny UE pod auspicjami delegatury Unii w Mali.

(5) W dniu 10 lipca 2017 r. rząd Mali wysłał do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) pismo, w którym zwraca się on do Unii o wsparcie ponownego utworzenia administracji cywilnej w centralnym regionie Mali poprzez wysłanie tam zespołu stabilizacyjnego.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Działanie stabilizacyjne UE

1.  1
 Unia uruchamia działanie stabilizacyjne w Mopti i Ségou. Działanie to jest realizowane przez unijny zespół stabilizacyjny pod auspicjami delegatury Unii w Mali w fazie operacyjnej wynoszącej 15 miesięcy.
2. 
Zespół stabilizacyjny UE działa zgodnie z celami określonymi w art. 2 i wypełnia zadania określone w art. 3.
3. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada WP.
Artykuł  2

Cele

Zespół stabilizacyjny UE wspiera krajowe plany i polityki Mali, doradzając malijskim władzom w przywracaniu i rozwoju administracji cywilnej w centralnej części Mali zgodnie z normami międzynarodowymi, przy czym głównym celem jest umocnienie i wsparcie demokracji, praworządności, praw człowieka i równości płci poprzez poprawę ogólnego sprawowania rządów w tym regionie.

Artykuł  3

Zadania

Aby zrealizować cele działania stabilizacyjnego UE zespół stabilizacyjny:

a)
doradza malijskim władzom w Mopti i Ségou w kwestiach dotyczących krajowych planów i polityk Mali, także w kwestiach sprawowania rządów, oraz pomaga malijskim władzom w planowaniu działań służących przywróceniu administracji cywilnej w regionie, w ścisłej koordynacji z wszystkimi unijnymi podmiotami i odpowiednimi unijnymi programami w Mali;
b)
doradza malijskim władzom w Mopti i Ségou w kwestiach dotyczących realizacji planowanych działań, o których mowa w lit. a), także poprzez wspieranie pogłębionego dialogu między władzami malijskimi a miejscową ludnością, ze szczególnym uwzględnieniem wdrożenia rezolucji nr 1325 (2000) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych;
c)
ułatwia koordynację międzyministerialną w zakresie kwestii dotyczących sprawowania rządów w Mopti i Ségou, a także koordynację między odpowiednimi malijskimi ministerstwami i regionami Mopti i Ségou.
Artykuł  4

Struktura zespołu stabilizacyjnego UE

1. 
Zespół stabilizacyjny UE uzupełnia działania delegatury UE w Mali i misji w dziedzinie WPBiO działających w Mali. Zespół działa w Bamako, Mopti i Ségou.
2. 
Szefem zespołu stabilizacyjnego UE jest szef delegatury UE w Mali.
3. 
Szefa zespołu stabilizacyjnego UE w bieżącej realizacji działania stabilizacyjnego UE wspiera jego zastępca.
4. 
ESDZ określa znajdujący się w siedzibie punkt kontaktowy zespołu stabilizacyjnego UE.
5. 
Delegatura UE w Mali zapewnia zespołowi stabilizacyjnemu UE wsparcie logistyczne w regionie.
Artykuł  5

Szef zespołu stabilizacyjnego UE

1. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE zapewnia prawidłowe i skuteczne wykonywanie zadań zespołu, także poprzez wydawanie poleceń zastępcy szefa zespołu.
2. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE ponosi całkowitą odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego wywiązania się ze spoczywającego na Unii obowiązku dochowania należytej staranności.
3. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE jest odpowiedzialny za nadzór dyscyplinarny nad zespołem. Działania dyscyplinarne w odniesieniu do oddelegowanego personelu są podejmowane przez delegujący organ krajowy zgodnie z przepisami krajowymi lub przez delegującą instytucję UE lub przez ESDZ.
4. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE odpowiada za dopilnowanie, by uwzględnianie aspektu płci stanowiło integralną część działania stabilizacyjnego UE oraz by prace te były koordynowane z biurem głównego doradcy ESDZ ds. kwestii płci.
5. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE ułatwia koordynowanie działań zespołu z działaniami podejmowanymi przez państwa członkowskie UE i przez rozmieszczone w Mali misje UE w dziedzinie WPBiO.
Artykuł  6

Personel

1. 
Zespół stabilizacyjny UE, wraz z zastępcą jego szefa, składa się głównie z personelu oddelegowanego przez państwa członkowskie, instytucje unijne lub ESDZ. Szef zespołu może również w razie potrzeby zatrudniać personel na podstawie umów, w szczególności jeżeli wymagane funkcje nie są zapewnione przez personel oddelegowany przez organ delegujący.
2. 
Każdy organ delegujący ponosi koszty związane z personelem, który oddelegował do zespołu stabilizacyjnego UE, włącznie z kosztami podróży do miejsca rozmieszczenia i z powrotem, wynagrodzeniem, opieką medyczną oraz dodatkami innymi niż obowiązujące diety dzienne, oraz dodatkami za trudne warunki pracy i za ponoszone ryzyko.
3. 
Każdy organ delegujący, który oddelegował członka personelu, jest odpowiedzialny za reagowanie na wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem, wysuwane przez tego członka personelu albo go dotyczące, oraz za wnoszenie wszelkich powództw przeciwko oddelegowanemu.
4. 
Cały personel wypełnia swoje obowiązki i działa w interesie działania stabilizacyjnego UE. Wszyscy członkowie personelu przestrzegają zasad oraz minimalnych norm ustanowionych decyzją WP 2013/C 190/01 2 .
Artykuł  7

Przywileje i immunitety

WP zapewnia, by personel zespołu stabilizacyjnego UE korzystał z tych samych przywilejów i immunitetów, z których korzysta personel delegatury UE w Mali.

Artykuł  8

Kierunek polityczny i monitorowanie przez KPiB

KPiB zapewnia działaniu stabilizacyjnemu UE kierunek polityczny i monitoruje realizację tego działania, nie naruszając obowiązków WP.

Artykuł  9

Sprawozdawczość

1. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE przekazuje WP, KPiB i innym organom przygotowawczym Rady pisemne sprawozdania co cztery miesiące po rozpoczęciu fazy operacyjnej. Przekazuje on także sprawozdania KPiB i innym organom przygotowawczym Rady na ich wniosek. W razie potrzeby służby ESDZ przekazują sprawozdania KPiB i innym organom przygotowawczym Rady.
2. 
Do momentu zakończenia swojego mandatu szef zespołu stabilizacyjnego UE przedstawia Radzie, WP i Komisji kompleksowe sprawozdanie z wykonania mandatu.
Artykuł  10

Uzgodnienia finansowe

1. 
Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem zespołu stabilizacyjnego UE wynosi 3 250 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii. Postępowania o udzielenie zamówień publicznych przez szefa zespołu stabilizacyjnego UE są otwarte dla osób fizycznych i prawnych bez ograniczeń. Ponadto do towarów nabywanych dla zespołu stabilizacyjnego UE nie ma zastosowania reguła pochodzenia.
3. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE jest odpowiedzialny za wykonanie budżetu. Zarządzanie wydatkami odbywa się na podstawie umowy między szefem zespołu stabilizacyjnego UE a Komisją.
Artykuł  11

Bezpieczeństwo

1. 
Delegatura Unii w Mali odpowiada za bezpieczeństwo członków zespołu i za zapewnianie przestrzegania minimalnych wymogów bezpieczeństwa, które mają zastosowanie do personelu delegatury.
2. 
Szef zespołu stabilizacyjnego UE przestrzega wskazówek udzielanych przez regionalnego funkcjonariusza ds. bezpieczeństwa w Mali w zakresie planowania środków bezpieczeństwa oraz ich prawidłowego i skutecznego stosowania przez zespół.
3. 
Przed objęciem obowiązków personel zespołu stabilizacyjnego UE przechodzi obowiązkowe szkolenie z zakresu bezpieczeństwa. Uczestniczy również w szkoleniach aktualizujących w teatrze działań regularnie organizowanych przez regionalnego funkcjonariusza ds. bezpieczeństwa w Mali.
Artykuł  12

Udostępnianie informacji

1. 
Wszyscy członkowie personelu przestrzegają zasad oraz minimalnych norm bezpieczeństwa ustanowionych decyzją 2013/C 190/01.
2. 
WP jest upoważniony do udostępniania Wszechstronnej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej ONZ w Mali (MINUSMA), w stosownych przypadkach i zgodnie z potrzebami operacyjnymi działania stabilizacyjnego UE, informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów działania stabilizacyjnego, objętych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z przepisami bezpieczeństwa dotyczącymi ochrony informacji niejawnych UE zawartymi w decyzji 2013/C 190/01. W tym celu można dokonać uzgodnień lokalnych.
3. 
WP może przekazać uprawnienia do udostępniania informacji, a także uprawnienie do dokonywania uzgodnień, o których mowa w niniejszym artykule, szefowi zespołu stabilizacyjnego UE.
Artykuł  13

Koordynacja

1. 
WP zapewnia, aby wykonywanie niniejszej decyzji było spójne z ogółem działań zewnętrznych Unii, w tym z unijnymi programami rozwojowymi, z działaniami Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Sahelu (SPUE w regionie Sahelu) oraz z działaniami misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali) i unijnej misji szkoleniowej w Mali (EUTM Mali).
2. 
Zespół stabilizacyjny UE regularnie przekazuje informacje misjom państw członkowskich w Mali.
3. 
Zespół stabilizacyjny UE współpracuje, w stosownych przypadkach, z wszystkimi odpowiednimi podmiotami międzynarodowymi, w tym z misją MINUSMA.
Artykuł  14

Przegląd

Po zakończeniu działania ESDZ przeprowadza przegląd, oparty także na kompleksowym sprawozdaniu z wykonania mandatu, o którym to sprawozdaniu mowa w art. 9 ust. 2; przegląd ten jest przedstawiany KPiB.

Artykuł  15  3

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia. Niniejsza decyzja wygasa w dniu 31 stycznia 2019 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2017 r.
W imieniu Rady
M. MAASIKAS
Przewodniczący
1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/1546 z dnia 15 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.259.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 października 2018 r.
2 Decyzja Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 19 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa mających zastosowanie do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (Dz.U. C 190 z 29.6.2013, s. 1).
3 Art. 15 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2018/1546 z dnia 15 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.259.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 października 2018 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.204.90

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1425 w sprawie działania stabilizacyjnego Unii Europejskiej w Mopti i Ségou
Data aktu: 04/08/2017
Data ogłoszenia: 05/08/2017
Data wejścia w życie: 04/08/2017