KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 20 lit. c), p), q), r), s) i u) oraz art. 223 ust. 3 lit. c) i d),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a), b) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 3 . W części II tytuł I rozdział I sekcja 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zawarto zasady dotyczące interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania, w tym klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen, a także upoważniono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie unijnych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich, a także aby ustalić porównywalne ceny rynkowe tusz i żywych zwierząt w nowych ramach prawnych, należy przyjąć określone zasady w drodze takich aktów. Nowe zasady powinny zastąpić przepisy rozporządzeń Komisji (WE) nr 315/2002 4 , (WE) nr 1249/2008 5 i (UE) nr 807/2013 6 . Wszystkie wymienione rozporządzenia zostają uchylone rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1182 7 .
(2) W celu zapewnienia przejrzystości względem dostawców rzeźnia, instytucja klasyfikacyjna lub wykwalifikowany rzeczoznawca, którzy dokonali klasyfikacji bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej, bądź świń lub owiec, powinni poinformować dostawcę o wyniku klasyfikacji zwierząt dostarczonych do uboju. Powiadomienie to powinno obejmować takie elementy jak: wynik klasyfikacji, masa tuszy, prezentacja tuszy oraz, w stosownych przypadkach, informacja, że klasyfikację przeprowadzono przy użyciu techniki automatycznej klasyfikacji.
(3) Wiarygodność klasyfikacji tusz bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej, świń i owiec powinna być sprawdzana w drodze regularnych kontroli na miejscu przeprowadzanych przez organy niezależne od kontrolowanych przez nie zakładów, instytucji klasyfikacyjnych i wykwalifikowanych rzeczoznawców. Należy ustanowić warunki i minimalne wymogi tych kontroli, w tym dotyczące składania raportów z przeprowadzonych kontroli na miejscu i działań następczych. W celu zapewnienia państwom członkowskim większej elastyczności przy przeprowadzaniu kontroli na miejscu, w zależności od ich potrzeb, należy przewidzieć możliwość przeprowadzenia oceny ryzyka.
(4) W celu uzyskania porównywalnych cen rynkowych w Unii konieczne jest określenie referencyjnej prezentacji tuszy, która wpływa na masę i odpowiednią cenę tuszy. W celu dostosowania prezentacji stosowanych w niektórych państwach członkowskich do unijnej referencyjnej prezentacji tuszy należy również ustalić pewne współczynniki korygujące.
(5) Do celów rejestracji cen państwa członkowskie powinny decydować o tym, czy terytorium ich państwa będzie podzielone, a jeśli tak, to na ile regionów. Ponieważ Zjednoczone Królestwo wyraziło zamiar utrzymania podziału swojego terytorium na dwa regiony, ze względów przejrzystości należy przewidzieć, aby rejestrowanie cen w przypadku Zjednoczonego Królestwa odnosiło się do dwóch regionów, a mianowicie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(6) Aby zapewnić reprezentatywność cen tusz i żywych zwierząt w stosunku do produkcji państw członkowskich w sektorze wołowiny, wieprzowiny i baraniny, należy zdefiniować kategorie, klasy i typy, a także określić kryteria definiujące zakłady lub osoby, które powinny podlegać obowiązkowi rejestracji cen.
(7) Należy ustanowić praktyczną metodę, którą stosować będą państwa członkowskie do obliczania średnich cen tygodniowych. Ceny te oraz stosowne powiadomienia powinny być raportowane Komisji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 8 (ISAMM; system informacji do celów zarządzania rynkiem rolnym oraz monitorowania go) z wyjątkiem tych powiadomień, które są niezbędne do organizacji inspekcji na miejscu lub dających podstawę do otrzymania pełnego obrazu rynku mięsa.
(8) W celu zapewnienia jednolitego stosowania unijnych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich należy ustanowić przepisy dotyczące przeprowadzania inspekcji na miejscu przez unijny komitet inspekcyjny złożony z ekspertów wyznaczonych przez Komisję i z ekspertów wyznaczonych przez państwa członkowskie. Należy ustanowić zasady dotyczące składu i funkcjonowania tego komitetu.
(9) Aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie się do nowych ram prawnych, stosowanie niniejszego rozporządzenia należy rozpocząć 12 miesięcy po jego wejściu w życie.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: